ورزش بروز
0

هنگام ورزش آیا شما کربوهیدرات مصرف می‌کنید؟

carbohydrate
بازدید 136

اخیراً، ورزشکارانی که به باشگاه می‌روند، در مورد روش‌های چربی سوزی با دستگاه‌های هوازی سردرگم شده‌اند. بیشتر افراد تمایل دارند از روش‌های ورزشی با شدت متوسط برای سوزاندن چربی استفاده کنند، به این اعتقاد که در این صورت بیشتر چربی را سوزانده خواهند شد. این نظر تا حدودی صحیح است، اما مهمتر از همه، کلی کالری که سوزانده می‌شود، آن است که کدام کالری‌ها را سوزانده می‌کنید. اگر آگاه باشید که انرژی چگونه مصرف می‌شود، نتایج بهتری از تمرین و ورزش خود بدست خواهید آورد و لذت خواهید برد.

چربی یا کربوهیدرات؟

کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها، سه نوع منبع انرژی هستند. قبل از استفاده بدن از این منابع، باید از طریق یک فرایند به انرژی تبدیل شوند. کربوهیدرات‌ها سریع‌تر از همه به انرژی تبدیل می‌شوند و به عنوان سوخت اولیه برای بدن عمل می‌کنند. بنابراین، بدن انسان به طور قوی به دسترسی آسان به کربوهیدرات‌های ذخیره شده به عنوان منبع اصلی انرژی نیاز دارد.

پس از مصرف یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات، گلوکز آزاد شده از آن به گلیکوژن تبدیل می‌شود و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود. همچنین، در فرایند مصرف انرژی با استفاده از کربوهیدرات‌ها، سلول‌ها گلوکز (قند) ذخیره شده به شکل گلیکوژن در عضلات و کبد را تجزیه می‌کنند. پس از استفاده از کربوهیدرات‌ها، وقتی منابع گلیکوژن در بدن تخلیه می‌شوند، بدن به چربی‌ها روی می‌آورد. اما چربی‌ها به سرعت کربوهیدرات‌ها در دسترس قرار نمی‌گیرند و برای تبدیل آنها به انرژی، نیاز به فرایندهای بیشتری است.

وقتی تمام منابع انرژی بدن به پایان برسد، چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که توضیح داده شد، اولین منبع انرژی کربوهیدرات است و سپس چربی، اما در صورتی که این دو منبع به پایان برسند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط، بدن به پروتئین برای تولید انرژی نیازمند استفاده می‌شود. اما باید آگاه باشید که پروتئین تنها مقدار کمی انرژی تولید می‌کند. علاوه بر این، جالب است بدانید که در این شرایط، بدن به نیازمندی به سوخت رسیده، به عضلات مراجعه کرده و اسیدهای آمینه عضلات را برای تولید انرژی تجزیه می‌کند. زیرا بدن معمولاً اسیدهای آمینه را ذخیره نمی‌کند مانند کربوهیدرات و چربی. به عبارت دیگر، تجزیه عضلات تنها راه آزادسازی اسیدهای آمینه به عنوان سوخت در این شرایط است. با این حال، نگران نباشید، زیرا معمولاً فقط در شرایط قحطی شدید مانند گرسنگی شدید، از پروتئین عضلات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  بهترین راهکار برای سوزاندن چربی و کاهش وزن چیست؟

مفهوم کالری دریافتی و کالری مصرفی بسیار حائز اهمیت است

هنگام انجام تمرینات با شدت پایین و ورزش‌های طولانی، کالری‌های چربی مصرف می‌شوند، اما کل کالری مصرفی در این نوع ورزش‌ها کمتر است. طبق گفته جسیکا متیو، کارشناس فیتنس، در یک ساعت ورزش با شدت پایین، ۲۰۰ کالری سوزانده می‌شود و از این مقدار، ۱۲۰ کالری از چربی تأمین می‌شود. با این حال، ورزش‌های با شدت بالا به مدت یک ساعت، ۴۰۰ کالری مصرف می‌کنند و از این مقدار، ۱۴۰ کالری از چربی تأمین می‌شود. این روش باعث می‌شود بیشترین میزان کالری از منابع چربی مصرف شود.

برای سوزاندن کالری از منابع چربی و کربوهیدرات،

برنامه ورزشی هوازی خود را تنوع بخشید و ترکیبی از تمرینات را در آن اجرا کنید. از سرعت‌های مختلف استفاده کنید، شیب تردمیل را تغییر دهید و از دستگاه الپتیکال نیز استفاده کنید. این اقدام جلوی حرکت یکنواخت در کاهش وزن و حفظ عملکرد ثابت را می‌گیرد، زیرا بدن شما را از عادت به یک نوع ورزش و تمرین خاص جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا مناسبیت بدنی بدون پیشرفت به وجود نیاید. شدت متغیر در تمرینات، فرایند ترمیم بدن را بهبود می‌بخشد و این فرایند همواره پیشرفت خواهد داشت. از دستگاه‌های مختلف هوازی استفاده کنید و برنامه‌ای را در نظر بگیرید که شامل تردمیل با شتاب، دوچرخه ثابت و الپتیکال به مدت ۱۰ دقیقه هر کدام باشد. هر بار که به باشگاه می‌روید، از دستگاه‌های مختلف استفاده کنید. همچنین، فعالیت‌های دیگری مانند شنا، پیاده‌روی یا تنیس را نیز در برنامه خود در نظر بگیرید. همواره بدن خود را به چالش بکشید و هر زمان که تمرین برای شما آسان شد، شدت آن را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید  بهترین روش محاسبه BMI در سنین مختلف

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *