ورزش بروز
0

توقف رشد عضلات توسط میوستاتین: مفهوم و علت

عظلات
بازدید 145

چرا به بدنسازی مشغول هستید؟

احتمالاً به خاطر دیدن رشد عضلات خود، افزایش قدرت بدنی و حفظ عضلاتی که دارید. همه این دلایل به خوبی موجه هستند! پس از سن ۳۰ سالگی، شما با سرعت یکنواختی شروع می‌کنید به از دست دادن جرم عضلانی خود و این اتفاق برای خانم‌ها پس از یائسگی، به سرعت تسریع می‌کند. به عبارت دیگر، شما به تدریج شاهد توقف رشد عضلات خود خواهید بود. بین سنین ۵۰ تا ۷۰ سال، یک فرد معمولی تقریباً ۳۰ درصد از عضلات خود را از دست می‌دهد. پیامدهای تحلیل عضلانی، به شدت جدی است؛ در سال‌های بعد می‌تواند منجر به ضعف بدن، سقوط ناگهانی و ناتوانی‌های فیزیکی شود. همچنین، از دست دادن فعالیت متابولیکی بافت عضلانی، برای سلامت متابولیسم شما خطرناک است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این تصویری خوب نیست!

سارکوپنیا یا کاهش عضلانی ناشی از پیری، یک مشکل رو به افزایش است که با آمار روزافزون چاقی رقابت می‌کند! اما خوشبختانه، تمرینات قدرتی می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند و به شما در حفظ توانایی‌ها و قدرت بدنی کمک کنند. به همین دلیل است که معتقدیم هیچ برنامه ورزشی بدون تمرینات استقامتی، کامل نیست.

تاثیرگذاری اصلی مهارکننده رشد عضلات: میوستاتین! درک محدودیت‌های رشد عضلات در سنین بالاتر

ما می‌دانیم که برای رشد عضلات، موانعی وجود دارد که باعث می‌شود پس از سن ۵۰ سالگی، رشد عضلات با دشواری همراه باشد. آیا تا به حال برای شما پیش آمده که چرا پس از یک مدت زمان مشخص، توانایی و رشد عضلات متوقف می‌شود؟ چرا عضلات شما به تمریناتی که انجام می‌دهید، برای افزایش حجم ادامه نمی‌دهند؟ اما از سوی دیگر، ذخیره چربی در بدن به نظر می‌رسد نامحدود است؛ فردی می‌تواند به‌واسطه افزایش مصرف غذا و کمبود فعالیت بدنی، مقادیر نامتناهی از چربی را جمع‌آوری کند. پس چرا بدن ما قدرت نامحدودی در ذخیره چربی دارد اما برای رشد عضلات اینگونه نیست؟ به همین دلیل، نیاز است تا با مفهوم میوستاتین آشنا شوید.

بیشتر بخوانید  موثرترین تمرینات سنگین برای عضلات شکم

مفهوم میوستاتین: تأثیر محدود کننده میوستاتین بر رشد عضلات

میوستاتین، یک پروتئین است که رشد عضلات را محدود می‌کند. این پروتئین، با وجود شباهتی به هورمون، در واقع یک میوکین است که توسط سلول‌های عضله یا میوسیت‌ها تولید می‌شود. میوستاتین با مهار توانایی رشد سلول‌های عضله، رشد کلی عضلات را محدود می‌کند. در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است، مشاهده شده است که حیواناتی که سطوح کمی میوستاتین داشتند، در طول سال‌های رشد خود، فیبرهای عضلانی بیشتری تولید کرده و در دوران بزرگسالی نیز، فیبرهای عضلانی آن‌ها هایپرتروفی بیشتری داشته‌اند. این فرآیند در طول عمر ادامه می‌یابد.

“تأثیر ژنتیک در سطح میوستاتین و تأثیر آن بر رشد عضلات”

سطح میوستاتین در بدن شما توسط ژنتیک شما تعیین می‌شود. شما دو نسخه از یک ژنی که در تولید میوستاتین نقش دارد را به ارث می‌برید، یکی از طرف مادر و دیگری از طرف پدر. انسان‌ها و حیواناتی که در هر دو نسخه از ژن میوستاتین جهش یا موتاسیون دارند، پروتئین‌های میوستاتینی دارند که به طور کامل عمل نمی‌کنند. به عبارت دیگر، این پروتئین‌ها قادر به محدود کردن رشد عضلات به خوبی نیستند. در نتیجه، افراد مبتلا به این نوع جهش، عضلات بزرگتری داشته و قدرت عضلانی بیشتری دارند و گاهی حتی به طور خارق‌العاده‌ای عمل می‌کنند!

نقش میوستاتین در تفاوت رشد عضلات افراد

آیا میوستاتین می‌تواند توجیه‌کننده‌ی تفاوت در رشد عضلات افراد باشد؟ همه ما می‌دانیم که برخی از افراد قادرند به راحتی عضلات جدیدی را در بدن تولید کنند و با کمترین تلاش، به ساختن عضلات بیشتری برسند، در حالیکه برخی دیگر در این زمینه دچار مشکل هستند و نمی‌توانند به توده‌ی عضلانی مطلوبی دست یابند. آیا میوستاتین در این تفاوت نقشی دارد؟ احتمالاً وجود دارد که برخی از افرادی که به طور طبیعی قوی هستند و به راحتی عضله می‌سازند، ژن‌هایی را دارند که میوستاتین به خوبی عمل نمی‌کند و در نتیجه، محدودیت کمتری در هایپرتروفی (افزایش حجم) عضلات دارند. این افراد بدون مشکلی می‌توانند به اهداف خود در بدنسازی دست یابند!

بیشتر بخوانید  چگونه در مراحل مختلف بدنسازی (شامل حجم‌گیری و سوزاندن چربی) عمل کنیم؟

تأثیر مصرف کراتین و لیوسین بر عملکرد میوستاتین و تحلیل عضلانی

یک تحقیق نشان داده است که مصرف مکمل کراتین مونوهیدرات همراه با لیوسین (اسید آمینه) می‌تواند تأثیر رشد عضلات ناشی از عملکرد میوستاتین را کاهش دهد. در نتیجه، مصرف اسید آمینه‌های ضروری، به ویژه لیوسین، همراه با مکمل کراتین می‌تواند به شما در غلبه بر تأثیر منفی میوستاتین در رشد عضلات کمک کند. اما درباره تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن چه طور؟ و نقش میوستاتین در این مورد چیست؟ دانشمندان در حال حاضر در تحقیقات خود درباره این موضوع مشغول به کار هستند. نتایج آزمایشی نشان داده‌اند که در زنان، با افزایش سن، سطح میوستاتین بیشتر می‌شود، اما در مردان کمتر است. به گفته پژوهشگران، این ممکن است توجیه کننده‌ی تحلیل عضلانی بیشتر در خانم‌ها باشد.

تأثیر کاهش عملکرد میوستاتین و تاثیرات آن بر روی سلامت و طول عمر

اگر عملکرد میوستاتین را محدود کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ محققان از یک آنتی‌بادی در موش‌ها استفاده کردند تا عملکرد میوستاتین را مختل کنند. این تداخل در مدت چهار هفته انجام شد؛ نتیجه نشان داد که سارکوپنیا (تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن) بهبود یافته و قدرت عضلانی موش‌ها افزایش یافته و حساسیت آنها نسبت به انسولین افزایش یافته است. بنابراین، دخالت در فعالیت میوستاتین می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از سارکوپنیا باشد. بهبود وضعیت حساسیت به انسولین هم به نفع سلامت متابولیکی است. همچنین، میوستاتین تأثیرات دیگری بر روی سلامت و طول عمر دارد. مطالعات روی موش‌ها نشان داد که کاهش میانگین میوستاتین باعث افزایش ۱۵ درصدی در طول عمر آنها شده است، اما کاهش بیش از حد در فعالیت میوستاتین باعث کوتاه شدن طول عمر آنها می‌شود، زیرا اندازه سلول‌های عضله قلب آنها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که سطح میوستاتین کمتری دارند، دچار درد و گرفتگی عضلانی بیشتری هستند، زیرا بافت عضلانی آنها بیشتر است.

بیشتر بخوانید  راهنمای سالم غذاخوردن برای بدنسازان

با توجه به نقش مهم میوستاتین در قدرت و رشد عضلات، وجود تعداد زیادی مهارکننده میوستاتین در بازار کاملاً قابل توجیه است. آیا این مهارکننده‌ها موثر هستند؟ به طور کلی، شواهدی وجود ندارد که اثبات کند این مکمل‌ها مفید باشند. با این حال، دانشمندان سعی دارند مهارکننده‌هایی را بدون عوارض و مجاز پیدا کنند که به افرادی که با آتروفی یا دیستروفی عضلانی مبتلا هستند، کمک کنند.”

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *