ورزش بروز
0

راهنمای خرید دمبل، کتل بل و هالتر برای ساخت باشگاه خانگی خودتان

خرید دمبل، کتل بل و هالتر
بازدید 263

“اگر از هر ورزشکاری بپرسید که برای بدنسازی و فیتنس به چه تجهیزاتی نیاز است، قطعاً از هالتر، دمبل و کتل بل یاد خواهد کرد که اصلی‌ترین تجهیزات بدنسازی به شمار می‌آیند. مهم نیست که شما می‌خواهید در منزل ورزش کنید یا به باشگاه حرفه‌ای بروید! حتی مهم نیست که هدف شما حجیم کردن عضلات بدن یا لاغر شدن و چربی‌سوزی است؛ در هر صورت به یک جفت دمبل، یک میله هالتر، صفحات وزنه مورد نیاز و در صورت امکان یک کتل بل نیاز خواهید داشت.

در شرایط کرونا که رفتن به باشگاه‌های ورزشی برای افراد زیاد جذابیت ندارد و خطر ابتلا به کووید 19 مانعی برای ورزش می‌شود، با خرید دمبل، هالتر و صفحات وزنه، می‌توانید یک باشگاه تمام‌عیار خانگی یا هوم جیم خود را راه‌اندازی کنید.

آیا بدنسازی فقط با هالتر و دمبل امکان‌پذیر است؟

مطمئناً بزرگان بدنسازی این جمله را گفته‌اند که اکثر حرکات بدنسازی و تناسب‌اندام با کمک یک جفت دمبل و هالتر قابل انجام هستند.”

“البته منظور این جمله این نیست که فقط با داشتن هالتر و دمبل می‌توانید قهرمان پرورش اندام شوید! بلکه هدف این جمله این است که برای انجام ورزش و حفظ تناسب اندام حتماً نیازی نیست که به باشگاه بروید و با دستگاه‌های حرفه‌ای کار کنید. با استفاده از وسایل ساده و حتی وزن بدن، می‌توانید ورزش کنید و هیچ محدودیت و دلیل قانع‌کننده‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد.

در ادامه، سعی خواهیم کرد با ساده‌ترین تجهیزات ورزش فیتنس و تناسب اندام آشنا شوید و یک راهنمای جامع برای خرید دمبل، کتل بل و هالتر به شما ارائه کنیم.”

“دمبل چیست؟

دمبل، میله کوتاه فلزی به طول حدود 20 تا 30 سانتی‌متر است که به دو سر آن وزنه متصل شده است. با اینکه دمبل‌ها ابعاد کوچکی دارند، اما برای انجام بسیاری از تمرینات بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانید با جستجو در اینترنت، با انواع و اقسام حرکات ورزشی قابل‌اجرا با دمبل آشنا شوید.

انواع دمبل موجود در بازار:

در بازار، دمبل‌ها انواع متفاوتی دارند. اگر وزنه دمبل به آن چسبیده باشد و قابلیت تغییر نداشته باشد، به آن دمبل ثابت می‌گویند، اما اگر وزنه‌ها قابلیت تغییر و جابه‌جایی را داشته باشند، به آن دمبل متغیر گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید  موثرترین دیدگاه‌های آرش رهبر درباره تمرین، تغذیه و مکمل

گرچه دمبل متغیر خود دو نوع دارد. برخی دمبل‌ها شامل یک دسته دمبل هستند که به‌همراه چندین صفحه وزنی بر روی دسته دمبل سوار می‌شوند و می‌توان آنها را جابه‌جا کرد، ولی دمبل‌های متغیر حرفه‌ای نیازی به جابه‌جایی وزنه ندارند و با مکانیزم تعبیه شده روی دمبل، می‌توان وزن مختلفی را بر روی آن ست کرد.

علاوه بر تفاوت در وزنه، شکل ظاهری و جنس دمبل‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. دمبل‌ها از نظر شکل ظاهری به دو صورت شش‌ضلعی و گرد در بازار موجود هستند و از نظر جنس نیز از چدن، پلاستیک، استیل و بتن ساخته می‌شوند. همچنین، نوع دیگری از دمبل نیز وجود دارد که بیشتر در اوزان کم و برای ورزش‌های بانوان نظیر ایروبیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمبل‌ها به عنوان دمبل زنان یا دمبل ایروبیک شناخته می‌شوند و شکل ظاهری متفاوت و رنگارنگ دارند.”

راهنمای خرید دمبل مناسب

در بازار دمبل‌های مختلفی وجود دارند، اما سوالی که برای بسیاری مطرح است این است که کدام دمبل برای من مناسب است؟ این موضوع بیشتر به نحوه استفاده و بودجه شما ارتباط دارد.

اگر می‌خواهید در منزل تمرین کنید و فضای کافی برای خرید تجهیزات ورزشی ندارید، با بودجه کم می‌توانید یک جفت دسته دمبل و وزنه دمبل خریداری کنید. شما به‌راحتی می‌توانید وزنه‌های مختلف را بر روی دسته دمبل‌ها سوار کنید.

اگر بودجه بالاتری دارید و هزینه برای شما مهم نیست، دمبل‌های متغیر حرفه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از این دمبل‌ها بسیار آسان است و فضای بسیار کمی اشغال می‌کنند.

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و فرصت جابه‌جایی و ست کردن وزنه روی دسته دمبل را ندارید، بهتر است دمبل ثابت خریداری کنید. چراکه عملیات تغییر صفحات وزنه کمی زمان بر بوده و نمی‌توان در یک جلسه تمرین چندین بار وزنه‌ها را بر روی دسته دمبل جابه‌جا کرد.

همچنین، استفاده از دمبل‌های شش‌ضلعی به‌جای دمبل‌های گرد پیشنهاد می‌شود. دمبل‌های شش‌ضلعی به دلیل شکل ظاهری خود راحت‌تر بر روی زمین قرار می‌گیرند و تکان نمی‌خورند.

بیشتر بخوانید  پهن کردن عرض شانه با بهترین حرکات تمرینی

قیمت دمبل

قیمت دمبل بر اساس وزن آن محاسبه می‌شود. هر چقدر وزن دمبل بیشتر شود، قیمت هر کیلو آن کاهش می‌یابد. در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۰)، قیمت هر کیلو دمبل با وزن ۵ کیلوگرم به بالا، حدود ۳۰ هزار تومان است.

لازم به ذکر است که دمبل‌ها معمولا به صورت جفتی به فروش می‌روند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک دمبل ۵ کیلوگرمی در یک فروشگاه ۳۰۰ هزار تومان باشد، این قیمت برای یک جفت دمبل (دو عدد) با وزن کلی ۱۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

هالتر چیست؟

هالتر یک میله به طول ۱ تا ۲ متر است که شبیه به دمبل است، با این تفاوت که دو صفحه وزنه به هر دو سر آن متصل می‌شود. میله هالتر قادر به تحمل وزن بالاست و روی آن علاوه بر گیرایش بالا، عاج‌هایی قرار دارد که از تعریق دست جلوگیری می‌کند. وزنه‌ها در دو سمت میله هالتر قرار می‌گیرند و با استفاده از گیره هالتر، در جای خود ثابت می‌شوند.

هالتر نیز یکی از ارکان اصلی تمرینات تناسب‌اندام است و وجود انواع آن در هر باشگاهی ضروری است. اگر می‌خواهید در خانه حرکات بدنسازی خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، باید میله هالتر و صفحه وزنه را در لیست تجهیزات خود قرار دهید.

راهنمای خرید هالتر مناسب

در مقایسه با دمبل، تنوع محصولات هالتر کمتر است. برای خرید هالتر، باید به وزن میله و اندازه سوراخ آن توجه کرد. هالترهای خانگی با قطر 1 اینچ سبک‌تر هستند، در حالی که هالترهای المپیکی (حرفه‌ای) با وزن بیشتری تحمل می‌کنند و قطر بزرگتری دارند.

میله هالتر بر اساس قطر خود، توانایی نصب صفحه وزنه با سوراخ‌های 50 و 30 میلی‌متر را دارد. بنابراین، هنگام خرید صفحه هالتر، به قطر سوراخ آن توجه کنید و صفحه‌ای را با قطر میله هالتر خود خریداری کنید.

علاوه بر هالترهای ساده، هالترهای دیگری نیز وجود دارند که بیشتر برای استفاده در باشگاه مناسب هستند. برخی از میله هالترها صاف هستند و برای حرکات پرس سینه و ددلیفت مناسب‌اند. برخی هالترها شکل خمیده‌ای دارند و به آنها هالتر EZ گفته می‌شود. این هالترها برای استفاده در حرکاتی مانند جلو بازو مناسب هستند. شکل ظاهری این میله هالترها تغییر طریق گرفتن میله و فشار به نقاط مختلف بازو را به دنبال دارد. برخی از میله‌های هالتر نیز شکل به‌خصوصی دارند و برای حرکات ورزشی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، میله هالترهای چکشی، تراپ‌بار پاورلیفتینگ و … از این نوع هستند.

بیشتر بخوانید  برنامه تمرین قدرتی و بدنسازی برای آتش‌نشانان

کتل بل چیست؟

تا چند سال پیش، کتل بل به طور گسترده توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، اما در سال‌های اخیر شهرت آن به شدت افزایش یافته است. کتل بل شبیه یک گوی گرد است که دسته‌ای به آن متصل شده است. استفاده از کتل بل مانند دمبل است، اما از نظر عملکرد و مزایا با دمبل متفاوت است.

مرکز ثقل کتل بل در وسط گوی سنگین و پایین‌تر از دسته قرار دارد، بنابراین ورزش با کتل بل نسبت به دمبل تفاوت دارد و عضلات مختلف ورزشکار را در حرکات سرعتی و پرفشار درگیر می‌کند.

معمولاً از دمبل برای افزایش قدرت و حجم عضلات هدف استفاده می‌شود. حرکات دمبل معمولاً آرام و کنترل شده هستند، اما استفاده از کتل بل بر روی عضلات فشار بیشتری وارد می‌کند و برای افزایش استقامت بدنی، قدرت، چابکی و تعادل مؤثر است.

تفاوت دیگر کتل بل نسبت به دمبل در قطر دستگیره است. دستگیره کتل بل ضخامت بیشتری نسبت به دمبل دارد. به همین دلیل نحوه گرفتن آن متفاوت بوده و تقویت مچ و انگشتان دست شما را نیز به همراه خواهد داشت و باعث افزایش نیروی گرفتن دست می‌گردد.

راهنمای خرید کتل بل مناسب

در هنگام خرید کتل بل باید به وزن آن توجه کرد. از آنجا که کتل بل دارای تنوع محصولات نیست و وزن آن نیز ثابت است، بهتر است وزن آن را متناسب با وضعیت بدنی خود انتخاب کنید. اگر ورزشکار آماتور هستید و تازه ورزش را شروع کرده‌اید، به شما کتل بل‌های زیر 12 کیلوگرم را پیشنهاد می‌دهیم.

نکته مهم دیگر در خرید کتل بل این است که اکثر حرکات با کمک یک کتل بل انجام می‌شود و نیازی به خرید جفتی این محصول نیست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *