ورزش بروز
0

چگونگی اثر دارچین بر روی کاهش وزن و لاغری

Cinnamon on weight loss
بازدید 115

در حال حاضر، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای لاغری و کاهش وزن هستند. برخی از ادویه‌ها خاصیت چربی‌سوزی دارند و یکی از این ادویه‌ها دارچین است. شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که آیا دارچین برای لاغری می‌تواند تأثیرگذار باشد یا خیر؟

دارچین سرشار از فیبر است که می‌تواند با ایجاد احساس سیری در شما، به کاهش هوس شما برای خوردن مواد غذایی بیشتر کمک کند. همچنین، دارچین می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد؛ زیرا بدن برای هضم این ادویه بیشترین انرژی را نسبت به سایر غذاها مصرف می‌کند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره دارچین و نحوه استفاده آن برای کاهش وزن کسب کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با فیت کلاب همراه باشید.

خواص دارچین برای لاغری؛ آنچه باید درباره دارچین بدانید

دارچین، یا همان “دارچین سیلان”، یک ادویه است که از پوست درختی به نام Cinnamomum verum استخراج می‌شود. این درخت، عضوی از خانواده لورل (Lauraceae) و یک درخت همیشه سبز است. محل بومی دارچین سریلانکا (سیلان سابق) است، اما در سواحل همسایه مالابار هند و میانمار (برمه) نیز رشد می‌کند و در آمریکای جنوبی و هند غربی نیز کشت می‌شود. دارچین رایحه‌ای ملایم و طعمی گرم و شیرین دارد. استفاده از دارچین در غذاها از شیرینی‌ها تا نوشیدنی‌ها بسیار متنوع است و در فراورده‌های نانی نیز به کار می‌رود.

در گذشته، دارچین ارزشمندتر از طلا بود. در مصر، از دارچین برای مومیایی کردن مومیایی‌ها و استفاده در مراسم مذهبی استفاده می‌شد. در اروپای قرون وسطی، دارچین در مراسم مذهبی و به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شد. گونه‌های مرتبط دیگری نیز به عنوان منبع ادویه دارچین کشت می‌شوند، از جمله کاسیا چینی (Cinnamomum cassia)، دارچین ویتنامی یا سایگون، دارچین اندونزیایی (Cinnamomum burmannii) و دارچین مالابار (Cinnamomum citriodorum).

طمواد مغذی موجود در دارچین و نگاهی به حقایق تغذیه‌ای آن برای لاغری

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، در 1 قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده، مواد مغذی زیر وجود دارند:

کالری: 6
پروتئین: 0 گرم
کربوهیدرات: 2 گرم
فیبر غذایی: 1 گرم (4 درصد ارزش روزانه)
کل قندها: 0 گرم
چربی کل: 0 گرم
کلسترول: 0 میلی‌گرم
سدیم: 0 میلی‌گرم
کلسیم: 26 میلی‌گرم (2.6 درصد ارزش روزانه)
پتاسیم: 11 میلی‌گرم (0.23 درصد ارزش روزانه)
منیزیم: 2 میلی‌گرم (0.5 درصد ارزش روزانه)
فسفر: 2 میلی‌گرم (0.2 درصد ارزش روزانه)
ویتامین K: 1 میکروگرم (1.22 درصد ارزش روزانه)
ویتامین A: 8 واحد بین‌المللی (0.16 درصد ارزش روزانه)
همانطور که از این مقادیر مشخص است، دارچین فاقد چربی، کلسترول، قند و پروتئین است. بنابراین، می‌توان گفت که دارچین یک ادویه مناسب برای لاغری است و می‌توان آن را در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  غذاهای نذری چقدر کالری دارد و راههایی برای کنترل وزن در ماه محرم

آیا دارچین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ از ادعا تا واقعیت علمی درباره دارچین برای لاغری

دارچین به عنوان یکی از ادویه‌ها می‌تواند گزینه‌ای مناسب و خوش عطر و طعم برای افرادی باشد که به دلیل مشکلاتی نظیر دیابت یا فشارخون بالا، قند و نمک را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. با این حال، شواهد علمی محدودی در خصوص استفاده از دارچین برای کاهش وزن وجود دارد.

یک مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله Metabolism: Clinical and Experimental به چاپ رسید، نشان داد که ترکیبی به نام سینامالدئید، که مسئول عطر و طعم دارچین است، ممکن است به سلول‌های چربی در بدن انسان و موش در سوزاندن کالری کمک کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که با مصرف دارچین، آیا می‌توان تأثیر مشابهی در بدن داشت و چربی‌ها سوزانده شوند. بهتر است به جای اعتماد به تأثیر جادویی هر ماده خاصی، بر روی کاهش مصرف کالری تمرکز کنید. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت بدنی، می‌توانید چربی‌های اضافه خود را بهبود بخشید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است؟

برای مشخص کردن وضعیت تناسب اندام خود، می‌توانیم از یک شاخص معروف به شاخص توده بدنی یا BMI استفاده کنیم. این شاخص براساس قد و وزن شما و با در نظر گرفتن جنسیت، میزان چاقی یا لاغری شما را نشان می‌دهد. برای محاسبه این شاخص، می‌توانید از جدول‌های موجود استفاده کنید و وضعیت خود را بررسی کنید. اما نگران نباشید، نیازی به محاسبات پیچیده ندارید. کافی است فرم زیر را پر کنید و شاخص توده بدنی شما به صورت خودکار محاسبه شده و وضعیت بدنی شما به شما نمایش داده می‌شود. اگر پس از پر کردن فرم، نیاز به یک برنامه تمرینی و تغذیه‌ای اختصاصی دارید که با کمترین هزینه برای شما طراحی و ارسال شود، کافیست بر روی دکمه “درخواست مشاوره” کلیک کنید و مشخصات خود را وارد کنید. در اولین فرصت (معمولاً در طی 2 روز بعد)، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و راهنمایی‌های لازم برای دستیابی به هدفتان را ارائه خواهند کرد. اگر عجله دارید و می‌خواهید برنامه تمرینی و تغذیه‌ای اختصاصی دریافت کنید، می‌توانید از طریق سایت، ثبت‌نام کنید و درخواست طراحی برنامه تمرینی و تغذیه را از طریق بخش “دریافت برنامه جدید” ثبت کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه می‌توانیم اشتها را افزایش دهیم؟

روش‌های استفاده از دارچین برای کاهش چربی شکم و لاغری به سادگی عبارتند از مصرف دمنوش دارچین و چای دارچین. دارچین به دلیل خواص ضد دیابتی، ضد التهابی و افزایش گرمازایی، می‌تواند در کاهش چربی شکم کمک کند.

برای استفاده از دارچین به منظور لاغری، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

دمنوش دارچین: دمنوش دارچین یکی از مشهورترین نوشیدنی‌های استفاده شده در سراسر جهان برای لاغری است. برای مصرف دمنوش دارچین برای کاهش چربی شکم، می‌توانید آن را بعد از وعده غذایی یا صبح زود با معده خالی ناشتا بنوشید.

روش آماده‌سازی دمنوش دارچین به شرح زیر است:

یک چوب دارچین را در آب جوش قرار داده و صبر کنید تا عصاره آن آزاد شود.
برای افزایش طعم، می‌توانید عسل را به دمنوش اضافه کنید.
در نهایت، دمنوش دارچین را صاف کرده و از مصرف آن لذت ببرید.
چای دارچین: چای دارچین نیز می‌تواند به شما در کاهش چربی شکم و لاغری کمک کند.

برای تهیه چای دارچین، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

یک چوب دارچین را در آب جوش قرار داده و آن را حدود 10 دقیقه به مدت مورد نیاز آشامیدنی روی حرارت گذاشته و می‌گذارید دارچین طعم خود را به آب منتقل کند.
سپس چای دارچین را از حرارت برداشته و آن را صاف کنید.
می‌توانید برای شیرین کردن چای، عسل یا یک قاشق چای‌خوری شکر اضافه کنید.
حالا چای دارچین آماده است. آن را به صورت گرم یا سرد میل کنید.
با رعایت یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، استفاده از دارچین می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی و در نهایت لاغری کمک کند.

بیشتر بخوانید  چرا در زمستان دچار اضافه وزن و چاقی میشویم + روش های پیشگیری از آن

عوارض مصرف دارچین برای کاهش وزن و لاغری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خطر خفگی: در سال 2015، یک پسربچه 4 ساله در کنتاکی به طور تصادفی با پودر دارچین جان خود را از دست داد. بنابراین، مصرف پودر دارچین به صورت خام بدون توجه به مقدار و شکل استفاده ممکن است خطرناک باشد. بهتر است دارچین را در دستور غذایی خود به‌طور معتدل و با دقت استفاده کنید.
  • کومارین: دارچین کاسیا که در برخی کشورها به عنوان جایگزین وانیل استفاده می‌شود، حاوی ترکیب معطر کومارین است. مصرف کومارین در سطوح بالا (بسیار بالاتر از مصرف متوسط ​​فرد) می‌تواند در افراد حساس، آسیب کبدی ایجاد کند. در واقع، میزان کومارین در گیاهان دارچین سیلان کمتر از دارچین کاسیا است. بنابراین، استفاده متعدد و مفرط از دارچین کاسیا ممکن است خطرناک باشد.
  • تداخل با داروهای رقیق کننده خون: افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین یا جانتوون (وارفارین) که از کومارین مشتق شده‌اند، استفاده می‌کنند، باید با پزشک خود در مورد مصرف دارچین کاسیا مشورت کنند. تداخلات احتمالی میان دارچین و این داروها ممکن است منجر به مشکلات جدی مربوط به خونریزی یا لخته‌های خونی شود.

در نهایت، در صورت تمایل به استفاده از دارچین برای کاهش چربی شکم و لاغری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به دقت دستورات استفاده را رعایت کنید و توجه داشته باشید که هرگونه عوارض جانبی را از خود دور نگه دارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *