ورزش بروز
0

تمامی قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال: مجموعه قوانین فوتبال در یک نگاه

تصویر پیدا نشد !
بازدید 246

قانون‌های فوتبال: مجموعه‌ای از 17 قانون فدراسیون فوتبال

قانون‌های 17 گانه فوتبال، مقررات رسمی و حاکم بر بازی فوتبال هستند. این قوانین توسط فدراسیون فوتبال (FIFA) طراحی شده‌اند تا بازی را به صورت جوانمردانه، ایمن و پایدار برای بازیکنان، تیم‌ها و داوران تضمین کنند. این قوانین مربوط به جنبه‌های مختلف بازی مانند زمین بازی، توپ، بازیکنان، داور، مدت زمان مسابقه، شروع بازی و راه‌اندازی مجدد بازی، روش گلزنی، آفساید، خطاها و تخلفات، ضربات آزاد، ضربات پنالتی، پرتاب، ضربات دروازه، کرنر و محوطه فنی را شامل می‌شود.

قانون‌ها و مقررات فوتبال به‌طور دوره‌ای توسط هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) که از نمایندگانی از فیفا و چهار اتحادیه بریتانیا تشکیل شده است، به‌روزرسانی می‌شوند. این هیئت از هشت عضو تشکیل شده است که چهار نفر از آنها از سوی فیفا و چهار عضو دیگر از انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز – کشورهایی که در توسعه این ورزش سهیم بوده‌اند – هستند.

آخرین بازبینی قوانین در مارس 2021 تصویب شده و از 1 ژوئیه 2021 به اجرا درآمده است. لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه فیفا مجموعه‌ای از قوانین را منتشر می‌کند، اغلب این قوانین توسط لیگ‌ها و سازمان‌های ملی و منطقه‌ای اصلاح می‌شوند. بنابراین، قبل از هر تغییر در رژیم غذایی یا درمان خود، توصیه می‌شود با مربی، بازیکنان دیگر یا مدیر لیگ خود در مورد قوانینی که از هنجار منحرف می‌شوند، مشورت کنید.

قوانین و مقررات فوتبال

هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) در حال حاضر 17 قانون فوتبال را که به استاندارد هر بازی حرفه‌ای یا بین‌المللی می‌پردازند، تأیید می‌کند. این قوانین به شرح زیر است:

  • قانون 1: زمین بازی

بازی فوتبال می‌تواند روی چمن طبیعی یا چمن مصنوعی انجام شود، اما سطح آن باید سبز رنگ باشد. زمین بازی باید به شکل مستطیلی باشد و با دو خط کوتاه عرضی (خطوط هدف) و دو خط بلند طولی (خطوط لمسی) مشخص شود. این میدان به دو نیمه مساوی تقسیم می‌شود و خط نیمه جداکننده از نقاط میانی هر خط طولی زمین عبور می‌کند. در نقطه میانی خط نیمه راه، یک نقطه مرکزی قرار دارد که توسط یک دایره مرکزی خط‌دار با شعاع 10 یارد (9.15 متر) احاطه شده است. بازیکنان حریف مجاز به ورود به این دایره در هنگام شروع بازی تیم مالک توپ نیستند. طول خط لمسی باید بیشتر از طول خط دروازه باشد.

مقررات اندازه‌ها و خطوط زمین فوتبال عبارتند از:

اندازه‌گیری ابعاد زمین فوتبال از خارج خطوط انجام می‌شود، زیرا خطوط بخشی از منطقه‌ای هستند که آنها را در بر می‌گیرند. اندازه علامت پنالتی از مرکز علامت تا لبه پشتی خط دروازه اندازه‌گیری می‌شود.

خط طولی: حداقل 90 متر (100 یارد)، حداکثر 120 متر (130 یارد).

عرض (خط دروازه): حداقل 45 متر (50 یارد)، حداکثر 90 متر (100 یارد).

ابعاد دروازه فوتبال که در انتهای زمین قرار دارد، برابر با هشت یارد (7.32 متر) است.

شش یارد (5.5 متر) از هر طرف دروازه در امتداد خط دروازه و شش یارد خارج از زمین (عمود بر خط دروازه) جعبه دروازه است.

امتداد 18 یارد (16.5 متر) از هر طرف دروازه در امتداد خط دروازه و 18 یارد خارج از زمین (عمود بر خط دروازه) جعبه پنالتی است.

در هر ناحیه جریمه، یک نقطه پنالتی در فاصله 11 متر (12 یارد) از نقطه وسط بین دو تیرک دروازه ایجاد می‌شود.

تمامی خطوط باید عرض یکسانی داشته باشند و این عرض نباید بیش از 12 سانتیمتر (5 اینچ) باشد. خطوط دروازه هم باید عرض تیرک دروازه و تیر عرضی را داشته باشند.

منطقه کرنر (ناحیه گوشه) با یک چهارم دایره و شعاع 1 متر از هر تیرک پرچم گوشه‌ای که در داخل زمین بازی قرار دارد، تعریف می‌شود. در هر یک از چهار گوشه کرنر، یک پرچم گوشه‌ای به ارتفاع پنج فوت (1.5 متر) قرار دارد.

بیشتر بخوانید  بدست آوردن با عضلات شش تکه شکم با تمرکز بر روی هر زاویه

در مسابقات بین‌المللی: طول خط لمسی حداقل 100 متر (100 یارد) و حداکثر 110 متر (120 یارد) و طول خط دروازه حداقل 64 متر (70 یارد) و حداکثر 75 متر (80 یارد) است.

  • قانون 2: توپ

توپ فوتبال باید شکل کروی داشته باشد و از چرم یا جنسی مشابه تهیه شده باشد. محیط توپ باید در بازه‌ی 27 تا 28 اینچ باشد. این قانون تنها در مسابقات رسمی اعمال می‌شود؛ زیرا در لیگ‌های جوانان، اغلب از توپ‌های کوچکتری استفاده می‌شود که برای کودکان مناسب‌تر هستند.

  • قانون 3: تعداد بازیکنان

در مسابقات معمولاً دو تیم با 11 بازیکن به صورت همزمان به میدان فوتبال وارد می‌شوند. این تعداد شامل دروازه‌بان و 10 بازیکن دیگر در زمین است. اگر یک تیم نتواند حداقل هفت بازیکن را در زمان مسابقه به میدان بفرستد، بازی لغو می‌شود. در لیگ‌های جوانان، که به عنوان یک ابزار توسعه استفاده می‌شوند، ممکن است تیم‌هایی با تعداد کمتر از 11 نفر را مشاهده کرد.

به استثنای بازی‌های دوستانه، بازی‌هایی که فیفا تحریم کرده است معمولاً به سه تعویض در هر بازی محدود می‌شوند. اما در اکثر لیگ‌های جوانان، تعداد تعویض‌ها نامحدود است، با این شرط که قبل از شروع مسابقه در کارت بازی ذکر شده باشد و در غیر این صورت، بازیکنان اجازه ورود به میدان را نخواهند داشت. تعویض‌ها فقط در نیمه‌ی بازی و با تأیید داور و پس از خروج بازیکن مورد نظر از زمین انجام می‌شود. همچنین، دروازه‌بان می‌تواند در هر زمانی در طول توقف بازی و با هر بازیکن دیگری جایگزین شود، در حالی که آن بازیکن وارد نیمکت تعویض می‌شود.

  • قانون 4: تجهیزات بازیکنان

طبق مقررات و قوانین فوتبال، همه بازیکنان ملزم به استفاده از تجهیزات فوتبال هستند، از جمله پوشیدن لباس فوتبال، شلوارک، کفش فوتبال، ساق‌پا، جوراب و گیره. جوراب‌ها باید ساق‌پا را به طور کامل پوشانده باشند. اگر داور متوجه عدم تطابق تجهیزات بازیکن شود، می‌تواند بازیکن را تا زمان رفع ایراد از زمین اخراج کند.

  • قانون 5: داور

داور در زمین حاکمیت کامل دارد و تصمیم او قانون است. در صورتی که شما تصمیم داور را به چالش بکشید، ممکن است به دلیل مخالفت غیرمجاز تنبیه شوید.

تصمیمات داور، با توجه به قوانین بازی و “روح بازی”، و بر اساس داوری و نظر داور خواهد بود که اختیار اتخاذ اقدامات لازم در چارچوب قوانین فوتبال را داشته باشد. تصمیمات داور درباره وقایع مرتبط با بازی، از جمله اعلام گل زده شده یا نشده و نتیجه مسابقه، قطعی است. تصمیمات داور و دیگر مسئولان مسابقه همواره باید با احترام مورد قبول قرار گیرند.

در صورت وقوع بیش از یک تخلف همزمان، جرم شدیدتر به لحاظ تحریم، شروع مجدد، شدت آسیب جسمانی و تأثیر تاکتیکی، مجازات خواهد شد. اقدامات انضباطی در برابر بازیکنانی که به دلیل تخلفات احتیاطی و اخراج متهم هستند، اتخاذ می‌شود. داور حق دارد از ورود بازیکنان به زمین قبل از شروع مسابقه تا خروج از زمین پس از پایان مسابقه (شامل ضربات پنالتی) اقدامات انضباطی را انجام دهد. در صورتی که یک بازیکن قبل از ورود به زمین در شروع مسابقه به تخلف مرتکب شود، داور می‌تواند از شرکت بازیکن در مسابقه جلوگیری کند. داور می‌تواند هر نوع تخلف دیگری را گزارش کند و اختیار دارد کارت‌های زرد و قرمز را نشان دهد و در صورتی که قوانین مسابقه اجازه دهد، بازیکن را به طور موقت از ورود به زمین بازی در شروع مسابقه تا پایان بازی، از جمله در طول نیمه‌ها و وقت اضافه، اخراج کند.

  • قانون 6: کمک داوران

کمک داوران در درجه اول مسئول کمک به داور در انجام وظایفشان هستند. این شامل علامت دادن با پرچم در مواردی است که توپ از میدان خارج می‌شود، بازیکن مورد خطا قرار می‌گیرد یا بازیکن در وضعیت آفساید قرار دارد.

بیشتر بخوانید  مفهوم و قوانین فوتبال آمریکایی

دو کمک داور، یک داور چهارم، دو کمک داور اضافی، یک کمک داور ذخیره، یک کمک داور ویدیویی (VAR) و حداقل یک کمک VAR (AVAR) ممکن است برای مسابقات تعیین شوند. آنها به داور کمک خواهند کرد تا مسابقه را طبق قوانین بازی کنترل کنند، اما تصمیم نهایی همواره در اختیار داور خواهد بود. داور، کمک داوران، داور چهارم، کمک داوران اضافی و کمک داور ذخیره مسئولان بازی هستند. VAR و AVAR به عنوان مسئولان مسابقه (VMOs) “ویدیویی” عمل می‌کنند و با توجه به قوانین بازی و پروتکل VAR، به داور در انجام وظایفش کمک می‌کنند.

  • قانون 7: مدت زمان مسابقه

یک مسابقه فوتبال شامل دو نیمه‌ی 45 دقیقه‌ای است که توسط داور مشخص می‌شود. برای هر نیمه، وقت اضافه ممکن است تعیین شود، اما این بازه زمانی نباید بیش از 15 دقیقه باشد. وقت اضافه عموماً بر اساس تصمیم داور دربارهٔ زمانی که به دلیل تعویض‌ها و مصدومیت بازیکنان در طول بازی صرف می‌شود، تعیین می‌شود. مقدار وقت اضافه در پایان هر نیمه‌ی 45 دقیقه‌ای اعلام و نمایش داده می‌شود. اگرچه فوتبال محدودیت زمانی مشخصی دارد، اما در نهایت تصمیم نهایی دربارهٔ پایان مسابقه بر عهدهٔ داور است.

  • قانون 8: شروع ابتدای مسابقه فوتبال و شروع مجدد بازی

شروع مسابقه به‌طور کلی با پرتاب سکه توسط داور تعیین می‌شود. تیم برنده انتخاب می‌کند که آیا با توپ شروع کند یا به کدام دروازه حمله کند. سپس انتخاب بازی بازنده به تیم دیگر داده می‌شود. شروع بازی با کاشت توپ در نقطه میانی زمین در ابتدای هر نیمه و همچنین پس از هر گل زده آغاز می‌شود. اگر یک تیم گلی به ثمر برساند، تیم حریف فرصت می‌دهد تا بازی را از مرکز خط میانی شروع کند.

  • قانون 9: توپ در داخل و خارج از بازی

در صورتی که توپ به طور کامل از خط دروازه یا خط طولی عبور کند، به خارج از بازی تلقی می‌شود. همچنین، اگر داور بازی را به هر دلیلی متوقف کند، توپ خارج از بازی است. اما اگر توپ به هر دلیلی به چارچوب دروازه یا خود داور برخورد کند و در داخل دروازه و خطوط لمسی (خط طولی) باقی بماند، همچنان در بازی خواهد بود.

  • قانون 10: روش امتیازدهی

بر اساس قوانین فوتبال، یک گل به ثمر می‌رسد زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه و در چارچوب دروازه عبور کند. در پایان مسابقه، تیمی که بیشترین تعداد گل را زده باشد، بدون نیاز به وقت اضافه، به عنوان برنده تعیین می‌شود.

  • قانون 11: آفساید

هنگامی که یک بازیکن حمله توپ را پاس می‌دهد در حالی که در نیمه حریف قرار دارد، بازیکنان هم‌تیمی او باید در یک سطح یا عقب‌تر از دومین مدافع و آخرین بازیکن حریف باشند. در غیر این صورت، خطای آفساید اعلام می‌شود.

  • قانون 12: خطاها و رفتار نادرست

در قوانین و مقررات فوتبال، ضربه آزاد مستقیم اعلام می‌شود در صورتی که بازیکن یکی از موارد زیر را انجام دهد:

لگد زدن یا تلاش برای لگد زدن به حریف.
ضربه زدن به حریف یا تلاش برای ضربه زدن به حریف.
به سمت حریف پریدن.
متهم کردن حریف.
دست زدن به توپ.
هل دادن حریف.
تکل زدن به پای حریف.
نگه داشتن حریف با دست.
انداختن تف به سمت حریف.
عمدا نگه داشتن توپ.

اگر هر یک از این خطاها توسط بازیکنی در محوطه جریمه تیم خود انجام شود، ضربه پنالتی به تیم حریف تعلق می‌گیرد. ضربات آزاد غیرمستقیم در صورتی تعلق می‌گیرد که بازیکن موارد زیر را انجام دهد:

بازی خطرناک
مانع از پیشرفت و حرکت رو به جلو حریف شدن
توپ را از دست خود باز نگه داشتن و آن را از دروازه‌بان رها کردن
مرتکب هر تخلف غیرقابل ذکر دیگری شدن

بیشتر بخوانید  ارتفاع و اندازه تور والیبال برای آقایان و بانوان

کارت زرد به عنوان اخطار به بازیکن تعلق می‌گیرد و می‌تواند برای تخلفات زیر صادر شود:

رفتار غیر ورزشی
مخالفت با گفتار یا عمل
نقض مداوم قوانین بازی
تاخیر در شروع مجدد بازی
عدم رعایت فاصله لازم هنگام شروع مجدد بازی با ضربه کرنر، ضربه آزاد یا پرتاب
ورود به زمین بازی بدون اجازه داور
ترک عمدی زمین بازی بدون اجازه داور

کارت قرمز برای اخراج بازیکن از زمین استفاده می‌شود و می‌تواند برای تخلفات زیر صادر شود:

بازی ناپاک جدی
رفتار خشونت‌آمیز
تف کردن به طرف حریف یا هر شخص دیگری
محروم کردن تیم مقابل از یک گل یا یک موقعیت واضح گلزنی با دست زدن عمدی به توپ (دروازه‌بان استثناست)
محرومیت از فرصت گلزنی آشکار به حریف در حال حرکت به سمت دروازه بازیکن توسط یک تخلف که مجازات آن ضربه آزاد یا ضربه پنالتی است.
استفاده از زبان و/یا حرکات توهین‌آمیز
دریافت اخطار دوم (کارت زرد) در همان مسابقه

  • قانون 13: ضربات آزاد

ضربه آزاد در دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. ضربه آزاد مستقیم به معنای شلیک کردن مستقیماً به دروازه حریف بدون لمس بازیکن دیگر است. ضربه آزاد غیرمستقیم با بالا بردن دست داور در حین ضربه نشان داده می‌شود. یک ضربه غیرمستقیم تنها زمانی می‌تواند به دروازه وارد شود که قبل از ورود به دروازه توسط بازیکن دیگری لمس شده باشد. در هر دو نوع ضربه، توپ باید ثابت باشد.

  • قانون 14: ضربه پنالتی

طبق قوانین و مقررات فوتبال، ضربه پنالتی زمانی اعلام می‌شود که بازیکن دفاعی خطا به بازیکن مهاجم انجام دهد یا در محوطه جریمه تیمش توپ را با دست لمس کند. ضربه پنالتی در نقطه پنالتی قرار می‌گیرد و همه بازیکنان هر دو تیم باید در طول ضربه خارج از محوطه جریمه باشند. آنها ممکن است بلافاصله پس از ضربه وارد محوطه شوند. دروازه‌بان ممکن است قبل از ضربه به صورت افقی در امتداد خط دروازه حرکت کند، اما ممکن است تا زمانی که توپ ضربه نخورد، از خط خارج نشود.

  • قانون 15: پرتاب

زمانی که تیم مالک توپ آن را از روی خط لمسی بازی خارج کند، یک پرتاب اعمال می‌شود. در حین پرتاب، بازیکن باید توپ را با هر دو دست به طور همزمان رها کند و هر دو پا را محکم روی زمین نگه دارد. در صورت نقض این شرایط، بازی متوقف می‌شود و پرتاب به تیم حریف داده می‌شود. بازیکنان مجاز به گلزنی مستقیم در پرتاب توپ نیستند.

  • قانون 16: ضربه گل

ضربه گل زمانی اعلام می‌شود که تیم حمله توپ را از محدوده و روی خط دروازه تیم دفاعی بازی کند. پس از خروج توپ از میدان بازی، مدافع یا دروازه‌بان می‌تواند توپ را در هر نقطه‌ای از محوطه دروازه شش گام قرار داده و توپ را به بازی بازگرداند.

  • قانون 17: ضربه گوشه‌ای

زمانی که تیم دفاعی توپ را از محدوده تیم حمله خارج کند، یک ضربه گوشه برای تیم حمله اعلام می‌شود. بر اساس قوانین فوتبال، بازیکنان می‌توانند مستقیماً از ضربه گوشه گل بزنند.

جمع‌بندی قوانین فوتبال

برای هر مربی، داور فوتبال یا شخصی که به آموزش فوتبال علاقه‌مند است یا نیاز به اطلاعات دارد، ضروری است که دانش و درک گسترده‌ای از قوانین جدید فیفا داشته باشد. استفاده صحیح از این قوانین، یک نیاز اساسی برای ارائه بازی استاندارد و حرفه‌ای است.

هر سال، هیئت حاکم بین‌المللی فوتبال، کتابی به نام “قوانین بازی” را مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار می‌دهد. این 17 قانون بر همه جنبه‌های بازی، از تعریف خطا تا نوع لباسی که بازیکنان می‌توانند بپوشند، تسلط دارد. گاهی اوقات، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ممکن است تغییرات جزئی یا گاها اصلاحات مهمی در کتاب قوانین ایجاد کند که افراد حرفه‌ای باید به آنها آگاهی کامل داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *