ورزش بروز
0

چرا در زمستان دچار اضافه وزن و چاقی میشویم + روش های پیشگیری از آن

Overweight winter
بازدید 41

زمستان، علاوه بر سرمای هوا، با افزایش وزن نیز همراه است. این یک اتفاق رایج در فصل سرد سال است و هر سال تکرار می‌شود. دلیل اصلی افزایش وزن در زمستان، کاهش فعالیت بدنی و مصرف بیش از حد کالری در روزهای تعطیل است. اگرچه کمی تغییر وزن در طول زمستان به تنهایی نگران‌کننده نیست، اما چاق شدن در این فصل می‌تواند مشکلی باشد.

خوشبختانه، روش‌های زیادی برای کنترل وزن در زمستان وجود دارد؛

نظارت بر تغذیه و رعایت یک رژیم غذایی مناسب یکی از آنهاست. همچنین، اگر در طول زمستان فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید، می‌توانید کالری‌های اضافی در بدن خود را سوزانده و وزن خود را کنترل کنید. این مقاله به طور دقیق به بررسی دلایل افزایش وزن در زمستان و راهکارهای پیشگیری از آن می‌پردازد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

علت افزایش وزن در زمستان به دلایل متعددی برمی‌گردد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که انسان‌ها معمولاً در فصول سرد مانند پاییز و زمستان به اندازه بیشتری وزن می‌گیرند. البته باید توجه داشت که خطر افزایش وزن در تمامی فصول و ماه‌های سال وجود دارد، اما احتمال افزایش وزن در آخرین ۶ ماه سال به‌ویژه در زمستان بسیار بیشتر است. نکته مهم این است که اگر افزایش وزن در این زمان رخ دهد، تاثیر آن تا ماه‌های بعدی سال ادامه می‌یابد و دیگر نمی‌توان به‌راحتی از مضرات آن رهایی یافت.

در زمستان، به دلیل روزهای کوتاه و شب‌های طولانی

شب‌نشینی‌ها و تجمعات خانوادگی، انواع غذاها و تنقلات مصرف می‌شود که باعث افزایش وزن در این فصل می‌شوند. تعطیلات و جشن‌هایی که در طول این ۶ ماه برگزار می‌شوند، اغلب شامل جشن‌ها، میهمانی‌ها و شام‌های خانوادگی هستند. محققان باور دارند که دلیل اصلی افزایش وزن در زمستان، افزایش مصرف کالری در بدن است. به عنوان مثال، در اکثر جشن‌ها و میهمانی‌ها غذاهایی سرو می‌شوند که حاوی کالری و چربی‌های مضر هستند؛ غذاهای چرب و شیرینی‌ها مانند دسرهای شکلاتی، تخم‌مرغ، انواع کلوچه و نوشیدنی‌های با میزان بالای کالری از این دسته محصولات هستند.

بیشتر بخوانید  مهمترین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تمرینات ورزشی

افزایش وزن در طول زمستان تا ماه‌های بعد نیز ادامه دارد و وزنی که در این فصل به دست می‌آید، در فصل‌های بعدی سال قابل جبران نیست. به عبارت دیگر، اگر در زمستان اضافه وزن پیدا کنید، احتمالاً در تابستان یا بهار به سختی بتوانید آن را کاهش دهید. البته افزایش وزن کمی در زمستان مشکلی ندارد.

علت‌های دیگر افزایش وزن در زمستان به طور طبیعی قابل فهم است. اگر در روزهای سرد زمستان، فعالیت بدنی کمی داشته باشید، به راحتی دچار اضافه وزن خواهید شد. سطوح کم فعالیت بدن، به این معنی است که کالری بسیار کمی سوخته می‌شود و افزایش وزن در راه است. یک دلیل دیگر مربوط به شرایط آب‌وهوایی است؛ روزهای کوتاه و شب‌های طولانی زمستان، احتمال فعالیت در جمع‌ها را در طول روز کاهش می‌دهد. یک مطالعه انجام شده در بیش از ۱۸ کشور اروپایی نشان داد که سطح فعالیت بدنی در زمستان کاهش می‌یابد. همچنین، این تحقیق نشان داد که در زمستان، اکثر افراد بی‌تحرک هستند و فعالیت بدنی عمده آنها در تابستان انجام می‌شود.

چاق شدن در طول زمستان نگران‌کننده است

تحقیقات نشان می‌دهد که علت اصلی افزایش وزن در این فصل، بیشتر دورهمی‌های شبانه خانوادگی است. در این دورهمی‌ها، غذاهایی با ارزش کالری بالا و چربی‌های مضر معمولاً سرو می‌شوند. همچنین، افسردگی نیز به عنوان یکی از عوامل خطرناک افزایش وزن در زمستان مطرح است. برخی افراد در این فصل به نوعی اختلال عاطفی فصلی با عنوان SAD یا “افسردگی فصلی” مبتلا می‌شوند. این اختلال در زمستان رخ می‌دهد و می‌تواند اثرات جدی بر روی زندگی فرد داشته باشد. فرض بر این است که تغییرات هورمونی و عصبی در بدن انسان علت اصلی این اختلال هستند. در این حالت، پیام‌رسان‌های شیمیایی اعصاب به علت کمبود نور در طول روز تغییراتی نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید  مقایسه رژیم کم کربوهیدرات با رژیم کم چربی

علائم اختلال SAD در زمستان شامل تغییرات در الگوهای خواب و بیداری هستند. علاوه بر این، علائم دیگری نیز وجود دارند که شامل اضافه وزن قابل توجه، کاهش غیرطبیعی انرژی، احساس غم و اندوه، خوابیدن بیش از حد معمول، افزایش ناشناخته اشتها و افزایش استفاده از غذاهای شیرین و کربوهیدراتی هستند.

روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در طول زمستان را چگونه می‌توان در نظر گرفت؟

اگرچه افزایش وزن در زمستان ممکن است رایج باشد، اما این به معنای آن نیست که در ۳ ماه، ۲۰ کیلوگرم وزن اضافه کنید. افزایش وزن در زمستان می‌تواند بنیانی برای چاقی مفرط در سال‌های آینده شما باشد. اگر متوجه افزایش وزن قابل توجه خود در این فصل شدید، ممکن است بخواهید علت آن را بررسی کنید. اگر بدانید علت افزایش وزن خود در سال‌های اخیر، به‌ویژه در زمستان چه است، می‌توانید آن را مدیریت کنید.

یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن زمستانه نقش مهمی ایفا کند، ورزش منظم و پیوسته است. همچنین، با رعایت یک رژیم غذایی سالم، می‌توانید از مصرف کالری اضافه و کربوهیدرات‌های غیرضروری پرهیز کنید. یک نکته مهم درباره سلامتی شما، حفظ تعادل و بهداشت روانی در طول زمستان است. سعی کنید با انجام فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌هایی که شادابی و نشاط بخش هستند، از بروز اختلالات فصلی مانند SAD جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از چاق شدن در طول زمستان، روش‌های مطمئنی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. اگر اضافه وزن قابل توجهی در این فصل تجربه کرده‌اید و این موضوع شما را نگران می‌کند، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش‌ها بالقوه روش‌های سریع نیستند، اما می‌توان آنها را به عنوان رژیم‌های غذایی پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش وزن در زمستان در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید  نکاتی برای تغذیه مناسب جهت افزایش وزن

موارد زیر برخی از روش‌های این چنینی هستند:

  1. مصرف مواد غذایی مغذی: در صورتی که رژیم غذایی فعلی شما شامل فست‌فود و غذاهای ناسالم است، آن را تغییر دهید. سعی کنید با اضافه کردن سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و ماهی به رژیم غذایی خود، به یک رژیم سالم برسید.
  2. از مصرف قند پرهیز کنید: محدود کردن مصرف شکر و قند، به خصوص نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، روش ساده‌ای برای کاهش کالری اضافه و کاهش وزن است.
  3.  فعالیت بدنی: حفظ فعالیت بدنی در طول سال می‌تواند به حفظ سلامتی و تندرستی کمک کند. سعی کنید در ماه‌های زمستان، پیاده‌روی کردن یا رفتن به باشگاه را کاهش ندهید و آن‌ها را به بخش روزمره زندگی خود تبدیل کنید.
  4.  از افراط بپرهیزید: به یاد داشته باشید که کاهش وزن فقط یک هدف نیست! حفظ سلامتی بر اهمیت برنامه کاهش وزن غلبه دارد.
  5. حذف عادات نادرست: برخی از عادات نادرست مانند پرخوری یا اعتیاد به شیرینی‌ها از عوامل اصلی افزایش وزن در زمستان به حساب می‌آیند. اگر بتوانید این عادات نادرست را کنترل کنید، می‌توانید در مسیر کاهش وزن در زمستان پیشرفت کنید.

آیا کاهش وزن در زمستان دشوار است؟ اگرچه شما علل اصلی افزایش وزن در این فصل را می‌شناسید، اما باید به این واقعیت پذیرفته شود که کاهش وزن در طول زمستان چالش برانگیز است. در فصل سرد، مصرف آب به شدت کاهش می‌یابد و این کمبود آب می‌تواند باعث بی‌حالی و کاهش فعالیت شما شود. در نتیجه، حتی اگر به طور معمول در طول زمستان کم‌تحرک باشید، کمتر کالری مصرف خواهید کرد و در نتیجه اضافه وزن زمستانی برایتان ایجاد خواهد شد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.