ورزش بروز
0

هوای پاک با دوچرخه سواری

دوچرخه
بازدید 227

 

دوچرخه، وسیله‌ای بی‌آلایش با دو چرخ است که توسط یک زین به هم وصل شده و ابزارآلات ساده دیگری روی آن نصب شده‌اند. این وسیله دوست‌داشتنی، یادآور خاطرات شیرین و بی‌بازگشت کودکی ماست و جایگزین مناسبی برای خودروهای امروزی است که هم شما را به مقصد می‌رساند و هم محیطی پاک و عاری از هر گونه دود و آلاینده را با خود به ارمغان می‌آورد. این وسیله پدالی با نیروی انسانی حرکت می‌کند و نیازی به مصرف سوخت ندارد. به همین جهت، یکی از موثرترین وسایل نقلیه جهت پاک‌سازی هوا به شمار می‌آید. با دوچرخه می‌توانید چند ساعتی را بی‌دغدغه بگذرانید و از رکاب‌زدن در طبیعت یا سطح شهر لذت ببرید و ساعت‌ها استرس و تنش‌ها را از خود دور کنید. در واقع، نوعی حس آزادی و رهایی به شما دست می‌دهد. دوچرخه وسیله‌ای بسیار سرگرم‌کننده است که برای سوار شدن بر آن نیاز به مهارت خاصی نیست؛ البته کسانی که دوچرخه سواری را به عنوان یک رشته ورزشی می‌بینند و به صورت حرفه‌ای دوچرخه سواری می‌کنند، تمام مهارت‌ها و فن‌وفنون لازم جهت رسیدن به مرحله قهرمانی را به شکلی حرفه‌ای فرا می‌گیرند.

شما می‌توانید این وسیله پرطرفدار و کاربردی را در فروشگاه‌های دوچرخه تهیه کنید. البته قبل از خرید، از نوع جنس بدنه و نوع کارایی آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه وی‌راید یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دوچرخه در ایران است. این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین انواع دوچرخه را در سبد کالای خود قرار داده است. بدین ترتیب، هر فرد با هر سلیقه و برای هر کاربردی می‌تواند دوچرخه مد نظر خود را در این فروشگاه انتخاب کند و با خرید دوچرخه ویراید، از لذت دوچرخه‌سواری بهره‌مند شود.

دوچرخه در بازار با مدل‌های مختلف از نظر کاربرد وجود دارد؛ مانند دوچرخه‌های جاده‌ای، دوچرخه‌های مسافرتی، دوچرخه‌های Cyclocross، دوچرخه‌های هیبریدی، دوچرخه‌های جاده‌ای Adventure، دوچرخه‌های Time Trial، دوچرخه‌های دنده ثابت، دوچرخه‌های کوهستان، دوچرخه‌های کروزر، سه چرخه‌های بزرگسال، دوچرخه‌های شهری، دوچرخه‌های BMX، چرخه‌های تاشو، دوچرخه‌های خوابیده و دوچرخه‌های دونفره. همچنین، از نظر جنس بدنه و نوع ساختار نیز در انواع مختلف طراحی و ساخته شده‌اند؛ مانند دوچرخه‌های آلیاژ آلومینیوم، فولاد، کربن و غیره. در ادامه، به معرفی برخی از انواع دوچرخه می‌پردازیم و شما را با کاربردهای آن‌ها آشنا خواهیم کرد. اگر قصد خرید دوچرخه دارید یا علاقمند به آن هستید، تا پایان مطالب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید  برنامه تمرین قدرتی و بدنسازی برای آتش‌نشانان

انواع دوچرخه از لحاظ آلیاژ بدنه

دوچرخه‌ها از لحاظ جنس و آلیاژ بدنه به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • دوچرخه با بدنه فولاد: این نوع دوچرخه دارای استحکام خوبی است و به دلیل آهنی بودن بدنه آن، بسیار مقرون به صرفه است. از معایب این نوع دوچرخه‌ها می‌توان به سنگینی آن‌ها و زنگ زدگیشان اشاره کرد. همچنین، فرم‌دهی به آن‌ها مشکل بسیاری دارد. تولیدکنندگان این نوع دوچرخه از دو نوع فولاد به نام‌های فولاد کششی بالا و فولاد کرومی استفاده می‌کنند.
  • دوچرخه با بدنه آلومینیومی: آلومینیوم یکی از پرطرفدارترین نوع آلیاژها جهت ساخت دوچرخه است زیرا از لحاظ وزنی بسیار سبک بوده و فریم آن نسبت به فولاد خشک‌تر و دارای انتقال نیروی بیشتری است. این نوع دوچرخه قابل فرم‌دهی بوده و به همین سبب، از تنوع بالایی برخوردار است.
  • دوچرخه با بدنه کربن
  • در دوچرخه‌های مسابقاتی و رده بالا، دوچرخه‌هایی با بدنه کربن مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیبر گرافیک یا همان فیبر کربن (CF) در ساختار این نوع دوچرخه به کار می‌رود. بدنه این نوع دوچرخه‌ها بسیار سبک‌تر و خشک‌تر از نوع آلومینیومی است و از انتقال نیروی بالایی برخوردارند. در ساختار این نوع دوچرخه، الیاف کربن با مواد دیگری ترکیب شده و به صورت کامپوزیت در بدنه دوچرخه به کار می‌رود.

انواع دوچرخه از لحاظ کاربرد

دوچرخه‌ها بسته به نوع کاربرد و محل استفاده، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

دوچرخه جاده‌ای: این نوع دوچرخه طراحی شده است تا به راحتی بر روی آسفالت حرکت کند. از لاستیک‌های ناز و صاف برای حرکتی روان در جاده‌ها استفاده می‌شود. این نوع دوچرخه برای مسابقات جاده‌ای نیز مناسب است و دارای ساختاری سبک‌تر نسبت به سایر دوچرخه‌هاست. اما این دوچرخه‌ها بار سنگین را تحمل نمی‌کنند و به همین دلیل برای مسافرت و تورها مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید  تمرین و چگونگی حفظ استمرار مانند حرفه‌ای‌ها

دوچرخه سایکلوکراس

دوچرخه سایکلوکراس نوعی دوچرخه جاده‌ای است با طراحی متفاوت که هم مناسب جاده‌های آسفالتی و هم جاده‌های ماسه‌ای و چمنی استفاده می‌شود. این دوچرخه همانند دوچرخه‌های معمولی دارای یک دسته دنده است، اما برای کنترل بهتر دوچرخه، تایرهای آن کمی ضخیم‌تر از نوع معمولی هستند و از ترمزهای سبک استفاده می‌شود.

دوچرخه‌های مسافرتی

دوچرخه‌های مسافرتی نیز نوعی از دوچرخه جاده‌ای هستند با این تفاوت که قادر به حرکت بر روی سطوح مختلفی مانند سنگ فرش‌ها، چمن‌ها و ماسه‌ها هستند. این دوچرخه‌ها مناسب برای مسافت‌های طولانی هستند و نسبت به دوچرخه‌های معمولی از دنده‌های سبک‌تری برخوردارند. این ویژگی باعث شده که دوچرخه سوار به راحتی بارهای سنگین را در جاده‌های شیب‌دار حمل کند.

Adventure

دوچرخه جاده‌ای Adventure یکی از جدیدترین دوچرخه‌های دنیا است که به عنوان دوچرخه همه کاره شناخته می‌شود و قابلیت حرکت در هر نوع جاده‌ای را داراست و از کارایی بالایی برخوردار است. این دوچرخه مانند دوچرخه Cyclocross از لاستیک‌های پهن برخوردار است. یکی از مزیت‌های این دوچرخه، قیمت مقرون به صرفه آن است و همانند دوچرخه مسافرتی، برای مسافت‌های طولانی مناسب است. تمامی این دوچرخه‌ها در فروشگاه ویراید موجود می‌باشد و با خرید دوچرخه ویراید، به راحتی می‌توانید از کیفیت و کارایی بالای این دوچرخه‌ها استفاده کنید.

دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان یکی از معروف‌ترین انواع دوچرخه است که در فروشگاه ویراید نیز موجود است. این دوچرخه مناسب برای مسیرهای غیرجاده‌ای و مسیرهای شیب‌دار است و از دسته‌های صاف و دنده‌های کم استفاده می‌کند. کمک فنر دوچرخه کوهستان خاص بوده و از تعلیق مناسب برای مسیرهای شیب‌دار برخوردار است. این دوچرخه انواع کمک فنر و تعلیق‌های متفاوتی دارد، برخی از آن‌ها فقط در قسمت جلو و برخی دیگر در قسمت عقب وجود دارد. این دوچرخه هم می‌تواند به عنوان دوچرخه جاده‌ای و هم به عنوان دوچرخه مسافرتی استفاده شود.

بیشتر بخوانید  ویژگی‌های بدنی حیاتی در بازیکنان والیبال

دوچرخه Time Trial

دوچرخه Time Trial از طراحی ویژه‌ای برخوردار است تا آیرودینامیک آن به حداکثر برسد. طراحی این دوچرخه به گونه‌ای است که پس از سوار شدن، دوچرخه به سمت جلو خم می‌شود تا در سرعت‌های بالا بتواند در برابر باد مقاومت کند. این نوع از دوچرخه‌ها برای مسابقات دوچرخه سواری استقامتی مناسب است و برای تردد در جاده‌ها استفاده نمی‌شود.

دوچرخه‌های دنده ثابت

دوچرخه‌های دنده ثابت نیز برای مسابقات داخل سالن‌های ورزشی تعبیه شده‌اند، زیرا پیست‌های این نوع از سالن‌ها از مسیر بیضی مانند تشکیل شده‌اند تا دوچرخه‌های دنده ثابت بتوانند با سرعت بالا در آن حرکت کنند. این دوچرخه‌ها توانایی سرخوردن ندارند و زمان حرکت دوچرخه، پاهای شما حتما باید روی پدال باشد. صندلی این نوع دوچرخه صاف می‌باشد و مناسب فضای بیرونی پیست نیست.

دوچرخه‌های تاشو

دوچرخه‌های تاشو مناسب سفر بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را در قایق و ماشین قرار داد. این دوچرخه‌ها از چرخ‌های کوچک ساخته شده‌اند و قابلیت تاشو شدن دارند.

دوچرخه‌های خوابیده

دوچرخه‌های خوابیده با ارتفاع کم و طول زیاد برخوردارند. این دوچرخه‌ها راحت بوده اما پدال زدن با آن‌ها بسیار سخت است.

دوچرخه‌های دو نفره

دوچرخه‌های دو نفره برای دو نفر هم‌زمان کارایی دارند و بر روی تمامی مسیرها قابل حرکت می‌باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده انواع دوچرخه، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه دوچرخه ویراید مراجعه کنید و با بازدید از محصولات این فروشگاه و استفاده از راهنمایی و مشاوره‌های کارشناسان فروش این سایت، از خرید دوچرخه ویراید برای خود و فرزندانتان لذت ببرید و خاطراتی خوش رقم بزنید. از همراهی شما تا انتهای مطالب سپاسگزاریم.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *