ورزش بروز
0

نحوه استفاده از چای ماچا برای لاغری و چربی سوزی

Matcha tea for weight loss
بازدید 34

پودر ماچا یکی از مواد غذایی ارگانیک است که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چای یکی از نوشیدنی‌های سنتی در کشورهای جنوب شرق آسیا، مانند ژاپن، است و به دلیل خواص ضدسرطانی و چربی‌سوزی که دارد، امروزه در سراسر جهان محبوبیت دارد. چای ماچا برای لاغری بسیار موثرتر از چای سبز است.

ماچا در واقع همان چای سبز است، اما به صورت پودر مصرف می‌شود. جالب است بدانید که یک لیوان چای ماچا حداقل معادل ۱۰ لیوان چای سبز معمولی ارزش غذایی دارد. برگ‌های چای سبزی که برای تولید ماچا استفاده می‌شوند، در مکان‌های تاریک و دور از آفتاب رشد می‌کنند تا برگ‌های نرم‌تر و سبزتری داشته باشند.

پس از برداشت چای سبز، ابتدا آن را بخار می‌دهند تا از پوسیدگی جلوگیری کنند و سپس به تدریج آن را خشک می‌کنند. ساقه‌ها جدا شده و چای سبز را در طی یک ساعت با استفاده از سنگ آسیاب گرانیتی آسیاب می‌کنند. نتیجه نهایی این فرآیند، پودری است که با نام ماچا شناخته می‌شود. در این مقاله به بحث درباره لاغری با استفاده از چای ماچا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا امکان لاغری با استفاده از چای ماچا وجود دارد؟

در رژیم‌های غذایی مختلف در سراسر جهان، چای ماچا به منظور افزایش سرعت سوخت و ساز بدن استفاده می‌شود. این چای، علاوه بر خواص ضد اکسیدانی قوی و ترطیب‌کننده برای پوست، خاصیت قابل توجهی در سوزاندن چربی دارد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مصرف افراطی چای ماچا برای لاغری ممکن است عوارضی داشته باشد و برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید آن را با رژیم غذایی مناسب و ورزش ترکیب کنید.

در مورد نحوه مقایسه چای ماچا و چای سبز در کاهش وزن، دو چای دارای خواص مشابهی هستند. هر دو، خواص ضد اکسیدانی، کاهش استرس و افزایش متابولیسم بدن را دارند. با این حال، به دلیل فشردگی و غلظت بیشتر چای ماچا نسبت به چای سبز، خواص بیشتری دارد.

همچنین، چای سبزی که برای تولید پودر ماچا استفاده می‌شود، در شرایط سایه‌ای رشد می‌کند و پس از برداشت و خشک شدن، با استفاده از آسیابی سنگی گرانیتی به پودر تبدیل می‌شود. به همین دلیل، رنگ سبز آن برجسته‌تر و حاوی مقدار بیشتری کلروفیل (مولکولی در گیاهان که نور خورشید را جذب می‌کند و در فتوسنتز گیاه نقش دارد) است. بنابراین، برای دستیابی به نتایج بهتر در لاغری و کاهش وزن، توصیه می‌شود از چای ماچا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  هایپوناترمیا یا کاهش سطح سدیم در بدن، چیست؟

انواع چای ماچا برای کمک به لاغری

چای ماچا در چند درجه کیفیت مختلف عرضه می‌شود:

درجه عالی: چای سبز زمردی و تیره، که نتیجه برداشت اولین دوره چای سبز است.
درجه خوب: چای سبز یشمی (کمی روشن‌تر)، که نتیجه برداشت دوره دوم است.
درجه متوسط: چای سبز مایل به زرد، که نتیجه برداشت دوره سوم و چهارم است.
خواص چای ماچا برای کمک به لاغری
چگونه چای ماچا به کاهش وزن کمک می‌کند؟ اگر چای ماچا را در برنامه غذایی خود جای دهید و به صورت منظم مصرف کنید،

تأثیرات زیر را بر روی بدن خواهد داشت:

تقویت سوخت و ساز بدن:
تحقیقات کوچکی نشان داده‌اند که مصرف روزانه ۴ فنجان چای سبز یا ماچا می‌تواند به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک کند. محققان بیان می‌کنند که مواد موجود در این نوشیدنی‌ها، از جمله کافئین و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. بنابراین، برای مشاهده تأثیر قابل توجه، مصرف روزانه چای ماچا الزامی است.

ترکیب با ورزش:
تنها راه قطعی برای بهبود سوخت و ساز بدن توسط این نوشیدنی‌ها، آن است که هر روز صبح آن را مصرف کنید و با فعالیت و ورزش فیزیکی همراه کنید تا بدنتان سرحال باقی بماند!

یک نوشیدنی سالم و بدون قند

اگر به طور معمول از آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی استفاده می‌کنید، جایگزین کردن ماچای بدون قند می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. یکنوشیدنی بدون قند و سالم

اگر عادت دارید که معمولاً از آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی استفاده کنید، جایگزین کردن آن‌ها با ماچای بدون قند می‌تواند یک انتخاب سالم و مناسب باشد. یکی از دلایل اصلی مصرف قند اضافی در برنامه غذایی ما، نوشیدنی‌های قندی همانند آبمیوه است. بنابراین، جایگزینی آن‌ها با نوشیدنی‌های بدون کالری مانند ماچا یک انتخاب عالی است.

افزایش انرژی قبل از ورزش

چای ماچا به دلیل حاوی کافئین مانند قهوه، به عنوان یک منبع انرژی موثر در قبل از رفتن به باشگاه عمل می‌کند. بنابراین، برای افرادی که به باشگاه می‌روند، یک ماده غذایی انرژی‌زا است.

کاهش کلسترول خون

مصرف مداوم چای ماچا به طور قابل توجهی میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به افزایش کلسترول خوب شود.

بیشتر بخوانید  علت و درمان سرگیجه در رژیم چیست؟

کم کالری است

میزان کالری در چای ماچا بسیار کم است. مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان از این چای، کالری بدن را افزایش نمی‌دهد. بنابراین، به راحتی می‌توانید از این نوشیدنی گرم لذت ببرید.

درمان‌کننده یبوست

گاهی اضافه وزن ناشی از مشکلات معده، روده و دفع نامناسب است. چای ماچا دارای خاصیت ملینی است و به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند. البته، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به نتایج معکوس و یبوست منجر شود.

کاهش استرس

افزایش استرس یکی از عواملی است که باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. استرس منجر به فعال شدن هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و کاهش هورمون آدرنالین می‌شود. کاهش هورمون آدرنالین در بدن، تمایل به خوردن بیش از حد غذا را افزایش می‌دهد و در زمان استرس به پرخوری منجر می‌شود. به علاوه، در این شرایط، عملکرد دستگاه گوارش با مشکلاتی روبرو می‌شود و بدن کمتر چربی سوزانده می‌شود. چای ماچا به کاهش استرس و تنش‌های روحی و روانی کمک می‌کند و به آرامش اعصاب می‌انجامد.

حل‌کننده تری‌گلیسیرید در بدن

چای ماچا دارای مقدار قابل توجه‌ای پلی‌فنول است، که باعث حل تری‌گلیسیرید (یکی از چربی‌های مهم خون) در بدن می‌شود. این چای با حل شدن تری‌گلیسیرید، به تدریج میزان چربی در بدن را کاهش می‌دهد.

بهبود گردش خون

یکی از مشکلات افراد چاق، افزایش مواد زائد در جریان خون به دلیل مصرف غذاهای فست فود و غذاهای کم ارزش غذایی است. چای ماچا دارای خاصیت تمیزکننده برای سموم بدن است و باعث تصفیه جریان خون می‌شود. این ویژگی به کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

کالری چای ماچا

جالب است بدانید که این نوشیدنی بسیار کم‌کالری است و میزان کالری آن تقریباً صفر است. بنابراین، اگر قصد لاغر شدن دارید، می‌توانید با آرامش و راحتی آن را مصرف کنید.

طرز تهیه چای ماچا برای لاغری

لاغری با استفاده از چای ماچا اصلاً کار سختی نیست! روش‌های مختلفی برای مصرف چای ماچا برای لاغری وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب کنید:

در یک فنجان آب داغ، ۲/۱ قاشق چای‌خوری پودر چای ماچا را حل کنید. آن را هم بزنید تا کف کند.

می‌توانید مقداری پودر ماچا را در نصف لیوان آب داغ حل کنید و وقتی کف کرد، باقی لیوان را با شیر پر کنید.

مقداری از پودر ماچا را در قوری دم کنید. البته بهتر است ماچا را دم نکنید زیرا خواص آن کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید  چاق و سفت شدن صورت در یک هفته با روش های خانگی

مقداری پودر ماچا را در یک لیوان آب خنک حل کنید تا جایی که کف کند. می‌توانید به آن کمی شیر، عسل یا وانیل اضافه کنید.

بهترین زمان مصرف چای ماچا برای لاغری

مناسب است چای ماچا را در بین وعده‌های غذایی مصرف کنید، نه با معده پر و نه با معده کاملاً خالی. این نوشیدنی همراه با خرما یا عسل یک میان‌وعده عالی است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که قبل از خواب چای ماچا را مصرف نکنید، زیرا حاوی کافئین است و ممکن است باعث اختلال در خواب شود.

عوارض مصرف چای ماچا برای لاغری

اگر چای ماچا را بیش از حد و نیاز بدن خود مصرف کنید، ممکن است با این عوارض روبرو شوید:

  • کاهش جذب آهن: مصرف بیش از حد چای ماچا می‌تواند منجر به کاهش جذب آهن در بدن شود، که ممکن است برای برخی افرادی که نیاز بیشتری به آهن دارند، مشکل ایجاد کند.
  • مشکلات در دوران بارداری و شیردهی: در دوران بارداری و شیردهی، مصرف بیش از حد چای ماچا ممکن است به عوارضی مانند مشکلات در رشد جنین یا تأثیرات منفی بر روی شیر مادر بیانجامد. بنابراین، در این دوران‌ها نباید مصرف چای ماچا را بیش از حد افزایش دهید.
  • تهوع با معده خالی: مصرف چای ماچا با معده خالی ممکن است باعث ایجاد تهوع و عدم راحتی معده شود. بنابراین، توصیه می‌شود چای ماچا را همراه با غذا مصرف کنید.
  • حساسیت به کافئین: برخی افراد ممکن است حساسیت به کافئین داشته باشند و مصرف بیش از حد چای ماچا می‌تواند علائمی مانند اضطراب، اعصاب ریزشده، رعشه و بی‌خوابی را تشدید کند.
  • بی‌خوابی: چای ماچا حاوی کافئین است که ممکن است باعث بی‌خوابی شود، به خصوص اگر در ساعات پایانی روز مصرف شود. بنابراین، بهتر است مصرف چای ماچا را در ساعات اول روز و قبل از ظهر محدود کنید.
  • سوزش معده: مصرف بیش از حد چای ماچا می‌تواند باعث تحریک و سوزش معده شود، به خصوص در افرادی که مشکلات معده دارند.

همچنین، مصرف چای ماچا با طبع سرد ممکن است تعادل طبیعی بدن را به هم بریزد، اما در کلیت مصرف معتدل چای ماچا برای لاغری عوارض جدی ندارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.