ورزش بروز
0

بهترین ورزش‌ در زمان آلودگی هوا چیست؟

Exercise in air pollution
بازدید 20

در هوای سرد یا آلوده، انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و تای‌چی که برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن مناسب هستند، به شرطی که در مکان بسته و محیط تنفسی سالم انجام شوند.

یکی از دلایل افزایش خطر ورزش در هوای آلوده این است که در طول فعالیت هوازی، معمولاً حجم بیشتری از هوا وارد ریه‌ها می‌شود و تنفس عمیق‌تر انجام می‌شود. زمانی که شما به طور احتمالی تنفس بیشتری از طریق دهان خود در طی ورزش دارید، هوایی که قبلاً از طریق بینی خود فیلتر شده بود، در این حالت دیگر فیلتر نمی‌شود و ذرات آلودگی موجود در هوا مستقیماً وارد سیستم تنفسی شما می‌شوند. بنابراین، در هوای آلوده، وقتی حجم هوای ریوی ورزشکاران بیشتر است، آلاینده‌ها بیشتر تأثیر می‌گذارند.

برای کاهش عوارض ورزش در هوای آلوده

بهتر است در فضای باز ورزش نکنید و اگر در مکان‌های بسته ورزش می‌کنید، مطمئن شوید که آن مکان دارای تهویه مناسب است. همچنین، مصرف مایعاتی مانند شیر و آبمیوه طبیعی در برنامه روزانه ضروری است و در هوای آلوده، مصرف این مایعات باعث کاهش تأثیرات آلاینده‌ها بر ریه‌ها می‌شود. همچنین، مصرف آب میوه طبیعی به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در دفع آلاینده‌ها مؤثر است.

توجه به این نکته برای سالمندان و کودکان بسیار ضروری است که بیشترین خطر در معرض آلودگی هوا، برای این دسته از افراد وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که سالمندان و کودکان در هوای آلوده ورزش و فعالیت بدنی نکنند. باید توجه داشت که کودکان به دلیل حساسیت بیشتر مخاط بینی، حنجره، نای و روده، در معرض خطرات بیشتری هستند.

بیشتر بخوانید  تمرینات هوازی قبل یا بعد از باشگاه را بررسی کنید

در صورتی که هوا آلوده است، تمامی ورزش‌ها باید در فضای بسته مانند سالن‌های ورزشی یا منزل انجام شوند. همچنین، در این فضاها باید حتماً دستگاه‌های تصفیه هوا وجود داشته باشند. این دستگاه‌ها با استفاده از مکش، هوای آلوده را تصفیه می‌کنند و در شرایط چنین آلوده‌ای بسیار مفید هستند.

در شرایطی که هوا سرد یا آلوده است

ورزش‌هایی مانند یوگا و تای‌چی که برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن مناسب هستند، توصیه می‌شوند. اما باید به شرطی انجام شوند که در مکان بسته و با محیط تنفسی سالم انجام گیرد. به عبارت دیگر، اگر هوای آلوده در فضاهای باز یا پارک وجود دارد، در حین انجام ورزش، همان میزان آلودگی به بدن فرد وارد می‌شود.

بهتر است ورزش‌های هوازی و کششی که برای تقویت قفسه سینه مناسب هستند، در مکان‌هایی مانند باشگاه‌های ورزشی، منازل با تهویه مناسب و پارکینگ‌های ساختمان‌ها انجام شوند. در این مکان‌ها باید دستگاه‌های تصفیه هوا نصب شده باشند و تنها استفاده از یک پنکه برای چرخاندن هوا کافی نیست.

بایستی به صدای بدن خود گوش کنید

زیرا واکنش هر فرد به آلودگی هوا متفاوت است و علائم مختلفی نشان می‌دهد. اگر علائمی از قبیل درد در قفسه سینه یا تنگی نفس، تعریق غیرطبیعی، مشکل در تنفس، سرفه مداوم یا خس خس سینه شدید را تجربه کنید، باید فوراً ورزش را متوقف کرده و به مراکز پزشکی مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.