ورزش بروز
0

چرا هورمون تستوسترون به افزایش سرعت سوزاندن چربی کمک می‌کند؟

سوزاندن چربی
بازدید 151

بعضی از آقایان اعتقاد دارند که تستوسترون می‌تواند در کاهش وزن مانعی باشد. این هورمون مسئول برخی از ویژگی‌های خاص مردانه است و می‌تواند رشد عضلات را در زنان و مردان تقویت کند. بیشتر مردان سطح بالایی از تستوسترون دارند، اما برخی ممکن است کمبود تستوسترون داشته باشند که به نظر می‌رسد در آن‌ها ذخیره چربی بیشتری ایجاد می‌شود. در این مقاله، مجله علم ورزش به بحث درباره نقش بالقوه این هورمون در کاهش وزن و چاقی می‌پردازد. تستوسترون یک هورمون مهم است که مردان در بیضه‌ها و زنان در تخمدان‌ها آن را تولید می‌کنند. هورمون‌ها مولکول‌های پیام‌رسانی هستند که نقش حیاتی در تمامی سیستم‌های بدن دارند. هورمون‌ها از طریق خون به سلول‌های هدف می‌رسند و وقتی به نزدیکی سلول‌های قابل تأثیر می‌رسند، به گیرنده‌های روی سطح سلول متصل شده و عملکرد سلول را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تستوسترون چه نقشی در بدن دارد؟

نقش اصلی تستوسترون در ارتقا ویژگی‌های مردانه مانند تقویت صدا، افزایش توده عضلانی، قوی‌تر کردن استخوان‌ها و رشد موهای صورت و بدن است. برای رشد سلول‌های اسپرم و حفظ قابلیت باروری در مردان، نیاز به سطح کافی تستوسترون وجود دارد. تستوسترون در مردان به طور طبیعی در سطح بسیار بالاتری نسبت به زنان تولید می‌شود، اما این هورمون نیز در زنان نقش‌های مهمی ایفا می‌کند. یکی از عملکردهای مهم تستوسترون در هر دو جنس، حفظ توده عضلانی و تقویت رشد عضلات و استحکام استخوان‌ها است. با افزایش سن، سطح تستوسترون کاهش می‌یابد، که این می‌تواند یکی از علت‌های کاهش توده عضلانی و چگالی استخوان در ارتباط با پیر شدن باشد. کمبود تستوسترون نه تنها رشد عضلات را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به افزایش وزن نیز شود.

بیشتر بخوانید  چند وعده غذایی باید یک بدنساز در روز مصرف کند؟

آیا کاهش تستوسترون ممکن است منجر به افزایش وزن شود؟

تستوسترون تقویت رشد عضلات را تسهیل می‌کند و همچنین می‌تواند از تجمع چربی جلوگیری کند. بنابراین، کمبود تستوسترون در مردان می‌تواند باعث شود که آن‌ها به طور آسان‌تر از همتایان سالم خود چربی در بدن جمع کنند. عضلات نسبت به بافت چربی، بیشتر کالری مصرف می‌کنند. افت توده عضلانی می‌تواند فرد را در معرض خطر پرخوری و ذخیره کالری اضافی به صورت چربی قرار دهد. در واقع، برخی پژوهشگران باور دارند که کاهش توده عضلانی، عامل اصلی افزایش وزن در مردان با کمبود تستوسترون است. همچنین، چاقی نیز ممکن است منجر به کاهش سطح تستوسترون شود.

چاقی و کمبود تستوسترون در مردان با یکدیگر ارتباط دارند. مردان چاق در میانگین حدود ۳۰ درصد کمتر تستوسترون نسبت به افرادی که وزن نرمال دارند، دارند. بیش از ۷۰ درصد از مردانی که با چاقی بیمارگونه روبرو هستند، با هیپوگنادیسم مردانه (تولید کمتر از حد نرمال اسپرم یا تستوسترون) یا کمبود تستوسترون مبتلا هستند. این ناهنجاری که ویژگی مشخص آن کاهش سطح تستوسترون است، مشخصه‌ای است که با کاهش وزن قابل درمان است. دلیل دقیق کاهش سطح تستوسترون در مردان چاق هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما بیشتر مطالعات نشان می‌دهد:

چربی شکم دارای سطح بالایی از آنزیم آروماتاز است که تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کند. این ممکن است دلیل افزایش سطح استروژن در مردان چاق نسبت به افراد با وزن نرمال باشد.

فعالیت آروماتاز و سطح استروژن بالا، تولید هورمون آزادکننده گنادوتروپین را کاهش می‌دهد که مسئول تحریک تخمدان است. کمبود هورمون آزادکننده گنادوتروپین یا GRH باعث کاهش سطح هورمون لوتئینیزینگ یا LH می‌شود که در نتیجه تولید تستوسترون کاهش می‌یابد. به زبان ساده، چربی شکم می‌تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود.

بیشتر بخوانید  روش‌های طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون: ورزش، تغذیه و مکمل‌ها

استروئیدهای آنابولیک به عنوان استروئیدهای مصنوعی تولیدکننده تستوسترون شناخته می‌شوند و استفاده غیرقانونی از آنها به منظور افزایش سطح تستوسترون و افزایش رشد عضلات توسط برخی بدنسازها رخ می‌دهد. با این حال، استفاده غیرقانونی از استروئیدهای آنابولیک در کشورهایی مانند آمریکا ممنوع و غیرقانونی است. مردان سالم که سطح طبیعی تستوسترون را دارند، باید در هیچ شرایطی از استروئیدهای آنابولیک استفاده نکنند زیرا استفاده طولانی مدت از این مکمل‌ها می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اختلال جنسی، رفتار تهاجمی، مشکلات کبدی و بیماری قلبی به همراه داشته باشد. برخی پژوهشگران بیان کرده‌اند که تمامی این عوارض جانبی به تستوسترون خود ارتباطی ندارند و بلکه به دلیل مصنوعی بودن مشتقات آن استروئیدها نیز مربوط هستند. در درمان برخی از بیماری‌ها، تستوسترون نقش مهمی دارد و ارزش درمانی دارد.

درمان جایگزین تستوسترون به طور معمول در صورت کمبود تستوسترون (هیپوگنادیسم) یا برخی بیماری‌های دیگر به صورت قانونی تجویز می‌شود. این نوع درمان به عنوان درمان جایگزین تستوسترون شناخته می‌شود و تحت نظارت پزشک قرار می‌گیرد. این درمان می‌تواند به صورت مکمل، چسب، کرم و یا تزریقی انجام شود. شواهدی نشان می‌دهد که درمان جایگزین تستوسترون ممکن است در برخی از افراد چاق، منجر به کاهش وزن شود.

افزایش دهنده‌های تستوسترون،

مکمل‌هایی هستند که تولید طبیعی تستوسترون را در بدن افراد افزایش می‌دهند. این مکمل‌ها خود دارای تستوسترون نمی‌باشند و معمولاً از منابع گیاهی تهیه می‌شوند. برخی از نوع‌های این مکمل‌ها، مانند آشواگاندا، اسپارتیک اسید و عصاره دانه شنبلیله، می‌توانند سطح تستوسترون را افزایش داده و به رشد عضلات در مردانی که سطح تستوسترون کمی دارند، کمک کنند. تا به امروز هیچ تحقیقی نشان نداده که این مکمل‌ها بتوانند در کاهش وزن کمک کنند.

بیشتر بخوانید  10 برنامه تمرینی فیتنس حرفه ای مردان هایپرتروفی عضلانی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *