ورزش بروز
0

همه چیز در مورد رژیم پسترین و نمونه برنامه غذایی

رژیم
بازدید 25

مشکلات و مضرات رژیم لاغری سریع چیست؟ با رژیم لاغری سه روزه، در طول این سه روز، بدن شما از دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی محروم می‌شود. اگر قصد دارید این رژیم را به مدت چند هفته ادامه دهید، بدون شک وزن زیادی کاهش خواهید داد، اما به شدت با سوءتغذیه مواجه خواهید شد. بنابراین، به طور کلی، مشکلات و مضرات رژیم لاغری سه روزه را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد: ضعف و کاهش انرژی، سوءتغذیه، یبوست، ریزش مو، ناراحتی‌های گوارشی، کم آبی بدن، کمبود ویتامین و مواد معدنی، بازگشت سریع وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول بد و …

رژیم پسترین (Pescatarian)

یک رژیم غذایی است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای اولین بار معرفی شد. این واژه از ترکیب کلمات ایتالیایی “Pesce” به معنای ماهی و “vegetarian” به معنای گیاه‌خوار تشکیل شده است و بیشتر برای افرادی مناسب است که در میان رژیم‌های مختلف غذایی، گیاه‌خواری را انتخاب می‌کنند. به طور ساده، رژیم پسترین یک رژیم غذایی اصولاً گیاهی است که فرد در آن می‌تواند به جز مصرف غذاهای گیاهی، از ماهی و سایر غذاهای دریایی نیز استفاده کند. این رژیم ادعا می‌کند با اضافه کردن ماهی و سایر غذاهای دریایی، مواد مغذی و معدنی از دست رفته در گیاهان را به رژیم اضافه می‌کند. همچنین، این رژیم از غلات کامل، حبوبات، آجیل و چربی‌های سالم تشکیل شده است و غذاهای دریایی نقش اصلی در تأمین پروتئین در این رژیم را بازی می‌کنند. علاوه بر این، در رژیم پسترین، بسیاری از افراد به همراه غذاهای ذکر شده، لبنیات و تخم مرغ نیز مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید  راهکارهای مهم و پرطرفدارترین رژیم های سال ۲۰۱۹

البته باید توجه داشت که رژیم‌های پسترین، مانند رژیم‌های گیاهخواری دیگر، می‌توانند از یکدیگر متفاوت باشند. اما ممکن است رژیم‌های پسترین با نامی مشترک معرفی شوند، اما محتوای آن‌ها از نظر سلامتی و کمیتهای فرآورده‌های ناسالم متفاوت باشد. بنابراین، بیشتر اهمیت رژیم غذایی از نام آن برمی‌آید. در رژیم پسترین، غذاهای مجاز شامل موارد زیر است: سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و محصولات فرآورده آنها (مانند لوبیا، نخود، عدس و توفو)، آجیل (مانند بادام زمینی و بادام درختی)، غلات و غلات کامل (مانند ذرت، برنج، جو دوسر، گندم بلغاری و تاج خروس)، غلات بدون گلوتن (مانند کینوا و گندم سیاه)، کره آجیل (مانند کره بادام زمینی)، دانه‌ها (مانند دانه بذر کتان، شاهدانه و چیا)، تخم مرغ، لبنیات (مانند ماست، شیر و پنیر)، ماهی تازه (مانند سالمون، ساردین و گربه ماهی)، صدف (مانند صدف، خرچنگ، میگو و گوش ماهی)، کنسرو ماهی (مانند ساردین، سالمون و ماهی تن)، و غذاهای دریایی منجمد (مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی و میگو).

رژیم پسترین با تمرکز بر مصرف برخی غذاها و محدودیت برخی دیگر، فوایدی متعدد دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از فواید اصلی این رژیم، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. غذاهای دریایی، به خصوص حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ با سطح بالا هستند که با کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. همچنین، غذاهای دریایی منبع غنی از پروتئین‌های بدون چربی هستند که به شما کمک می‌کنند ولع و احساس گرسنگی را در طول روز کاهش دهند.

محدود کردن یا حذف گوشت قرمز در یک رژیم غذایی، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقاتی که توسط پژوهشگران آمریکایی انجام شده است، افرادی که مصرف گوشت قرمز را کاهش می‌دهند، نسبت به سایر افراد، طول عمر بیشتری دارند. با این حال، رژیم پسترین نیز با توجه به تمرکز بالای خود بر روی مصرف یک سری غذاها، به خصوص غذاهای دریایی، و محدودیت در مصرف گوشت‌های دیگر، ممکن است برای فردی که این رژیم را رعایت می‌کند، برخی مشکلات و مضرات را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع تقلب در رژیم غذایی

مصرف برخی از غذاهای دریایی مانند ماهی، صدف و میگو می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند؛ زیرا این غذاها حاوی مقادیر بالایی جیوه هستند که برای بدن عوارض زیادی به همراه دارند. به عنوان مثال، وقتی ماهی را در مقدار زیادی مصرف می‌کنید، جیوه از طریق هضم و جذب وارد جریان خون شما می‌شود. سپس، به تمام اندام‌های بدن می‌رسد و از طریق سد خونی-مغزی عبور کرده و به سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌رساند.

با توجه به منع مصرف گوشت قرمز و انواع گوشت‌های سفید به جز ماهی در رژیم پسترین، پایبندی افراد به این رژیم ممکن است کاهش یابد و به همین دلیل، این رژیم برای تمامی افراد قابل اجرا نباشد. همچنین، استفاده مداوم از غذاهای دریایی می‌تواند باعث تکراری شدن رژیم غذایی شود و این مسئله نیز پایبندی افراد را در رعایت رژیم به طور قابل توجهی به مرور زمان کاهش می‌دهد.

خرید غذاهایی مانند غذاهای دریایی در رژیم پسترین، به خصوص از نظر اقتصادی، برای تمامی افراد مقرون به صرفه نیست. این به دلیل عدم دسترسی و همچنین هزینه بالای آنها است. علاوه بر این، بسیاری از افراد در نقاط دورافتاده و حتی غیرقابل دسترس به غذاهای تازه که در رژیم پسترین مورد نیاز است، مشغول به کار هستند و نمی‌توانند همیشه از مواد غذایی تازه و بدون فراوری استفاده کنند. به همین دلیل، رژیم پسترین برای این دسته افراد مناسب نیست.

بهتر است یک رژیم غذایی مناسب و اصولی معرفی شود که بدون محدودیت‌های غذایی قابل اجرا باشد. بسیاری از افراد تجربه محدودیت‌های غذایی و تکراری در رژیم‌های مختلف را داشته‌اند. بنابراین، انتخاب یک رژیم غذایی که به صورت دائمی و حتی مادام العمر می‌توانید از آن استفاده کنید و در عین حال با هیچ محدودیت غذایی‌ای مواجه نشوید، باعث افزایش قابل توجهی در پایبندی شما به الگوهای سالم غذایی می‌شود.

بیشتر بخوانید  بهترین غذای مناسب برای افزایش قدرت عضلات بدن

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.