ورزش بروز
0

“کافئین بهترین مواد سوزانده چربی”

کافئین
بازدید 142

کافئین، ماده‌ای است که در طول ۱۵ قرن، مردم را در سراسر جهان هیجان‌زده کرده است!

آیا این یک چربی سوز خوب نیز محسوب می‌شود؟

بررسی‌های زیادی درباره این ماده انجام شده است. از یک سو، کافئین یکی از محبوب‌ترین مواد در نوشیدنی‌های امروزی است. از سوی دیگر، ما می‌دانیم که این ماده می‌تواند بهبود خصوصیات فیزیکی و ذهنی فرد را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل، بدنسازان از آن به عنوان یک ماده مفید برای بدنشان بهره می‌برند.

نکته مهم:

پس از خواندن این مطلب، حتماً این نکته مهم را نیز مطالعه کنید

برنامه تمرینی اینتروال برای چربی سوزی

استفاده از کافئین می‌تواند باعث افزایش تمرکز، هوشیاری، حالت بهتر و افزایش تحمل درد شود و از همه مهم‌تر، باعث می‌شود تا بیشتر تمرین کنیم و چربی سوزی در بدن سرعت بگیرد. کافئین به حدی موثر است که توسط کمیته جهانی ضد دوپینگ تا سال ۲۰۰۴ ممنوع بوده است!

در حال حاضر، بیش از ۵۰٪ جمعیت جهان از این ماده جادویی به یک نحوی استفاده می‌کنند

با اختلاف بسیار زیاد، قهوه به عنوان محبوب‌ترین منبع کافئین شناخته می‌شود.

در اینجا، در مورد نکات مثبت و منفی کافئین صحبت خواهیم کرد.

آیا مصرف همزمان کراتین و کافئین مشکلی دارد؟

خوب و بد کافئین در عملکرد ورزشی

خبرهای خوب: در یک تحقیق انجام شده در استرالیا، مشخص شد که مصرف یک فنجان اسپرسو قبل از تمرین، عملکرد افراد را تا ۲۵٪ افزایش می‌دهد و اسیدهای چرب را به عنوان منبع سوخت عضلات مصرف می‌کند.

خبرهای بد: کافئین یک ادرارآور است. به عبارت دیگر، مصرف آن باعث جایگزینی آب در بدن می‌شود و موجب کاهش میزان آب در بدن می‌گردد. همچنین، مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه قبل از ورزش، باعث قرارگیری در معرض خطرناکی قلبی می‌شود.

باید دانست که در چه زمانی باید مصرف کافئین را متوقف کنیم.

تمرکز فکر

خبرهای خوب: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۱-۲ فنجان قهوه قبل از هر کاری، سطح هوشیاری و حافظه کوتاه مدت را تقویت می‌کند.

چرا؟

زیرا که باعث آزاد شدن دوپامین می‌شود. دوپامین بخشی از مغز را که مربوط به احساس لذت می‌شود، تحریک می‌کند. همچنین، قهوه خطر بروز آلزایمر را تا ۶۰٪ کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  پهن کردن عرض شانه با بهترین حرکات تمرینی

عضلات

خبرهای خوب: مصرف قهوه باعث افزایش ضربان قلب، عملکرد سیستم عصبی و تنفسی می‌شود. این علائم باعث می‌شوند عملکرد شما به حداکثر برسد. همچنین، باعث آزاد شدن بیشتر کلسیم در عضلات می‌شود که باعث افزایش انقباض عضلات می‌شود.

خبرهای بد: ترکیبات دیگری که ممکن است در قهوه وجود داشته باشد، ممکن است باعث خنثی شدن اثر کافئین شوند. بنابراین بهتر است از مصرف قرص‌های کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنید.

سلامت قلب

خبرهای خوب: تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بیش از ۶ فنجان قهوه در روز، خطر حملات قلبی را افزایش نمی‌دهد!! همچنین، مردانی که روزانه ۴ فنجان قهوه مصرف می‌کنند، ۵۳٪ کمتر احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را تجربه می‌کنند.

خبرهای بد: مصرف قهوه ممکن است باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و افزایش فشار خون شود. با این حال، اگر دچار بیماری فشار خون نیستید، افزایش موقتی فشار خون، باعث مشکلی خاصی نخواهد بود. اگر شما یکی از قهوه‌خوران قهار هستید، اثر افزایش فشار خون بر شما، کمتر خواهد بود!

چرا؟

بدن پس از مدتی، در مقابل کافئین تحملش بالا می‌رود.

وزن

خبرهای خوب: مصرف قهوه باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز می‌شود. ترکیب ۶ فنجان قهوه در روز، به همراه یک رژیم غذایی مناسب و تمرین منظم، باعث می‌شود چربی سوزی ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

خبرهای بد: بدون رژیم غذایی مناسب و تمرین، هیچ مدرکی وجود ندارد که اثر قابل توجه کافئین بر چربی سوزی را نشان دهد!

دندان

خبرهای خوب: ترکیبات شیمیایی موجود در قهوه، جلوی پوسیدگی دندان‌ها را می‌گیرند. این ترکیبات باعث جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به مینای دندان شده و پوسیدگی را کاهش می‌دهند.

خبرهای بد: ترکیباتی که جلوی چسبیدن باکتری‌ها به مینای دندان را می‌گیرند، به این باکتری‌ها می‌چسبند و باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند.

سلامتی کلی

خبرهای خوب: قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و می‌تواند جلوی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را بگیرد. مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه می‌تواند جلوی سنگ کیسه صفرا را بگیرد.

خبرهای بد: قهوه در مقایسه با میوه‌ها و سبزیجات، مقدار کمتری آنتی‌اکسیدان دارد و جذب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه سخت‌تر است. در صورت مصرف قهوه تا ۱ ساعت پس از وعده‌های غذایی، جذب آهن و روی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  آیا باید گلوتامین مصرف کنیم؟

منابع کافئین

قهوه

همانطور که گفته شد، قهوه یکی از محبوب‌ترین منابع کافئین است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و مهم‌ترین ویژگی آن کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از فعالیت‌های ورزشی است.

چای

چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به عنوان یک چربی‌سوز شناخته می‌شود. باید به یاد داشت که چای سیاه، مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای سبز دارد.

شکلات داغ

شکلات نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مفید برای بدن است، ولی باید محصولاتی را انتخاب کرد که حداقل ۷۰ درصد کاکائو و کمترین میزان شکر را داشته باشند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اگر سرشار از شکر نبودند، این نوشیدنی‌ها می‌توانستند برای بدن مفید باشند. با این حال، یک موضوع جالب در رابطه با آنها وجود دارد و آن این است که قیمت این محصولات نسبت به سایر مواد بسیار بالاست.

قهوه‌های کنسروی سرد (نوشیدنی سرد)

این یک محصول نوین است که متأسفانه بسیار سرشار از شکر است.

چای سبز

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، اما متأسفانه شرکت‌های تولید کننده مقدار کافئین موجود در این نوع چای را ذکر نمی‌کنند.

قرص‌های کافئین

از نظر هزینه، قرص‌های کافئین یکی از راه‌های ارزان دریافت کافئین هستند. با این حال، یکی از اثرات جانبی این قرص‌ها می‌تواند عصبانیت باشد، بنابراین بهتر است ابتدا از دوزهای کمتر استفاده کنید.

اثرات جانبی مصرف کافئین

بی‌خوابی

بعضی از افراد کافئین را بسیار سریع متابولیزه می‌کنند، اما برخی دیگر نیز کند هضم می‌کنند. تأثیر کافئین بر روی هر فرد به صورت شخصی متفاوت است. اگر حساسیت به کافئین دارید، بهتر است میزان مصرف را کاهش دهید.

اضطراب

رابطه کافئین با افزایش اضطراب، ثابت شده است. با این حال، این اثر بر روی همه افراد یکسان نیست و به تجربه شخصی هر فرد بستگی دارد.

آب‌رسانی

قهوه باعث ادرارزایی می‌شود، اما اثر آن قابل توجه نیست. با این حال، در هنگام مصرف قهوه توصیه می‌شود که مایعات دیگری هم مثل آب بنوشید، به ویژه در محیط‌های گرم و مرطوب که فعالیت می‌کنید.

زمان مناسب برای مصرف کافئین

بهترین زمان برای مصرف کافئین، یک ساعت قبل از تمرین در باشگاه است. چرا؟ زیرا مقدار کافئین در جریان خون، ۶۰-۹۰ دقیقه بعد از مصرف، به اوج خود می‌رسد. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که اگر در ساعت ۶ بعد از ظهر ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید، همچنان مقدار قابل توجهی از آن را تا نیمه شب در بدن خود خواهید داشت، بنابراین باید مواظب بود که میزان و کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار ندهید.

بیشتر بخوانید  نقش استرس متابولیک در رشد عضله و تعریف آن چیست؟

اثر کافئین بر روی افراد مختلف، متفاوت است و می‌توانید اثرات چربی‌سوزی کافئین را با مصرف مناسب ترکیبات غذایی بیشتر کنید.

ترکیب کردن کافئین با مکمل وی و آمینو اسیدها

برای بهبود عملکرد بدن در تمرینات و ورزش‌های سخت، مصرف مقدار کافی پروتئین ضروری است. این مقدار پروتئین می‌تواند با مصرف مکمل وی و آمینو اسیدها تقویت شود. از آنجایی که پروتئین سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و احتمال تبدیل شدن پروتئین به چربی در بدن کم است، ترکیب کافئین با مکمل وی و آمینو اسیدها می‌تواند بهبود عملکرد بدن در تمرینات ورزشی را بهبود ببخشد. بدون عضله، کاهش وزن ممکن است به نظر بیاید، اما این باعث نمی‌شود که به شکلی سالم و با عضلات قوی به نظر بیایید. همین موضوع در مورد آمینو اسیدها هم صادق است.

راه‌های دیگر برای چربی سوزی

برای کمک به کبد در هضم، می‌توانید بعد از بیدار شدن از خواب، نصف فنجان لیمو و آب گرم (بدون شکر) مصرف کنید. این مواد می‌توانند به کاهش چربی نیز کمک کنند.

مصرف ویتامین B3 یا نیاسین می‌تواند باعث شکسته شدن چربی‌ها در بدن شود.

همچنین، از مصرف چربی‌های سالم، به ویژه امگا ۳، استفاده کنید.

مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و بدون مواد افزودنی، قبل از هر وعده غذایی، می‌تواند باعث چربی سوزی و هضم راحت‌تر مواد غذایی شود.

و در آخر، همیشه به مصرف آب توجه کنید. اما در هنگام مصرف وعده غذایی، از آب استفاده نکنید چرا که شیره معده را رقیق می‌کند.

نتیجه نهایی

استفاده از همه این روش‌ها و ترفندها، نه تنها باعث بهبود کیفیت تمرینات شما خواهد شد، بلکه شما را به یک ماشین چربی سوزی حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد!

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *