ورزش بروز
0

آیا مصرف مکمل تریبولوس مناسب است؟

مکمل تریبولوس
بازدید 323

تریبولوس ترستریس از جنس گیاهان باستانی است و برخی مردم باور دارند که مصرف آن باعث افزایش تولید تستوسترون می‌شود.

همانطور که شناخته شده است، با افزایش سن، تولید تستوسترون در بدن کاهش می‌یابد که این پدیده به صورت مطلق طبیعی است و بدون شکل گیری علائمی اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه پیروی از رژیم غذایی سالم و اسلایق زندگی درست، می تواند در بهبود آن کمک کند، اما باید به عنوان یک واقعیت بیولوژیکی با آن مواجهه کرد.

در راستای حل مشکل، علم پزشکی از روش درمان جایگزینی تستوسترون بهره می‌برد. این درمان به شیوه‌های مختلفی مانند مصرف داروهای تزریقی، روش‌های پوستی، پلاکت‌دهی و… صورت می‌گیرد. با این حال، این درمان برای همه بیماران مناسب نیست و دسترسی به آن هم در اختیار همه‌ی افراد قرار ندارد.

استفاده از برخی گیاهان دارویی همچنان می‌تواند به کاهش شدت مشکلات مرتبط با کاهش تولید تستوسترون کمک کند. یکی از این گیاهان باستانی، تریبولوس ترستریس است که تحقیقات زیادی انجام شده است و نشان داده شده که می‌تواند سطح هورمون‌ها را بهبود بخشد، میل جنسی را افزایش دهد و بهبود بافت عضلانی موجود را بهبود ببخشد. منابع (یک)journals

اما سوال اینجاست که چگونه تریبولوس ترستریس می‌تواند این اثرات را داشته باشد؟ آیا مصرف آن ایمن است؟ و آیا اصلاً موثر است؟

پاسخ به این سوالات، محور مطلب امروز می‌باشد.

آیا مصرف لسیتین سویا بهداشتی است؟

 تریبولوس ترستریس چیست؟

تریبولوس ترستریس، گیاهی است که اصالتاً از منطقه مدیترانه بوده و در کشورهای مختلفی از جمله مکزیک و چین نیز کشت می‌شود. به دلیل سابقه تاریخی‌اش، از این گیاه به عنوان آنتی‌اکسیدان، ضد دیابت و ضد التهاب درمانی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  چگونه در مراحل مختلف بدنسازی (شامل حجم‌گیری و سوزاندن چربی) عمل کنیم؟

در هند، یک گیاه به دلیل اثرات مثبتی که بر سلامتی قلب و عملکرد جنسی دارد، مورد مصرف قرار می‌گیرد. خاصیت‌های مفید این گیاه به دلیل حضور فلاونوئیدها و ساپونین‌های استروئیدی در آن است. منابع (دو)

تریبولوس ترستریس یکی از مکمل‌هایی است که بدنسازان قبل از تمرین از آن استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌های تولید کننده مکمل، تریبولوس را به تستوسترون بوسترها و گینرها افزوده و ترکیبات موثر آن را بهبود می‌بخشند.

اثر تریبولوس ترستریس بر عملکرد ورزشی: مکانیزم عمل آن چگونه است؟

متخصصان معتقدند که استفاده از تریبولوس همراه با سایر مواد مکمل قبل از تمرین، باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شود و در نتیجه باعث بهبود عملکرد هنگام ورزش می‌گردد.

استفاده از تریبولوس می‌تواند باعث بهبود جریان خون، رقیق شدن خون و کاهش فشار خون شود.

تریبولوس، حاوی ترکیباتی مانند تریبولوساپونین و گیتونین است که بر عملکرد ورزشکاران، تأثیر مثبتی دارند.

اثرات تریبولوس بر سلامت قلبی

می‌توان گفت که مصرف تریبولوس منجر به کاهش سطح کلسترول و بهبود شاخص قند خون در بدن می‌شود. به علاوه، این گیاه موجب بهبود عملکرد قلبی شده و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های ایسکمیک قلب را افزایش می‌دهد.

باید به شدت هشدار داد که در صورت مصرف آن به طور طولانی، کمبود آهن در بدن افزایش می‌یابد و باعث کم خونی میکروسیتیک می‌شود. این وضعیت باعث شده که بدن به تولید ناکافی هموگلوبین بپردازد. لذا بهتر است این ماده را به صورت دوره‌ای و با مشاوره پزشک مصرف کنید.

کاهش قند خون با استفاده از تریبولوس

تریبولوس نه تنها به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند، بلکه به کاهش قند خون نیز می‌تواند کمک کند و این تغییرات ممکن است پس از سه ماه مصرف آن در بدن شخص رخ دهد.

بیشتر بخوانید  متابولیسم و مکانیزم تولید انرژی در سیستم زنده

سبب این تأثیر، وجود ساپونین در تریبولوس است که باعث کاهش قند خون می‌شود.

تأثیر عصاره تریبولوس در افزایش شهوت و عملکرد جنسی

به طور معمول، ما می‌دانیم که استفاده از تریبولوس می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن شود و این مسئله می‌تواند باعث افزایش شهوت جنسی شود.

علاوه بر این، مصرف آن هیچ مشکل و عارضه جدی در پی ندارد. استفاده از تریبولوس، به منظور افزایش تعداد اسپرم و باروری نیز، بسیار مفید بوده و موثر است.

عواقب غیرمطلوب مصرف تریبولوس

مانند آنچه اشاره شد، مصرف تریبولوس عوارض جانبی چندانی ندارد و در اکثر موارد این عوارض در چند روز اول بهبود می‌یابند.

به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است در معرض ابتلا به پریاپیسم قرار گیرند که موجب نعوظ دائمی و طولانی مدت آلت تناسلی شده و آنها را مبتلا کند.

همچنین، توصیه می‌شود که تریبولوس را همزمان با داروهای ضد فشار خون، ضد دیابت، ادرارآور و کلوپیدوگرل مصرف ننمایید.

استفاده از 750-1500 میلی‌گرم تریبولوس در هر روز، با مصرف سه بار در روز، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

کلام آخر

استفاده از تریبولوس ترستریس به جای مصرف مستقیم استروئیدها، مزایای ایمنی بیشتری دارد. برای این موضوع، مطالعات علمی زیادی انجام شده و اثرات مثبت آن تایید شده است.

آیا تربولوس را به عنوان یک مکمل غذایی توصیه می‌کنید؟ اطلاعات شما در این باره چیست؟

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *