ورزش بروز
0

دوچرخه‌سواری برای بهبود درد دیسک کمر

دوچرخه
بازدید 147

در دوره‌ای که استفاده از وسایل نقلیه موتوری به عنوان رایج‌ترین نوع وسیله نقلیه محسوب می‌شود، استفاده از دوچرخه همچنان در تمام دنیا شایع است. انسان به طبع موجودی راحت‌طلب است و با پیشرفت تکنولوژی، این راحت‌طلبی به اوج خود رسیده است. یکی از مشکلات رایج بین افراد، به دلیل کم تحرکی و وضعیت بدنی نامناسب در طول روز، مشکلات مربوط به دیسک کمر است. فواید استفاده از دوچرخه برای بدن انسان سال‌هاست که ثابت شده و دوچرخه‌‌سواری به عنوان یکی از بهترین ورزش‌های موجود برای تمامی افراد شناخته می‌شود. یکی از بهترین فواید دوچرخه‌‌سواری، تأثیر مثبت آن بر روی مشکلات مربوط به ستون فقرات است، از جمله مشکلات دیسک کمر. در ادامه، فواید این وسیله دو چرخ برای بدن، از جمله دیسک کمر، بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه:

قبل از توضیح فواید این وسیله، بهتر است نگاهی به تاریخچه آن داشته باشیم. به طور کلی، نمی‌توان وسیله نقلیه دو چرخ را اختراع یک شخص یا شرکت خاصی دانست، بلکه مجموعه‌ای از اختراعات سبب ایجاد آن به شکل امروزی شده است. روروک، به عنوان ابتدایی‌ترین نوع دوچرخه، به تدریج به دوچرخه‌ی امروزی تکامل یافت. بسیاری معتقدند که اولین وسیله نقلیه دو چرخ، حاصل کار شخصی آلمانی به نام کارل درایس بود که با ساخت نوعی دوچرخ ابتدایی، آغازگر مسیر تکامل این وسیله شد. دوچرخ کارل درایس یک نمونه چوبی بود که پدال نداشت و برای حرکت باید پس از سوار شدن، پا روی زمین کشیده می‌شد تا این وسیله دو چرخ حرکت کند.

در ادامه، یک آهنگر اسکاتلندی به نام کرک پاتریک، در سال 1839، مدلی آهنی ساخت که قادر به حرکت بود. در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، یک شخص فرانسوی به نام پیر میچاکس، همراه دستیارانش، پدالی به چرخ جلوی دوچرخه آن زمان اضافه کرد که تحولی در تولید این وسیله به وجود آورد. سرانجام با رشد علم و چند اختراع پی در پی، مدل زنجیر پدال وارد بازار شد که توسط چرخ عقب حرکت می‌کرد و پس از آن، ساخت این وسیله نقلیه به یک صنعت تبدیل شد.

بیشتر بخوانید  ویژگی‌های بدنی حیاتی در بازیکنان والیبال

فواید دوچرخه برای دیسک کمر:

دیسک کمر یکی از مشکلاتی است که امروزه مردم در همه سنین به آن دچار می‌شوند. سبک زندگی نوین بخاطر کم تحرکی و قرارگیری نامناسب بدن در طول روز، روی ستون فقرات تاثیر منفی می‌گذارد و موجب مشکلات دیسک کمر می‌شود. برای مثال، وقتی افراد برای مدت طولانی پشت کامپیوتر نشسته‌اند، وضعیت بدنی درستی ندارند و همین موضوع باعث فشار زیاد روی ستون فقرات آن‌ها می‌شود؛ یا در طول روز با استفاده از تلفن همراه و خم شدن رو به جلو بخاطر وضعیت گردن، روی ستون فقرات فشار نادرستی وارد می‌شود. حالا کافی است با وارد شدن فشار نسبتاً زیاد به ستون فقرات، دیسک کمر دچار مشکل شود.

اما چرا استفاده از دوچرخه می‌تواند برای دیسک کمر مفید باشد؟ همانطور که می‌دانید بطور کلی ورزش کردن برای بدن فواید زیادی دارد و از جمله فواید آن، تاثیر مثبت روی مفاصل و ستون فقرات است. دوچرخه‌سواری یک راه عالی برای تمرین کردن ورزشی و حرکت کردن بدن است. با سوار شدن بر روی دوچرخه و شروع به پدال زدن، شما باعث می‌شوید که عضلات شما فعال شده و به تدریج قدرت و استقامتتان افزایش پیدا کند. همچنین، دوچرخه‌سواری موجب بهبود جریان خون در بدن شما می‌شود که باعث کاهش درد دیسک کمر می‌شود.

ورزش کردن برای دیسک کمر مفید است اما نه هر ورزشی. انجام ورزش‌های سنگین و نادرست نه تنها موجب بهبود دیسک کمر نمی‌شود بلکه به آن آسیب بیشتری می‌زند. با توجه به فواید دوچرخه‌سواری برای دیسک کمر، می‌توانید با استفاده از این وسیله نقلیه ساده و مفید، بهداشت و تندرستی خود را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید  "راهنمای جامع برای افزایش حجم خشک عضلانی"

تاثیر دوچرخه بر روی دیسک کمر:

بر خلاف تصور عمومی، استفاده از دوچرخه یکی از بهترین ورزش‌ها برای دیسک کمر است که توسط اکثر متخصصان پیشنهاد می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که شدت استفاده از آن به شدت به مشکلات دیسک کمر وابسته است. در هنگام دوچرخه‌سواری، به دلیل نشستن روی صندلی و متمایل شدن به سمت جلو، ستون فقرات در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرد که موجب کاهش درد در ناحیه دیسک کمر می‌شود. در واقع، می‌توان گفت که استفاده از دوچرخه برای کسانی که مشکل دیسک کمر دارند، یک حرکت اصلاحی است و همراه با ورزش‌های هوازی سبک موجب بهبود دیسک کمر می‌شود.

باید توجه داشت که برای کسانی که دیسک کمر آن‌ها در وضعیت حادی قرار دارد، استفاده از دوچرخه ثابت بهترین گزینه است. این مدل به دلیل داشتن پشتی، از وارد شدن فشار زیاد به ناحیه کمر جلوگیری می‌کند و استفاده از وسیله را راحت‌تر می‌کند. با بهبود وضعیت، می‌توان استفاده از دوچرخه را بیشتر کرد تا مدت دوره درمان کاهش یابد، اما باید توجه داشت که نباید در استفاده از آن افراط کرد؛ زیرا عمل عکس ممکن است باعث تشدید مشکلات دیسک کمر شود.

حرکات اصلاحی دیسک کمر با دوچرخه:

استفاده از دوچرخه می‌تواند از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل جلوگیری کند. همچنین، بیشترین تاثیر روی مهره‌های 4 و 5 ستون فقرات را دارد، به عبارت دیگر اگر مشکلات مربوط به دیسک در مهره‌های 4 و 5 باشد، احتمال درمان با دوچرخه بیشتر است.

در طول استفاده از این وسیله برای حرکات اصلاحی، بهتر است چند نکته را رعایت کنید. اول این که بهتر است قبل از استفاده از دوچرخه، بدن خود را به خوبی گرم کنید و با چند حرکت کششی آرام، اندکی کمر خود را انقباض دهید.

هنگام سوار شدن، قسمتی از وزن خود را روی بازوها و سینه انداخته تا فشار کمتری به زانوها وارد شود. به بالا تنه به ویژه کمر خود فشار زیاد وارد نکنید و بدن را در حالت آزاد قرار دهید. در انتها، سعی کنید به آرامی پدال بزنید و از وارد کردن فشار ناگهانی به کمر خودداری کنید.

بیشتر بخوانید  منابع پروتئینی گیاهی

دیگر فواید دوچرخه‌سواری:

کاهش وزن:
برای کاهش وزن، اصل کلی آن است که مقدار کالری خروجی از میزان کالری ورودی بیشتر باشد. ورزش دوچرخه‌سواری بسته به شدت استفاده از آن، بین 400 تا 1000 کالری در ساعت می‌سوزاند و یکی از ورزش‌هایی است که در دراز مدت ورزشکار را خسته نمی‌کند.

سلامت روان:
مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از دوچرخه به علاوه فواید جسمانی فراوان، روی سلامت روان نیز تاثیر مثبتی دارد و روی تقویت روحیه تاثیر مستقیم می‌گذارد. ورزش با توجه به ترشح آدرنالین و اندروفین، حس نشاط و خوشحالی را به ورزشکار هدیه می‌دهد و اعتماد به نفس او را بالاتر می‌برد.

سلامت ریه و قلب:
از جمله بارزترین فواید استفاده از دوچرخه، تاثیر آن بر روی ریه و قلب است. در هنگام پدال زدن، به دلیل سوزاندن کالری، بدن نیاز به اکسیژن بیشتری خواهد داشت و همین امر موجب افزایش برون‌دهی قلبی و ریوی خواهد شد. علاوه بر این، بخاطر بالا رفتن گردش خون و سریع‌تر شدن ضربان قلب، وضعیت سلامت قلب با دوچرخه‌سواری بهبود پیدا می‌کند.

خرید دوچرخه:
بطور کلی، چند عامل در انتخاب این وسیله نقلیه نقش مهمی دارند که اولین آن، وزن مناسب آن است. هرچقدر وزن دوچرخه کمتر باشد، در هنگام استفاده از آن، احساس خستگی کمتری خواهید کرد. کیفیت و جنس آلیاژ دوچرخه نیز موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. چرا که جنس بدنه دوچرخه با ماندگاری آن رابطه‌ی مستقیمی دارد. یک دوچرخه امروزی باید امکانات حداقلی داشته باشد و داشتن دنده سنگین و سبک از حداقل امکانات آن بشمار می‌رود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *