ورزش بروز
0

ویژگی‌های اصلی کفپوش ورزشی

کفپوش
بازدید 224

امروزه ورزشکاران در انتخاب باشگاه یا سالن ورزشی با مشکل مواجه هستند زیرا تعداد سالن‌های ورزشی روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل، سالن‌های ورزشی برای جذب و حفظ مشتریان، باید تلاش کنند. البته این کار با وجود یک سالن ورزشی خالی از مردم که تجهیزات با کیفیت در آن وجود ندارد، غیر ممکن است. به عنوان مثال، یک سالن ورزشی که دارای اتاقی به عنوان رختکن و همچنین دوش و دستگاه‌های پیشرفته و مختلف است، بیشتر می‌تواند توجه ورزشکاران را به خود جلب کند. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند ورزشکاران بیشتری را جذب کند، وجود کفپوش ورزشی مناسب برای سالن است.

بطور کلی، راز ایجاد بستری ایمن برای ورزش کردن، کفپوش ورزشی مناسب است. کفپوش باعث می‌شود ورزشکاران بتوانند بدون محدودیت و ترس از آسیب جسمانی و با ایمنی کامل ورزش کنند و از اوقات خود لذت ببرند.

مزایا و ویژگی‌های کفپوش ورزشی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد یک لایه ایمن برای ورزشکاران در حین ورزش کردن.
  • جذب ضربه برای جلوگیری از آسیب جسمانی ورزشکاران هنگام زمین خوردن.
  • عدم لغزندگی کفپوش ورزشی و جلوگیری از سر خوردن ورزشکاران.
  • ضد آب بودن کفپوش ورزشی و قابلیت تمیز شدن آن با استفاده از یک طی یا پارچه نخی.
  • قابلیت نصب و تعمیر آسان کفپوش ورزشی، در صورت دچار شدن به آسیب.

چند منظوره بودن کفپوش ورزشی یکی از ویژگی‌های مهم آن است. این کفپوش‌ها قابل استفاده برای رشته‌ها و ورزش‌های مختلف هستند و بسیار بادوام و انعطاف‌پذیر هستند و در برابر پارگی و فشار مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل می‌توان دستگاه‌های سنگین بدنسازی را روی آن‌ها قرار داد. یکی از مسائلی که برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار مهم است، ایمنی بالا است. فدراسیون‌های ورزشی همواره به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند. کفپوش‌های ورزشی چند منظوره، ایمنی بالایی دارند و میزان لغزش و لرزش آن‌ها بسیار کم است. یکی دیگر از مزایای این کفپوش‌ها، سبک بودن آن‌ها است که حمل و نقل آن‌ها را بسیار آسان می‌کند.

بیشتر بخوانید  چند وعده غذایی باید یک بدنساز در روز مصرف کند؟

انواع مختلف کفپوش‌های ورزشی عبارتند از:

  • کفپوش ورزشی PVC: یکی از انواع کفپوش‌های ورزشی، کفپوش ورزشی پی وی سی است که از پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود و به عنوان کفپوش‌های وینیلی نیز شناخته می‌شود. این کفپوش‌ها دارای دوام و مقاومت بالایی هستند و توسط فدراسیون جهانی تایید شده‌اند. کفپوش‌های PVC دارای نوع‌های مختلفی مانند رولی، پارکتی و تایلی هستند. از کفپوش‌های نوع رولی بیشتر برای سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود.
  • کفپوش ورزشی ماشینی: این کفپوش‌ها از لاستیک ساخته می‌شوند و برای ورزش‌های ماشینی و ورزش‌های با وزن بالا مناسب هستند. ضخامت آن‌ها بیشتر از سایر کفپوش‌هاست و قابلیت جذب ضربه بیشتری دارند.
  • کفپوش ورزشی چوبی: این کفپوش‌ها از چوب ساخته می‌شوند و برای ورزش‌هایی مانند بسکتبال، والیبال و فوتسال مناسب هستند. ضخامت آن‌ها بین ۲۲ تا ۴۰ میلی‌متر است.
  • کفپوش ورزشی رزینی: این کفپوش‌ها از رزین ساخته می‌شوند و برای ورزش‌هایی مانند هاکی روی یخ، فوتبال دستی و تنیس روی میز مناسب هستند. این کفپوش‌ها دارای مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت هستند و برای فضاهای با ترافیک بالا مناسب هستند.
  • کفپوش ورزشی چمن مصنوعی: این کفپوش‌ها شبیه به چمن طبیعی هستند و برای ورزش‌هایی مانند فوتبال، هاکی و راگبی مناسب هستند. این کفپوش‌ها دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت و ضربه هستند و نیاز به نگهداری کمتری نسبت به چمن طبیعی دارند.

کفپوش‌های لاستیکی از پلاستیک‌های بازیافت شده تولید می‌شوند و به همین دلیل به آنها کفپوش‌های لاستیکی یا کفپوش‌های بازیافتی نیز گفته می‌شود. این کفپوش‌ها به دلیل کیفیت و دوام بالایی که دارند، در سالن‌های بدنسازی و دو میدانی استفاده می‌شوند. این کفپوش‌ها در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف قابل دسترسی هستند و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کفپوش‌ها این است که نصب آن‌ها بسیار ساده است و برای ثابت ماندن بر روی زمین نیازی به چسب ندارند.

بیشتر بخوانید  بهترین روش محاسبه نسبت دور کمر به باسن یا WHR

کفپوش‌های لاستیکی

از پلاستیک‌های بازیافت شده تولید می‌شوند و به همین دلیل به آنها کفپوش‌های لاستیکی یا کفپوش‌های بازیافتی نیز گفته می‌شود. این کفپوش‌ها به دلیل کیفیت و دوام بالایی که دارند، در سالن‌های بدنسازی و دو میدانی استفاده می‌شوند. این کفپوش‌ها در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف قابل دسترسی هستند و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کفپوش‌ها این است که نصب آن‌ها بسیار ساده است و برای ثابت ماندن بر روی زمین نیازی به چسب ندارند.

کفپوش‌های پازلی

شامل تکه‌های کوچکی هستند که مانند قطعات یک پازل به یکدیگر جفت می‌شوند و به همین دلیل نصب آن‌ها بسیار ساده است. به دلیل جنس مقاوم و مناسبی که دارند، در سالن‌های بدنسازی و ورزش‌های رزمی مانند تکواندو، کاراته، جودو و غیره استفاده می‌شوند. این کفپوش‌ها با نام تاتامی نیز شناخته می‌شوند و به علت سبک وزن بودن آن‌ها حمل و نقلشان بسیار راحت است.

در هنگام انتخاب کفپوش ورزشی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نوع ورزشی که قرار است بر روی کفپوش انجام شود

اگر ورزشکاران در طول تمرینات به صورت مکرر دویدن و پریدن دارند، باید از کفپوشی استفاده شود که دارای ویژگی جذب شوک از بدن ورزشکاران باشد تا از آسیب به مفاصل و ماهیچه‌ها جلوگیری شود.

کفپوش باید از ویژگی‌هایی مانند کشش و عدم لغزش برخوردار باشد و بتواند امکان پرش توپ را فراهم کند.

بهتر است کفپوشی با ویژگی‌های ضد عفونی و ضد باکتری برای حفظ بهداشت ورزشکاران انتخاب شود.

اگر سالن ورزشی چند منظوره باشد و علاوه بر ورزش‌هایی مانند بدمینتون، بسکتبال و والیبال، ورزش‌هایی مانند بدنسازی و یوگا نیز انجام می‌شود، باید از یک کفپوش مناسب استفاده شود که ترکیبی از موارد ذکر شده در بالا را داشته باشد. برای سالن‌های پرورش اندام، به دلیل وجود تجهیزات سنگین، کفپوش باید دارای لازن با دوامی و ضربه‌پذیری بالا باشد.

بیشتر بخوانید  راهنمایی کامل رژیم جنی کریگ

کفپوش سالن ورزشی باید علاوه بر محافظت از بدن ورزشکاران در برابر ضربه، برای انجام فعالیت‌های مختلف نیز مناسب باشد و همچنین در برابر دستگاه‌های سنگین بدنسازی مقاومت داشته باشد. از محبوب‌ترین انواع کفپوش ورزشی، کفپوش ورزشی پایافلور است که در ساختار آن یک لایه فوم به کار رفته است و کیفیت بالایی دارد. این کفپوش‌ها کاربرد چندگانه‌ای دارند و برای سالن‌های چند منظوره بسیار مناسب هستند.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *