ورزش بروز
0

موثرترین زمان برای ورزش کردن در طول روز چه موقع است؟

موثرترین زمان برای ورزش کردن
بازدید 232

همانطور که خودتان را برای روز بعد آماده می‌کنید، ممکن است این سوال به ذهنتان بیاید که “ورزش را در کدام ساعت از برنامه روزانه‌ام قرار دهم؟” و “بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟” در این مقاله، به شما راهنمایی می‌کنیم تا بهترین زمان ممکن برای ورزش کردن را انتخاب کنید.

نظر علم درباره بهترین زمان برای ورزش کردن

حقیقت این است که بهترین زمان برای ورزش کردن به شما بستگی دارد. شما می‌توانید با تخصیص زمان‌های خاصی از روز برای ریتم بدنتان، در صورت داشتن انگیزه کافی در آن ساعت‌ها، از ورزش خود حداکثر استفاده را ببرید.

اگر برنامه روزانه شما انعطاف‌پذیر است و محدودیتی در زمان‌بندی ندارید، تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش صبح زود و نزدیک به غروب، بسته به نوع ورزش، بالاترین بازدهی را در بدن دارد. ورزش کردن با معده خالی (قبل از صبحانه) به دلیل کاهش کربوهیدرات، بدن را تشویق می‌کند تا از چربی به عنوان سوخت اصلی استفاده کند. اما اگر سطح قند خون پایینی دارید، باید مراقب باشید، زیرا نخوردن صبحانه ممکن است منجر به بی‌حالی و سرگیجه شود.

عوامل انگیزشی می‌توانند در تعیین بهترین زمان برای ورزش کردن تأثیرگذار باشند. قبل از آنکه با بی‌میلی ساعت خود را برای فردا صبح زود تنظیم کنید یا شروع به برنامه‌ریزی کنید، ادامه مقاله را بخوانید. در تحقیقات انجام شده درباره اینکه بدن در چه زمانی بالاترین بازدهی را دارد، اختلاف نظرهایی وجود دارد. بنابراین، پاسخ قطعی به سوال “بهترین زمان برای ورزش کردن در روز چه موقع است؟” وجود ندارد، بلکه بیشتر به شما و سبک زندگیتان بستگی دارد. زندگی برخی از افراد تحت تأثیر نیازهای شغلی قرار می‌گیرد، در حالی که برخی دیگر زندگی اجتماعی خود (شب بیداری و معاشرت با دوستان در آخر هفته‌ها) را اولویت می‌دهند. برخی از افراد در اواخر روز هوشیار و برانگیخته هستند و برخی دیگر به محض بیدار شدن از خواب. برخی از افراد از ورزش‌های گروهی بیشتر لذت می‌برند نسبت به ورزش‌های فردی، زیرا در صورت خستگی و کاهش سرعت، گروه به آنها انگیزه می‌دهد. در نهایت، آنچه که برای شما مفید است، ممکن است برای دیگران بی‌فایده باشد.

بیشتر بخوانید  موثرترین راه تمرینات اینتروال (تمرینات تناوبی با شدت بالا و کم)

اهمیت فهم انگیزه شخصی در ورزش کردن

ورزش صبحگاهی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و می‌توانید قبل از آنکه عواملی حواستان را پرت کند، ورزش خود را به اتمام برسانید. اما ممکن است بعضی افراد صبح‌ها پرانرژی نباشند. ممکن است صبح زود بیدار شدن برای شما مثل شکنجه باشد و تلاش‌هایتان را هدر دهد. بنابراین گرفتار این طرز فکر نشوید. ورزش در هر ساعتی از روز قدمی مثبت به سمت زندگی سالم است، حتی اگر اولین کاری که صبح‌ها انجام می‌دهید، نباشد. داشتن یک برنامه‌ی منظم ایده‌ی خوبی است. ورزش را در زندگی خود به یک عادت تبدیل کنید، نه یک وظیفه‌ی روزانه که به سختی باید برای آن زمان پیدا کنید. اگر ورزش با برنامه‌های روزانه‌ی شما تناقض دارد، می‌توانید در اوقات فراغت خود به آن بپردازید. اگر به خواب رفتن پس از انجام یک ورزش دیر هنگام برای شما سخت است، سعی کنید در انتهای ورزش، کمی تمرینات خودآگاهی به منظور سرد شدن بدنتان انجام دهید. بعد از یک ورزش سخت، از یوگا و امثال آن برای آسان‌تر خوابیدن استفاده کنید.

انگیزه‌های شخصی خود را برای داشتن تمرینات موثرتر افزایش دهید

یافتن دلیل برای انجام تمریناتی که تناسب اندام شما را حفظ می‌کنند، بسیار آسان است. ممکن است زنگ ساعت را خاموش کنید یا برنامه روزانه‌تان به شدت فشرده باشد و در پایان روز بسیار خسته باشید. بهترین زمان در روز که بدن شما بالاترین میزان بازدهی را دارد، زمانی است که شما پر از انگیزه هستید. بنابراین، بهتر است که انگیزه‌های شخصی خود را افزایش دهید.

روتین‌های متنوع ورزشی داشته باشید

ممکن است انجام تمرینات یکنواخت برای شما خسته‌کننده باشد. این تنها برای شما خسته‌کننده نیست، بلکه پس از مدتی بدنتان نیز عادت می‌کند و تغییر نمی‌کند. برای جلوگیری از تمرینات ناموثر، می‌توانید عوامل زیر را تغییر دهید:

بیشتر بخوانید  10 روش افزایش حجم و چگالی عضلات : چگونه عضلات نرم را به شکلی سفت تبدیل کنیم؟

تعداد ست‌ها/تکرارهای حرکات در هر ست.

  1.  وزنه‌ها
  2.  نقاطی از بدن که قصد تغییر در آنها را دارید
  3. شدت/سرعت
  4.  تعداد روزهایی در هفته که ورزش می‌کنید
  5.  نوع تمرین‌ها

با داشتن روتین‌های متنوع ورزشی، می‌توانید از خستگی جلوگیری کنید و بدنتان را در تغییر و بهبود مستقیم دست دهید.

به فعالیت‌های ورزشی خود تنوع ببخشید

تغییر در فعالیت‌ها می‌تواند باعث عضله‌سازی قسمت‌هایی از بدن شود که جز نواحی مد نظر در روتین معمولتان نیستند. علاوه‌براین، انگیزه‌ی شما هنگام انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید، تغییر محیط و حضور در اجتماع، افزایش می‌یابد. می‌توانید با انجام کارهای زیر، به فعالیت‌هایتان تنوع بدهید:

  1. دوچرخه‌سواری
  2.  دویدن
  3.  پیاده‌روی
  4.  شنا
  5.  بازی‌های ورزشی
  6.  رقص
  7.  ایروبیک
  8.  یوگا
  9.  پیلاتس
  10.  بوکس/کیک بوکسینگ
  11.  ورزش‌های قدرتی یا وزنه‌برداری
  12.  تای چی
  13.  پله‌نوردی
  14.  دستگاه روئینگ

با این کارها، می‌توانید به فعالیت‌های ورزشی خود تنوع بدهید و لذت بیشتری از آن‌ها ببرید.

از ورزش برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید

استفاده از ورزش برای کاهش وزن و عضله سازی در واقع عوامل اصلی ایجاد انگیزه در ورزش هستند، اما این تنها عوامل انگیزشی موجود نیستند. گاهی اوقات این عوامل می‌توانند ورزش را از یک منافع به یک مجازات تبدیل کنند. بنابراین، از ورزش برای رسیدن به سایر اهداف زندگی خود استفاده کنید، مانند گذراندن زمان بیشتر با اعضای خانواده، کاهش فشار و استرس‌های کاری.

باشگاه یک مکان مناسب برای گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی است. هنگام تمرین کردن با دستگاه‌ها و گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی، ممکن است احساس کنید که بازدهی بیشتری دارید.

با بسته بندی یک میان‌وعده سالم، تهیه یک وعده غذایی مغذی یا مخلوط کردن یک شیک پروتئین، تغذیه بعد از تمرین تان را آماده کنید. این کار به شما در طول تمرین انگیزه می‌دهد و جلوی گرسنگی پس از تمرین را می‌گیرد، همچنین باعث می‌شود که بعد از تمرین از غذاهایی با مواد مغذی فراوان استفاده کنید. همچنین، می‌توانید قبل از تمرین از یک مکمل استفاده کنید که علاوه بر طعم بی‌نظیرش، انگیزه‌ی شما را افزایش می‌دهد، به خصوص در مواقعی که انرژی لازم برای تمرین را ندارید.

بیشتر بخوانید  حرکت شناسی و نکات خاص برای بهبود تمرین در باشگاه بدنسازی

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *