ورزش بروز
0

آیا لاغری با چنگال در رژیم غذایی موثر است؟

Slimming with a fork in the diet
بازدید 37

شاید علاقه‌مند باشید که بدانید یکی از رژیم‌های لاغری معروف جهان، رژیم چنگال درمانی یا لاغری با چنگال است که به تازگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در دنیای امروز، برخی عادت‌های ناسالم مانند کمبود فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب یا کم‌خوری برای مدت طولانی، افراد را به چاقی، اضافه وزن و بیماری‌های مختلف مبتلا کرده است. به علاوه، تنوع رژیم‌های لاغری و کاهش وزن به حدی بالا رسیده است که انتخاب یک رژیم لاغری مناسب با توجه به وضعیت بدنی و سبک زندگی، چالش‌برانگیز و دشوار است. یکی از روش‌های معمول برای کاهش وزن و لاغری در سال‌های اخیر، رژیم چنگال است. در این مقاله، به صورت جامع به بررسی رژیم چنگال و تکنیک‌های صحیح تغذیه در این رژیم می‌پردازیم.

رژیم چنگال، یا همان چنگال درمانی

یک روش لاغری است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط یک فرانسوی به نام ایوان گاوریلوف ابداع شد. این رژیم در همان سال با شعاری که تا حداکثر میزان موثر و کارآمدی برای همه افراد قابل اعتماد است، شناخته شد. اصطلاح “چنگال درمانی” به یک رژیم غذایی اشاره دارد که در آن تنها مجاز به استفاده از چنگال برای خوردن غذا هستید و استفاده از هیچ ابزار دیگری مانند قاشق یا چاقو در طول وعده‌های غذایی مجاز نیست.

این روش به نظر ممکن است کمی عجیب و غریب بیاید؛ زیرا شما برای مصرف هر سه وعده اصلی غذا باید صرفاً از چنگال استفاده کنید. در صورتی که اگر غذای شما به گونه‌ای باشد که نتوانید آن را با چنگال مصرف کنید، در این صورت راه‌حلی برای حل این مشکل وجود ندارد. البته این محدودیت فقط به وعده شام ارتباط دارد و در وعده‌های دیگر می‌توانید تا حدی از چاقو یا قاشق برای برش زدن استفاده کنید. لاغری با چنگال یا همان تکنیک لاغری بدون رژیم، در توضیح رژیم چنگال، به مخاطبان آن گفته می‌شود که شما می‌توانید هر نوع غذایی که دوست دارید را تنها با استفاده از یک چنگال مصرف کنید. اما البته باید توجه داشت که یک فرد نمی‌تواند هر نوع غذایی را با استفاده از این وسیله مصرف کند. با این روش جدید لاغری، دیگر نیازی به محاسبه کالری یا وزن غذا ندارید!

بیشتر بخوانید  11 روش برای رفع گرسنگی در رژیم غذایی

دو نوع رژیم چنگال یا چنگال درمانی وجود دارد

نسخه سخت این رژیم برای پیروی از قوانین آن بسیار دشوار است، اما باعث کاهش وزن سریع‌تری می‌شود. در این نسخه، شما می‌توانید غذا را با استفاده از چاقو یا قاشق آماده کنید و حتی قبل از سرو آن بر روی میز، با چاقو برش بزنید. اما در هیچ حالتی در هنگام مصرف غذا و در وعده شام، استفاده از هیچ وسیله‌ای به جز چنگال مجاز نیست. همچنین، شما با محدودیت‌های غذایی بیشتری روبه‌رو خواهید شد. در رژیم سخت چنگال، این غذاها مجاز هستند: سبزیجات، برنج، ماهی و حبوبات (شامل نخود، لوبیا و عدس).

در نسخه ملایم یا راحت رژیم چنگال، شما باید هر غذایی که انتخاب می‌کنید را تنها با استفاده از چنگال مصرف کنید و تمرکزتان روی این وسیله باشد. محدودیت‌های غذایی در این نسخه کمتری نسبت به نسخه سخت وجود دارد. در رژیم ملایم چنگال، این غذاها مجاز هستند: سالاد، گوشت سفید و تخم مرغ. علاوه بر غذاهای مجاز در رژیم سخت، در رژیم ملایم چنگال نیز برخی غذاها ممنوع است.

در وعده شام رژیم چنگال، در هر دو نسخه، هر غذایی که با دست، چاقو و قاشق میل می‌کنید، ممنوع است. اما در نسخه سخت چنگال، شما مجاز به مصرف نان، میوه، گوشت، پنیر و کره نیستید.

استفاده از چنگال به جای قاشق برای خوردن غذا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. استفاده از چنگال باعث می‌شود که برای خوردن غذا زحمت بیشتری کشیده شود و در نتیجه افراد زودتر احساس سیری می‌کنند و غذا خوردن را متوقف می‌کنند. همچنین، استفاده از بشقاب‌های کاغذی نیز باعث می‌شود که افراد تمایل کمتری به خوردن غذا داشته باشند. در این روش، تمرکز بیشتری بر روی نحوه خوردن غذا قرار می‌گیرد و برخی غذاها از رژیم غذایی حذف می‌شوند. همچنین، خوردن غذا در حضور آینه می‌تواند کمک کند که افراد کمتر خوراک ناسالم مصرف کنند. استفاده از قاشق همچنین باعث می‌شود که ما بیشتر غذا بخوریم، زیرا با قاشق حجم بیشتری از غذا برداشت می‌کنیم. در نتیجه، استفاده از چنگال به کاهش مصرف غذاهای چرب، قندی و ناسالم کمک می‌کند و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

برای رعایت قوانین رژیم لاغری با چنگال، نکات زیر را باید رعایت کنید:

  • تقسیم غذا به سه وعده: در طول روز باید غذا را به سه وعده تقسیم کنید. در دو وعده اول می‌توانید به دلخواه خود غذا بخورید و پرخوری کنید تا بتوانید کالری‌های از دست رفته را در وعده شام جبران کنید. اما وعده شام باید کمتر از سایر وعده‌ها باشد.
  • استفاده از چنگال در وعده شام: در وعده شام باید از چاقو، دست، قاشق و موارد مشابه استفاده نکنید. بنابراین، باید غذاهایی را انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را بدون استفاده از این وسایل میل کنید.
  • رژیم سخت چنگال: در این رژیم، در وعده شام فقط مجاز به مصرف پاستا، غلات، ماهی و سبزیجات هستید. این مواد غذایی را بدون استفاده از وسایلی مانند چاقو و قاشق می‌توانید مصرف کنید.
  • رژیم ملایم چنگال: در این رژیم، می‌توانید از سالاد، گوشت سفید خرد شده، غذاهای دریایی و تخم مرغ نیز استفاده کنید. این نوع غذاها را همچنان بدون استفاده از وسایلی مانند چاقو و قاشق میل کنید.
بیشتر بخوانید  مزایا و فواید استفاده از اسید لاکتیک برای ورزشکاران چیست؟

با رعایت این قوانین و انتخاب مناسب مواد غذایی، می‌توانید از رژیم لاغری با چنگال بهره‌برداری کنید.

آیا رژیم چنگال به تنهایی به کاهش وزن کمک می‌کند؟ برای پاسخ دقیق به این سوال، باید به مزایا و معایب این رژیم توجه کنیم. در رژیم چنگال، شما نیازی به محاسبه کالری و وزن غذاها ندارید، که این می‌تواند یک مزیت محسوب شود. همچنین، با حذف تقریباً تمام چربی‌ها و قندها، ممکن است تجربه کاهش وزن را داشته باشید. اما، این رژیم همراه با محدودیت‌های غذایی است و همواره فقط با استفاده از چنگال غذا نخواهید خورد که ممکن است باعث خستگی شود. همچنین، پایبندی به این نوع رژیم در طول زمان کاهش می‌یابد، زیرا افراد نمی‌توانند تمام عمر خود را به این روش اختصاص دهند و این روش توصیه غذایی سالمی نیست.

لاغری با چنگال به تنهایی امکان‌پذیر نیست و استفاده از چنگال صرفاً یک ترفند کمک‌کننده به این مساله است. اگر این روش را امتحان کنید، خواهید متوجه شد که برخی از غذاهای سبک مانند سوپ و آش، خوراکی‌های چرب و قندی مانند بستنی با چنگال همراه نمی‌شوند و شما باید بعضی از آن‌ها را به طور کلی از سبد غذایی خود حذف کنید! برخی افراد ممکن است با برش زدن بستنی به تکه‌های کوچک یا سفت فریز کردن آن مشکل را تا حدی حل کنند. اما استفاده از چاقو حتی برای برش تکه‌های یخ‌زده بستنی هم مجاز نخواهد بود! در واقع، برای کنترل وزن خود بایستی به سالم خوری عادت کرده و از عادت‌های ناسالم دست برداریم. هیچ کس نمی‌تواند تا آخر عمرش کیک، شیرینی، فست فود و تنقلات ناسالم را کنار بگذارد؛ اما می‌توانیم مصرف آن‌ها را محدود کنیم!

بیشتر بخوانید  مقایسه برنج قهوه‌ای و برنج باسمتی

از طریق مقاله امروز، می‌توان به نتیجه‌گیری کرد که یک فرد نمی‌تواند تا آخر عمرش با استفاده از چنگال یا رژیم‌های سخت و محدود غذایی، لذت و راحتی خوردن را از بین ببرد. از سوی دیگر، نمی‌توان انتظار داشت که یک فرد تمام عمر خود را با رژیم‌های غذایی رعایت کند و از لذت‌هایی مانند کیک شکلاتی تازه و دسرها لذت ببرد.

در این رژیم غذایی، قبل از هر وعده‌ی غذایی

یک لیوان آب و یک واحد میوه مصرف می‌شود. این میوه و آب، حجم معده را افزایش می‌دهد و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. شما محدودیتی در تعداد وعده‌های غذایی اصلی ندارید و می‌توانید در طول روز میان‌وعده‌ها را مصرف کنید تا از گرسنگی جلوگیری کنید. با توجه به وزن، قد و سن شما، میزان غذاهای مورد نیازتان تعیین می‌شود و شما یاد می‌گیرید که چه مقدار غذا برای سیر شدن کافی است. مهم نیست که چگونه غذا را می‌خورید، می‌توانید با لذت از غذا خوردن لذت ببرید. شما محدودیتی در انتخاب غذاها ندارید و می‌توانید غذاهایی که دوست دارید را میل کنید. برای پر کردن معده‌تان، می‌توانید سبزیجات، هویج، سالاد و… را در کنار غذا قرار داده و از پرخوری بیش از حد جلوگیری کنید. با گذر زمان، به عادت می‌آید که در فواصل بین وعده‌های صبحانه و ناهار، ناهار و شام، و حتی بعد از شام، یک خوراکی میل کنید و دیگر نیازی به تحمل گرسنگی در محل کار ندارید. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که سلامتی شما یکی از بزرگترین دارایی‌ها و نعمت‌هاست و کاهش وزن هر چیزی را که لازم است، ارزانی می‌دهد و ممکن است شما را از این نعمت بزرگ برای همیشه محروم کند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.