ورزش بروز
0

چطور می توانیم پرخوری در یک روز را جبران کنیم؟

gluttony
بازدید 44

شروع، همیشه مهم است، به ویژه برای جبران پرخوری! در این مقاله، به سوالی که می‌پرسد چگونه می‌توانیم یک روز پرخوری را جبران کنیم، پاسخ می‌دهیم. زمانی که بیشتر از یک روز یا یک وعده غذایی پرخوری می‌کنیم یا از برنامه غذایی رژیم خود پیروی نمی‌کنیم، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا دوباره به مسیر سلامتی برگردیم؟ عموماً، جبران پرخوری در رژیم سخت است، زیرا ممکن است به عادت شود و نتوانید در مدت زمان مشخص شده به کاهش وزن مطلوب خود برسید.

اما چگونه می‌توان یک روز پرخوری را جبران کرد؟ اگر در چند روز گذشته یا شب گذشته به مهمانی یا جشن عروسی دوستانتان رفته و بیش از حد خورده‌اید، در روزهای آینده سعی می‌کنید کمتر بخورید. اما بهتر است بدانید که در اشتباه هستید و نیازی به احساس گناه ندارید. به جای آسیب رساندن به بدنتان، با ما همراه باشید و راهکارهای زیر را امتحان کنید.

ابتدا، خودتان را وزن نکنید. ممکن است بدانید وزن شما در ساعات مختلف روز متفاوت باشد و تغییرات وزن تا حدودی از یک کیلوگرم بر اثر نوشیدن آب طبیعی باشد. اگر شب گذشته بیش از حد غذا خورده‌اید و غذا شور بوده است، با نوشیدن آب زیاد ممکن است صبح روز بعد با افزایش وزن مواجه شوید. به جای اینکه به افزایش وزن فکر کنید، سعی کنید روزی سالم را آغاز کنید.

همچنین، تا ۴۸ ساعت صبر کنید و ببینید تأثیر آب بر روی وزن شما کاهش یافته است و به وزن عادی خود بازگشته‌اید. در این مدت، روی ترازو پایین نیایید و به جای آن، تلاش کنید روزی سالم را شروع کنید.

علاوه بر این، فراموش نکنید که ورزش و فعالیت بدنی نیز می‌تواند به شما کمک کند روز پرخوری را جبران کنید. با انجام تمرینات ورزشی، کالری‌های اضافی را سوزانده و به مسیر سلامتی ولاغری بازگردید.

در نهایت، مهمترین نکته این است که خودتان را مجازات نکنید. از پرخوری گذشته عبرت بگیرید و به جای آن، به تلاش برای روزهای آینده تمرکز کنید. پرخوری‌های گذشته ممکن است اتفاق بیفتد، اما شما همچنان قادرید برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

در کل، برای جبران یک روز پرخوری، به خود سخت نگیرید و به راهکارهای فوق توجه کنید. بیشتر از همه، به خودتان اجازه دهید از اشتباهاتتان بیاموزید و با انگیزه و تصمیم قوی، به مسیر سلامتی و وزن مطلوب خود بازگردید.

وقتی پرخوری کرده‌اید و احساس گناه می‌کنید، نیازی نیست به طور یکباره تمرینات ورزشی خود را سنگین کنید و بیش از حد به بدن خود فشار بیاورید تا تمام کالری وارد شده را بسوزانید. به جای آن، اگر به طور متوسط ۲۰ دقیقه ورزش می‌کنید، همان ۲۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید و سعی کنید با اندکی پیاده روی سریع، احساس سبکی را در بدن خود تجربه کنید. این به شما کمک می‌کند در هضم غذایتان موثرتر باشید.

همچنین، خواب کم نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که عادت دارند به فست فود و شیرینی‌جات روی می‌آورند، کمتر خواب می‌برند نسبت به دیگر افراد. افرادی که در طول روز حداقل ۸ ساعت خواب می‌برند، به رژیم سالم‌تری پایبند هستند. این به دلیل کمبود انرژی مغز در نتیجه کمبود استراحت است. در این شرایط، مغز تلاش می‌کند این کمبود را با خوردن بیشتر جبران کند. بنابراین، اهمیت خواب کافی را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  تمرین زیاد ممکن است مفید باشد

همچنین، صبحانه را فراموش نکنید. ممکن است فکر کنید که هنوز از پرخوری دیشب سیر هستید و میل به صبحانه ندارید. اما برای جبران پرخوری در رژیم بهتر است صبحانه را حذف نکنید. نخوردن صبحانه می‌تواند باعث شود که در وعده‌های بعدی بیشتر از حد میل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند، سالم‌تر هستند و بهتر میان‌وعده می‌کنند. اگر با خوردن یک صبحانه سنگین مشکل دارید، می‌توانید به جای آن یک سیب، یک نان تست یا غلات مخصوص صبحانه را انتخاب کنید.

به طور کلی، پس از پرخوری، سخت بر خودتان نگیرید و با توجه به راهکارهای فوق، به تدریج به روند سالمتی و وزن مطلوب خود بازگردید.

اگر رژیم لاغری خود را شکست داده‌اید و احساس می‌کنید دیگر نمی‌توانید به آن برگردید، این موقعیت قابل اداره است و راه‌حل‌هایی برای ادامه رژیم وجود دارد. در ادامه به چند نکته مهم برای بازگشت به رژیم لاغری می‌پردازیم:

۱. قضاوت خود را نکنید: از خودتان تنبل نباشید و قضاوت منفی را رها کنید. این یک شکست کوچک است و همه‌ی ما احتمالاً این تجربه را داشته‌ایم. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد ولی مهم این است که از نقطه‌ی کنونی شروع کنید و دوباره به هدفتان متعهد شوید.

۲. علت شکست را تجزیه و تحلیل کنید: به دقت بررسی کنید که چه عواملی باعث شکست رژیم شما شده‌اند. آیا بخشی از محیط شما، استرس، احساس گناه یا عوامل دیگری باعث شد که از رژیم خارج شوید؟ با شناسایی این عوامل می‌توانید برنامه‌ی جدیدی را برای ادامه رژیم خود تنظیم کنید.

۳. تنظیم مجدد رویکرد: احتمالاً شکست رژیم شما به دلیل برنامه‌ی غذایی یا روش ورزشی بوده است. در این صورت، راهکارهای جدیدی برای تنظیم مجدد رویکرد خود باید بیابید. مشورت با متخصصان تغذیه و ورزشی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

۴. به خودتان زمان بدهید: به خودتان زمان بدهید تا از شکستتان بهبود پیدا کنید. انتظار نداشته باشید که همه چیز در یکباره تغییر کند. تغییرات کوچک و پیوسته‌ای را در روند رژیم لاغری خود اعمال کنید.

۵. از حمایت دیگران بهره ببرید: از حمایت خانواده، دوستان یا گروه‌های حمایتی استفاده کنید. با به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان و دریافت نصایح از افرادی که همراه شما هستند، می‌توانید به انگیزه و ثبات خود برای ادامه رژیم بیافزایید.

با تمرکز بر این نکات و بازگشت به رژیم لاغری خود، می‌توانید از این شکست عبور کردهو به سمت هدفتان حرکت کنید. همیشه به خودتان امیدوار باشید و به خاطر یک شکست کوچک، خودتان را متوقف نکنید. با تلاش و اراده قوی، می‌توانید به موفقیت‌های بزرگ‌تر دست یابید.

موانع و شکست‌ها در واقع فرصت‌هایی هستند که به ما امکان رشد و موفقیت در زندگی را می‌دهند. به عبارت پائول سیمون، نوازنده و ترانه‌سرا آمریکایی، “زمین خوردن را یاد بگیرید، قبل از این که پرواز را بیاموزید.” بنابراین، پس از شکست نباید ترسید، بلکه باید تلاش کرد و در راه صحیح و با اصول، رژیم مناسب خود را ادامه داد.

بیشتر بخوانید  بالا بردن انرژی زنان

۶ راز مهم وجود دارد که با آگاهی از آنها می‌توانید به مسیر پیشرفت خود برگردید و با شجاعت در این مسیر به پیش رو بروید و در نهایت به قله موفقیت برسید:

به خودتان برچسب “یک فرد ناموفق” نزنید: بدون شک، هر انسانی در زندگی اشتباه می‌کند. مهم این است که به جای سرزنش خود و فکر کردن به اینکه “ای کاش اینطور می‌شد، باید اینگونه می‌شد و…”، از اشتباهات گذشته درس بگیریم. باور داشته باشید که شما انسان بدبخت و بی‌ارزشی نیستید، فقط ممکن است مسیر و قدم‌های شما آنقدر اثربخش نبوده باشد که تصور می‌کردید. در هر صورت، ناکامی‌ها و نقایص و خطاها بخشی از فرآیند یادگیری و رشد ما در زندگی هستند.

نگاهی به زندگی افراد موفق بیندازید: با نگاهی به زندگی افراد موفق، متوجه خواهید شد که بیشتر آنها قبل از رسیدن به جایگاهی که امروز در آن هستند، شکست‌های بی‌شماری را تجربه کرده‌اند و موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. آنها با تلاش و اراده قوی، از روی شکست‌ها عبور کرده و به موفقیت رسیده‌اند. این نگاه مثبت به زندگی افراد موفق، انگیزه و الهام بخشی برای شما خواهد بود.

تغییر در نگرش: شکست‌ها را به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری ببینید. بجای نگرانی و افسردگی، به خودتان اجازه دهید از تجربه‌های شکست خود درس بگیرید و رویکردتان را بازنگری کنید. به جای تمرکز بر چیزهایی که نشد، به آاین موانع و شکست‌هایی هستند که فرصت‌های بزرگ رشد و موفقیت را در زندگی‌مان ایجاد می‌کنند. به قول نوازنده و ترانه‌سرای آمریکایی پائول سیمون: «زمین خوردن را یاد بگیرید، قبل از این که پرواز را بیاموزید.» پس از شکست نترسید و فقط تلاش کنید در راه درست و اصولی، رژیم مناسب خود را ادامه دهید. ۶ راز مهم وجود دارد که با آگاهی از آنها دوباره می‌توانید به مسیر پیشرفت خود برگردید، با شهامت در این مسیر به پیش روید و در نهایت به قله موفقیت برسید: به خود برچسب «یک فرد ناموفق» نزنید. بدون شک هر انسانی در زندگی اشتباه می‌کند. مهم این است که به جای سرزنش خود با این جملات که: «ای کاش اینطور می‌شد، باید اینگونه می‌شد و…» از اشتباهات گذشته خود درس بگیریم. باور داشته باشید که شما انسان بدبخت و بی‌ارزشی نیستید، فقط شاید مسیر و قدم‌هایتان چندان که تصور می‌شد، اثربخش نبوده است. در هر حال ناکامی‌ها و نقایص و خطاها هم بخشی از روند یادگیری و رشد ما در زندگی هستند. نگاهی به زندگی افراد موفق بیندازید، بی اغراق، بیشتر آنها قبل از رسیدن به جایگاهی که امروز در آن هستند، شکست‌های بی‌شماری را تجربه کرده‌اند و موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.

بجای سرزنش خود و افسردگی، نگاهی به اوضاع بیندازید و بررسی کنید که چه اشتباهی کرده‌اید. به جای اینکه خودتان را ملامت کنید، به خودتان اجازه دهید از تجربه‌های ناخوشایندتان درس بگیرید و بهبودشان دهید. بررسی کنید که چرا همه چیز خراب شد و چه چیزی را یاد گرفتید. فکر کنید که می‌توانستید به طریقی دیگر اوضاع را بهبود بخشیدید. آیا مشکل از تمام مراحل بوده یا فقط در بخشی از مسیر دچار ضعف شده‌اید؟ پیدا کردن مشکل یا مشکلات بهبود نتیجه را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید  تمامی مسائل مربوط به کلاسترسترینگ

حالا که از تجربه‌های ناخوشایند خود درس گرفته‌اید و آگاه شده‌اید، اهداف‌تان را از نو بنویسید. آیا هنوز هم می‌خواهید به آنچه همیشه آرزوی آن را داشته‌اید برسید؟ به دلایلی که برای خودتان مشخص کنید، پاسخ دهید. برای جبران پرخوری در رژیم، زمانی را به نوشتن اهداف‌تان اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا به درستی فهمیده و مشخص کنید که چه چیزی را می‌خواهید و به کارهایی فکر کنید که می‌توانید برای نزدیک‌تر شدن به اهداف‌تان انجام دهید.

بهتر است روی رژیم گروهی تمرکز کنید! اگر شما همیشه در موقعیتی هستید که پس از یک روز پرخوری نمی‌دانید چه باید کرد، ممکن است خوب باشد با دیگرانی که مانند شما اضافه وزن دارند، در یک رژیم گروهی شرکت کنید. در این نوع رژیم‌های گروهی لاغری، افراد از تجربیات، شکست‌ها و موفقیت‌های یکدیگر الهام می‌گیرند و حتی ممکن است با یکدیگر رقابت کنند تا در مدت زمان مشخصی به وزن مناسب برسند.

به عنوان مثال، در رژیم گروهی جام لاغری دکتر کرمانی، شما به همراه افرادی که هدفشان کاهش وزن است، وارد یک گروه مجازی می‌شوید و بر اساس یک رژیم لاغری ۶۰ روزه، از یک برنامه غذایی روزمنو استفاده کرده و ۸ تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافی را از دست خواهید داد. یکی از ویژگی‌های دیگر این رژیم گروهی، پشتیبانی رایگان آن است و گروه زیر نظر چند کارشناس تغذیه مدیریت شده است و به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا برای پاسخ به این سوال که بعد از پرخوری در رژیم چه باید کنیم، باید یک عامل مهم دیگر را هم در نظر بگیریم: مقایسه کردن ممنوع! گرچه ما اغلب وسوسه می‌شویم به زندگی دیگران نگاه کنیم و تصور کنیم که آنها در مسیر زندگیشان بهتر عمل می‌کنند، باید همیشه به یاد داشته باشیم که هر فردی در مسیر زندگی خود گام برمی‌دارد. واقعیت این است که ما هیچگاه از دغدغه‌ها و ذهنیت آنها خبر نداریم. احتمالاً زندگی آنها همانطور که ما تصور می‌کنیم، شگفت‌آور و بی‌نظیر نیست. بنابراین، به جای مقایسه با دیگران، باید تمرکز خود را بر روی خودمان و رسیدن به اهدافمان قرار دهیم و فقط از موفقیت‌های الهام‌بخش دیگران استفاده کنیم تا انگیزه خود را افزایش دهیم.

بگذارید افراد مثبت و انرژی‌بخش وارد زندگی‌تان شوند. بسیاری از مردم به جای تمرکز بر همه چیزی که در دنیا برای شکایت وجود دارد، باید بیشتر به طرف نیمه پُر لیوان توجه کنند. افراد منفی واقعیت این است که انرژی مثبت شما را می‌دزدند. بهترین راه این است که افرادی را پیدا کنید که تا به حال شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کرده‌اند و همواره انگیزه‌دهنده شما بوده‌اند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.