ورزش بروز
0

آیا تاثیر دارچین برای لاغری واقعیت دارد؟

Weight loss using cinnamon
بازدید 35

دارچین، یک ادویه است که از پوست درختی در کشورهای آسیای شرقی به‌دست می‌آید و در انواع غذاها برای افزودن طعم استفاده می‌شود. این ادویه خاص خواص ضدسرطانی، آنتی‌اکسیدانی، ضددیابتی و ضدالتهابی دارد. به علاوه، براساس برخی تحقیقات، دارچین می‌تواند بسیار موثر برای کاهش وزن باشد و می‌توان آن را در برنامه رژیم غذایی به عنوان یک چاشنی استفاده کرد. معمولاً برای کاهش وزن از روش‌های مختلفی مانند تهیه دمنوش دارچین یا تهیه آب دتاکس با استفاده از آن استفاده می‌شود.

در حال حاضر، دو نوع اصلی دارچین مورد استفاده قرار می‌گیرد:

دارچین سیلان و دارچین کاسیا. دارچین سیلان به عنوان “دارچین واقعی” نیز شناخته می‌شود. از طرف دیگر، دارچین کاسیا رایج‌تر است و در حال حاضر به طور گسترده استفاده می‌شود. این مقاله به معرفی انواع روش‌های کاهش وزن با استفاده از دارچین، از جمله تهیه چای و دمنوش‌های مختلف، مکانیسم اثر آن، میزان مصرف مجاز و بهترین زمان مصرف دارچین برای کاهش وزن می‌پردازد.

استفاده قرار می‌گیرد و تاریخچه استفاده آن به مصر باستان برمی‌گردد.

اما اخیراً به دلیل فواید سلامتی بسیاری، از جمله کاهش وزن، محبوبیت بیشتری به دست آورده است. این به دلیل موارد زیر است:

لاغری با استفاده از دارچین، به ویژه برای چربی‌های شکم و پهلو، ممکن است. این ادویه اشتها را کاهش می‌دهد و سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد.
یک مطالعه نشان داده است که دارچین می‌تواند تا ۲۰٪ ترموژنز (تولید گرما در بدن) را افزایش دهد که منجر به سوزاندن کالری بیشتر می‌شود.
دارچین همچنین به کاهش اشتها و کنترل هوس‌های غذایی کمک می‌کند و مصرف غذاهای ناسالم را کنترل می‌کند.
بنابراین، به نظر می‌رسد دارچین می‌تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد. با این حال، همیشه مهم است که تغذیه متنوع و تعادل‌درستی داشته باشید و به اصول سالم زندگی، فعالیت بدنی مناسب و مشاوره پزشکی توجه کنید.

دارچین که به عنوان یک چاشنی در برنامه غذایی استفاده می‌شود، مکانیسم کاهش وزن را به شکل زیر توضیح می‌دهد:

کمک به شکسته شدن سلول‌های چربی: دارچین می‌تواند در شکستن سلول‌های چربی در بدن کمک کند، که این امر به کاهش وزن کمک می‌کند.

سرعت بخشیدن به متابولیسم و سرکوب اشتها: دارچین می‌تواند سرعت متابولیسم را افزایش داده و اشتها را کاهش دهد. این به معنی سوزاندن کالری بیشتر و کاهش مصرف غذا می‌باشد.

تنظیم سطح قندخون: دارچین می‌تواند به تنظیم سطح قندخون کمک کند، که می‌تواند از هوس و گرسنگی جلوگیری کند.

دارچین طبع گرم و خشک دارد و در طب سنتی به عنوان یک چاشنی در برنامه غذایی استفاده می‌شود. برای افرادی که بدنشان رطوبت بالا دارد، توصیه می‌شود از دارچین در برنامه غذایی خود استفاده کنند. اما افرادی که مزاج گرمی دارند، باید دارچین را با احتیاط مصرف کنند تا عوارض جانبی نداشته باشند.

با توجه به گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک قاشق چای‌خوری (2.6 گرم) پودر دارچین حاوی مقدار زیر از مواد مغذی است:

1 گرم کربوهیدرات
26 میلی‌گرم کلسیم
2 میلی‌گرم منیزیم
2 میلی‌گرم فسفر، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و ویتامین K

دارچین برای استفاده در لاغری، آیا بهتر است از چوب دارچین استفاده کنیم یا پودر دارچین؟

آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ در واقع، هر دو نوع دارچین در بازار امکان ناخالصی دارند، اما پودر دارچین بیشتر در معرض مواد افزودنی ناخالص قرار می‌گیرد.

اگر می‌خواهید از فواید سلامتی دارچین بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود به جای پودر دارچین، چوب آن را تهیه کنید. اگر علاقه‌مند به استفاده از دارچین پودر شده هستید، می‌توانید چوب دارچین را خریداری کنید و قبل از استفاده آن را درون مخلوط‌کن پودر کنید. با این روش، شما از عطر و طعم تازه دارچین بهره‌مند خواهید شد و همچنین از تمام فواید سلامتی آن بهره‌مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید  رژیم وگان یا واگان چیست و تفارت آن با گیاه‌خواری

دارچین دارای فواید متعددی است و در اینجا به مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فواید آن اشاره می‌کنیم:

آنتی‌اکسیدان: دارچین یکی از گیاهان و ادویه‌های پرآنتی‌اکسیدان با سطح بالای پلی‌فنل است. آنتی‌اکسیدان‌ها از استرس اکسیداتیو و تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. استرس اکسیداتیو باعث بروز اثرات ضار بر روی بدن می‌شود، از جمله آسیب به DNA، بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت، سطح بالای کلسترول، تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی، چاقی، سرطان، فشار خون بالا و بیماری‌های التهابی، پارکینسون و آلزایمر می‌شود.

توانمندی‌های کاهش وزن

دارچین، یک منبع غنی از فیبر است و به همین دلیل می‌تواند در کاهش هوس غذایی کمک کند. علاوه بر این، دارچین می‌تواند متابولیسم را تقویت کند. زیرا برای هضم و پردازش آن، بدن نیاز به انرژی بیشتری دارد نسبت به سایر غذاها، و همچنین به کاهش چربی‌های رسوب‌شده در ناحیه شکم کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل دارچین می‌تواند بهبود قابل توجهی در شرایط متابولیکی مانند مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و افزایش سطوح ناطبیعی کلسترول خون به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، دانشمندان دریافته‌اند که عصاره دارچین به افزایش چربی قهوه‌ای در سلول‌های چربی زیرجلدی کمک می‌کند. چربی قهوه‌ای شناخته شده است که به عنوان چربی خوب در بدن عمل می‌کند و شامل قطرات چربی و میتوکندری‌های حاوی آهن است که در تبدیل غذا به منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، چربی قهوه‌ای به حفظ دمای بدن در محیط‌های سرد کمک کرده و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. این ویژگی برای افرادی که چربی شکم دارند، بسیار مفید است. مصرف دارچین می‌تواند به کاهش چربی شکم (چربی سفید) کمک کند و به حفظ دمای بدن و افزایش چربی‌سوزی کمک کند.

تأثیر دارچین در کاهش وزن

با توجه به طعم شیرینی دارچین، این ادویه می‌تواند میل به مصرف غذاهای شیرین را کاهش داده و در نتیجه به کاهش وزن، به ویژه در بیماران دیابتی کمک کند. دارچین تأثیر تنظیمی بر سطح قند خون دارد و به طور همزمان سطح انسولین را در بدن افزایش می‌دهد. این ادویه عملکرد انسولین را تقلید کرده و متابولیسم گلوکز را تحریک می‌کند. با توجه به اینکه سطوح بالای قند خون ممکن است منجر به افزایش ذخیره چربی در بدن شود، دارچین به جلوگیری از افزایش ذخیره چربی و کاهش وزن کمک می‌کند و همچنین از تبدیل قند به چربی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، دارچین با تأخیر در عبور غذا از معده به روده، باعث می‌شود که فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. این ادویه همچنین به بدن کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها را به‌طور موثرتری هضم و پردازش کند و در کاهش وزن نیز مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که چربی شکم نسبت به سایر قسمت‌های بدن، نسبت به تأثیرات دارچین، حساس‌تر است.

تأثیر دارچین در کنترل دیابت

دارچین به عنوان یکی از ادویه‌های معروف، خواص ضد دیابت دارد و می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

پلی‌فنول‌های موجود در دارچین به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنند. انسولین مسئول تنظیم سطح گلوکز خون است. هنگامی که بدن شما نمی‌تواند مقدار کافی انسولین تولید کند یا به آن مقاومت نشان دهد، سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به تجمع چربی، چاقی، دیابت و بیماری‌های مرتبط با چاقی شود. تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند با کاهش مقاومت در برابر انسولین، به کاهش وزن کمک کند. جالب اینجاست که نوع دارچین استفاده شده نیز تأثیر متفاوتی دارد. دارچین کاسیا بیشترین تأثیر را در کنترل گلوکز خون دارد.

علاوه بر این، دارچین می‌تواند به کاهش فعالیت برخی از آنزیم‌های گوارشی کمک کند، بنابراین جذب قند پس از مصرف یک وعده غذایی پرکربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

همچنین، دارچین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد که این منجر به تنظیم دیابت نوع دو می‌شود.

بیشتر بخوانید  توضیح در مورد رژیم ویت واچرز چیست؟ به همراه نمونه

مزایای دارچین در مبارزه با عفونت‌های قارچی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

دارچین شهرت دارد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان کمک می‌کند. همچنین، روغن دارچین برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. خواص ضد میکروبی این ادویه در مبارزه با قارچ‌ها نیز بسیار مهم است.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. کلسترول بد یا LDL تمایل دارد در دیواره رگ‌ها تجمع یابد که این خود باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته می‌شود. با مصرف روزانه نصف قاشق چای‌خوری یا یک گرم دارچین، کلسترول LDL (کلسترول بد) کاهش یافته و کلسترول HDL (کلسترول خوب) افزایش می‌یابد. همچنین، دارچین به کاهش سطح گلوکز خون و تری‌گلیسیریدها کمک می‌کند.

با استفاده منظم از دارچین، می‌توان به طور طبیعی ریسک بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داد و از عفونت‌های قارچی نیز پیشگیری کرد.

تکنیک ها و روش های لاغری با استفاده از دارچین

دارچین یک ادویه است که دارای مقادیر زیادی منگنز، آهن، کلسیم و فیبر است و در طول قرون وسطی برای درمان اسهال، سوء هاضمه و نفخ استفاده می‌شد. علاوه بر این، این ادویه به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی، تشکیل زخم معده و کمک به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

اگر دارچین را به طور منظم به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید، ممکن است بتوانید سرعت افزایش وزن خود را کاهش دهید. با این حال، این نمی‌نماید که باید دارچین را به طور بیش از حد مصرف کنید، بلکه می‌توانید آن را به عنوان چاشنی در غذاهای خود استفاده کنید. در زیر به برخی از روش‌های استفاده از دارچین برای کمک به لاغری اشاره می‌کنیم:

دارچین و سرکه سیب:
سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به درمان سینوزیت، مشکلات پوستی و مشکلات گلو کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، مواد زیر را به ترتیب زیر استفاده کنید:

نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین
یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب
یک لیوان آب

استفاده از دارچین به عنوان چاشنی:

می‌توانید دارچین را به عنوان چاشنی در غذاهای خود استفاده کنید. اضافه کردن دارچین به مواد غذایی مختلف می‌تواند به طعم و عطر غذا اضافه شود و همچنین کمک به کاهش اشتها و سرعت گرسنگی پس از وعده‌های غذایی را داشته باشد.

روش تهیه:

۱. یک فنجان آب را به جوش بیاورید و سپس پودر دارچین را به آن اضافه کنید.
۲. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید آب به دمای اتاق خنک شود.
۳. سرکه سیب را به مخلوط اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
۴. دتاکس واتر چربی سوز دارچین را اضافه کنید.
۵. لیموترش را به عنوان یک منبع غنی ویتامین C اضافه کنید که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
۶. همچنین، برگ‌های خرد شده نعناع را به مخلوط اضافه کنید. نعناع دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند در درمان مشکلات روده، مشکلات پوستی، آلرژی، سرفه و سرماخوردگی و تسکین درد مفید باشد.

مواد لازم:

  • ۲.۵ سانتی‌متر پوست دارچین
  • یک مشت برگ نعناع
  • ۱ لیوان آب

روش تهیه:
۱. پوست دارچین را در یک فنجان آب خیس کنید و برای یک شب قرار دهید.
۲. صبح، آب را به یک شیشه یا ظرف دیگر منتقل کنید.
۳. برگ‌های نعناع خرد شده را به آب اضافه کنید.

روش تهیه:

برای تهیه دارچین و جو دوسر صبحانه، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

مواد لازم:

۲/۱ قاشق چایخوری پودر دارچین
۲/۱ فنجان برش‌های موز
۲/۱ فنجان شیر بدون چربی
۴/۱ فنجان جو
نمک (به مقدار لازم)

طرز تهیه:

۱. شیر بدون چربی را در یک قابلمه به جوش بیاورید و سپس جو را به آن اضافه کنید.
۲. مواد را بپزید تا جو به اندازه کافی نرم شود.
۳. سپس، مخلوط را به یک کاسه منتقل کنید.
۴. برش‌های موز را به مخلوط اضافه کنید و سپس پودر دارچین و کمی نمک را روی آن بپاشید.

بیشتر بخوانید  چگونگی اثر دارچین بر روی کاهش وزن و لاغری

حالا دارچین و جو دوسر صبحانه آماده است. می‌توانید آن را به عنوان یک صبحانه سالم و سرشار از مواد مغذی مصرف کنید.

نکته:

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید از افزودن شکر خودداری کنید. نمک می‌تواند مزه‌ها را متعادل کند زیرا موز شیرینی کافی به جو می‌دهد.

مواد لازم:

برنج قهوه‌ای
دارچین
سبزیجات
ادویه‌های دیگر مانند هل، میخک، هویج، نخود فرنگی، زنجبیل، سیر و گشنیز

برنج قهوه‌ای:

برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی و فیبر غذایی است که به چربی متصل شده و از جذب چربی جلوگیری می‌کند. همچنین، برنج قهوه‌ای مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

هل:
استفاده از هل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و همچنین استرس اکسیداتیو، دیس لیپیدمی و آسیب کبدی را کاهش می‌دهد.

میخک:
میخک ادویه‌ای است که دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و می‌تواند شما را از سرماخوردگی و سرفه محافظت کند.

هویج:
هویج سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی است. این ترکیبات می‌توانند اشتها را کاهش دهند، به کاهش وزن کمک کنند و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.

نخود فرنگی:
نخود فرنگی دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است که کلسترول بد را کاهش می‌دهد، به مبارزه با انواع خاصی از سرطان کمک می‌کند و از آسیب عصبی جلوگیری می‌کند.

زنجبیل:
استفاده از زنجبیل می‌تواند عملکرد هضم غذا را بهبود بخشد، ایمنی را تقویت کند و به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند.

سیر:
سیر دارای خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی، ضدسرطانی و محافظت کننده از قلب است.

گشنیز:
گشنیز دارای خواص ضدسرطانی، ضددرد، ضدالتهابی، کاهش دهنده چربی و ضدمیکروبی است.

لیست مواد لازم:

هویج خرد شده: ۴/۱ فنجان
نخود فرنگی: ۴/۱ فنجان
برنج قهوه‌ای: ۲/۱ فنجان
آب: ۲/۱ فنجان
پیاز خرد شده: ۴/۱ فنجان
پوست دارچین: ۲.۵ سانتی‌متر
هل: ۱ عدد
میخک: ۲ عدد
زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
سیر: ۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۲/۱ قاشق چایخوری
برگ گشنیز: یک مشت
نمک: ۲/۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

روغن را در یک قابلمه گرم کنید.
پوست دارچین، هل و میخک را به داخل قابلمه اضافه کنید و به مدت حدود ۳۰ ثانیه سرخ کنید.
پیازها را اضافه کنید و آنها را تفت دهید تا قهوه‌ای رنگ شوند.
زنجبیل و سیر را اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه بپزید.
هویج و نخود فرنگی خرد شده را اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه بپزید.
برنج قهوه‌ای را اضافه کنید و حدود ۱۵ ثانیه تفت دهید.
آب و نمک را اضافه کنید و بگذارید برنج بپزد.
پس از پخته شدن، پودر دارچین را بریزید.
با برگ گشنیز خرد شده چاشنی دهید.
مراحل طبخ این غذا به سادگی قابل انجام هستند.

تهیه چای دارچین بسیار ساده است. تنها کافیست یک تکه چوب دارچین را در قوری چای بریزید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس می‌توانید این چای دارچین را لذت ببرید.

همچنین، روش دیگری برای تهیه چای دارچین وجود دارد. شما می‌توانید آب را در یک تابه گرم کنید و آن را به جوش بیاورید. سپس دو قاشق پودر دارچین را به آب اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. صبر کنید تا آب رنگ قرمز-قهوه‌ای بگیرد. در نهایت، چای را از صافی رد کنید و آن را بنوشید.

هر دو روش بسیار ساده هستند و می‌توانید از طعم و عطر دلپذیر چای دارچین لذت ببرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.