ورزش بروز
0

توضیح در مورد رژیم ویت واچرز چیست؟ به همراه نمونه

Weight Watchers Diet
بازدید 66

رژیم ویت واچرز، یکی از برنامه‌های محبوب و موثر در کاهش وزن در سراسر جهان است. این برنامه بر مبنای امتیازدهی و ثبت دقیق کالری‌های مصرفی روزانه ساخته شده است. بسیاری از افراد، از جمله شخصیت‌های معروف مانند اپرا وینفری، به امید کاهش وزن، به این برنامه متمایل شده‌اند. با این حال، هنوز برای بسیاری از افراد، رژیم ویت واچرز یک مفهوم غریب و جدید است و نمی‌دانند تا چه اندازه موثر است یا آیا برنامه غذایی آن ایمن است یا خیر. آیا این یکی از آن رژیم‌هایی است که سلبریتی‌ها، مدل‌ها و بازیگرها برای کاهش وزن سریع از آن استفاده می‌کنند؟

برنامه غذایی ویت واچرز به طور آهسته و پیوسته عمل می‌کند

در طول روز، شما تعداد امتیازهای خاصی را در اختیار دارید و بر اساس آن، می‌توانید غذاها را مصرف کنید. این کار نیازمند حساب و کتاب دقیق کالری‌های مصرفی روزانه است. این مقاله به طور دقیق عملکرد برنامه ویت واچرز و یک نمونه رژیم غذایی ویت واچرز را بررسی می‌کند. این بررسی به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید آیا این راهکار کاهش وزن برای شما مناسب است یا خیر.

رژیم ویت واچرز (WW) که قبلاً با نام Weight Watchers شناخته می‌شد، یکی از برنامه‌های رژیم غذایی محبوب است که در طول 50 سال گذشته از آن استفاده شده است. بدون شک، این برنامه به بسیاری از افراد کمک کرده است تا در کاهش وزن خود موفقیت‌هایی را تجربه کنند. در این برنامه، به هر غذا امتیازات مختلفی به نام “اسمارت پوینت” تخصیص داده می‌شود و شما می‌توانید مواد مورد نیاز خود را با توجه به این امتیازات مصرف کنید. هر روز باید غذاهای خود را ردیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در محدوده هدف خود قرار دارید و از اهداف کاهش وزن خود پشتیبانی کنید.

ویت واچرز در سال 1963 توسط Jean Nidetch در خانه‌اش در کوئینز، نیویورک تأسیس شد. در ابتدا، این برنامه به عنوان یک گروه کاهش وزن هفتگی برای خود و دوستانش شروع شد، اما به سرعت به یکی از برنامه‌های رژیم غذایی محبوب و پرطرفدار در جهان تبدیل شد.

در ابتدا، برنامه غذایی ویت واچرز از یک سیستم تبادل برای شمارش غذاها استفاده می‌کرد. این سیستم مشابه سیستم تبادل دیابت عمل می‌کرد و غذاها براساس وعده‌های غذایی شمرده می‌شدند. اما در دهه ۱۹۹۰، سیستمی بر پایه امتیاز معرفی شد. در این سیستم، به غذاها و نوشیدنی‌ها ارزش‌هایی براساس محتوای فیبر، چربی و کالری آن‌ها اختصاص داده می‌شد.

تا طول سال‌ها، ویت واچرز چندین بار سیستم مبتنی بر امتیاز را بهبود داده است. اخیراً، تمرکز آن به فردی کردن برنامه و در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتی و درمانی که ممکن است بر وزن تأثیر بگذارد، مانند خواب، استرس و ورزش، متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید  آیا رژیم غذایی زون یک انتخاب سالم برای کاهش وزن است؟

علاوه بر این، در ویت واچرز چند امتیاز اضافی به نام “SmartPoints” وجود دارد. این امتیازها می‌توانند برای مصرف مقداری اضافی در هر روز یا به یک رویداد خاص در طول هفته، مانند باربیکیو یا عروسی دوستان، اختصاص یابند. در ویت واچرز هیچ غذای غیرمجازی وجود ندارد، اما این برنامه شرکت کنندگان را تشویق می‌کند تا با راهنمایی به سمت غذاهایی با امتیاز صفر، از گزینه‌های مغذی استفاده کنند. بیش از ۲۰۰ غذایی با این ویژگی وجود دارد، به این معنی که شما می‌توانید از آنها لذت ببرید بدون نیاز به ردیابی یا اندازه‌گیری کالری. این غذاها شامل میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی می‌شوند.

اگر میخواهید رفتارهای غذایی خود را برای همیشه تغییر دهید و دنبال یک رژیم غذایی سازگار و سالم هستید، ویت واچرز را دوست خواهید داشت. این برنامه غذایی برای کاهش وزن روشی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر است و بسیاری از افراد با استفاده از آن موفق به کاهش وزن شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های برجسته ویت واچرز

استفاده از سیستم امتیازات و غذاهای نقطه صفر است. این سیستم باعث تشویق افراد به انتخاب غذاهای سالم‌تر و مغذی‌تر می‌شود. در این برنامه، اعضا می‌توانند از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرند تا زمانی که میزان امتیاز روزانه‌شان را رعایت کنند. به عبارت دیگر، اگر غذایی که میخواهید مصرف کنید در محدوده امتیازات روزانه شما باشد، می‌توانید بدون هیچ نگرانی از آن در شام خارجی لذت ببرید یا در مهمانی‌ها شرکت کنید.

انعطاف‌پذیری این برنامه غذایی به ویژه برای افرادی که محدودیت‌های غذایی دارند مثل گیاه‌خواران یا آلرژی‌های غذایی دارند، انتخاب بسیار مناسبی است. زیرا در ویت واچرز، اعضا می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که امتیازات خود را به چه نوع غذاها اختصاص دهند.

مواد غذایی مجاز در رژیم لاغری ویت واچرز اغلب بر پایه غذاهای ZeroPoint قرار می‌گیرند. این غذاهای کالری آزاد شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای و غیرنشاسته‌ای، پروتئین‌های بدون چربی، عدس و لوبیا، لبنیات بدون چربی، تخم مرغ، توفو، غذاهای دریایی و صدف، و برخی غلات کامل هستند.

در این رژیم، می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه و یا منجمد، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، توفو، صدف و ماهی، شیر کم چرب یا جایگزین‌های شیر غیرلبنی مانند شیر بادام، ماست کم چرب یا بدون چربی، پنیر خامه‌ای بدون چربی و پنیرهای معمولی یا کم چرب، برنج قهوه‌ای، جو، کینوا، تورتیلا ذرت، نان سبوس‌دار، بلغور جو دوسر، پاستا یا وافل غلات کامل و غلات خرد شده، روغن زیتون، آووکادو، کره بادام زمینی، آجیل و دانه‌ها، سرکه، سس تند، خردل، گیاهان خشک، سس مایونز بدون چربی، سس سویا کم سدیم، و سس سالاد بدون چربی یا کم چرب، ذرت بو داده بدون چربی، چیپس تورتیلا پخته شده، ژلاتین بدون شکر و بستنی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  رژیم کتو چه عوارضی دارد و راههای مقابله با رژیم کتوژنیک چیست؟

در رژیم ویت واچرز، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب به عنوان بخشی از مواد غذایی توصیه شده محسوب می‌شوند. این رژیم غذایی بر انتخاب غذاهای کامل و غیرفرآوری، از جمله سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی تأکید دارد، اما هیچ گروه غذایی خاصی ممنوع نیست. در واقع، رژیم ویت واچرز به افراد اجازه می‌دهد تا هر نوع غذایی را که می‌خواهند انتخاب کنند، فقط باید در حد امتیاز روزانه خود باشند.

اما در سیستم ویت واچرز، برخی غذاها به عنوان محدودیت‌ها تلقی می‌شوند. از خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده و دارای قند اضافی و چربی‌های اشباع، به‌جز در مقدار کم، تا جای ممکن باید پرهیز کرد. به عنوان مثال، نوشیدنی‌های شیرین، چیپس سیب زمینی، گوشت‌های فرآوری شده، آب‌نبات و شکلات، کیک و کلوچه به عنوان غذاهای غیرمجاز در نظر گرفته می‌شوند.

با این حال، ویت واچرز تأکید می‌کند که هیچ غذایی ممنوع نیست و اعضا می‌توانند تا زمانی که در محدوده‌های تعیین شده بمانند، تنقلات و دسرهای مورد علاقه خود را بخورند. آیا رژیم ویت واچرز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ همانطور که گفته شد، ویت واچرز از یک رویکرد مبتنی بر علم برای کاهش وزن استفاده می‌کند و بر اهمیت موارد زیر تأکید دارد: کنترل میزان غذای مصرفی، انتخاب‌های غذایی، کاهش وزن آهسته و مداوم. به عکس بسیاری از رژیم‌های غذایی مد روز که نتایج غیر واقعی را در دوره‌های زمانی کوتاه وعده می‌دهند، ویت واچرز به اعضا توضیح می‌دهد که بسته به برنامه‌ای که انتخاب کرده‌اند، باید انتظار کاهش ۲۲۷ تا ۹۰۸ گرم در هفته را داشته باشند. این برنامه برجسته می‌کند که اصلاح سبک زندگی امری حیاتی است و به اعضا توصیه می‌شود که با استفاده از سیستم امتیازدهی (Points)، غذاهای سالم را در اولویت قرار دهند.

در یک مطالعه بر روی ۱۵۲ فرد چاق، محققان مشاهده کردند که افرادی که از ویت واچرز استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۸ درصد از وزن بدن خود را در مدت ۶ ماه از دست می‌دهند. علاوه بر این، دو مطالعه نشان دادند که برنامه غذایی ویت واچرز، از طریق کاهش وزن، به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های درمانی آینده کمک می‌کند.

روز اول (شنبه):

صبحانه: ساندویچ صبحانه با فلفل پوبلانو و تخم مرغ.
ناهار: سالاد مرغ باربیکیو.
میان وعده: مینی مافین و موز.
شام: سالمون کبابی با نخود، کدو سبز و فلفل قرمز.
دسر: خامه شکلاتی و بادام.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل برای افزایش و بهبود عملکرد ورزشی

روز دوم (یکشنبه):

صبحانه: بلغور جو دوسر، زغال اخته و گردو.
ناهار: برگرهای گیاهی با الهام از غذاهای یونانی.
شام: تاکوی نرم مرغ تند با پنیر بز.
میان وعده: تخم مرغ با شوید.
دسر: سیب پخته شده با وانیل.

روز سوم (دوشنبه):

صبحانه: ماست یونانی با سس بلوبری.
ناهار: ساندویچ سالاد مرغ با سس پستو.
شام: کاسه میگو و سبزیجات.
میان وعده: پاپ کورن با پارمزان و آویشن.
دسر: مینی کاپ کیک براونی.

این منوی نمونه براساس دستورالعمل‌ها و رژیم ویت واچرز طراحی شده است و می‌توانید با توجه به علاقه و نیازهایتان، آن را تنظیم کنید.

عوارض و معایب برنامه لاغری وایت واچرز در کنار مزایای آن نیز وجود دارند. این برنامه، بهترین راهکار برای همه نبوده و دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است این برنامه برای همه مناسب نباشد.

یکی از معایب این برنامه، نیاز به بررسی دقیق کالری مصرفی غذاها است. برای پیروی از برنامه وایت واچرز، باید کالری مواد غذایی را ردیابی کرده و امتیازات مرتبط با آنها را در نظر بگیرید. این فرآیند ممکن است آزاردهنده و زمان‌بر باشد و برای افرادی که در طول روز به شدت مشغول کارهای مختلف هستند، دشوار باشد.

علاوه بر این، برنامه وایت واچرز ممکن است برای افرادی که دغدغه اصلی آنها خودکنترلی است، بسیار ملایم باشد. این برنامه، غذاهای حاوی کالری صفر را به شما اختصاص می‌دهد که می‌تواند به مصرف بیش از حد کالری منجر شود و در نتیجه کاهش وزن را دشوارتر کند.

لذا، هرچند برنامه وایت واچرز مزایای خود را دارد، اما ممکن است با برخی معایب و چالش‌ها همراه باشد که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آن در نظر گرفته شوند.

یکی از مشکلاتی که در برنامه رژیم غذایی وایت واچرز وجود دارد، عدم تضمین یک رژیم غذایی متعادل است. اگرچه این برنامه مصرف غذاهایی که غنی از مواد مغذی هستند را تشویق می‌کند، اما رژیم‌گیران هنوز می‌توانند غذاهایی را انتخاب کنند که حاوی قند بالا و مواد مغذی پایین هستند و همچنان در محدوده امتیاز تعیین شده برای خود باقی بمانند.

مشکل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، قیمت گران بودن این برنامه است. برای برخی افراد، قیمت مواد غذایی توصیه شده در رژیم ویت واچرز ممکن است بسیار بالا باشد و آنها نتوانند هر روز این مواد را مصرف کنند.

به طور خلاصه، علاوه بر مزایایی که برنامه وایت واچرز ارائه می‌دهد، مشکلاتی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. عدم تضمین تغذیه متعادل و انتخاب غذاهای ناسالم توسط رژیم‌گیران و قیمت بالا برخی مشکلات احتمالی هستند که باید به آنها توجه کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.