ورزش بروز
0

مفهوم استدعای تار عضلانی

muscle fibers
بازدید 161

“استدعای تار عضلانی: وقتی یک نورون حرکتی آلفا، یک پتانسیل عمل را به تار عضلانی در یک واحد حرکتی منتقل می‌کند، همه تارهای موجود در آن واحد حرکتی نیرو تولید می‌کنند. فعال‌سازی واحدهای حرکتی بیشتر، نیروی بیشتری تولید می‌کند. در صورتی که نیروی کمتری مورد نیاز باشد، واحدهای حرکتی کمتر برای انقباض عضله تحریک می‌شوند. همچنین، مطابق با مفاهیمی که در سایت قبلی بیان شده است، واحدهای حرکتی نوع II.a و II.x بیشترین تعداد تار عضلانی را نسبت به واحدهای حرکتی نوع I دارند.”

استدعای تار عضلانی

“انقباض عضلات اسکلتی شامل استدعای ترتیبی تارهای نوع I و سپس نوع II می‌شود. این مسئله به وابستگی به نیازهای فعالیت مورد نظر دارد. هرچه شدت فعالیت افزایش یابد، تعداد تارهای استدعا شده به ترتیب زیر افزایش می‌یابد: نوع II.x → نوع II.a → نوع I. این ترتیبی که تارهای عضلانی استدعا می‌شوند، اصلیت و ابعاد را مشخص می‌کند.”

“به طور کلی، بر اساس باور اکثر محققان، واحدهای حرکتی به صورت یکنواخت با ترتیب استدعا عمل می‌کنند، که به آن ترتیبی نام می‌دهند. بر این اساس به نظر می‌رسد که واحدهای حرکتی هر عضله خاص، دارای یک نظم و ترتیب خاصی هستند. به عنوان مثال، اجازه دهید از عضله دوسر بازو استفاده کنیم؛ فرض کنید این عضله 200 واحد حرکتی دارد که در مقیاس 1 تا 200 قرار می‌گیرند. برای انقباض عضلانی بسیار دقیق که نیاز به تولید نیروی بسیار کمی دارد، واحد حرکتی با شماره 1 استدعا می‌شود. هرگاه نیاز به تولید نیرو افزایش یابد، واحدهای با شماره‌های 2، 3 و 4 و همچنین واحدهای حرکتی تا رسیدن به حداکثر انقباض (با فعال شدن اکثر واحدهای حرکتی، البته نه همه آن‌ها) استدعا می‌شوند. هر زمان که نیاز به تولید نیروی خاصی وجود داشته باشد، معمولاً واحدهای حرکتی مشابه و با ترتیب مشابهی استدعا می‌شوند.”

بیشتر بخوانید  تمرینات ترکیبی یا تمرینات ایزوله؟

مکانیسمی که ممکن است اصل فراخوانی ترتیبی را به طور نسبی توجیه کند، اصل اندازه است. طبق این اصل، استدعای واحد حرکتی مستقیماً با اندازه نورون حرکتی مرتبط است. واحدهای حرکتی که نورون‌های حرکتی کوچکتری دارند، در ابتدا استدعا می‌شوند. به دلیل اینکه واحدهای حرکتی نوع I دارای نورون‌های حرکتی کوچکتری هستند، این واحدها اولین واحدهایی هستند که در حرکات فزاینده ی تدریجی (حرکاتی که میزان تولید نیرو به تدریج از حد پایینی به حد بالاتری می‌رسد) استدعا می‌شوند. زمانی که نیروی مورد نیاز برای اجرای حرکت افزایش می‌یابد، واحدهای حرکتی نوع II استدعا می‌شوند. در حال حاضر، نحوه ارتباط اصل اندازه با حرکات ورزشی به طرز پیچیده‌ای ناشناخته است.”

“در فعالیت‌های ورزشی با مدت زمان طولانی،

تمرین با سرعت زیر حداکثر انجام می‌شود و در این حالت تنش عضلات نسبتاً کمتر است. بنابراین، سیستم عصبی تمایل دارد تا تارهای عضلانی که بیشترین سازگاری را با فعالیت‌های استقامتی دارند را فراخوانی کند، از جمله تارهای نوع I و برخی از تارهای نوع II.a. با ادامه ورزش، میزان گلیکوژن در این تارها به پایان می‌رسد و سیستم عصبی باید تارهای بیشتری از نوع II.a را فراخوانی کند تا تنش عضله حفظ شود. در نهایت، زمانی که تارهای نوع I و II.a خسته می‌شوند، ممکن است تارهای نوع II.x برای ادامه ورزش فراخوانی شوند.”

“این موضوع می‌تواند توضیح دهد که در برخی رویدادهای ورزشی مانند ماراتن با فاصله‌ای برابر با ۴۲ کیلومتر، خستگی به صورت مرحله‌ای رخ می‌دهد و احتمالاً این موضوع نیز روشن می‌کند که چرا با نزدیک شدن به پایان تمرین یا مسابقه، در دوندگی ماراتن تلاش زیادی برای حفظ سرعت دویدن لازم است. این تلاش زیاد، نتیجه‌ی فعال شدن تارهای عضلانی است که به آسانی فراخوانی نمی‌شوند. چنین اطلاعاتی، اهمیت کاربردی در دانستن نیازهای ویژه تمرین و عملکرد ورزشی دارد.”

بیشتر بخوانید  چگونه می‌توانیم بفهمیم که فرم درست حرکت را رعایت می‌کنیم؟

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *