ورزش بروز
0

با رژیم هویج سه روزه لاغر شو

carrot juice
بازدید 81

شاید تا به حال رژیم هویج را نشنیده باشید. این یکی از رژیم‌هایی است که به دو شیوه متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند همانند یک چاقوی تیز دو لبه عمل کند، اگر به طرز صحیحی اجرا نشود. هویج به طور منظم در سبد غذایی بسیاری از افراد قرار می‌گیرد و می‌توان آن را در سالادها، خورشت‌ها، پای، و بسیاری از غذاهای روزمره سراسر جهان پیدا کرد. هویج، مواد مغذی ضروری برای بدن را فراهم می‌کند و عملکرد هضمی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که می‌تواند به بهبود بینایی انسان کمک کند. برخی اعتقاد دارند که هویج ممکن است در کاهش وزن نیز موثر باشد. با این حال، آیا این ادعا درست است و آیا رژیمی که بر پایه مصرف این سبزی نارنجی است، به کاهش وزن اضافی و بهبود سلامتی کلی بدن کمک می‌کند؟ در این مقاله، به بررسی رژیم هویج سه روزه خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

مزایای رژیم غذایی حاوی هویج برای سلامت بسیار فراوان است

هویج یک منبع عالی ویتامین A است که برای بدن ضروری است، و کمبود آن می‌تواند منجر به نابینایی در کودکان شود. علاوه براین، هویج حاوی تعدادی آنتی‌اکسیدان است که از کاهش بینایی مرتبط با پیری جلوگیری می‌کند. همچنین، هویج به دفع سموم بدن کمک می‌کند و از خطر ابتلا به سرطان ریه جلوگیری می‌کند. مواد مغذی موجود در هویج می‌تواند رشد سلول‌های سرطان خون را کند کرده و از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. همچنین، باید توجه داشت که هویج یک منبع غذایی با فیبر بالا است که برای کاهش وزن بسیار مفید و ضروری است. دفع سموم بدن و بهبود بینایی نیز از جمله مزایای رژیم حاوی هویج برای کاهش وزن است.

تایلر اسپراول از سایت exercise.com می‌گوید که با مصرف هویج، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی را به بدن تامین می‌کنید. همچنین، مقدار مناسبی از مواد معدنی و فیبر را دریافت خواهید کرد که برای کاهش وزن بسیار مفید است. این دلایل بسیار خوبی هستند که هویج را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

بنابراین، اگر هویج دارای این تنوع زیادی از ویژگی‌های فوق‌العاده است، آیا باید بلافاصله رژیم شوک هویج را دنبال کنید؟ پاسخ بله است، اما نه به طور دقیق!

چند نوع مختلف از رژیم هویج وجود دارد

یکی از رایج‌ترین و ایمن‌ترین رژیم ها، اضافه کردن هویج به برنامه روزانه است. این روش محدودیت‌های زیادی ندارد؛ شما می‌توانید به راحتی در هر وعده غذایی یک هویج مصرف کنید. هویج کم کالری است اما سیرکننده قابل توجهی است که در این رژیم غذایی نقش اساسی را ایفا می‌کند. با جایگزینی بخشی از وعده غذایی خود با هویج، سریع‌تر سیر می‌شوید و احساس سیری برای مدت طولانی‌تری دارید. می‌توانید جایگزین‌های دیگری مانند خیار یا کدو سبز را هم انتخاب کنید. در این رژیم، باید از نوشیدنی‌های شیرین، گوشت چرب و خمیر خودداری کنید و به جای آن‌ها، وعده‌های غذایی خود را با سبزیجات دیگر جایگزین کنید. در رژیم غذایی لاغری هویج، هویج به عنوان بخشی از رژیم روزانه شما استفاده می‌شود. به گفته تایلر وایت، جایگزین‌هایی مانند خیار، کدو سبز، کنگرفرنگی، شور، آب سبزیجات خانگی و سوپ می‌توانند جایگزین مناسبی برای هویج باشند. همچنین، می‌گوید که نوشیدن آب قبل از وعده غذایی باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. رژیم آب هویج نیز یک رژیم بسیار کم کالری است و در کنار رژیم روزه داری، تصفیه بدن را نیز ترویج می‌کند. در این رژیم، به شما توصیه می‌شود هر ۲ تا ۳ ساعت یک لیوان آب هویج تازه بنوشید، به مدت ۷ روز.

بیشتر بخوانید  راه‌های تمرین در فاز چربی سوزی چیست؟

رژیم شوک هویج یک رژیم غذایی است که هویج را به عنوان یک ماده غذایی کلیدی در برنامه غذایی خود قرار می‌دهد. هویج، با ویژگی‌های کم کالری خود، می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و در وعده‌های بعدی کمترین کالری ممکن را فراهم کند. به همین دلیل، این سبزی نارنجی می‌تواند به عنوان یک مکمل مفید در رژیم کاهش وزن مؤثر باشد.

آیا هویج برای لاغری شکم مناسب است؟

بله، هویج همانند سایر سبزیجات، حاوی فیبر غنی است. اما نوع خاصی از فیبر در هویج وجود دارد که برای رژیم غذایی و کاهش وزن مفید است. تقریباً ۵۵ درصد فیبر موجود در هویج، فیبر محلول است که از داخل سلول‌های گیاهی به دست می‌آید. این نوع فیبر، آب را جذب کرده و به سلول کمک می‌کند ذخیره‌ای از مواد مغذی برای گیاه تولید کند. در روده نیز، فرآیند مشابهی را دنبال می‌کند. فیبر محلول مایعات را جذب کرده و یک ژله ضخیم را شکل می‌دهد. با حرکت این ژل در روده، هضم غذا آهسته می‌شود و اجازه می‌دهد تا ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور کامل در روده کوچک جذب شوند. به علت این تاخیر در هضم، به طور طبیعی احساس سیری برای مدت طولانی‌تری خواهید داشت. همچنین، پس از مصرف هویج، کمتر تمایل به خوردن وعده‌های غذایی بینی خواهید داشت. به همین دلایل، رژیم هویج می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

آیا برای لاغری، آب هویج یا هویج پخته بهتر است؟

آب هویج نسخه‌ای بهتر و آسان‌تر از خوردن هویج خام یا پخته است. با آب‌گیری از سبزیجات و میوه‌های مورد علاقه‌تان، می‌توانید ترکیبی غلیظ از تمام مواد مغذی ضروری را به دست آورید. آب هویج یک راه آسان برای اضافه کردن بتاکاروتن به رژیم غذایی شماست. با این حال، هویج خام کمترین میزان کالری را نسبت به آب هویج دارد. شما باید چندین هویج را برای تهیه یک لیوان آب هویج استفاده کنید که حدوداً ۱۰۰ کالری دارد، اما هر هویج تنها ۲۰ کالری دارد و بخشی از آن هم به جویدن خود هویج اختصاص می‌یابد. به همین دلیل، هویج گزینه بهتری نسبت به آب هویج یا هویج پخته است.

میزان کالری هویج و آب هویج به شرح زیر است:

هویج خام (متوسط ۱ عدد): ۲۲.۵ کالری، ۰.۶ گرم پروتئین، ۵ گرم کربوهیدرات
هویج پخته (۱ لیوان): ۳۵ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۸ گرم کربوهیدرات
آب هویج (۱ لیوان): ۹۴.۴ کالری، ۰.۲ گرم چربی، ۲.۱ گرم پروتئین، ۲۱.۲ گرم کربوهیدرات

با درک میزان کالری هویج، می‌توانید به این نتیجه برسید که هویج جزو مواد غذایی با کالری کم است. به دلیل کم بودن میزان کالری آن، می‌توانید بدون نگرانی از کالری، مقدار مصرف هویج را در روز افزایش دهید. این موضوع می‌تواند به سیری شما کمک کند و اشتها را کاهش دهد.

رژیم غذایی حاوی هویج نیز فواید زیادی دارد

یک فنجان آب هویج حاوی کمتر از ۵۳ کالری است. هویج با وجود حاوی ویتامین‌های B1، B3، B6، K و C، منبع مناسبی از فیبر خوراکی، منیزیم، مولیبدن، منگنز، فولات، پتاسیم و فسفر است. همچنین، هویج دارای آنتی‌اکسیدان‌ها، کلرین و فسفر می‌باشد که به کبد برای دفع ضایعات سمی کمک می‌کنند. علاوه بر این، هویج به بهبود بینایی نیز کمک می‌کند و حتی دارای خواصی است که به پیشگیری از سرطان ریه کمک می‌کند. یک پژوهش در سال ۱۹۹۰ به نتیجه رسید که مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی کاروتنوئیدها (ماده‌ای که در هویج وجود دارد و ویتامین A را تشکیل می‌دهد) هستند، با کاهش خطر سرطان در ارتباط است. در همین پژوهش مشخص شد که استفاده از مکمل‌های ویتامین A این مزایا را ندارد.

بیشتر بخوانید  راهکارهای ساخت شکم ۶ تکه با رعایت رژیم غذایی

رژیم هویج برای کاهش وزن یک رژیم معتدل و موثر است

هویج، با تنها ۲۰ کالری در هر عدد، به شما کمک می‌کند در رژیم خود وزن کم کنید. با رژیم سه روزه هویج، شما می‌توانید کاهش وزن بیشتری را تجربه کنید، زیرا بخش اصلی غذاهای این رژیم از هویج تشکیل شده است. هویج حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است؛ تقریباً ۵۵ درصد فیبر هویج، فیبر قابل حل است. فیبر موجود در هویج باعث تاخیر در گوارش می‌شود و به شما احساس سیری برای مدت طولانی می‌دهد. همچنین، پس از مصرف هویج، شما کمتر احساس تمایل به خوردن میان وعده دیگر خواهید کرد. بنابراین، شما می‌توانید بدون احساس گناه، هویج را به عنوان میان وعده مصرف کنید، زیرا هویج دارای کالری بسیار کمی است و هیچ چربی ندارد. با خوردن یک هویج بزرگ به وزن ۷۲ گرم، تنها ۳۰ کالری دریافت می‌کنید.

رژیم لاغری هویج، به عنوان یک رژیم غذایی، به شما انواع مختلفی از ویتامین‌ها، از جمله ویتامین‌های گروه B، را فراهم می‌کند. ویژگی مهم هویج این است که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های گروه B است، بنابراین هنگامی که در حال رژیم‌دهی هستید، باید مطمئن شوید که مصرف کافی از این ویتامین‌ها در رژیمتان وجود دارد. هویج شامل چندین نوع ویتامین B است، از جمله ویتامین B-6، فولات، نیبوفلاوین، نیاسین و تیامین. ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها به انرژی ایفا می‌کنند. با تقویت اضافی این ویتامین‌ها، می‌توانید انرژی کافی را برای فعالیت‌های روزمره و ورزش به دست آورید. حداکثر مقدار مصرف هویج و آب هویج در روز چقدر است؟ برنامه رژیم لاغری هویج زمان محدودی ندارد. مصرف سه عدد هویج در طول روز به هیچ عنوان مخاطره‌آمیز نیست، اما اگر تغییر رنگ نارنجی در پوست دست یا سایر بخش‌های بدن مشاهده کنید، باید تعداد هویج‌های مصرفی را کاهش دهید. همچنین، برخی افرادی که بیش از ۷ روز از رژیم آب هویج و روزه‌داری استفاده کرده بودند، بعضی از مشکلات گوارشی و مسمومیت را تجربه کرده‌اند.

برنامه غذایی سه روزه رژیم هویج برای شما فقط نیاز به سه روز و تغییرات کمی در وعده‌های غذاییتان دارد. شما آماده برای شروع رژیم هویج هستید. حتماً از مقدار کافی هویج برای این برنامه اطمینان حاصل کنید و دستورالعمل‌های زیر را برای برنامه غذایی سه روزه خود بررسی کنید:

روز اول رژیم لاغری هویج:
صبحانه: اسموتی هویج، زنجبیل، شیر، عسل، تکه‌هایی از یخ و ۲ قاشق غذاخوری ماست یونانی.
ناهار: سالاد هویج شامل ۴ عدد هویج، ۲ قاشق چایخوری خردل، مقداری جعفری خرد شده، ۱ قاشق غذاخوری عسل گرم، ۳ قاشق چایخوری سرکه سیب، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک کرفس خرد شده، ۲ عدد پیاز خلال شده، نمک و فلفل.
شام: سوپ هویج (شامل ۴ عدد هویج برگه‌ای، یک عدد پیاز خرد شده، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، زنجبیل رنده شده، آب سبزیجات، مقداری ریحان خرد شده و آب جوش).

این دستورالعمل‌ها فقط نمونه‌ای از برنامه رژیم هویج برای روز اول است. شما می‌توانید برای روز‌های بعدی نیز دستورالعمل‌های مشابهی را دنبال کنید.

روز دوم رژیم هویج:
صبحانه: هویج با سوسیس خانگی (شامل آب یک لیموترش، نمک و فلفل، ۱ قاشق چایخوری پودر سیر، مقداری فلفل قرمز، یک قاشق چایخوری پودر پیاز، ۱ فنجان گشنیز خرد شده).
ناهار: سالاد سبزیجات برشته با سس تاهینی (شامل ۴ هویج بزرگ خرد شده، ۱ لیوان کلم بروکلی خرد شده، ۱ فنجان جعفری خرد شده، نمک و فلفل، ۴ فنجان اسفناج، ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ حبه سیر خرد شده، مقداری فلفل دلمه‌ای، ۱/۴ فنجان تاهین، کمی آب و نمک).
شام: سبزیجات کبابی با سس تاهینی.

بیشتر بخوانید  چطور می توان بعد از خروج کتو وزن و اندام مان را ثابت نگه داریم؟

روز سوم رژیم هویج:
صبحانه: آب هویج با آناناس و پرتقال.
ناهار: هویج با مقداری نعناع تازه خرد شده و نصف فنجان پسته با ۳ قاشق غذاخوری سرکه انار، نمک و فلفل، ۱ قاشق چایخوری شکر و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون.
شام: رشته فرنگی هویج با سس بادام زمینی (شامل ۸ هویج برش خورده به صورت رشته فرنگی، ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل، یک عدد پیاز قرمز خلال شده، ۱ فلفل قرمز ورقه شده، ۲ فنجان جوانه لوبیا، مقداری گشنیز خرد شده و مقداری بادام زمینی برای تزئین) با سس بادام زمینی (شامل ۱ فنجان شیر نارگیل، ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، ۲ قاشق غذاخوری سس سویا، آب یک لیموترش، مقداری زنجبیل رنده شده و ۲ حبه سیر رنده شده).

این ایده‌ها برای دستور پخت ساده و کم کالری از هویج هستند و همیشه می‌توانید با آنها بازی کنید. فقط مطمئن شوید که مواد غذایی ناسالم را به برنامه غذایی خود اضافه نمی‌کنید. خلاق باشید و چیزهایی که دوست ندارید را با چیزهایی که دوست دارید جایگزین کنید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید به رژیم غذایی خود پایبند باشید.

عوارض رژیم هویج چیست؟

رژیم غذایی هویج به عنوان یک روش برای سریع‌تر کاهش وزن معرفی می‌شود. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که برای تمیز کردن بدن، باید به مدت ۳ تا ۷ روز پرهیزکاری کرده و هر ۲-۳ ساعت فقط آب هویج مصرف کنید. این رژیم‌ها را می‌توان به عنوان رژیم‌های سختی در نظر گرفت که از طریق محدودیت کالری، به کاهش وزن سریع منجر می‌شوند. با این حال، متخصصان تغذیه به دو دلیل از این نوع رژیم‌ها هشدار می‌دهند. اولاً، احتمالاً وزن کسانی که به سرعت به رژیم غذایی قبلی خود باز می‌گردند، افزایش می‌یابد. ثانیا، هویج به مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، آهن و چربی نیاز دارد که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. این ممکن است باعث خستگی، ریزش مو و مشکلات پوستی شود. بنابراین، تنها به هویج وابسته بودن منجر به از دست دادن مزایای موجود در هویج می‌شود. لازم به ذکر است که همه رژیم‌های تک محصولی مانند رژیم جو دوسر، رژیم سیب زمینی و رژیم هویج باید با احتیاط انجام شوند.

رژیم هویج، همراه با برخی عوارض جانبی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. یکی از این عوارض، تغییر رنگ پوست به دلیل مقدار بالای بتاکاروتن در بدن است. بتاکاروتن موجود در هویج به ویتامین A تبدیل می‌شود و در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند رنگ پوست را به نارنجی یا زرد تغییر دهد. این حالت را به‌عنوان “کاروتنودرما” می‌شناسند.

همچنین، خستگی و احساس کسالت از مشکلات اصلی پیروی از رژیم آب هویج است. دنبال کردن رژیم‌های تک غذایی یا محدود به نوعی خاص از غذاها بسیار دشوار است و رژیمی که نتوانید برای مدت طولانی پیروی کنید، تأثیر کوتاه‌مدت و بی‌فایده‌ای خواهد داشت. هویج به‌عنوان یک قسمت از یک برنامه غذایی متعادل، خارج از قالب رژیم، می‌تواند به شما کمک کند.

در واقع، وقتی از رژیم لاغری هویج صحبت می‌شود، باید آن را به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی تعادل‌دار معرفی کنیم، نه به‌عنوان مبنای اصلی رژیم. بنابراین، قبل از دنبال کردن چنین رژیم‌هایی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.