ورزش بروز
0

چرا در رژیم دچار شکست میشویم و چه عاملی باعث میشود؟

Diet failure
بازدید 39

شکست در رژیم، یکی از مهمترین عواملی است که افراد دارای اضافه وزن را از ادامه مسیر لاغری و سلامتی منصرف و دلسرد می‌کند. احتمالاً شما هم جزو افرادی هستید که بارها رژیم‌های مختلف لاغری را امتحان کرده‌اید، اما در حین دوره، صرف نظر کرده‌اید. بسیاری از افراد بعد از کاهش وزن و پاسخ به مدت زمانی کوتاه، دوباره به پرخوری می‌پردازند و وزن قبلی خود را یا حتی بیشتر از آن به دست می‌آورند. این موضوع منجر به سرخوردگی می‌شود و معمولاً انگیزه برای ادامه رژیم غذایی را از بین می‌برد یا باعث شروع دوباره آن نمی‌شود. این پدیده را به عنوان شکست در رژیم لاغری می‌نامند. در این مقاله، عوامل و دلایل شکست در رژیم را بررسی خواهیم کرد.

دلایل شکست در رژیم لاغری چیست؟

به طور آشکار، افراد بدون توجه و بررسی کافی، به رژیم‌های لاغری متوجه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که دو نفر از هر پنج نفر، در هفته اول رژیم، رژیم را کنار می‌گذارند و فقط یک نفر از هر پنج نفر، تا پایان ماه برنامه خود را ادامه می‌دهد. علاوه بر این، بیش از ۹۰٪ از افرادی که وزن کم می‌کنند، در نهایت وزن خود را پس از ۳ تا ۵ سال به خواب برگردانده‌اند. این واقعیت‌ها باعث ایجاد سوالاتی در ذهن می‌شود: عوامل شکست در رژیم غذایی چیست؟ چرا در رژیم شکست می‌خوریم؟ اگر شما هم جزء افرادی هستید که نمی‌توانید رژیم لاغری را به پایان برسانید، بهتر است دلایل اصلی شکست در رژیم لاغری را بدانید. یکی از دلایل شکست در رژیم لاغری، عجله در کاهش وزن است. اضافه وزن شما در یک شب، یک هفته یا یک ماه به وجود نیامده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که در یک مدت زمان کوتاه از بین برود. بسیاری از افرادی که می‌خواهند رژیم لاغری انجام دهند، می‌خواهند به سرعت وزن کم کنند. این رویکرد منجر به ناامیدی شما در مدت زمان محدودی خواهد شد. همانطور که از قدیم‌الایام شنیده‌ایم، “آهسته و پیوسته” بهترین راه است.

عجله در لاغر شدن می‌تواند باعث شکست رژیم و حتی بازگشت وزن چند برابر شود. یکی از دلایلی که موجب تمایل افراد به کاهش وزن سریع می‌شود، تبلیغات نادرست توسط برخی از افراد و شرکت‌های دارویی است. باید در نظر داشت که هر تبلیغی که با استانداردهای سلامتی همخوانی ندارد، باید به آن مشکوک باشید. تغییر ناگهانی در برنامه غذایی و فشار بیش از حد بر خود، سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند و باعث خستگی از رژیم می‌شود. عجله در کاهش وزن، نه تنها راه موفقیت نیست، بلکه ممکن است باعث عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، عصبانیت و مشکلات دیگر شود. اگر می‌خواهید برای همیشه از اضافه وزن خلاص شوید و نه فقط به‌طور موقت، باید یک برنامه منظم و واقعی را به صورت پیوسته پیروی کنید. احساس ناامیدی زمانی رخ می‌دهد که شما درست غذا می‌خورید و ورزش می‌کنید، اما ترازو حرکتی نمی‌کند. بدیهی است که این احساس ناامیدی باعث می‌شود فرد تسلیم شود. دلایل زیادی وجود دارد که هر کاری که می‌کنید نتیجه نمی‌دهد، مانند عدم انجام ورزش مناسب یا انجام آن به میزان کافی، مصرف بیش از حد غذاهای سالم که دارای کالری بالا هستند، یا اشتباه در محاسبه کالری. حتماً از یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی کمک بگیرید و از یک رژیم غذایی صحیح و استاندارد استفاده کنید!

بیشتر بخوانید  تأثیر تمرینات هوازی بدون صبحانه در بدنسازی و سوزاندن چربی

هنگامی که هدف شما کاهش مصرف غذا است و با حواس‌پرتی در زمان غذا خوردن مواجه می‌شوید، می‌توانید به پیام گرسنگی بدنتان با پاسخ مناسبی رسیدگی کنید. علاوه بر تغییر نوع مواد غذایی، نحوه خوردنتان را نیز تغییر دهید.

این موارد را در نظر داشته باشید:

  1. حساسیت به اندازه بشقاب: روی اندازه بشقاب غذایی‌تان توجه کنید، زیرا این موضوع تأثیر زیادی بر اشتهای شما دارد. از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید و مقدار کمتری از غذا را در هر بار وعده خوردن قرار دهید.
  2. غذا را آهسته بخورید: مقدار کمی از غذا را در دهانتان بگذارید و آن را بجوید. هدف این است که مواد غذایی را به آهستگی مصرف کنید و از لذت بیشتری برخوردار شوید. از تمرکز بر روی غذا و لذت بردن از طعم‌ها لذت ببرید.
  3. از عوامل تحریک‌کننده غافل شوید: تمرکز خود را بر روی غذا قرار دهید و از تبلیغات مواد غذایی یا استفاده از ظروف خاص برای مصرف غذا غافل شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر حواس‌پرتی کنید و بیشتر به نیازهای واقعی بدن‌تان توجه کنید.
  4. از حواس‌پرتی در فعالیت‌های دیگر خودداری کنید: آیا در حین تماشای تلویزیون، کار کردن یا رانندگی غذا می‌خورید؟ سعی کنید از عواملی که باعث حواس پرتی می‌شوند، مانند تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن همراه، در زمان غذا خوردن دوری کنید. به جای آن، به آرامی و با تمرکز به غذایتان بپردازید.
  5. در طول غذا خوردن، دست‌هایتان را نگه دارید: در طول وعده غذایی، دست خود را نگه دارید و ببینید آیا هنوز گرسنه هستید یا نه. این کار به شما کمک می‌کند تا از احساس سیری بدن خود آگاه شوید و از حواس پرتی در زمان غذا خوردن جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید  آشنایی با رژیم لاغری wild diet و معایب و مزایا

برای جلوگیری از شکست در رژیم، باید عوامل وسوسه‌کننده و فکر به غذاهای نامناسب را رها کنید. با توجه به این نکته‌ها، احتمال بیشتری وجود دارد که تا آخر وعده غذایی‌تان را بخورید. اما مهمترین موضوع در اینجا این است که به خودِ وعده غذایی‌تان تمرکز کنید.

این روش باعث می‌شود تا گرسنگی و سیر شدن را بهتر تجربه کنید.

کاهش وزن یک معادله ساده است: زمانی که مقدار کالری دریافتی نتواند به میزان کالری‌های مصرفی شما برسد، وزنتان کاهش پیدا می‌کند. اگر غذاهای پرکالری را انتخاب کنید، تنها مقداری از آن را می‌توانید مصرف کنید که باعث خالی شدن معده می‌شود و احساس رضایت نمی‌کنید. این به نتیجه دارد که تنها وزنتان افزایش می‌یابد. با انتخاب غذاهای کم‌کالری مانند سبزیجات و غذاهایی که حاوی فیبر غنی مانند غلات کامل هستند، هوشمندانه‌تر غذا بخورید. این نوع غذاها باعث می‌شوند که احساس سیری کنید و گرسنگی کمتری را تجربه کنید.

عدم برنامه‌ریزی یکی از عوامل اصلی شکست در کاهش وزن است. وقتی بی‌برنامه و بدون مسیری عمل می‌کنید، احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهید شد. شناسایی موقعیت‌های مختلفی که در زندگیتان وجود دارد، مهم است و اغلب آن را نادیده می‌گیرید. وقتی همه چیز به طور روزانه عادی پیش می‌رود، ممکن است فکر کنید که خوردن سالم غذا آسان است. اما وقتی خانواده‌ها برنامه‌روزانه‌ای پر از سراسر شلوغی دارند و اغلب خسته هستند، به همین دلیل خرید فست فود یا مصرف غذاهای پرکالری برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. می‌دانیم که این عادت‌ها و مصرف کالری‌های زیاد می‌تواند وزن را افزایش دهد. عدم برنامه‌ریزی و بدون مسیر بودن یکی از عوامل اصلی شکست در کاهش وزن است.

برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از سه راهکار زیر استفاده کنید:

مقدار زیادی از مواد غذایی را از قبل آماده کنید و در فریزر قرار دهید.

هر هفته میوه و سبزی‌ها را در برنامه خود قرار دهید تا یخچال شما همیشه با مواد غذایی سالم و کم کالری پر باشد.
به دنبال ترکیب‌هایی باشید که با کمترین کالری، ارزش غذایی بالا داشته باشند و احساس سیری بیشتری را به شما بدهند، مانند آجیل‌ها، تکه‌های سیب همراه با کره بادام زمینی و پاپ‌کورن.

بیشتر بخوانید  بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

اگر می‌خواهید از سوالاتی مثل “بعد از یک روز پرخوری چه کنیم؟” در هر روز جدید جلوگیری کنید، باید به شیوه خریدتان توجه کنید. به همراه تهیه وعده‌های غذایی، باید قبل از خرید فهرست خریدتان را آماده کنید. داشتن فهرست خرید، جلوی خریدهای بی‌برنامه و بدون برنامه را خواهد گرفت. در ضمن، همیشه به یاد داشته باشید که سیر شکم به خرید بروید؛ اگر اینطور نباشد، احتمالاً مواد غذایی زیاد و ناسالم خریداری خواهید کرد. همچنین به برچسب‌های مواد غذایی توجه کنید؛ برچسب‌ها اطلاعات مهمی مانند میزان کالری، پروتئین، فیبر و شکر را درباره محصول در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند به شما در انتخاب محصولات مناسب کمک کند. همچنین، این فهرست خرید به شما در برنامه‌ریزی هزینه‌ها بر اساس بودجه مالی خود کمک خواهد کرد.

استرس بالا و شکستن رژیم!

استرس یک واکنش طبیعی در بدن انسان در مواجهه با شرایط مختلف است و می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تغییر شغل، فشار کاری، مشکلات خانوادگی و سایر عوامل، تأثیری بر رژیم لاغری شما داشته باشد. علت اصلی این مسئله، ترشح هورمونی به نام “کورتیزول” است که در مواجهه با استرس، افزایش می‌یابد. همچنین، کورتیزول نقشی دیگر نیز دارد که علاوه بر تجمع چربی در بدن، باعث کاهش اسید معده می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث اختلال در هضم غذا در معده شود و باعث ایجاد احساس گرسنگی، حتی پس از خوردن وعده غذایی، شود. استرس یکی از عواملی است که باعث شکست رژیم و پرخوری عصبی می‌شود. به همین ترتیب، سطح هورمون دیگری به نام “سروتونین” نیز کاهش می‌یابد. تمام این عوامل با هم منجر می‌شوند تا شما بدون آگاهی، میزان بیشتری از غذا مصرف کنید. بهتر است ابتدا زمان‌هایی که با استرس روبرو می‌شوید را شناسایی کنید و سپس از تکنیک‌های آرامش عضلانی و تنفس عمیق بهره‌برداری کنید تا استرس را از خود دور کنید. بنابراین، اگر یک بار در رژیم لاغری شکست خوردید، حتماً ریشه مشکل را پیدا کنید؛ زیرا شما خودتان خودتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.