ورزش بروز
0

آشنایی به بهترین رژیم با جینسینگ برای کاهش وزن

جینسینگ
بازدید 44

جینسینگ، که ریشه Panax ginseng Meyer نامیده می‌شود، یک گیاه از خانواده گیاهان Panax است. از هزار سال پیش تا به امروز، جینسینگ در کشورهای آسیایی مانند کره، چین و ژاپن به عنوان یک گیاه مقوی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه عمدتاً برای درمان مشکلاتی مانند کمبود انرژی، قند خون بالا، کلسترول بالا، التهاب، کاهش استرس و حتی اختلالات جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، خواص جینسینگ در رابطه با لاغری نیز توجه زیادی به خود جلب کرده است.

خواص دارویی جینسینگ

به ترکیباتی به نام جین سنوزیدها نسبت داده می‌شود که در جینسینگ فراوان است. بیش از ۱۰۰ جین سنوزید مختلف شناسایی شده‌اند و سطوح آن‌ها متفاوت است، که این تفاوت‌ها به عواملی مانند سن ریشه، آب و هوا، ارتفاع و شرایط خاک بستگی دارد. این جین سنوزیدها اثرات مختلفی روی بدن دارند و حتی برخی از آن‌ها اثرات متضادی را ایجاد می‌کنند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند جینسینگ می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، در حالی که تحقیقات دیگر نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند. این متفاوت بودن نتایج، به دلیل تغییراتی است که در فرآیند فرآوری جینسینگ (مانند تولید عصاره جینسینگ) ایجاد می‌شود؛ زیرا این فرآیند ممکن است ترکیبات جین سنوزیدهای مختلف را تغییر دهد. بهترین روش استفاده از جینسینگ، استفاده از ریشه‌های طبیعی و با کیفیت آن است، بدون انجام فرآوری زیاد.

اقسام مختلف جینسینگ وجود دارند که هر کدام خواص خاص خود را دارند. به طور کلی، جینسینگ به سه نوع متمایز تقسیم می‌شود: آسیایی، آمریکایی و سیبریایی.

جینسینگ آسیایی یا Panax ginseng

عمدتاً در چین و کره کشت می‌شود. ریشه جینسینگ چینی پس از چهار تا شش سال رشد، به طور طبیعی خشک شده و سپس به رنگ سفید درمی‌آید؛ به همین دلیل به آن جینسینگ سفید می‌گویند. فرآیند خشک کردن جینسینگ سفید باعث تجزیه آنزیم‌های آن می‌شود و باعث کاهش خواص ریشه می‌شود.

جینسینگ کره‌ای پس از شش سال برداشت می‌شود و قبل از خشک شدن با بخار پخته می‌شود. این فرآیند باعث تولید ریشه قهوه‌ای به رنگ قرمز می‌شود و به همین دلیل به آن جینسینگ قرمز می‌گویند. روش تهیه جینسینگ کره‌ای باعث حفظ جین سنوزیدها به میزان زیادی می‌شود.

جینسینگ کره‌ای به عنوان قوی‌ترین و محبوب‌ترین نوع در جهان شناخته می‌شود. برای خواص لاغری جینسینگ، به ویژه جینسینگ قرمز کره‌ای ارتباط داده می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که جینسینگ کره‌ای را با جینسینگ سیبری یا جینسینگ آمریکایی اشتباه نگیرید؛ زیرا جینسینگ سیبری و آمریکایی گیاهان متفاوتی هستند که نیازهای مختلفی را برآورده می‌کنند.

جینسینگ سیبری یا Eleutherococcus senticosus در واقع نوعی جینسینگ نیست، بلکه یک گونه متفاوت است که به احتمال زیاد برای اهداف بازاریابی و افزایش فروش به نام جینسینگ شناخته می‌شود. این گونه سیبریایی ریشه‌های چوبی به جای ریشه‌های گوشتی دارد و در عوض از ترکیبات الوتروسید استفاده می‌کند به جای جین سنوزیدها.

مکمل جینسینگ قرمز کره‌ای به مدت قرن‌ها در طب سنتی چینی به عنوان یک روش کلی برای حفظ سلامت استفاده می‌شده است.

این مکمل در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن: جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را افزایش دهد.
بهبود سلامت قلب: استفاده از جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق خونی کمک کند و عوارض قلبی را کاهش دهد.
درمان دیابت: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند به کنترل سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
افزایش سطح انرژی: جینسینگ قرمز کره‌ای ممکن است به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند و برای افرادی که احساس خستگی مزمن دارند مفید باشد.
کاهش استرس: مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و بهبود روحی و روانی را به همراه داشته باشد.
درمان ناتوانی جنسی: جینسینگ قرمز کره‌ای ممکن است به بهبود عملکرد جنسی و درمان مشکلات ناتوانی جنسی در برخی افراد کمک کند.
جینسینگ قرمز کره‌ای به شکلی شبیه به بدن انسان است، اما به جای دست و پا، شاخه‌ها دارد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با انواع عمل لاغری شکم

این شباهت به دلیلی است که گیاه‌پزشکان سنتی جینسینگ را به عنوان یک درمان جامع برای تمام بدن می‌شناختند. تحقیقات امروزی نشان داده است که جینسینگ قرمز کره‌ای به عنوان یک روش طبیعی بسیار موثر برای بهبود سلامت استفاده می‌شود.

خواص جینسینگ برای لاغری در ارتباط با میکروبیوم روده و سلامت گوارش ما قرار دارد. باکتری‌های خوب و بد در روده‌های هر فرد وجود دارند و باکتری‌های خوب نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارند. جینسینگ می‌تواند به بهبود سلامت روده کمک کرده و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

یکی از راه‌های مؤثر برای داشتن رژیم غذایی سالم، افزودن سبزیجات بیشتر به وعده‌های غذایی است. اما اگر میکروبیوم روده ناسالمی داشته باشیم، این تغییرات در رژیم غذایی به طور کامل تأثیرگذار نخواهند بود. به همین دلیل، حفظ سلامت سیستم گوارشی بسیار مهم است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

در گذشته، برخی شواهد نشان می‌داد که جینسینگ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما دقیقاً چگونگی این اثر مشخص نبود. دانشمندان به ارتباط جینسینگ با میکروبیوم روده مشکوک بودند. در مطالعات جدید، هدف محققان شناسایی تأثیر جینسینگ بر باکتری‌های روده بوده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف جینسینگ باعث تغییراتی در باکتری‌های روده می‌شود که الگوی چربی سوزی بدن را تغییر می‌دهند. این اثر باکتری‌های روده بر متابولیسم بدن تأثیر گذار است و به همین دلیل، جینسینگ می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کسانی که با مشکل چاقی مواجه هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصیات جینسینگ برای لاغری عبارتند از:

حاوی بافت چربی قهوه‌ای یا BAT: جینسینگ حاوی بافت چربی قهوه‌ای است که قادر است چربی را به سرعت به انرژی تبدیل کند. این عامل می‌تواند دلیلی بر افزایش انرژی پس از مصرف جینسینگ باشد.
تولید باکتری‌های مفید روده: جینسینگ باعث تولید باکتری‌های مفید در روده می‌شود که الگوی سوزاندن کالری را تغییر می‌دهند. این تغییرات بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.
کنترل سطح قند خون: جینسینگ یک ماده بسیار مؤثر برای کنترل سطح قند خون است که به کاهش وزن کمک می‌کند.
کمک به جذب بهتر چربی: تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ باعث جذب بهتر چربی و سایر مواد مغذی در بدن می‌شود. این خاصیت جینسینگ باعث کاهش تجمع چربی در بدن می‌شود.
بهبود عملکرد کبد و تولید شیره‌های گوارشی: جینسینگ عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و منجر به تولید بیشتر شیره‌های گوارشی می‌شود. این فرآیند جلوگیری از تشکیل چربی در کبد، که به علت مصرف رژیم غذایی پرچرب و نقص عملکرد کبد رخ می‌دهد، را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید  مضرات و فواید نوشابه رژیمی یا زیرو برای کاهش وزن

روش‌های مختلفی برای استفاده از جینسینگ برای لاغری وجود دارد. یکی از روش‌های ساده و مؤثر برای مصرف جینسینگ، دم کردن آن است.

در ادامه، سه روش متداول استفاده از جینسینگ برای لاغری را توضیح می‌دهم:

جینسینگ و عسل:
یکی از روش‌های خوشمزه برای مصرف جینسینگ، افزودن عسل به چای جینسینگ است. عسل به عنوان یک قند طبیعی، خواص ضد اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. همچنین، جینسینگ نیز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، افزایش انرژی و کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

بنابراین، نوشیدن یک فنجان چای جینسینگ با اضافه کردن عسل طبیعی، برای کسانی که به دنبال کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی یا افزایش انرژی هستند، بسیار مناسب است.
روش دم کردن جینسینگ:
آب را به جوش آورید و سپس به مدت کوتاهی (تا حدوداً ۹۸ درجه سانتیگراد) خنک شود. این دما، بهترین دما برای استخراج تمام ترکیبات موجود در ریشه جینسینگ است.
اگر از پودر جینسینگ استفاده می‌کنید، ابتدا پودر را در یک چای کیسه‌ای یکبار مصرف قرار دهید.
سپس آب داغ را روی جینسینگ بریزید و بگذارید دمنوش جینسینگ بین ۵ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
سپس یک قاشق عسل را به آن اضافه کنید و میل کنید.
استفاده از عصاره جینسینگ:
شما می‌توانید عصاره جینسینگ آماده را از فروشگاه‌های تخصصی یا آنلاین تهیه کنید.
دستورالعمل مصرف معمولاً روی بسته‌بندی عصاره نوشته شده است. بطور کلی، عصاره جینسینگ را با دستور پزشک یا مشاور تغذیه خود مصرف کنید.
حتماً قبل از استفاده از هر روش، بهتر است با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که جینسینگ مناسب برای شما است و همچنین راهنمایی های لازم را در مورد مقدار و زمان مصرف دریافت کنید.

روشی ساده برای بهره‌برداری از خواص جینسینگ و سیاه دانه، تهیه دمنوش جینسینگ و سیاه دانه است. در ادامه، روش تهیه این دمنوش را توضیح می‌دهم:

مواد لازم:

آب
سیاه دانه
ریشه جینسینگ یا عسل جینسینگ

طریقه تهیه:

در قوری آب و سیاه دانه را بریزید و قوری را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
پس از جوش آمدن، قوری را از روی حرارت بردارید و آن را با درپوش بپوشانید.
صبر کنید تا دمای آب به حدود ۹۸ درجه سانتیگراد برسد.
سپس ریشه جینسینگ یا عسل جینسینگ را به آب اضافه کنید.
بگذارید دمنوش حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.
دمنوش را از قوری صاف کرده و در فنجانی بریزید.
حالا می‌توانید از دمنوش جینسینگ و سیاه دانه لذت ببرید.

توجه داشته باشید که به جای ریشه جینسینگ، می‌توانید از عسل جینسینگ استفاده کنید تا طعم و خواص آن را به دمنوش اضافه کنید. قبل از استفاده از هر گونه دارو یا گیاهی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل‌های عضله‌سازی

ترکیبی کارآمد از جینسینگ و زعفران برای سلامتی، دمنوش جینسینگ و زعفران است. زعفران، یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌های موجود در جهان است و دارای فواید و خواص دارویی بی‌شماری است.

این گیاه قدرتمند می‌تواند در دوران قاعدگی به عنوان یک آرامبخش مؤثر عمل کند. درمان افسردگی، اضطراب و حتی کمک به پیشگیری از سرطان از جمله کاربردهای زعفران است. همچنین، مصرف زعفران می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کند. با ترکیب آن با جینسینگ، می‌توان از خواص هر دو ماده برای کاهش وزن بهره‌برداری کرد.

برای تهیه دمنوش جینسینگ و زعفران، ابتدا آب را به جوش بیاورید و سپس حرارت را خاموش کنید. در یک فنجان، ۶ تا ۸ رشته زعفران و جینسینگ را قرار دهید و آب جوش را روی آنها بریزید. سپس دمنوش را هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند (در نتیجه حضور زعفران، آب به رنگ زرد روشن خواهد شد). در صورت تمایل، می‌توانید نعنا و لیمو را اضافه کنید. حالا دمنوش شما آماده است و می‌توانید آن را مصرف کنید.

برای کاهش وزن، میزان مصرف جینسینگ در روز بستگی به عوامل مختلفی دارد و بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه در این زمینه صحبت کنید. به همان اندازه که در مطلب ذکر شد، دانشمندانی که به خواص جینسینگ در لاغری علاقه‌مند بودند، تمرکز خود را بر روی تأثیرات آن بر میکروبیوتای روده قرار دادند. در یک مطالعه، 10 زن چاق میانسال کره‌ای به مدت 8 هفته عصاره جینسنگ Panax را مصرف کردند تا تأثیر آن بر میکروبیوتای روده بررسی شود.

این عصاره جینسنگ Panax توسط شرکت کره‌ای بیوفرمنتیشن تولید و ارائه شد. عصاره جینسنگ به وزن 4 گرم در پاکت‌های دارویی کاغذی بسته‌بندی شده بود و شرکت‌کنندگان موظف شدند هر روز دو بسته را مصرف کنند.

در طول این 8 هفته، تغییرات قابل توجهی در وزن بدن و شاخص توده بدنی آنها مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که جینسینگ تأثیری در کاهش وزن و تأثیرات جزئی بر میکروبیوتای روده در تمام شرکت‌کنندگان داشت. همچنین، تأثیرات ضد چاقی آن بسته به ترکیب میکروبیوتای روده قبل از مصرف جینسینگ متفاوت بود.

جینسینگ یک گیاه باستانی است که می‌تواند به شما در سوزاندن چربی و کاهش وزن کمک کند. تحقیقات متعددی بر روی افراد چاق انجام شده است که نشان می‌دهد وقتی جینسینگ با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب می‌شود، می‌تواند به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند.

همچنین، مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که جینسینگ تأثیری بر متابولیسم لیپیدها (یعنی چربی‌ها) دارد؛ به این معنی که بدن کمتر چربی جذب می‌کند و چربی‌هایی که جذب می‌شوند را سریع‌تر سوزانده می‌کند.

روش دیگری که جینسینگ بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد، از طریق تأثیر آن بر هورمون‌های لپتین، انسولین و آدیپونکتین است. این هورمون‌ها نقش مهمی در متابولیسم چربی و کلسترول در بدن دارند. باور بر این است که ترکیبات فعال موجود در جینسینگ باعث کاهش چربی در سطح مولکولی می‌شوند و این منجر به افزایش سطح انسولین، کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کلی می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.