ورزش بروز
0

آیا مصرف کیوی برای کاهش وزن مفید است؟

Kiwi
بازدید 118

مصرف برخی میوه‌ها، از جمله کیوی، به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش وزن توصیه می‌شود. این میوه کم‌کالری و دارای مقدار زیادی فیبر است. رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش داده، فشار خون را کاهش داده و بر تنظیم قند خون تأثیر مثبتی داشته باشد. کیوی نسبت به پرتقال، حاوی مقدار بسیار بیشتری ویتامین C است. به همین دلیل، مصرف کیوی می‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و حتی کمک به بیماری‌هایی مانند آسم و دژنراسیون ماکولا بپردازد. در این مقاله، خواص کیوی برای کاهش وزن و لاغری بررسی خواهند شد. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای مصرف است؛

زیرا دارای خواصی است که می‌تواند در رژیم لاغری مفید باشد. این میوه دارای محتوای آب بالا، کم‌کالری و فیبر قابل توجهی است. به همین دلیل، می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده یا بخشی از صبحانه مناسب باشد. کیوی همزمان دارای فیبرهای محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول (موجود در دانه‌ها) باعث افزایش حجم ماسه مدفوع می‌شود و حرکت روده را تشویق می‌کند. از طرف دیگر، فیبر محلول به صورت ژل‌مانند عمل کرده و اسیدهای صفرا را جذب می‌کند و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. هر دو نوع فیبر به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از احساس گرسنگی زمان رژیم غذایی جلوگیری می‌کنند. در ادامه، تأثیر این میوه خوش‌طعم در کاهش وزن بررسی خواهد شد.

کیوی، همانند سایر میوه‌ها، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و به عنوان یک منبع غنی ویتامین C شناخته می‌شود. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق غذاهایی که ما می‌خوریم، باعث حفظ سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد به آنها وارد می‌کنند می‌شود و خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. همچنین، کیوی یک منبع از آنتی‌اکسیدان ویتامین E نیز است. بسیار کم یافت می‌شود که غذایی بدون چربی مانند کیوی، منبعی از ویتامین E باشد. یکی از ویژگی‌های خاص میوه کیوی، ارائه این ماده مغذی به بدن است. با مصرف کیوی، آنتی‌اکسیدان لوتئین نیز در بدن تأمین می‌شود و طبق گفته محققان آمریکایی، مصرف غذاهایی که حاوی لوتئین هستند، به تأخیر انداختن مشکلات چشمی مرتبط با پیری و افزایش سن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  اطلاعات کامل درباره سن بیولوژیکی و سن تقویمی

همچنین، کیوی دارای اکتینیدین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و قادر به تجزیه پروتئین‌ها در بدن می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا می‌کند، زیرا به سیستم گوارشی کمک می‌کند. آن به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند و می‌تواند به افرادی که از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند کمک کند.

کیوی نیز دارای مقدار زیادی فیبر است و منبع عالیی از آن می‌باشد. دو عدد کیوی با ۸۰ کالری حدوداً ۸ گرم فیبر به بدن ارائه می‌دهند. مصرف غذاهایی که حاوی فیبر غذایی هستند، برای کاهش وزن مفید است زیرا به تثبیت احساس سیری پس از خوردن کمک می‌کنند. بسیاری از افراد دشواری در تأمین مقدار فیبر مورد نیاز خود در طول روز دارند. همچنین، افرادی که از برنامه غذایی کم کالری استفاده می‌کنند، ممکن است به مشکل دریافت مقدار کافی فیبر در طول روز برخورد کنند. خوردن کیوی می‌تواند به شما کمک کند تا بدون افزایش قابل توجه کالری، فیبر مورد نیاز خود را در طول روز تأمین کنید.

سلامت فشار خون افرادی که با اضافه وزن مبارزه می‌کنند، عموماً تحت تأثیر نوسانات فشار قرار می‌گیرند، به ویژه فشار خون بالا. بر اساس تحقیقات انجام شده، یک حبه کیوی در مقایسه با یک موز، مقدار بیشتری پتاسیم به بدن ارائه می‌دهد. بنابراین، استفاده از یک برنامه غذایی غنی از مواد غذایی حاوی پتاسیم برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود. به طور مشابه، بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵، کیوی به علاوه اینکه سرشار از پتاسیم است، ترکیبات دیگری نیز دارد که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. نتایج این تحقیق نشان دادند که افرادی که روزانه سه حبه کیوی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که روزانه یک عدد سیب میل می‌کنند، فشار خون کمتری دارند.

بیشتر بخوانید  موثرترین مزایای تمرین مقاومتی: بررسی تمرینات مقاومتی و فواید آنهاش

به دلیل اینکه میوه منبع قند است، برخی افراد ممکن است در تلاش برای کاهش وزن خود از مصرف آن خودداری کنند. ما به طور مداوم درباره تأثیر منفی قند و ارتباط آن با افزایش وزن می‌شنویم. با این حال، میوه به عنوان یک منبع قند، فیبر نیز دارد که در حفظ سلامت قند خون کمک می‌کند. به علاوه، در میان تمامی میوه‌ها، کیوی دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است، به این معنی که قند موجود در آن به طور آهسته تر آزاد می‌شود. به همین دلیل، کیوی می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و افزایش ناگهانی قند خون را کاهش دهد. بنابراین، مصرف کیوی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای افراد دیابتی یا کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، بی‌خطر است. در صورت استفاده از دارو برای کنترل قند خون، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا اضافه کردن کیوی به برنامه غذایی شما مجاز است یا خیر.

مصرف کیوی سبز به عنوان یک کمک هضمی مفید است

استفاده از کیوی به عنوان یک ماده کمکی در هضم غذا، مدت طولانی است که به کار می‌رود. یکی از دلایل این تأثیر، وجود آنزیم پروتئولیتیک اکتینیدین در بافت کیوی است. در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۰، محققان متوجه شدند که اکتینیدین موجود در کیوی سبز به تحریک هضم انواع پروتئین‌ها کمک می‌کند. علاوه بر اینکه ممکن است کیوی به درمان برخی بیماری‌های گوارشی کمک کند، مصرف آن به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم نیز از سیستم گوارش شما حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید  روش آلمانی حجم‌گیری در تمرین

مصرف ویتامین C در همه انواع غذاهای گیاهی به جذب آهن از آنها کمک می‌کند. با توجه به اینکه کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C است، خوردن آن همراه با غذاهای گیاهی حاوی آهن، به بهترین جذب آنها کمک می‌کند. برخی تحقیقات حتی نشان داده‌اند که مصرف کیوی طلایی در همراهی با وعده‌های غذایی، به افزایش سطح آهن در بدن کمک می‌کند.

روش استفاده از کیوی بسیار ساده است. کیوی دارای طعمی منحصر به فرد، شیرین و اسیدی است. می‌توانید آن را به عنوان یک میان وعده مصرف کنید، کافیست پوست آن را پوشیده و میل کنید. همچنین، می‌توانید آن را با یک منبع پروتئین یا چربی سالم مانند یک مشت آجیل ترکیب کنید تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. اگر امکان دارد، هم کیوی سبز و هم کیوی طلایی مصرف کنید؛ زیرا هر کدام خواص ویژه‌ای دارند.

می‌توانید کیوی را به سالاد میوه خود اضافه کرده و از خواص آن در کنار دیگر میوه‌ها بهره ببرید. همچنین، می‌توانید کیوی را در اسموتی یا حتی روی ماست استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که کیوی را هرگز پخته نکنید؛ زیرا این کار میزان ارزش غذایی آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیش‌اندازه مصرف کیوی ممکن است عوارضی ایجاد کند که شامل:

استفراغ، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و مشکلات در بلع است. این عوارض به خصوص در افرادی که حساسیتی نسبت به این میوه دارند، ظاهر می‌شوند. همچنین، مصرف کیوی ممکن است باعث بروز پانکراتیت حاد، اختلالات پوستی مانند درماتیت، آنافیلاکسی و آلرژی دهان شود. همچنین، مصرف کیوی ممکن است با داروهای ضدقارچ، ضدالتهاب، هپارین و ضدپلاکت تداخل داشته باشد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *