ورزش بروز
0

مزایا و کاربردهای استفاده از عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی
بازدید 175

فواید استفاده از باتوم کوهنوردی و کاربردهای آن

باتوم کوهنوردی، سراسری که شما در حال پیاده‌روی در سراسر کشور هستید یا در تعطیلات کوتاه‌مدت آخر هفته، می‌تواند حس بهتر و تنوع بیشتری را در برنامه پیاده‌روی شما به وجود آورد. استفاده از باتوم کوهنوردی، به ویژه در صعودهای زمستانی و کوهپیمایی‌های طولانی مدت چند روزه، بسیار کاربرد دارد و اصولاً ضروری است. همچنین، بسیاری از کوهنوردان و کوله‌گردانان حرفه‌ای و با تجربه به دلایل مختلف از استفاده از باتوم کوهنوردی لذت می‌برند. در زیر، ۷ دلیل مهم برای استفاده از باتوم کوهنوردی آورده شده است که می‌تواند شما را قبل از برنامه صعودتان متقاعد کند:

۱. کاهش استرس مفاصل:

بزرگترین مزیت و کاربرد باتوم در کوهنوردی این است که فشار و استرس مفاصل را هنگام قدم برداشتن جذب می‌کند، به ویژه در صعودها و فرودها. آیا تا به حال در هنگام کوهپیمایی در یک مسیر سراشیبی تند درد زانویی را تجربه کرده‌اید؟ با استفاده از باتوم کوهنوردی، می‌توانید فشار زانوها را کاهش داده و درد را تسکین دهید.

۲. واگذار کار به دستان خود، به آنها اجازه دهید آن را انجام دهند!

در کوهنوردی و پیاده‌روی، اصلی که مهم است، نقش پاها است و شما ممکن است به طور معمول کار دستان خود را نادیده بگیرید. یکی از فواید استفاده از باتوم کوهنوردی، تمرین دادن دستان شما است و می‌تواند به شما در جلوگیری از تورم دستان در هنگام صعود کمک کند. آویزان کردن دستان به سمت کمره در زمان صعود، باعث ضعف در گردش خون می‌شود و در نتیجه باعث تورم انگشتان، بازوها و مچ‌ها می‌شود. با نگه داشتن دستان بالا و استفاده از باتوم کوهنوردی که باعث عمل پمپاژ می‌شود، گردش خون را بهبود می‌بخشید و می‌تواند از تورم جلوگیری کند.

۳. حفظ تعادل بهترین شکل ممکن را تضمین می‌کند.

آیا می‌دانستید چه چیزی بهتر از دو پا است؟ چهار پا! یکی دیگر از مزایای استفاده از عصای کوهنوردی، این است که باتوم به عنوان یک اندام دیگر و به‌صورت تکمیلی عمل می‌کند تا در مواجهه با زمین‌های سخت، پایداری بیشتری به شما بدهد. با استفاده از باتوم، می‌توانید تعادل خود را در عبور سریع از زمین‌های شنی، برفی و حتی یخی بهبود بخشید. در صعود و نزول در مسیرهای باریک و شیبدار کوه و تپه‌های ناهموار، استفاده از عصای کوهنوردی کار راحت‌تری را فراهم می‌کند. همچنین، در مقابل بادهای شدید ایستادن، استفاده از باتوم کوهنوردی بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید  محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)

استفاده از عصای کوهنوردی به شما کمک می‌کند تا در حفظ سرعت مناسب در کوهنوردی یاری داشته باشید. با استفاده از عصا، می‌توانید خود را در یک ریتم آرام و متناوب (پا، میله، پا، میله) قرار داده و به شما کمک کند تا به مدت طولانی در یک دوره کوهنوردی خوب عمل کنید. تجربه نشان داده است که هنگام استفاده از عصاهای کوهنوردی، افراد تمایل به حرکت سریع‌تر داشته و علاوه بر آن، حرکات تکراری و ریتمیک در حین کوهنوردی می‌تواند در حدودی مدیتیشنی برای شما باشد.

از باتوم کوهنوردی برای اندازه‌گیری قدرت یخ و عمق برف استفاده کنید. تعیین عمق برف یا ضخامت یخ در کوهنوردی‌های زمستانی و در مناطق برفی معمولاً دشوار است. استفاده از باتوم کوهنوردی می‌تواند این حدسیات را برطرف کند و به شما کمک کند تا با آرامش از خطرات عبور کنید. با فرو بردن عصا کوهنوردی در برف، میزان عمق آن را نشان می‌دهد و می‌توانید قدم‌های بعدی را در مکانی امن‌تر قرار دهید.

میله‌های چادر کمپینگ را در خانه بگذارید! کوهنوردان اغلب وسایل چندمنظوره را ترجیح می‌دهند، زیرا این باعث سبک‌تر شدن بار آن‌ها می‌شود. برخی از چادرهای سبک به شما این امکان را می‌دهند که تیرهای چادر را همراه نبرید و به جای آن از عصاهای کوهنوردی برای نگهداشتن سازه استفاده کنید.

هنگام مواجهه با حیوانات وحشی، باید از خودتان دفاع کنید. همواره اهمیت دارد که در حضور در طبیعت، به محیط اطراف خود آگاه باشید. هر اقدامی که بتوانید انجام دهید تا از پنهان شدن حیوانات وحشی یا تجاوز به قلمرو آن‌ها جلوگیری کنید، بسیار حائز اهمیت است. با تمام تلاش‌هایتان، گاهی اوقات امکان مواجهه با حیوانات در کوهنوردی‌ها اجتناب‌ناپذیر است. یکی از مزایای استفاده از باتوم کوهنوردی در چنین شرایطی، این است که با ضربه زدن باتوم‌ها به یکدیگر یا به درختان و صخره‌ها، صدایی بلند و ناگوار ایجاد کنید که اغلب حیوانات را می‌ترساند. همچنین، می‌توانید باتوم کوهنوردی را بالای سر خود تکان دهید تا بزرگتر و تهدید‌آمیز‌تر به نظر برسید، که این می‌تواند حیوانات را از نزدیک شدن به شما منصرف کند.

بیشتر بخوانید  4 تا از بهترین روش ها برای درمان چربی سینه در مردان

کاربرد باتوم کوهنوردی

بیشتر افراد متوجه شده‌اند که باتوم‌های کوهنوردی قادرند وزنی که بر زانوها، باسن و ستون فقرات متوجه می‌شود را تا 25 درصد کاهش دهند. علاوه بر این، عصای کوهنوردی یک ابزار بسیار ساده است که با آموزش مقدماتی، می‌تواند تجربه کوهنوردی شما را به بهترین حالت تبدیل کند، به طوری که شما هم ورزش داشته باشید و هم از فعالیت خود لذت ببرید. کاربرد باتوم کوهنوردی به ویژه حمایت از ماهیچه‌های ستون فقرات و مفصل‌های زانو است. هرچند همیشه استفاده از باتوم کوهنوردی الزامی نیست، اما در برخی مسیرها و در شرایط مختلف و به وابستگی به برنامه کوهنوردی، استفاده از آن ضروری می‌شود.

کوهپیمایی طولانی

در برنامه‌های کوهنوردی که نیاز به طی کردن مسافت‌های زیاد دارند، بدیهی است که کوهنورد باید در مدت زمان بیشتری با یک کوله پشتی سنگین‌تر و باری بیشتر به کوهپیمایی بپردازد. این همه عوامل باعث می‌شوند استفاده از باتوم کوهنوردی برای افراد الزامی باشد. در مسیرهای طولانی، این وسیله کارآمد، فشار و خستگی روی قسمت پایین تنه را کاهش می‌دهد و به عضلات بالاتنه کمک می‌کند تا خطرات آسیب به پاها را کاهش داده و کوهنورد را قادر می‌سازد که با یک ریتم یکنواخت، زمان بیشتری را در مسیر خود طی کند.

هنگام حمل کوله‌پشتی سنگین

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از باتوم در هنگام کوهنوردی، به تساوی تقسیم بار در سراسر بدن کمک می‌کند و استرس تجمعی روی لگن، ساق‌ها، زانوها و پشت کمر را کاهش می‌دهد. این به ویژه زمانی که شما یک کوله‌پشتی کوهنوردی سنگین را به دوش می‌اندازید صحت دارد. به خصوص در هنگام صعود در مسیرهای بالایی، استفاده از باتوم قدرت و استقامت شما را افزایش می‌دهد و به حفظ تعادل در مقابل بار سنگین کمک می‌کند. در نتیجه، تنفس شما منظم‌تر و راحت‌تر می‌شود و خستگی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  روش‌های درمانی درد آرنج

کاربرد باتوم کوهنوردی در همه کوهنوردی‌ها و پیاده‌روی‌ها به طور کامل لازم نیست. اما بسیاری از افراد به دلیل مزایایی که دارد، انتخاب می‌کنند تا در حین حرکت فشار زیادی از مفاصل خود بکاهند و در حفظ تعادل در زمین‌های پیچیده کمک شوند. برخی از افراد متوجه می‌شوند که با استفاده از باتوم سریعتر حرکت می‌کنند و از دسته‌های خود لذت می‌برند. در عین حال، برخی دیگر باور دارند که باتوم کوهنوردی محدودیتی برای دست و پا است و نمی‌پسندند که دستانشان در حین راه رفتن مشغول باشند. اگر تصمیم به استفاده از عصاهای کوهنوردی دارید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنها به طول مناسب تنظیم شده‌اند و از تکنیک مناسب برای بهره‌برداری از تمام مزایایی که ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *