ورزش بروز
0

آیا استفاده از مکمل تائورین مناسب است یا خیر؟

تصویر پیدا نشد !
بازدید 192

اگر از نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا مکمل‌های پمپ استفاده کرده‌اید، احتمالاً با نام تائورین آشنا هستید. این ترکیب در اکثر این محصولات یافت می‌شود، اما چرا؟ تائورین یک آمینو اسید حاوی سولفور است که در بدن وظایف مختلفی از جمله مدیریت عملکرد قلب و عروق، تولید هورمون و تولید گلوکز دارد.
تائورین می‌تواند به کاهش درد تاخیری عضلانی و بهبود ریکاوری کمک کند و همچنین باعث افزایش اکسیداسیون چربی در طی جلسات تمرینی می‌شود. منابع (یک)pubmed

آیا استفاده از رودیولا مناسب است یا خیر؟

تائورین چیست؟

تائورین بیشترین آمینو اسید موجود در مغز، قلب و بافت عضلانی است. در مقابل سایر آمینو اسیدها، تائورین همراه با پروتئین مشاهده نمی‌شود. آمینو اسیدها به ۳ دسته ضروری، غیر ضروری و مشروط تقسیم‌بندی می‌شوند و تائورین جزء آمینو اسیدهای مشروط محسوب می‌شود؛ زیرا در برخی شرایط، مانند مواجهه با استرس، ریکاوری پس از جراحی و آسیب‌های بدنی، بدن به آن نیاز پیدا می‌کند.

تمرینات سخت و فشرده نیز یکی از شرایطی هستند که بدن به تائورین نیاز دارد.
تائورین را در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌یابید که به دلیل افزایش عملکرد و تمرکز فکری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً این نوشیدنی‌ها حاوی ۱۰۰۰-۲۰۰۰ میلی‌گرم تائورین در هر وعده هستند و مصرف ۳۰۰۰ میلی‌گرم تائورین در روز، هیچ مشکل یا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند.

منابع غذایی حاوی تائورین

تائورین در گوشت، لبنیات، ماهی، آجیل‌ها و بعضی حبوبات یافت می‌شود. به عنوان مثال:

  •  ۱۰۰ گرم گوشت گاو: ۴۳-۴۶ میلی‌گرم تائورین
  •  ۱۰۰ گرم گوشت مرغ: ۶۱-۵۰ میلی‌گرم تائورین
  •  ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون: ۳۰۶ میلی‌گرم تائورین
  •  ۱۰۰ گرم گوشت گوساله: ۴۶ میلی‌گرم تائورین
  •  ۱۰۰ گرم ماهی سفید: ۱۷۲ میلی‌گرم تائورین
بیشتر بخوانید  برنامه تمرینی مایک منتزر : بهترین و کاربردی ترین سیستم های تمرینی

مواد لبنی هم تائورین دارند، اما مقدار آن کمتر است. به عنوان مثال، ۱۰۰ گرم ماست ساده حاوی ۳.۳ میلی‌گرم تائورین است.

آیا تائورین اثربخش است؟

بدنسازها و دیگر ورزشکاران برای کاهش درد عضلانی و بهبود فرایند ریکاوری از تائورین استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقات، ترکیب تائورین و بی سی ای ای باعث افزایش خواص آن می‌شود. این مکمل باعث کوتاه شدن دوره آسیب دیدگی، کاهش اکسیداسیون ناشی از استرس، کاهش تحلیل عضلاتی و کاهش درد عضلانی می‌شود. همانطور که می‌دانید، استرس می‌تواند جلوی رشد عضلانی و خواب را بگیرد و همینطور باعث افزایش وزن ناخواسته و کاهش سرعت سوخت و ساز بشود. وقتی از استرس صحبت می‌شود، نام هورمون کورتیزول به ذهن می‌رسد که اثر منفی روی گردش تستوسترون در بدن دارد.منابع (دو)medlineplus
این تحقیق علمی به خوبی نشان می‌دهد که مصرف تائورین می‌تواند باعث کاهش استرس و هیجان شود. از طرف دیگر، مصرف تائورین باعث افزایش قدرت و استقامت عضلانی می‌شود. جالب است که این افزایش قدرت ناشی از تائورین بوده و نه کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا! در مورد دردهای عضلانی تاخیری که چند روز بعد از جلسه تمرینی خود را نشان می‌دهند، نیز مشخص شده است که مصرف تائورین همراه با بی سی ای ای می‌تواند باعث کاهش این دردهای عذاب‌آور شود. بنابراین باید گفت که مصرف تائورین موثر است.

فواید دیگر تائورین

تا اینجا به فوایدی اشاره کردم که مرتبط با بدنسازها بود، اما این آمینو اسید در موارد دیگری هم مفید است و مصرف آن توصیه می‌شود.

مشخص شده است که مصرف تائورین باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود. از تائورین در بیماری‌های قلبی، صرع، آلزایمر و مشکلات کبدی نیز استفاده می‌شود. همین‌طور، مصرف درمانی آن برای بیماری‌های زیر نیز متداول است:

  •  تصلب شرایین
  •  آریتمی
  •  صرع
  •  بیماری‌های نورودژنراتیو
  • آرتروز
  •  دیابت
  •  آتروفی عضله
  •  سکته

    عوارض جانبی تائورین

مصرف ۳ گرم تائورین در روز هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند. اما مشکل تائورین نیست؛ مشکل این است که شما تائورین را در نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید که حاوی کافئین و سایر ترکیبات هستند. بنابراین، اگر شاهد افزایش تپش قلب بودید، این مسئله ارتباطی با تائورین ندارد.

بیشتر بخوانید  آیا بدنسازی کوتاهی قد به همراه دارد؟

سخن پایانی:
تائورین هم مثل سایر مکمل‌ها، شما را از داشتن رژیم غذایی سالم، بی‌نیاز نمی‌کند! اما تائورین یک مکمل سالم و موثر است. به خصوص به دوستانی که رژیم گیاهی دارند، توصیه می‌شود تائورین را در رژیم خود قرار دهند، زیرا تائورین بیشتر در مواد غذایی با منشا حیوانی مانند گوشت، ماهی و قهوه قابل پیدا کردن است.

آیا تا به حال از تائورین استفاده کرده‌اید؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *