ورزش بروز
0

جوش شیرین برای کاهش وزن و لاغری چه تاثیری دارد؟

baking soda
بازدید 46

سوالی که بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند مطرح می‌کنند، این است که آیا جوش شیرین به درد لاغری می‌خورد یا خیر؟ در واقع، جوش شیرین به دلیل مجموعه‌ای از کاربردهای گسترده‌ای که شامل خوشبو کردن یخچال تا سفید کردن دندان‌ها می‌شود، شناخته شده است. یکی از مزایای ادعاش کاهش وزن است.

برخی افراد پیشنهاد می‌دهند که محلول جوش شیرین برای کاهش وزن بسیار موثر است و با رقیق کردن آن در آب، سرکه سیب یا آب لیمو، و نوشیدن آن با معده خالی، می‌توان به راحتی وزن اضافی را از بین برد. برخی دیگر نیز توصیه می‌کنند که جوش شیرین را خیس کرده و در حمام استفاده کنید. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا جوش شیرین می‌تواند به لاغری کمک کند یا خیر، و آیا مصرف آن عوارض و خطراتی به همراه دارد یا خیر.

فواید استفاده از جوش شیرین چیست؟

به طور کلی، جوش شیرین علاوه بر استفاده در تهیه برخی غذاها، به عنوان یک راهکار موقت برای برخی مشکلات سلامتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، جوش شیرین می‌تواند در تسکین سوء هاضمه و خنثی کردن اسید معده مفید باشد؛ برای این منظور، یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید. با این حال، لازم به ذکر است که همه نوع سوء هاضمه به علت اسیدی بودن نیستند، بنابراین اگر علائم شما در عرض دو هفته بهبود نیابد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین، در تسکین علائم جزئی واکنش آلرژیک به نیش حشرات مانند قرمزی، خارش و سوزش، استفاده از جوش شیرین موثر است، اگرچه توصیه نمی‌شود آن را به صورت روزانه بر روی پوست استفاده کنید. در برخی از کرم‌های بدون نیاز به نسخه پزشک، مقداری بی‌کربنات سدیم وجود دارد.

آیا جوش شیرین به لاغری کمک می‌کند؟

ادعاهای متعددی وجود دارد که جوش شیرین، به ویژه زمانی که با آب، سرکه سیب یا آب لیمو ترکیب می‌شود، در کاهش چربی اضافی بدن موثر است. با این حال، تاکنون اطلاعات کمی برای تأیید این موضوع ارائه شده است. بیان می‌شود که جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد و به طور عمومی باعث کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن می‌شود. با این حال، این نظریه تکراراً رد شده است. دلیل آن این است که بدن از مکانیسم‌های منظمی برای تنظیم سطح pH خود استفاده می‌کند و تأثیر آنچه می‌خورید و می‌نوشید بر روی این مکانیسم‌ها بسیار کم است.

بیشتر بخوانید  مهمترین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تمرینات ورزشی

نظریه دیگری حاکی از آن است که اضافه کردن جوش شیرین به آب حمام به کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا میزان منیزیم و سولفات در بدن را دوباره تأمین می‌کند. این دو ماده مغذی برای افزایش متابولیسم و زدودن سموم از بدن معرفی می‌شوند. با این حال، این نظریه نیز توسط تحقیقات علمی تأیید نشده است.

با این حال، ممکن است جوش شیرین به آرام کردن مشکلات معده کمک کند، زیرا قابلیت خنثی کردن اسید معده را دارد. این واکنش شیمیایی دی اکسید کربن را ایجاد می‌کند که یک گاز است و ممکن است باعث آروغ زدن شود و حس سبکی معده را به شما بدهد، اما تأثیر مستقیمی بر روی کل چربی بدن ندارد. بنابراین، ممکن است جوش شیرین تأثیر غیرمستقیمی در کاهش وزن داشته باشد، اما این بیشتر به دلیل میزان مایعی است که برای مخلوط کردن آن استفاده می‌کنید.

روش مصرف جوش شیرین برای کاهش وزن چگونه است؟

اگرچه مصرف جوش شیرین تأثیر قابل توجهی در کاهش وزن ندارد، اما هنگامی که محلول جوش شیرین به عنوان بخشی از برنامه روزانه کاهش وزن مصرف می‌شود، ممکن است منجر به افزایش مصرف مایعات روزانه شود. این امر به طور کلی به بهبود سطح هیدراسیون شما کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات، ممکن است جوش شیرین به کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و تقویت فرآیند سوزاندن چربی در بدن کمک کند.

سه روش رایج برای مصرف جوش شیرین در روزمره وجود دارد که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند

  • اولین روش متضمن مخلوط کردن یک چایخوری جوش شیرین با یک تا دو فنجان (۲۴۰-۴۸۰ میلی لیتر) آب و نوشیدن این محلول با معده خالی است. شما می‌توانید این روش را در هر زمانی از روز که برایتان راحت‌تر است، انجام دهید.
  • دومین روش شامل مخلوط کردن جوش شیرین با سرکه سیب یا آب لیمو است. این یکی از گزینه‌های محبوب است و تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد که ممکن است به شما کمک کند کمتر گرسنگی احساس کنید. با این حال، تحقیقات اخیر که اثرات کاهش وزن سرکه سیب را حمایت می‌کنند، محدود است. برای این روش، شما نیاز دارید یک چایخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب یا آب لیمو مخلوط کنید. هنگامی که تولید گاز توسط این مخلوط متوقف شد، می‌توانید آن را با آب تقویت کنید و با معده خالی مصرف کنید.
  • مصرف جوش شیرین در حمام می‌تواند جایگزینی برای ادغام جوش شیرین با رژیم غذایی شخص باشد، بدون اینکه بخواهد آن را مصرف کند. این روش شامل رقیق کردن ۳ تا ۴ فنجان (۶۶۲ تا ۸۸۳ گرم) جوش شیرین در یک وان پر از آب و نشستن در آن است. برای جلوگیری از سوختگی گلو یا فرسایش مینای دندان، رقیق کردن جوش شیرین بسیار مهم است، زیرا اسیدیته دقیق آن شناخته نشده است.
بیشتر بخوانید  آشنایی با رژیم لاغری wild diet و معایب و مزایا

لطفا توجه داشته باشید که هیچ یک از این روش‌های آماده‌سازی توسط علم تأیید نشده‌اند، بنابراین استفاده از آنها با مسئولیت شخصی خودتان است و می‌توانید قبل از استفاده از آنها با یک پزشک مشورت کنید. به جای استفاده از این روش‌های خطرناک و نامطمئن، بهتر است به رژیم غذایی خود توجه کنید. سبزیجات برگ‌دار، غلات کامل، آجیل و لوبیا همگی می‌توانند به شما کمک کنند تا چربی‌های موجود در عمق شکم که به آنها چربی احشایی می‌گویند، را کاهش دهید. این چربی‌ها خطرناک‌ترین نوع چربی هستند، زیرا ممکن است در اطراف اندام‌های اصلی مانند کبد، پانکراس و کلیه‌ها جمع شوند.

زمانی که می‌خواهید جوش شیرین را مصرف کنید، باید توجه داشته باشید که بهتر است آن را با معده خالی مصرف کنید، اگرچه توصیه نمی‌شود آن را در صبح مصرف کنید. همچنین، اگر می‌خواهید جوش شیرین را با غذا مصرف کنید، باید به همراه بی‌کربنات سدیم بخورید، زیرا در غیر این صورت ممکن است مولکول‌های پروتئین هضم نشده وارد روده شما شوند. بهترین زمان برای مصرف جوش شیرین، ظهر یا یک ساعت قبل از ناهار یا یک ساعت بعد از شام است. برای شروع، از یک هشتم قاشق چایخوری جوش شیرین استفاده کنید و سپس به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. باید مراقب باشید که اگر خون شما قلیایی است و بی‌کربنات سدیم را بیش از حد مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی منفی مانند هیپر آلکالوز یا حمله قلبی رخ دهد.

استفاده از جوش شیرین برای لاغری ممکن است به طور غیرمستقیم تأثیری در کاهش وزن داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. مصرف مقادیر زیاد جوش شیرین می‌تواند به اسیدوز متابولیک منجر شود که یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به کنترل pH خون نباشد. اسیدوز متابولیک می‌تواند به علت مصرف بیش از حد ترکیبات قلیایی مانند جوش شیرین، علائمی مانند ضعف عضلانی، اسپاسم، ضربان قلب نامنظم و تغییر وضعیت ذهنی را ایجاد کند و در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به مرگ شود.

بیشتر بخوانید  آیا مصرف کربوهیدرات در شب برای سلامتی مضر است؟

علاوه بر این، مصرف زیاد جوش شیرین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. این به این معنی است که مصرف زیاد جوش شیرین ممکن است در برخی افراد، به ویژه کسانی که الکل مصرف می‌کنند یا نارسایی کلیه دارند، باعث افزایش فشار خون، تجمع مایعات یا حتی نارسایی قلبی شود.

جوش شیرین می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و تشنج در کودکان خردسال شود، بنابراین نباید به کودکان زیر ۵ سال داده شود. همچنین، زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

هنگامی که ترکیب جوش شیرین با اسیدی مانند سرکه سیب یا آب لیمو ترکیب می‌شود، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که منجر به آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می‌شود. این مسئله ممکن است باعث نفخ شود، به خصوص اگر مخلوط را قبل از خروج تمام گاز مصرف کنید.

مصرف طولانی مدت جوش شیرین ممکن است با برخی داروها، مانند آسپرین، تداخل داشته باشد و به ایمنی برخی از داروها آسیب برساند. بنابراین، افرادی که در حال حاضر دارو مصرف می‌کنند، باید قبل از اضافه کردن جوش شیرین به رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنند.

وقتی جوش شیرین به طور زیاد و بلافاصله پس از یک وعده غذایی سنگین مصرف شود، ممکن است از ایجاد تجمع دی اکسید کربن در معده نتیجه شود. این موضوع می‌تواند منجر به علائمی مانند گرفتگی عضلات شدید، استفراغ یا اسهال شدید گردد.

در حال حاضر، اطلاعات کمی درباره ایمنی طولانی مدت مصرف جوش شیرین، به تنهایی یا در ترکیب با آب لیمو یا سرکه سیب وجود دارد. بنابراین، تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام نشود، بهتر است از مصرف چنین ترکیباتی پرهیز کنیم تا اطمینان بیشتری حاصل شود.

استفاده از جوش شیرین به صورت خیساندن در وان حاوی آن، ممکن است از لحاظ ایمنی اولویت بالاتری داشته باشد نسبت به خوردن آن. با این حال، هنوز هیچ مطالعه‌ای درباره مزایا یا خطرات مرتبط با این روش صورت نگرفته است و باید مزیت‌ها و معایب آن به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.