ورزش بروز
0

ارتفاع و اندازه تور والیبال برای آقایان و بانوان

تور والیبال
بازدید 341

“ارتفاع و اندازه تور والیبال برای آقایان و بانوان در سازمان فدراسیون جهانی والیبال (FIVB)”

“ابعاد و مساحت زمین والیبال | طول، عرض و اندازه زمین والیبال چگونه است؟”

والیبال یک ورزش بسیار سرگرم‌کننده است که می‌توان آن را در سالن ورزشی، حیاط خانه، پارک و یا ساحل بازی کرد. اما برای بسیاری از افراد، خطوط و نشانه‌گذاری‌های موجود در یک زمین والیبال ممکن است گیج‌کننده باشد.

اگر تازه وارد دنیای والیبال شده‌اید، ممکن است با خطوط، اندازه‌ها و مناطق مختلف زمین مواجه شوید و دقیقاً نمی‌دانید که چگونه زمین والیبال تقسیم می‌شود.

در این مقاله، به شما راهنمای کاملی درباره انواع زمین‌های والیبال، سطح و اندازه‌های مختلف برای والیبال داخل سالن، والیبال ساحلی و حتی والیبال در زمین برفی ارائه می‌دهیم. لازم به ذکر است که ابعاد زمین والیبال برای آقایان و بانوان مشابه است، اما ارتفاع تور والیبال متفاوت است.

تمام اطلاعات ارائه شده بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) است. ابعاد زمین والیبال بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط فدراسیون جهانی والیبال و همچنین قوانین مربوط به مسابقات لیگ ممکن است متفاوت باشد. در برخی کشورها، مناطق و سازمان‌های خاص ممکن است دستورالعمل‌ها و قوانین متفاوتی داشته باشند. با این حال، برای مسابقات بین‌المللی و جهانی، زمین باید طبق استانداردهای FIVB باشد تا بتوان رقابت‌ها را برگزار کرد.

  • والیبال داخل سالن: طول زمین 18 متر و عرض آن 9 متر می‌باشد. والیبال داخل سالن بازی پرطرفداری است و با حضور 6 بازیکن در هر تیم انجام می‌شود. این تعداد بیشتری بازیکن نسبت به سایر انواع والیبال دارد، بنابراین زمین آن کمی بزرگتر است و دارای خطوط بیشتری است که به تقسیم زمین کمک می‌کند.
  • والیبال ساحلی: طول زمین ساحلی 16 متر و عرض آن 8 متر است. والیبال ساحلی بازی بر روی شن و ساحل انجام می‌شود و با دو نفر در هر تیم بازی می‌شود.
  • والیبال برفی: طول و عرض زمین والیبال برفی همانند والیبال ساحلی است، به ترتیب 16 متر و 8 متر. این نوع والیبال بر روی زمین پوشیده از برف بازی می‌شود و نیازمند شرایط آب و هوایی خاصی است.
  • والیبال نشسته: طول زمین نشسته 6 متر و عرض آن 3 متر است. والیبال نشسته یک نوع تغییر یافته و مخصوص افرادی است که نیازمندی‌های ویژه دارند.

توجه کنید که این ابعاد بر اساس استانداردهای فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) است و ممکن است در برخی کشورها و نواحی خاص، ابعاد متفاوتی وجود داشته باشد.

خطوط زمین والیبال داخل سالن به شکل زیر تعریف می‌شوند:

  • خط مرزی جانبی: این خطوط در اطراف زمین قرار دارند و طولی برابر با طول زمین، یعنی 18 متر دارند.
  • خط مرزی اصلی: این خطوط در اطراف زمین قرار می‌گیرند و عرضی برابر با عرض زمین، یعنی 9 متر دارند.
  • خط مرزی پیرامونی: این خط در خارج از زمین و در محدودهٔ خطوط مرزی جانبی و اصلی قرار می‌گیرد. این خط شامل دو خط جانبی و دو خط اصلی است.
  • خط‌های حاشیه: این خطوط برای مشخص کردن حاشیه زمین استفاده می‌شوند. عرض این خطوط حدوداً بین 5 تا 8 سانتیمتر است.
بیشتر بخوانید  تمامی قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال: مجموعه قوانین فوتبال در یک نگاه

برای زمین والیبال داخل سالن، هر تیم یک زمین به ابعاد 9 در 9 متر در اختیار دارد.

در مقالات مرتبط، نیز می‌توانید درباره ابعاد زمین فوتبال طبق قوانین فدراسیون جهانی (FIFA) اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خط وسط (Center line) در والیبال به شکل زیر تعریف می‌شود:

خط میانی درست زیر تور وسط زمین قرار دارد و برای جداسازی دو تیم از یکدیگر استفاده می‌شود. هدف اصلی این خط، کاهش آسیب‌های ناشی از برخورد بازیکنان با یکدیگر است. در والیبال، قانونی وجود دارد که اگر با هر قسمتی از بدن از این خط عبور کنید، امتیاز به تیم مقابل داده می‌شود.

با این حال، می‌توانید کاری به آن انجام دهید که به آن زین کردن خط معروف است. هنگام زین کردن خط، می‌توانید تقریباً تمام پاهای خود را در طرف دیگر خط زمین حریف قرار دهید، اما تا زمانی که یک قسمت از پا شما هنوز با خط میانی تماس داشته باشد، به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد منطقه حمله یا یک سوم (Attack line) در والیبال به شکل زیر تعریف می‌شود:

در هر نیمهٔ زمین والیبال، خطی وجود دارد که آن نیمه را به سمت مرکز تقسیم می‌کند. این خطوط از سمت خط مرکزی میانی زمین شروع شده و عرضی برابر با 3 متر دارند که یک سوم هر زمین را در بر می‌گیرند و به عنوان خط حمله شناخته می‌شوند.

خط 3 متری به عنوان یک راه جداسازی بین بازیکنان ردیف جلو و عقب استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، بازیکنان ردیف عقب مجاز نیستند که جلوتر از خط 3 متری و بالای ارتفاع تور به پرش و حمله به توپ بپردازند.

در صورتی که بازیکنان از پشت خط 3 متری پرش کنند، فقط مجاز به حمله به توپ هستند و حتی اگر هنگام فرود در منطقه حمله قرار بگیرند، به عنوان خطا در نظر گرفته نمی‌شوند.

در واقع، این اقدام به منظور جلوگیری از اینکه تیم‌ها بتوانند 5 گزینه حمله مختلف داشته باشند و با ارسال توپ توسط 6 نفر در یک زمان، راه پرواز توپ تیم مقابل را مسدود نمایند. این منطقه در این مکان قرار داده شده است.

اندازهٔ تور والیبال به شکل زیر تعریف می‌شود:

یک تور از خط وسط زمین والیبال عبور می‌کند. شبکه‌های تور والیبال از مربع‌های 10×10 در کنار هم تشکیل شده‌اند. در حین بازی، توپ باید از روی تور عبور کند. برای دختران، ارتفاع تور تقریباً 7.5 فوت یا حدود 2.24 متر از زمین بالاتر قرار می‌گیرد و برای پسران، ارتفاع تور تقریباً 8 فوت یا حدود 2.43 متر از زمین بالاتر قرار می‌گیرد. عرض تور 1 متر است و طول تور والیبال 976 سانتیمتر است که تقریباً 35 سانتیمتر از هر طرف زمین بلندتر است. تور والیبال از دو طرف به دو تیرک با ارتفاع حدوداً 2.5 متر وصل می‌شود. فاصله بین تیرک‌ها حدوداً 11 متر است و آنها خارج از محدودهٔ زمین والیبال قرار دارند.

بیشتر بخوانید  چه تفاوتی بین پیراهن ورژن پلیر و هوادار وجود دارد؟

ابعاد منطقهٔ سرویس به شکل زیر تعریف می‌شود:

منطقهٔ سرویس فضایی است که فراتر از هر دو خط انتهایی قرار دارد و بازیکنی که در حال خدمت است، در آن ایستاده است. در صورت سرویس زنی توسط بازیکن، عرض منطقهٔ سرویس 3 متر است و سایر بازیکنان باید در مناطق شش‌گانهٔ زمین قرار بگیرند. پای بازیکن سرویس زن باید حدوداً 20 سانتیمتر قبل از خط اصلی زمین در حین پرتاب قرار گیرد.

آنتن در والیبال به شکل زیر تعریف می‌شود:

در مسابقات رسمی والیبال، میله‌هایی به رنگ قرمز و سفید روی تور قرار دارند که دو انتهای عرضی و حاشیهٔ زمین را نشان می‌دهند و به آنتن معروفند. ارتفاع این آنتن‌ها از روی تور حدود 80 سانتیمتر است و هرگونه تماس توپی یا برخورد خارج از این آنتن‌ها به عنوان خارج از محدوده تلقی می‌شود. آنتن‌های تور والیبال اصولاً از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شوند تا انعطاف پذیری لازم را داشته باشند.

نوارهای کناری به شکل زیر تعریف می‌شوند:

نوارهای کناری، دو نوار سفیدی هستند که به صورت عمودی بر روی تور والیبال بسته می‌شوند و در امتداد خط طولی قرار می‌گیرند. این نوارها در هر دو طرف تور والیبال قرار دارند و بعضی اوقات به تیرک عمودی متصل می‌شوند.

منطقهٔ آزاد (Freezone) به شکل زیر تعریف می‌شود:

منطقه‌ای در حاشیهٔ زمین والیبال، اطراف خطوط طولی و عرضی زمین والیبال ترسیم شده است. این منطقه به عنوان فضای حاشیه‌ای برای کنترل توپ در صورت خروج آن از محدودهٔ زمین استفاده می‌شود و به آن منطقهٔ آزاد نیز گفته می‌شود.

سطوح مختلف زمین والیبال سالنی به شکل زیر توضیح داده می‌شوند:

در رقابت‌های والیبال داخل سالن، انواع مختلفی از کف‌پوش‌ها در دسترس قرار دارند. معمولاً کف‌پوش فنری، که به عنوان کف‌پوش شناور نیز شناخته می‌شود، در بیشتر سالن‌های والیبال استفاده می‌شود. همچنین، کف‌پوش‌های چوبی و پلی‌اورتان انعطاف‌پذیر نیز محبوبیت بیشتری دارند.

کف‌پوش Sprung برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ اختراع شد، اما تا سال ۱۹۲۰ در آمریکا طرفداری نداشت. سپس با بهبود هرچه بیشتر مواد استفاده شده در تولید آن‌ها و افزایش دوام و پایداری، طرفداران آن‌ها بیشتر شدند.

هدف از یک کف‌پوش فنری، جذب شوک است در حالی که بازگشت انرژی خوبی دارد. این نه تنها از آسیب‌دیدگی بازیکنان جلوگیری می‌کند، بلکه در حرکات سریع و با سرعت بالا مانند پرش یا تغییر جهت بسیار کمک کننده است.

بیشتر بخوانید  راهنمایی برای نگهداری و تمیزکردن توپ فوتبال

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای کف‌پوش زمین‌های والیبال داخلی، لایه‌های ورزشی وینیل (Vinyl) است. پوشش دادن زمین والیبال با این نوع کف‌پوش بسیار سخت‌تر است، اما زیرپوشش آن بسیار مقاومتر است. وینیل همان کف‌پوشی است که این روزها در بیشتر سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود. زیرا بسیار مقاوم است، جذب شوک کمی دارد و به طور کلی گزینه‌ای پایدارتر و در عین حال ارزانتر است.

زمین والیبال ساحلی به شکل زیر تعریف می‌شود:

والیبال ساحلی یک بازی است که تیم‌ها از دو نفر تشکیل شده‌اند. به همین دلیل، مساحت زمین کمی کوچکتر از زمین والیبال داخل سالن است. با این حال، هر چند که اندکی کوچکتر باشد، بازی هیجان‌انگیزی است.

یک زمین والیبال ساحلی ابعاد 8 متر در 16 متر را دارد. درست است که آن کمی باریک‌تر و کوتاه‌تر است، با اختلاف 1 متر در عرض و 2 متر در طول. اما این واقعاً شگفت‌انگیز است که فقط دو بازیکن می‌توانند فضایی مشابه را که در والیبال باشگاهی 6 بازیکن دارد، پوشش دهند.

طراحی زمین ساحلی بسیار ساده‌تر از والیبال داخلی است. به طور ساده، یک مستطیل است که تنها از خطوط پایه و حاشیه تشکیل شده است و خط میانی و خط یک سوم زمین وجود ندارد.

زمین والیبال برفی به شکل زیر توضیح داده می‌شود:

والیبال برفی به دلیل جذابیت و محبوبیت بیشتر، به خصوص در مکان‌هایی که این نوع مسابقات در آنها برگزار می‌شود، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً این بازی‌ها بر روی کوه‌های زیبا و مناظر دیدنی برگزار می‌شوند که تصویری غیرقابل باور را ایجاد می‌کنند.

تیم‌های والیبال برفی از 4 بازیکن تشکیل شده‌اند. با این حال، به دلیل شرایط سرمای بیشتر و سختی حرکت در روی یخ‌های پوشیده از لجن، شاید بهتان برسد که زمین والیبال برفی به اندازه زمین والیبال ساحلی باشد. اندازه زمین والیبال برفی 8 متر در عرض و 16 متر در طول است.

چیدمان زمین برفی بسیار ساده است، زیرا فقط از خطوط حاشیه اطراف زمین تشکیل شده است که به راحتی مشخص می‌کنند توپ داخل یا خارج زمین است. این زمین دارای دو خط حاشیه و دو خط اصلی است.

زمین والیبال نشسته (Paravolley) با استانداردهای بازی‌های جهانی و المپیک، به شرح زیر تعریف می‌شود:

طول زمین والیبال نشسته به طور استاندارد برابر با 6 متر و عرض آن 3 متر می‌باشد. به این معنی که هر نیمه زمین اندازه‌ای به اندازه 3 در 3 متر دارد. طبق این مقررات، خط منطقه حمله نیز با فاصله‌ای 2 متر از خط میانی قرار دارد. همچنین، ارتفاع تور (شبکه) برای خانم‌ها 110 سانتیمتر از سطح زمین و برای آقایان 115 سانتیمتر تعیین شده است. منطقه آزاد نیز به فاصله تقریبی 6 متر از خطوط انتهایی زمین و 4 متر از کناره‌های زمین محاسبه می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *