ورزش بروز
0

آیا عرق کاسنی برای لاغری و کاهش وزن تاثیر دارد؟

عرق کاسنی
بازدید 30

کاسنی یک گیاه شگفت‌انگیز در طب سنتی است که به لحاظ ظاهری و تقویتی و دارویی بسیار ارزشمند است. گل‌های ظریف و آبی‌رنگ آن زیبایی و رویایی را نشان می‌دهند و خواص شفادهنده و مواد مغذی آن نشانگر قدرت پنهان آن است. مطالعات نشان داده‌اند که عرق کاسنی برای لاغری مفید است.

ریشه کاسنی توانایی تنظیم اشتها و کاهش گرسنگی را دارد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر موجود در ریشه کاسنی به نظر می‌رسد معده را به‌طور طبیعی خالی کرده و سیگنال‌های اشتها را در مغز کاهش می‌دهد، در نتیجه افراد کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.

همچنین، اینولین که در عرق کاسنی وجود دارد، نقش مهمی در بهبود عملکرد روده و تنظیم اشتها دارد. این مقاله به بررسی جامع‌تر فواید و عوارض مصرف عرق کاسنی برای لاغری، ارزش غذایی آن، میزان و زمان مصرف، و جزئیات دیگر مربوط به تأثیرات این نوشیدنی گیاهی در کاهش وزن می‌پردازد.

ارزش غذایی عرق کاسنی بسیار غنی است. این عرق حاوی مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی‌های مهمی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، فولات، منیزیم، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین A و منگنز است. طبیعت سرد و تر عرق کاسنی آن را به عنوان یک نوشیدنی فرح‌بخش و مطبوع برای افراد گرم مزاج، به‌ویژه در فصل تابستان، محبوب می‌کند. همچنین، ریشه کاسنی منبع خوبی از اینولین است که یک نوع فیبر پری‌بیوتیک است و به کاهش وزن و بهبود سلامت روده کمک می‌کند.

شواهد تجربی و علمی نشان می‌دهند که عرق کاسنی برای لاغری و کاهش وزن مفید است. یکی از ویژگی‌های جالب اینولین موجود در عرق کاسنی این است که بدون هضم در بدن عبور کرده و باکتری‌های روده را تغذیه می‌کند. به این ترتیب، اینولین می‌تواند به تقویت و بهبود هضم صحیح در روده کمک کرده و همچنین یبوست را کاهش دهد.

عرق کاسنی با پاکسازی روده و دفع سموم از بدن

کاهش اشتهای کاذب و کمک به لاغری صحیح موثر است. یک مطالعه چهار هفته‌ای روی ۴۴ بزرگسال مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف روزانه ۱۲ گرم اینولین کاسنی، منجر به نرم شدن مدفوع و افزایش قابل توجه تعداد حرکات روده شد.

باید توجه داشت که اکثر مطالعات فعلی درباره اینولین موجود در کاسنی تمرکز دارند و نیاز به تحقیقات بیشتر درباره عصاره آن وجود دارد. با این حال، فیبر ریشه کاسنی به راحتی می‌تواند از طریق روش‌های دیگر هم در رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع، ممکن است در حال حاضر بدون اینکه آن را درک کنید، از آن به عنوان یک افزودنی در محصولات غذایی بسته‌بندی شده استفاده کنید.

با توجه به خواص ژل‌مانند و طعم شیرین خود، اینولین در برخی محصولات برای افزایش محتوای فیبر یا به عنوان جایگزین قند یا چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۴۸ بزرگسال با اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه ۲۱ گرم اولیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی (که بسیار شبیه به اینولین است)، منجر به کاهش یک کیلوگرم قابل توجه از وزن بدن شد. همچنین، این مطالعه نشان داد که اولیگو فروکتوز به کاهش سطح گرلین (هورمون تحریک احساس گرسنگی) کمک می‌کند.

مصرف عرق کاسنی برای لاغری دارای فواید زیادی است.

اینجا چند دلیل برای این ادعا آورده شده است:

حمایت از سیستم ایمنی بدن: روده‌ها نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن دارند. بنابراین، مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی که به سلامت روده کمک می‌کنند، در فرآیند لاغری و کاهش وزن بسیار مهم است. سلامت روده می‌تواند بدن را در مقابل شرایط آلرژیک مانند اگزما نیز محافظت کند.

کاهش سطح کلسترول ناسالم: مصرف منظم عرق کاسنی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد در بدن کمک کند. مصرف روزانه نصف فنجان عرق کاسنی می‌تواند در کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول LDL بد) موثر باشد و در نتیجه به کاهش وزن و چاقی نیز تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید  لاغری شکم و بدن با مصرف معجزه‌آسای اسفناج

عرق کاسنی دارای خواصی است که می‌تواند به تقویت عضلات و استخوان‌ها کمک کند.

در ادامه، این موارد به طور ساده توضیح داده شده است:

تقویت عضلات: پتاسیم یکی از ریزمغذی‌های مفید موجود در عرق کاسنی است که می‌تواند به بازیابی و ریکاوری عضلات پس از تمرینات ورزشی سنگین کمک کند. پتاسیم در ترکیب با سدیم در تعادل الکترولیتی بدن نقش دارد و به سیستم قلبی-عروقی کمک می‌کند. مصرف عرق کاسنی در کنار رژیم‌های لاغری می‌تواند به حفظ تعادل الکترولیتی و جلوگیری از تخلیه عضلات کمک کند.

تقویت استخوان‌ها: در فرآیند لاغری، استخوان‌ها ممکن است ضعیف شوند و با مشکلاتی مانند پوکی استخوان روبرو شوند. عرق کاسنی حاوی کلسیم است که علاوه بر حمایت از استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها، به تقویت عملکرد اعصاب در این دوره نیز کمک می‌کند. این مواد مغذی می‌توانند به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از مشکلات مربوط به ضعف استخوان کمک کنند.

عرق کاسنی به دلیل خاصیت خنک کننده و حاوی فیبر غنی، به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. این مشروب طبی با ایجاد تعادل در میکروبیوم روده از طریق اینولین، میزان باکتری‌های سالم در روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روزانه 300 میلی‌لیتر (یک لیوان بزرگ) عرق کاسنی به مدت 4 هفته به طرز قابل توجهی ترتیب روده را بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد فیبر موجود در کاسنی با کاهش سرعت خالی شدن معده، سیگنال‌های اشتها را در مغز کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. یک مطالعه بر روی 44 نفر مبتلا به پیش دیابت که همه به مشاوره تغذیه از یک تغذیه‌شناس متخصص مراجعه کرده بودند، نشان داد که گروهی که مکمل‌های اینولین را به مدت 18 هفته مصرف کرده بودند، 7.6 درصد از وزن بدن خود را کاهش دادند.

علاوه بر این، اینولین میزان گلوکز و انسولین پس از وعده غذایی را در افراد با وزن متوسط و اضافه وزن کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 8 گرم فیبر ریشه کاسنی باعث بهبود جذب می‌شود. فیبر ریشه کاسنی با ایجاد یک محیط اسیدی تر در روده بزرگ، باعث افزایش جذب مواد مغذی و اتصال بیشتر پروتئین ها به کلسیم می‌شود و همچنین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

روش استفاده از عرق کاسنی برای کاهش وزن به شرح زیر است:

فیبر کاسنی، یا همان اینولین، نوعی فیبر محلول است که طعم آجیلی و چوبی دارد و مورد پسند سرآشپزان در سراسر جهان برای استفاده در غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای، محصولات پخته‌شده و تنقلات قرار می‌گیرد. فیبر محلول با فیبر نامحلول تفاوت دارد، زیرا فیبر نامحلول به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند و در بخش‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. اما فیبر محلول آب را جذب می‌کند و یک ماده ژل‌مانند در طول هضم ایجاد می‌کند که باعث حرکت روده می‌شود.

علاوه بر این، فیبر محلول به جذب اسیدهای چرب و کاهش وزن کمک می‌کند. افرادی که می‌خواهند مصرف کافئین خود را کاهش دهند یا حساسیتی نسبت به کافئین دارند، می‌توانند از ریشه کاسنی آسیاب شده به عنوان جایگزین قهوه استفاده کنند یا به روش ساده‌تر، یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی را در فنجان قهوه خود بریزند و مصرف کنند.

روش‌های دیگر مصرف عرق کاسنی برای کاهش وزن شامل موارد زیر می‌شود:

استفاده از عرق کاسنی و شاه‌تره برای لاغری:
استفاده از عرق کاسنی و شاه‌تره در طب سنتی از روش‌های قدیمی و رایج برای بهبود سلامت کبد، پوست و کمک به کاهش وزن است. برای این روش، می‌توانید روزانه یک فنجان از مخلوط مساوی این دو نوشیدنی گیاهی را مصرف کنید و منتظر دیدن نتایج مثبت آن در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش باشید.

بیشتر بخوانید  چه غذاهایی قبل از شروع تمرین ورزشی مصرف کنیم؟

دمنوش ریشه و گل کاسنی برای لاغری:

برای این روش، مقداری ریشه و گل کاسنی را به همراه یک تکه کوچک از چوب دارچین در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه نیمه‌پز شدن، آن را آبکش کرده و میل کنید. این روش برای افرادی که ترجیح می‌دهند از دمنوش‌ها به جای عرق‌های گیاهی استفاده کنند، گزینه مناسبی است.

لاته شیر طلایی و عرق کاسنی برای کاهش وزن:

هندی‌ها عاشق زردچوبه هستند و با ترکیب شیر و زردچوبه، نوشیدنی نیروزا و مقوی به نام “شیر طلایی” را تهیه و میل می‌کنند. زردچوبه به طور کلی برای کاهش التهابات مفید است و فیبر محلول موجود در کاسنی نیز وظیفه حمایت از سلامت روده‌ها را بر عهده دارد.

برای تهیه شیر طلایی، یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر در حال جوش اضافه کنید و پس از کمی خنک شدن، یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی برای کاهش وزن به آن اضافه کنید. این ترکیب جادویی کمک می‌کند تا وزن شما کاهش یابد و التهابات کاهش یابند.

پودینگ کاسنی برای کاهش وزن:

برای تهیه پودینگ کاسنی، به یک لیوان شیر، یک قاشق غذاخوری آرد ذرت، یک قاشق غذاخوری عرق کاسنی و کمی شربت افرا اضافه کنید و روی شعله حرارت دهید تا ترکیبی کمی غلیظ و شبیه به پودینگ درست کنید. سپس این پودینگ را لذت ببرید و از آن لذت ببرید.

مقدار مصرف عرق کاسنی برای کاهش وزن:

قبلاً – در زمانی که اجدادمان بیشتر سبزیجات می‌خوردند و ریشه‌ها را می‌جویدند – مصرف روزانه تقریباً ۱۳۵ گرم اینولین بود. البته، با توجه به عادات گوارشی فعلی ما، توصیه نمی‌شود که به این مقدار مصرف کنیم. با این حال، با مصرف کمتری از کاسنی به صورت عرق، دمنوش یا در غذاها، می‌توانیم همچنان به سلامت خود کمک کنیم. در برخی موارد، مصرف زیاد فیبر کاسنی ممکن است باعث تولید گاز و نفخ شود.

بنابراین، پژوهش‌ها معمولاً توصیه می‌کنند که مصرف روزانه ۱۰ گرم اینولین را به عنوان یک دوز استاندارد انتخاب کنیم. با این حال، هنوز دوز استاندارد رسمی برای مصرف عرق کاسنی به منظور کاهش وزن وجود ندارد. مصرف روزانه ۵ گرم اینولین به تقویت رشد پروبیوتیک بیفیدوباکتری در روده کمک می‌کند و برای جذب بهتر کلسیم، توصیه می‌شود روزانه ۸ گرم یا بیشتر اینولین مصرف شود که بعضی از آن به وسیله عرق کاسنی تامین می‌شود. به طور کلی، نوشیدن نصف فنجان عرق کاسنی مخلوط شده با یک فنجان آب، برای پیشگیری از یبوست مناسب به نظر می‌رسد. با این حال، افراد سردمزاج یا بلغمی باید در این زمینه با متخصص تغذیه خود مشورت کنند.

زمان مصرف عرق کاسنی برای کاهش وزن:

بهترین زمان برای مصرف عرق کاسنی، صبح و قبل از صبحانه است تا اثرات کاهش وزن را نشان دهد.

عوارض مصرف عرق کاسنی به منظور کاهش وزن:

همانند سایر فیبرها، اگر اینولین موجود در عرق کاسنی به طرز سریع یا به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند عوارضی مانند گاز، نفخ و درد شکم ایجاد کند. بسیاری از افرادی که از عوارض گوارشی شکایت می‌کنند، نمی‌دانند که روزانه چه مقدار اینولین مصرف می‌کنند و بیشتر آن‌ها حتی از وجود این ماده غذایی آگاهی ندارند.

به‌طور خاص، باید توجه داشت که علاوه بر کاسنی، اینولین در بسیاری از غذاهای دیگر نیز وجود دارد و باید این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرند. به همین دلیل، مانند سایر منابع فیبری، توصیه می‌شود که مصرف عرق کاسنی را با مقادیر کم شروع کرده و به آرامی آن را افزایش داد. در غیر این صورت، ممکن است شخص با مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال مواجه شود.

بیشتر بخوانید  چگونه رژیم غذایی سم‌زدایی عمل می‌کند و چه اثری در کاهش وزن دارد؟

علاوه بر این، افزایش مصرف مایعات به همراه مصرف عرق کاسنی، به پردازش و هضم بهتر فیبر موجود در آن کمک می‌کند. با این حال، افرادی که مشکلات گوارشی جدی دارند یا در حال بهبود پس از برخی بیماری‌ها هستند، باید از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنند و قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند.

از طرف دیگر، فروکتولیگوساکارید نیز از فیبر ریشه کاسنی به دست می‌آید. این فیبر غذایی طبیعی با استفاده از آب داغ و از گیاه کاسنی استخراج می‌شود و در فرایند لاغری نقش دارد. علاوه بر این، اینولین در مقادیر کمتر در گندم کامل، برخی سبزیجات و میوه‌ها مانند مارچوبه، سیر و موز نیز یافت می‌شود.

در مورد خواص طعمی اینولین، نسخه‌های با زنجیره طولانی‌تر طعمی کرمی دارند و اغلب در کاهش محتوای چربی محصولات استفاده می‌شوند. از طرف دیگر، نسخه‌های با زنجیره کوتاه (FOS) طعمی تقریباً شیرین دارند و به عنوان جایگزین قندهای مصنوعی و شکر در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مکمل‌ها و برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، معمولاً ترکیبی از اینولین با زنجیره کوتاه و بلند استفاده می‌شود و این ترکیبات در تحقیقات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همانطور که در بالا گفته شد، مصرف بیش از حد یا سریع عرق کاسنی برای لاغری ممکن است ناراحتی گوارشی ایجاد کند. البته این ناراحتی ممکن است با هر نوع فیبری رخ دهد. فیبر کاسنی با عبور از روده کوچک و تخمیر توسط باکتری‌های روده بزرگ، وظیفه خود را انجام می‌دهد. همچنین، به نظر می‌رسد برخی از افراد نسبت به اینولین و FOS حساس‌تر هستند و ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف آن‌ها داشته باشند.

استفاده مناسب و معقول از اینولین و عرق کاسنی برای بهبود گوارش و لاغری بسیار مفید است. ترکیبی از اینولین با زنجیره کوتاه و بلند می‌تواند ناراحتی روده و یبوست را کاهش دهد. انجمن ایمنی غذای اروپا نیز تایید کرده است که مصرف روزانه حداقل 12 گرم اینولین یا FOS کاسنی می‌تواند یبوست را کاهش دهد.

مصرف نصف فنجان عرق کاسنی در روز به عنوان نوشیدنی می‌تواند در لاغری و درمان بیماری‌های مربوط به گوارش، کبد و پوست مفید باشد. این نوشیدنی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و اسید فولیک است که بهبود سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از گرسنگی زودهنگام جلوگیری می‌کند. همچنین، به دلیل طبع سرد و خنک خود، برای افرادی که گرم‌مزاج هستند بسیار مفید است.

انولین که فیبر ژل‌مانندی است و محلول در آب می‌شود، نقش مهمی در بهبود عملکرد باکتری‌های مفید روده و کاهش یبوست دارد. همچنین، می‌تواند فرآیند تخلیه معده را کند کند و احساس سیری را ایجاد کرده و در لاغری کمک کند.

برخی از روش‌های مصرف عرق کاسنی شامل مصرف همزمان عرق کاسنی و عرق شاه‌تره، دمنوش ریشه و گل کاسنی، لاته شیرطلایی و عرق کاسنی و پودینگ کاسنی هستند. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که مصرف بیش از حد یا سریع عرق کاسنی ممکن است باعث نفخ و دل‌درد شود و برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند مضر باشد. بنابراین، بهتر است مصرف آن را با اندازه‌گیری و در راستای توصیه‌های پزشکان انجام دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.