ورزش بروز
0

رابطه مصرف چای بیشتر و افزایش عمر

چای
بازدید 49

ارزشمند است که به دنبال یک سبک زندگی سالم‌تر باشید. ممکن است لازم باشد مصرف بیشتری از چای معمولی داشته باشید. یک گزارش جدید از پزشکان در چین نشان می‌دهد که نوشیدن منظم چای با سال‌های سالم‌تر در زندگی و افزایش طول عمر مرتبط است. افرادی که هفته‌ای بیش از سه بار چای می‌نوشند، خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را نسبت به افرادی که به طور منظم چای نمی‌نوشند یا هرگز چای نمی‌نوشند، تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. افرادی که به روزمرگی نوشیدن چای عادت دارند، احتمالاً کمتر در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند و احتمال مرگ در نتیجه تقریباً هر بیماری دیگری نیز تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. هرچند، نوع چایی که مصرف می‌کنید نیز اهمیت دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز با کاهش تقریباً ۲۵ درصد از ریسک بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

با مصرف مداوم چای سلامتی خود را افزایش دهید

یافته‌های جالب در این مطالعه نشان می‌دهد که هر چه مدت زمان بیشتری به نوشیدن چای عادت داشته باشید، بیشتر از فواید آن بهره‌مند خواهید شد. بر اساس این مطالعه، در بین ۴۲۶۷ نفری که به مدت حداقل ۸ سال به صورت منظم چای می‌نوشیدند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. این افراد، ۵۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار داشتند و ۲۹ درصد کمتر احتمال داشتند به علت بیماری‌های دیگر جان خود را از دست دهند. دانشمندان این یافته‌ها را براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به ۱۰۰۹۰۲ نفری که سابقه حمله قلبی، سکته مغزی و یا سرطان نداشتند، ارائه داده‌اند. در طول یک دوره ۷ ساله پس از آن، ۳۶۸۳ نفر به بیماری‌های قلبی یا عروقی (مانند سکته مغزی و حمله قلبی) مبتلا شدند و ۱۴۷۷ نفر نیز به علت این عوارض جان خود را از دست دادند. در کل، ۵۴۷۹ نفر نیز به علت بیماری‌های دیگر فوت کرده بودند.

بیشتر بخوانید  بهترین نوع تغذیه برای بعد از ورزش دو

چرا چای سبز به این اندازه مفید است؟

پاسخ به این سوال در تطابق با سایر تحقیقات درباره تأثیرات محافظتی چای بر سلامت قلب است. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به گفته محققان، فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند، از جمله محافظت از عروق در برابر التهاب و استرس و کاهش فشار خون. چای سبز به خصوص مفیدتر است چون کمتر از چای سیاه فرآوری می‌شود و در نتیجه مواد مفید بیشتری در آن وجود دارد. چای سبز شامل ترکیبات بیوفعالی است، از جمله فلاوونوئیدهایی مانند کاتچین و پلی‌فنل‌ها که همه تأثیرات قابل توجهی بر روی قلب و عروق دارند. پلی‌فنل‌ها در روغن زیتون و کاکائو نیز یافت می‌شوند. فواید معروف مرتبط با این پلی‌فنل‌ها و فلاوونوئیدها شامل خاصیت ضدالتهابی است. بنابراین، آن‌ها با گشاد کردن رگ‌ها و رفع انقباض آنها، عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشند و در نتیجه عملکرد سلول‌های قلب بهبود می‌یابد و سطح کلسترول خوب افزایش می‌یابد. علاوه بر این، فشار خون تنظیم می‌شود، ریسک فاکتورهای التهابی مانند پروتئین واکنش‌دهنده C و اینترلوکین 6 کاهش می‌یابد و احتمال لخته شدن خون کاهش می‌یابد و پلاکت‌های خون کمتر به هم چسبیده می‌شوند.

فواید چای سیاه را دست کم نگیرید

دانشمندان بر این باورند که چای سیاه ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامتی افرادی که مرتباً آن را مصرف می‌کنند، نداشته باشد. چند دلیل برای این ادعا وجود دارد. اول اینکه در فرایند تخمیری چای سیاه، برخی از خواص آنتی‌اکسیدانی آن به دلیل اکسید شدن پلی‌فنل‌ها از بین می‌روند. همچنین، مصرف چای سیاه با شیر می‌تواند تأثیر مثبت چای بر عملکرد عروق را تحت تأثیر قرار دهد و باعث اختلالاتی شود. برای این ادعا مطالعه‌ای در چین انجام شده است که ممکن است نتایج آن تحت تأثیر قرار گرفته باشد. در این مطالعه، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان که معمولاً چای می‌نوشند، بیشتر چای سبز مصرف می‌کردند، در حالی که فقط ۸ درصد آنها چای سیاه را ترجیح می‌دادند. در کشورهای اروپایی، مصرف چای سیاه رایج است و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این چای با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونری در هلند، فنلاند و سوئد مرتبط است. همچنین، قهوه تقریباً همین فواید را برای سلامتی دارد. مطالعاتی که درباره قهوه انجام شده است نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه می‌توانند از سلامت قلب محافظت کنند.

بیشتر بخوانید  موثرترین راه ترکیب چند ویتامین

آیا فواید چای برای زن‌ها و مردها متفاوت است؟

به نظر می‌رسد که مردها از فواید چای بیشتر بهره می‌برند نسبت به زن‌ها در میان افراد شرکت‌کننده در این مطالعه. یک دلیل می‌تواند این باشد که مردها نسبت به زن‌ها بیشتر به نوشیدن چای علاقه دارند و در واقع مصرف آن برای آن‌ها رایج‌تر است (تقریباً دو و نیم برابر بیشتر). دلیل دیگر این است که در چین و کشورهای آسیای شرقی، زن‌ها معمولاً کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار می‌گیرند. مطالعه‌ای که انجام شده، یک آزمایش تصادفی و کنترل شده نبوده و فاکتورهای دیگر قابل توجه در این ارزیابی در نظر گرفته نشده‌اند. رژیم غذایی، سبک زندگی و فاکتورهای ژنتیکی نیز می‌توانند در تعیین نحوه استفاده از چای و تأثیر آن بر بدن تأثیرگذار باشند. دانشمندان می‌گویند که در مطالعات آینده‌شان، بیشتر بر روی اثرات فلاوونوئیدها و پلی‌فنول‌ها تمرکز خواهند کرد و مشخص خواهند کرد آیا استفاده از مکمل‌های حاوی این عناصر به شکل مرکب می‌تواند نتایج مشابهی را داشته باشد یا خیر.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *