ورزش بروز
0

مکمل‌ها و داروهای بدنسازی

muscular male drinking mass gainer 700x405 1 مکمل‌ها و داروهای بدنسازی
بازدید 133

آیا مصرف مکمل اورنیتین مناسب است یا خیر؟

مکمل

اگر شما به دنبال کاهش استرس و خستگی عضلانی هستید، یکی از مکمل‌های مؤثری که می‌توانید استفاده کنید، مکمل اورنیتین است. در ادامه، به نکات مهم در مورد مصرف این مکمل اشاره می‌کنم.

توضیح در مورد اورنیتین

اورنیتین یک آمینو اسید است که در گروه پروتئین‌ها قرار نمی‌گیرد!

در دهه ۸۰ میلادی، اورنیتین بسیار محبوب در بین بدنسازان بود. این مکمل همراه با آرژنین برای افزایش پمپ عضلانی استفاده می‌شد.

در حال حاضر، شما می‌توانید اورنیتین را که یک آمینو اسید غیرضروری است، در مکمل‌های مختلف به خوص مکمل‌های قبل از تمرین مانند پری ورک اوت پیدا کنید. تولیدکنندگان باور دارند که مصرف اورنیتین می‌تواند خستگی را کاهش داده، انرژی را افزایش داده و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

به نظر می‌رسد که تحقیقاتی نیز وجود دارد که تایید می‌کنند اورنیتین باعث کاهش استرس و خستگی می‌شود.منابع (یک)nutritionj

کار اورنیتین به این شکل است که با آرژنین در فرایندی به نام “چرخه اوره”، به منظور تولید تعادل آمونیاک در بدن، به صورت چرخشی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

اینها چه ربطی به بدنسازی دارند؟! اجازه دهید!

بدنسازان از اورنیتین به دلیل خاصیت ضد خستگی آن استفاده می‌کنند.

مصرف اورنیتین در بدن، منجر به کاهش سطح آمونیاک شده و باعث کاهش خستگی می‌گردد.

هر چند آمینو اسیدی که مصرف کنید، به آمونیاک تبدیل می‌شود، اما با افزایش سطح آمونیاک در بدن، خستگی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، بدن به طور طبیعی، آمونیاک را به اوره در کبد تبدیل می‌کند.

دوستان بدنساز با مصرف اورنیتین، بهبود فرایند متابولیسم آمونیاک و کاهش سطح آن در بدن را بهبود می‌بخشند. حتی در بازار، مکمل‌های ترکیبی اورنیتین و آرژنین به منظور کاهش خستگی نیز عرضه می‌شود.

اورنیتین چیست؟

اورنیتین یک آمینو اسید غیرضروری است که می‌تواند به دفع ۸۰ درصد از نیتروژن در بدن کمک کند. همچنین، همراه با آرژنین، نقش مهمی در چرخه اوره و عملکرد کبد در بدن دارد. منابع (دو) pubchem

اورنیتین، بر خلاف دیگر آمینو اسیدها، در ساخت پروتئین‌ها نقشی ندارد. آمینو اسیدهای دیگری مانند بتا آلانین، سیستین، تیانین و سیترولین نیز به این دسته از آمینو اسیدها تعلق دارند.

بنابراین، ورزشکاران از اورنیتین به منظور ساخت عضله استفاده نمی‌کنند بلکه هدف آن افزایش انرژی و پمپ عضلانی است. وظیفه اصلی اورنیتین در بدن، حذف آمونیاک اضافی و تعادل سطح اوره است.

بیشتر بخوانید  حداکثر مقدار قابل قبول شکر در فرایند حجم‌گیری

بنابراین، ورزشکاران از اورنیتین به منظور ساخت عضله استفاده نمی‌کنند بلکه هدف آن افزایش انرژی و پمپ عضلانی است. وظیفه اصلی اورنیتین در بدن، حذف آمونیاک اضافی و تعادل سطح اوره است.

نحوه استفاده از اورنیتین

توجه کنید به جمله زیر:

در فرآیند هضم پروتئین، سلول‌های بدن و باکتری‌های معده، آمونیاک (NH3) تولید می‌کنند. در افراد سالم، کبد این ماده زائد را به اوره تبدیل می‌کند و اوره نیز از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

اشخاصی که با مشکلات کبد یا کلیه مواجه هستند، نمی‌توانند اوره را از بدن خود دفع کنند.

بنابراین، اوره در جریان خون تجمع می‌یابد و باعث ایجاد خستگی، تشنج، اختلالات مغزی، کما و حتی مرگ می‌شود.

افزایش حتی مقدار کمی از سطح آمونیاک می‌تواند برای سیستم عصبی بدن سمی باشد. در شرایط طبیعی، سطح آمونیاک باید کمتر از ۸۰ میکروگرم بر دسی لیتر (یک دوازدهم لیتر) باشد.

سطح آمونیاک در طول تمرینات ورزشی افزایش می‌یابد.

اورنیتین و آرژنین باعث تبدیل آمونیاک به اوره می‌شوند، که باعث تخلیه سریع‌تر آن از بدن می‌شود. بدن برای تولید آرژنین و سیترولین، به اورنیتین نیاز دارد.

اورنیتین در ماهی، تخم مرغ و سایر محصولات حیوانی و همچنین گندم، بادام زمینی، سویا و جو دو سر یافت می شود.

آیا استفاده از مکمل اورنیتین واقعاً می‌تواند خستگی را کاهش دهد؟

اری

تحقیقات زیادی این موضوع را تایید کرده‌اند.

ما بدنسازان شرایط عادی را نداریم. ما مرتب در باشگاه تحت فشار قرار می‌گیریم و رژیم غذایی پر از پروتئین دنبال می‌کنیم که بسیار موثر است. با این حال، یک عارضه جانبی از این رژیم غذایی، تولید زیاد آمونیاک است که در نهایت باعث خستگی می‌شود.

در موارد عادی، مقدار زیادی اورنیتین در داخل بدن وجود دارد که می‌تواند سطح آمونیاک را در حد معمولی نگه دارد. اما در صورت تولید سریع آمونیاک، اورنیتین نمی‌تواند با وضعیت موجود مقابله کند و از دست می‌رود.

سلول‌ها دیگر قادر به تولید انرژی نیستند و عضلات نیز قابلیت کارکرد مناسب خود را از دست می‌دهند.

یک پژوهش کوچک نشان می دهد که مصرف اورنیتین می تواند منجر به بهبود فعالیت سوخت و ساز چربی و کاهش خستگی در حین تمرین شود.

آمینو اسید، به بهبود بهره وری از انرژی کمک می کند و منجر به افزایش سطح انرژی در طول روز می شود.

بیشتر بخوانید  آیا باید گلوتامین مصرف کنیم؟

اگرچه ادعایی که مطرح شده بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما تحقیقات انجام شده فقط بر روی ۱۷ نفر شرکت‌کننده صورت گرفته است و به همین دلیل، برای تایید این ادعا، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد.

یک تحقیق جالب نشان می‌دهد که مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم از یک ماده، باعث کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می‌شود. همچنین، سطح هورمون کورتیزول در صبح روز بعد، کمتر گزارش شده است.

همان‌طور که گفته شد، سطح زیاد آمونیاک در خون منجر به افزایش آسیب اکسیداتیو و اختلال در عملکرد عضلانی می‌شود. این موضوع باعث کاهش عملکرد و افزایش خستگی در هنگام تمرین می‌شود. همچنین، این موضوع بر روی فرایند سوخت و ساز انرژی در بدن تأثیر منفی دارد.

بنابراین، استفاده از اورنیتین باعث کاهش سطح آمونیاک در بدن می‌شود و در نتیجه خستگی را کاهش داده و عملکرد عضلانی را بهبود می‌بخشد.

استفاده از این مکمل در درمان اختلالات کبدی نیز جالب است.

آیا مصرف اورنیتین باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود؟

من قبلاً درباره هورمون رشد یا سوماتوتروپین، مقاله‌ای جامع تهیه کرده‌ام، اما در هیچ جای آن مطلب به ارنیتین اشاره نکرده‌ام.

بعضی افراد از مصرف اورنیتین برای افزایش هورمون رشد استفاده می‌کنند. افزایش این هورمون، باعث افزایش رشد عضلانی و بهبود ریکاوری پس از تمرین می‌شود.

چراکه این هورمون تأثیر چشمگیری بر روی هورمون رشد ندارد، اما متأسفانه برخی از افراد سودجو این مکمل را به عنوان تقویت کننده هورمون رشد به مردم ترویج می‌دهند. 🤬

این موضوع کمی علمی و پیچیده است.

در مطالعات حیوانی، مشاهده شده است که مصرف اورنیتین منجر به افزایش هورمون رشد می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که ترکیب اورنیتین و آرژنین باعث افزایش این هورمون می‌شود.

بدون شک، اورنیتین می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث این مسئله شود. این آمینو اسید به آرژنین تبدیل می‌شود که باعث تحریک آزادسازی هورمون رشد می‌شود.

یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که مصرف ۱۷۰ میلی‌گرم اورنیتین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، باعث افزایش هورمون رشد در طی ۹۰ دقیقه پس از مصرف می‌شود.

شما به دو تحقیق درباره خواص مثبت اورنیتین در رابطه با هورمون رشد دسترسی دارید، اما این مطلب در آن تحقیقات ذکر نشده که آنها روی موش صورت گرفته و اثر افزایش آن بسیار کم و کوتاه مدت است.

بیشتر بخوانید  مرگ و بیماری بیت‌الله عباسپور( بدنساز) در بیمارستان

اگر این محصول کوچک باشد، باز هم باید کراتین، گلوتامین و ملاتونین را به عنوان تقویت کننده هورمون رشد بفروشند.

انسولین و اورنیتین

هورمون انسولین باعث فعال‌سازی فرایند ساخت پروتئین، جلوگیری از تخریب عضله و افزایش ذخیره گلیکوژن در سلول‌های عضلی می‌شود. (منبع: راهنمای جامع انسولین، شماره ۲۵)

“اورنیتین و کاهش تنش”

کسالت، بی‌آرامی، انرژی کم و کاهش اشتها، همه یکی از علائم افزایش آمونیاک در بدن هستند. اورنیتین موجب کاهش سطح آمونیاک در بدن می‌شود.

همانطور که قبلا اشاره شد، این آمینو اسید موجب کاهش سطح هورمون استرس یا کورتیزول نیز می‌شود.

یک نکته جالب این است که ترکیب ۲۰۰ میلی‌گرم اورنیتین و ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌تواند باعث افزایش اثربخشی در کاهش استرس شود.

اثرات جانبی مصرف اورنیتین

اگر شما دوز مناسب را از این مکمل مصرف کنید، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. با این حال، برخی عوارض عمومی مانند اسهال، درد شکم و اختلالات گوارشی وجود دارد.

توصیه می‌شود که بیش از ۱۰ میلی‌گرم در روز مصرف نکنید. اگرچه تحقیقات علمی از دوزهای ۲-۶ گرم در روز استفاده کرده‌اند، اما در درازمدت توصیه نمی‌شود!

نکته مهم: مشکل در اینجا این است که مصرف بیش از حد اورنیتین ممکن است در بلند مدت به بدن آسیب برساند.

اورنیتین اضافی باعث آسیب شبکیه چشم می‌شود.

کلام آخر

مهمترین مزیت مصرف اورنیتین، کاهش خستگی و افزایش قابلیت تمرکز در تمرینات ورزشی است که باعث می‌شود تمرین کردن برای شما به نظر سخت نیاید.

مکانیزم اثر این مکمل، مانند بتا آلانین نیست که باعث تحریک و افزایش مقاومت شما شود. در عوض، با کاهش سطح آمونیاک در بدن، باعث کاهش خستگی می‌شود. شما می‌توانید این مکمل را هر روز مصرف کنید.

آره، مصرف اورنیتین باعث کاهش استرس و خستگی می‌شه. بدن به صورت طبیعی این آمینو اسید رو تولید می‌کنه و نیازی به مصرف دوزهای بالا نیست.

به نظر من مکمل خوبی است، اما بیشتر برای بدنسازان میانسال مناسب است که علاوه بر کاهش خستگی، به کبد خود نیز کمک می‌کنند.

آیا شما تا کنون اورنیتین مصرف کرده‌اید؟ لطفاً نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *