ورزش بروز
0

آیا طب سوزنی برای لاغری تاثیری دارد؟

Acupuncture
بازدید 19

استفاده گسترده از طب سوزنی به منظور کاهش وزن، نتیجه تحقیقات اخیر است که نشان می‌دهد این روش می‌تواند در رسیدن به لاغری موفقیت‌آمیز باشد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب طب سوزنی با رژیم غذایی و ورزش تأثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. در این شرایط، یک تا سه جلسه طب سوزنی برای کاهش وزن می‌تواند به افراد در دستیابی به اهداف معقول، ایمن و موثر در کاهش وزن کمک کند.

در طب سوزنی، سوزن‌ها برای تحریک عصب‌های کلیدی در بدن

که تنظیم کننده انرژی و متابولیسم هستند، و همچنین عوامل دیگری که می‌توانند بر سلامت تأثیر بگذارند، استفاده می‌شوند. این مقاله به بررسی تأثیرات طب سوزنی بر لاغری، فواید و روش‌های آن، زمان موردنیاز، عوارض جانبی، روش کار و صحت استفاده از این روش برای افراد مختلف خواهد پرداخت.

طب سوزنی یکی از عناصر طب سنتی چینی است که در آن از سوزن‌های بسیار نازک استفاده می‌شود و در نقاط خاصی از بدن قرار می‌گیرند. این روش در کلیت خود برای درمان دردها استفاده می‌شود، اما در موارد دیگر نیز کاربرد دارد. بیش از سه میلیون آمریکایی از طب سوزنی بهره می‌برند و در کشورهای دیگر نیز رایج است. به عنوان مثال، یک نفر از هر پنج نفر در فرانسه تجربه طب سوزنی را داشته است.

طب سوزنی عمدتاً برای تسکین علائم بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و پس از عمل
درد دندان
فیبرومیالژیا
سردرد (از جمله سردردهای تنشی و میگرن)
درد زایمان
درد پایین کمر
گردن درد
آرتروز
گرفتگی‌های قاعدگی
اختلالات تنفسی مانند رینیت آلرژیک
بیماری آرنج تنیس‌بازان

اما برخی از افراد، ممکن است برای طب سوزنی مناسب نباشند، علیرغم خطرات کمی که این روش دارد. در طول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهد. معمولاً قرار‌گیری سوزن‌ها کمی ناراحتی را به همراه دارد. هر فردی که از طب سوزنی استفاده می‌کند، سبک خاص خود را در ترکیب جنبه‌های شرقی و غربی این روش دارد.

بعد از درمان طب سوزنی، برخی از افراد احساس آرامش می‌کنند و برخی دیگر احساس انرژی می‌کنند، اما همه افراد به طب سوزنی به یک شکل پاسخ نمی‌دهند. اگر علائم فرد در عرض چند هفته بهبود نکردند، ممکن است طب سوزنی برای آن فرد مناسب نباشد.

آیا طب سوزنی تأثیری بر روی لاغری دارد؟

مطالعات زیادی در زمینه طب سوزنی برای مدیریت درد، به ویژه در ناحیه‌هایی مانند سر، گردن، کمر، زانو و آرتروز، انجام شده است. اما تاکنون تحقیقات کافی درباره تأثیر طب سوزنی بر لاغری انجام نشده است. یک بررسی و آنالیز در سال ۲۰۰۹، بر اساس ۳۱ مطالعه مختلف، نشان داد که روش‌شناسی در بسیاری از این مطالعات نسبتاً ضعیف بوده و قابل اعتماد بودن نتایج آنها دشوار است.

با این حال، این مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی در مقایسه با سایر تغییرات در سبک زندگی، باعث کاهش قابل توجه وزن بدن و کاهش خطر چاقی می‌شود. طرفداران طب سوزنی برای لاغری و کاهش چاقی، باور دارند که این روش می‌تواند جریان انرژی بدن را تحریک کرده و تأثیری بر عوامل زیر داشته باشد که می‌توانند روند چاقی را معکوس کنند:

افزایش متابولیسم
کاهش اشتها
کاهش استرس
تأثیر بر قسمتی از مغز که احساس گرسنگی را کنترل می‌کند

بیشتر بخوانید  راهکارهای مهم در ثابت ماندن وزن بعد از کاهش آن

براساس باورهای طب سنتی چینی، افزایش وزن ممکن است ناشی از عدم تعادل در بدن و نقص در اندام‌های زیر باشد:

کبد
طحال
کلیه
غده تیروئید
سیستم غدد درون‌ریز

اگرچه پزشکان مختلف، درباره سطوح و مدت زمان درمان طب سوزنی برای لاغری، توصیه‌های متفاوتی دارند، اما برای کاهش وزن حدود ۵ تا ۸ کیلوگرم، معمولاً تعدادی جلسه درمانی در هفته به مدت شش تا هشت هفته انجام می‌شود.

البته، این مقدار معمولاً به عوامل زیر بستگی دارد:

تکنیک استفاده شده
تعداد نقاط طب سوزنی مورد استفاده
تعداد جلسات درمانی
مدت زمان هر جلسه
استفاده از دارونما یا محرک‌های دیگر
مداخلات ساختگی یا تکمیلی
به هرحال، نتایج لاغری با طب سوزنی بسیار تحت تأثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک خود قرار می‌گیرد.

فواید طب سوزنی عبارتند از:

بهبود هضم غذا: با استفاده از سوزن‌های طب سوزنی در نقاط مربوط به معده و کلیه، عملکرد سیستم گوارش بهبود می‌یابد و حتی میزان مواد مغذی دریافتی بدن افزایش می‌یابد. این روش می‌تواند به جلوگیری از کندی هضم، بهبود سلامت روده و رفع مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و مشکلات دیگر گوارشی کمک کند.

کاهش التهاب: التهاب و تنش در روده، عضلات و سایر بافت‌های بدن می‌تواند متابولیسم را کاهش داده، بر سیستم ایمنی فشار وارد کرده و تأثیر منفی بر سلامت قلب و گوارش داشته باشد. با کاهش تنش و تنظیم پاسخ ایمنی بدن، سطح استرس اکسیداتیو کاهش می‌یابد و بدن آماده از دست دادن چربی اضافه می‌شود.

توقف احتباس آب در بدن با استفاده از طب سوزنی به وسیله تحریک اعصاب کلیه و سیستم غدد درون‌ریز امکان‌پذیر است. این روش می‌تواند جلوی احتباس آب در بدن را بگیرد.

همچنین، طب سوزنی می‌تواند در تولید هورمون‌ها نقش مهمی داشته باشد. هنگامی که سطح هورمون‌ها در بدن از تعادل خارج می‌شود، می‌تواند تأثیر منفی بر روی بسیاری از فرآیندها مانند هضم و شناخت، بهبود و عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. با استفاده از طب سوزنی و تحریک نقاط مربوطه مانند طحال و نقطه شن‌من در گوش، می‌توان سطح هورمون‌ها را تنظیم کرده و تعادل آن‌ها را بهبود بخشید. این موضوع نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند در تنظیم سطح هورمون‌ها و بهبود عملکرد بدن تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

تحریک ناحیه تیروئید با استفاده از سوزن‌های طب سوزنی می‌تواند عملکرد غده هیپوفیز را درباره متابولیسم تقویت کند و در نتیجه سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهد.

طب سوزنی می‌تواند بهبود خلق و خو را فراهم کند، زیرا میزان اندورفین‌ها در بدن افزایش می‌یابد. اندورفین‌ها قادرند به سرعت استرس و اضطراب را کاهش دهند. بسیاری از افراد در شرایط استرسی یا در حالت خستگی به پرخوری می‌انجامند. با استفاده از طب سوزنی، این تمایل به پرخوری می‌تواند کاهش یابد.

در طب سوزنی، نقاط حساسی وجود دارند که برای لاغری مؤثر هستند. طبق اصول طب سوزنی، انرژی حیاتی یا “چی” در بدن جریان دارد. وقتی این انرژی به خوبی در بدن جریان دارد، به این معنی است که فرد سلامتی خوبی دارد. اما اگر این جریان مسدود شود، با استفاده از طب سوزنی و فشار، می‌توان تعادل بدن را بازیابی کرد.

طب سوزنی می‌تواند به طور موثر برخی از مشکلات را حل کند، از جمله آرتریت، فیبرومیالژیا، سیاتیک، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، بی‌نظمی قاعدگی، اختلالات جنسی و بی‌خوابی.

بیشتر بخوانید  "بهترین مکمل‌های حجمی: چه مکملی برای حجم خوب استفاده کنیم؟"

طب سوزنی برای لاغری به‌طور معمول به این نواحی از بدن توجه می‌کند:

گوش: گوش به عنوان یکی از قسمت‌های متراکم بدن که پایانه‌های عصبی در آن وجود دارد و به سراسر بدن متصل است، در طب سوزنی برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرد. با تنظیم نقاط روی گوش، می‌توان میل به خوردن غذا را کنترل کرد. این روش درمانی مشابه استفاده پزشکان طب سوزنی برای کمک به ترک اعتیاد به سیگار و مواد مخدر است. طب سوزنی گوش در کنار رژیم غذایی می‌تواند برای کاهش وزن و کنترل واکنش‌های التهابی مؤثر باشد و به عنوان یک گزینه درمانی همراه برای کنترل چاقی استفاده شود.

سایر نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری شامل:

نقطه چربی سوزی در فاصله ۴ سانتی‌متری زیر ناف.
نقطه ۲ سانتی‌متری زیر ناف و ۲ سانتی‌متری در دو طرف خط وسط برای رفع یبوست در دوران لاغری.
نقطه ۲.۵ سانتی‌متری بالاتر از خط دریایی در امتداد خط وسط برای کاهش تورم و سم‌زدایی.
نقطه ۱۰ سانتی‌متری بالاتر از ناف در امتداد خط وسط برای افزایش متابولیسم.
نقطه‌ای در فضای چهار انگشتی زیر کلاهک زانو در فرورفتگی کنار استخوان خارجی ساق پا برای تسکین ناراحتی و خستگی دستگاه گوارش.

مدت زمان برای رسیدن به لاغری

اگر شما برای لاغری به طب سوزنی مراجعه می‌کنید، باید بدانید که امکان دیدن تأثیر در یک جلسه وجود ندارد. بر اساس مطالعات، کوتاه‌ترین زمان لازم برای دست‌یابی به نتایج، حدود شش تا هفت هفته است و بیشترین زمان ممکن برای رسیدن به نتایج، دوازده هفته است.

عوارض جانبی طب سوزنی برای لاغری

سلامتی و عوارض جانبی مربوط به طب سوزنی، به آموزش و تجربه پزشک و نظافت سوزن‌ها بستگی دارد. یکی از خطرات اولیه در هر درمان طب سوزنی، استفاده از سوزن‌های آلوده است که هر پزشک قابل اعتماد باید از استفاده از آن‌ها خودداری کند. با اینکه طب سوزنی در کلیت خود بی خطر است و مشکلات جدی در آن بسیار نادر است، اما همچنان خطراتی وجود دارد. سوزن‌هایی که ضدعفونی نشده باشند، ممکن است منجر به عفونت شوند.

در برخی از نقاط طب سوزنی، اگر سوزن‌ها به طور عمیق فرو روند، می‌توانند منجر به سوراخ شدن ریه، کیسه صفرا و یا بروز مشکلات عروقی شوند. به همین دلیل، حتماً باید این روش تحت نظر یک متخصص انجام شود. در غیر این صورت، عوارض جانبی ممکن است شامل عفونت، سوراخ شدن بافت‌ها، سقوط ریه یا آسیب به سیستم عصبی مرکزی باشد. همچنین، ممکن است برخی عوارض جانبی از قبیل درد، خونریزی یا کبودی در محلی که سوزن‌ها پوست را سوراخ می‌کنند، رخ دهد.

روش کار طب سوزنی برای لاغری

مکانیسم عمل طب سوزنی برای لاغری هنوز به طور دقیق توسط علم مدرن مشخص نشده است. با این وجود، طرفداران این روش معتقدند که طب سوزنی می‌تواند جریان انرژی در بدن را به منظور کمک به اقسام مختلفی از بدن مانند کبد، طحال، کلیه، سیستم غدد درون ریز و بهبود متابولیسم، کاهش اشتها و حتی کاهش استرس، تنظیم کند. یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ نشان داد که درمان طب سوزنی برای لاغری می‌تواند سطوح کلسترول کل، لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی بالا، لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی کم و تری‌گلیسیرید را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  تأثیر ورزش بر اندام کودکان

طب سوزنی به عنوان تکمیلی رژیم و ورزش برای لاغری

اگرچه طب سوزنی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سطوح متابولیک و هورمونی بدن داشته باشد و مشکلات مرتبط با کاهش وزن را بهبود بخشد، اما این درمان باید به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم انجام شود. علاوه بر این، پیدا کردن یک متخصص طب سوزنی با تجربه اولین قدم ضروری در تعیین برنامه درمانی با تمرکز بر کاهش وزن است.

لاغری با طب سوزنی برای چه افرادی مجاز است؟

به نظر می‌رسد طب سوزنی برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که از روش‌های دیگر نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، یک روش موثر و ایمن است.

لاغری با طب سوزنی برای چه افرادی غیرمجاز است؟

افرادی که دارای دستگاه AICD (دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت خودکار، یک روش درمانی پرهزینه اما موثر برای پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی) هستند و همچنین افرادی که با روان‌پریشی یا هذیان دست و پنجه نرم می‌کنند یا مستعد ابتلا به آن می‌باشند، باید از هرگونه تحریک الکترومغناطیسی با طب سوزنی خودداری کنند.

بیشتر پزشکان با این موضوع موافقت می‌کنند که طب سوزنی نباید در صورت عفونت فعال، به‌خصوص در پوست، استفاده شود. انجمن طب سوزنی (AACP) پیشنهاد می‌دهد که با توجه به موارد منع مصرف طب سوزنی، آن را در دو گروه در نظر بگیریم. گروه “منع مصرف مطلق” که در آن استفاده از طب سوزنی کاملاً ممنوع است و گروه “منع مصرف نسبی” که در آن با در نظر گرفتن دقیق عوامل خطر، می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد.

موارد منع مصرف مطلق:

استفاده از نقاط LI 4، SP 6، UB 60، 67 و نقاط سوراخ خاجی B 31، 32، 33، 34 در دوران بارداری.
بیمارانی که حرکات کنترل‌نشده دارند.
سوزن‌زدن و اندام ادماتوز در معرض خطر لنفودم.
نواحی بی‌ثبات ستون فقرات که می‌تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی شود.
سوزن‌زدن اسکار، کلوئید، زخم‌های جراحی یا پوست‌های دارای نقص حسی.
بیماران تحت درمان داروهای ضدانعقاد یا هموفیلی.

موارد منع مصرف نسبی:

سکته مغزی حاد.
بیماران مبتلا به سرطان.
مناطقی که وضعیت پوستی ضعیفی دارند.
بیماران دیابتی.

بیماران مبتلا به صرع، هموفیلی یا سایر اختلالات لخته‌شدن خون نیاز به مراقبت‌های ویژه در زمان طب سوزنی دارند.

این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • احتمال خونریزی: برای افرادی که ممکن است دارای خونریزی باشند، باید مراقبت ویژه‌ای در نظر گرفته شود.
  • سرکوب سیستم ایمنی: در صورت وجود سیستم ایمنی ضعیف، باید از تحریک الکترومغناطیسی با طب سوزنی خودداری شود.
  • صرع: برای بیماران مبتلا به صرع، نیاز به مراقبت و نظارت ویژه در هنگام طب سوزنی وجود دارد.
  • بارداری: در دوران بارداری، باید با احتیاط و توجه به موارد ایمنی، از طب سوزنی استفاده شود.
  • تشخیص نامشخص: در صورتی که تشخیص بیماری یا وضعیت دقیقی وجود نداشته باشد، باید با احتیاط و نظارت ویژه اقدام به طب سوزنی شود.
  • ساختار فیزیکی غیرطبیعی: در صورتی که ساختار فیزیکی بیمار غیرطبیعی باشد و ممکن است در معرض خطر قرار گیرد، باید از طب سوزنی با احتیاط و مراقبت ویژه استفاده شود.

بیماری که پس از درمان طب سوزنی نیاز به رانندگی دارد: در صورتی که بیمار بعد از طب سوزنی نیاز به رانندگی دارد، باید به مراقبت ویژه و اطمینان از وضعیت بالینی آن توجه شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.