ورزش بروز
0

شناسایی یک مربی نامناسب

مربی
بازدید 221

قبل از اینکه به مربی شخصی پول زیادی بپردازید، بهتر است این راهنما را مطالعه کنید. این راهنما به شما کمک می‌کند تا به راحتی مربی خوب از بد را تشخیص دهید.

یک مربی باید چه نیازهایی را برطرف کند؟

قبل از استخدام یک مربی، اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید، این است که آیا او مناسب اهداف شماست یا نه؟ بنابراین، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید.

آیا قصد دارید وزن خود را کاهش دهید؟

میزان چربی سوخته شده چقدر است؟ آیا قصد دارید عضلات خود را قوی‌تر کنید؟ آیا قصد دارید توانایی استقامتی خود را افزایش دهید؟ یا فقط به دنبال داشتن بدنی مناسب هستید؟

در اینجا، بسیاری از بدنسازان اشتباهاتی می‌کنند:

اشتباه ۱: مطمئن نیستید که مربی، تخصص لازم در زمینه هدفتان را دارد یا نه!

اگر مربی می‌تواند بدن عضلانی برای یک بدنساز بسازد، نیازمندی‌های دیگر مانند قوی‌تر شدن را نیازمند تخصص دیگری می‌کند.

آیا به دنبال مربی پاورلیفتینگ هستید که به شما حرکات اصلی اسکوات، ددلیفت و پرس سینه را آموزش دهد؟ آیا شما تازه‌کار هستید و می‌خواهید مربی به شما اصول اولیه را یاد بدهد؟ به دنبال چه نوع شخصیتی هستید؟ آیا نیاز به مربی دارید که در تمام مراحل، همراه شما باشد یا اینکه نیاز به فضای شخصی خود دارید؟ آیا به کسی نیاز دارید که مرتب تشویقتان کند یا به شخصیتی سخت‌گیر نیاز دارید؟

وقتی که با مربیی هم راستای اهداف‌تان پیدا کردید، حالا نوبت به بررسی عمیق‌تر می‌رسد.

اشتباه ۲: قبول کردن کورکورانه هر چیزی که مربی می‌گوید، بدون اینکه از سازگاری با مربی مطمئن شوید.

  • مربی باید با حوصله داستان شما را گوش کند، نه اینکه در حین صحبت، به گوشی تلفنش توجه کند.
  • مربی باید از شما در مورد آسیب‌دیدگی‌های قبلی و تجربیات تمرینی‌تان بپرسد.
  • مربی باید از سابقه تغذیه و حساسیت‌های شما آگاهی داشته باشد.
  • مربی باید در مورد تخصص و تجربیاتش با شما صحبت کند.
  • مربی باید انتظارات زمانی برای رسیدن به اهداف‌تان را مشخص کند.

اشتباه ۳: فکر می‌کنید برنامه تمرینی خوب، باید پیچیده باشد! برخی از مربیان با اضافه کردن حرکات پیچیده به برنامه، سعی می‌کنند بدنساز را گیج کنند.

این کار باعث می‌شود بدنساز فکر کند که مربی دارای دانش بالایی است. البته برنامه‌های تمرینی پیچیده خوب هستند، اما به یاد داشته باشید که خسته کردن یک بدنساز با اضافه کردن تعداد بیشتری ست و تکرار، کار آسانی است، اما سختی این کار این است که به آرامی و با توجه به شرایط بدنی بدنساز، به سمت هدفش حرکت کنید و به او کمک کنید تا به طور مداوم پیشرفت کند.

اگر مربی هر یک از این جملات را به شما گفت، باید به سرعت در جهت دیگری فرار کنید:

  • زیاد اسکوات را پایین نزنید، برای زانوهایتان ضرر دارد.
  • از دستگاه استفاده کنید، از وزنه‌های آزاد بهتر است.
  • این حرکات شکم باعث چربی سوزی می‌شوند.

مربی باید تمرکزش را بر روی رسیدن به نتایج قرار دهد و به یاد داشته باشید که مربی برای شما کار می‌کند. آیا او برنامه‌ی تمرینی شما را براساس آسیب‌دیدگی‌های قبلی شما تنظیم می‌کند؟ آیا موقع تمرین، به شما توجه می‌کند؟ آیا به شما وقت کافی می‌گذارد؟ این سوالات مهمی هستند که باید در انتخاب مربی خود در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید  برنامه دارویی خشک کردن بدنسازان حرفه‌ای

تفاوت‌های یک مربی خوب و بد

در جامعه بدنسازی، مربیان زیادی را می‌شناسیم که به کارشان علاقه‌مندند و از کمک کردن به دیگران لذت می‌برند. شاید همین الان در حال تصمیم گیری برای انتخاب یک مربی جدید برای خود باشید. اما چگونه باید تشخیص دهید که آیا این مربی برای شما مناسب است یا نه؟ این یکی از مسائل حساس در جامعه بدنسازی ماست. در کشورمان، رابطه بین مربی و بدنساز، برخلاف دیگر نقاط دنیا که رابطه بین تمرین دهنده و ورزشکار است، رابطه بین استاد و شاگرد است. در جامعه بدنسازی کشورمان، این رابطه به گونه‌ای اسطوره‌ای، تبدیل به یک رابطه پهلوانی و مرشدی شده است.

مربیان بزرگ هم در زندگی ورزشی خود اشتباهات زیادی را مرتکب شده‌اند. در ادامه فهرستی از اشتباهاتی که مربیان بزرگ مرتکب می‌شوند آمده است:

۱. مربی اشتیاق زیادی دارد تا ورزشکار وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کند.

قوی شدن برای هر بدنسازی به عنوان پایه ورزشی او مهم است. تا قدرتمند نشوید، نخواهید توانست به اندازه‌های بزرگ عضلانی دست پیدا کنید. اما گاهی اوقات مربیان بزرگ، ورزشکاران را تشویق می‌کنند تا به زیر وزنه‌هایی بروند که برای آن آماده نبوده‌اند، یا آن‌ها را تشویق به استفاده از روش‌هایی کرده‌اند که در سطح بسیار پیشرفته قرار داشته‌اند.

این اشتباه می‌تواند باعث شود ورزشکار فرم درست اجرای حرکت را رعایت نکند و در نتیجه با آسیب دیدگی و ناامیدی از بدنسازی روبرو شود.

باور و عقیده ثابتی ندارند.”

مربی‌هایی وجود دارند که در خلوت با دوستان، همیشه از رشته‌های فیزیک و کراس فیت انتقادات شدید می‌کنند، اما وقتی نوبت به تبلیغات برای باشگاهشان می‌رسد، کراس فیت و ایروبیک را به شدت می‌توانند بزرگ نویسند تا هر کسی فکر کند آنها از بدو تولد کراس فیت‌باز بوده‌اند!

بعضی از مربیان حتی اگر یک‌بار هم حرکات کراس فیت را انجام نداده‌اند، برنامه‌های تمرینی کراس فیت را به مشتریانشان تجویز می‌کنند. این به خاطر این است که مد روز است و ممکن است اگر این کار را نکنند، مشتریانشان را از دست بدهند.

“زمان کافی برای تمرینات شخصی خود نمی‌گذارند.”

بعضی از مربیان در باشگاه شاگرد بسیار زیادی دارند و به اندازه کافی وقت برای دنبال کردن برنامه تمرینی شخصی خود ندارند. همچنین هنگامی که می‌خواهند تمرین کنند، اصلاً به اندازه کافی انگیزه برای ادامه تمرین ندارند.

اشتیاق و انگیزه، عواملی هستند که تفاوت بین یک مربی معمولی و یک مربی عالی را مشخص می‌کنند.

در عین حال، به عنوان یک مربی، شما چیزی با نام کارت ویزیت ندارید، بلکه بدن شما کارت ویزیت شماست!

به جای اینکه به نیاز شاگرد توجه کنند، برنامه‌های پیچیده را تنظیم می‌کنند تا بگویند: خیلی سرشان می‌شود!!”

بیشتر بخوانید  برنامه تمرینی مایک منتزر : بهترین و کاربردی ترین سیستم های تمرینی

این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک مربی می‌تواند مرتکب شود. بعضی از مربیان به جای اینکه به نیاز شاگردان خود توجه کنند، از تکنیک‌های پیچیده در یک برنامه تمرینی استفاده می‌کنند تا نشان دهند که خیلی خاص هستند!

هدف این است که ورزشکار شما نتیجه بگیرد نه اینکه یک برنامه جذاب طراحی کنید. برنامه باید ورزشکار را قوی‌تر، عضلانی‌تر و در کل، حال او را بهتر کند، نه اینکه معیاری برای اعتبار شما باشد!

داشتن تکبر و تحقیر بدنسازان خوش هیکلاین اشتباه معمولاً توسط مربیانی صورت می‌گیرد که اشتباه ۴# را مرتکب می‌شوند. مربیانی که در جمع، دوست دارند بدنسازان دیگر را که از هیکل‌های بزرگی برخوردارند، تحقیر کنند! طوری رفتار می‌کنند که انگار از همه بیشتر می‌دانند. اما باید به شما بگویم: بدنسازان حرفه‌ای می‌دانند که این ادعاها چقدر توخالی هستند!!”

بعضی از مربیان به اشتباه ۴# می‌افتند و تکبر و تحقیر بدنسازان خوش هیکلاین را دوست دارند. آن‌ها در جمع، از بدنسازان دیگر که از هیکل‌های بزرگی برخوردارند، تحقیر می‌کنند و به نظر می‌رسد که از همه بیشتر می‌دانند. اما باید به شما بگویم که بدنسازان حرفه‌ای می‌دانند که این ادعاها چقدر بی‌معنی هستند.

مطمئن باشید که بدنسازان بزرگ نتیجه خود را به دلیل هیچ چیز نخواهند داشت. اگر شما قوی‌تر و بزرگ‌تر شده‌اید، حتماً به دلیل انجام درست تمرینات مناسب و تغذیه سالم. ممکن است که بدنسازان حرفه‌ای دلیل علمی پشت تصمیماتشان را ندانند، اما در هر حال، نتیجه‌گیری‌هایشان را دارند و باید به آن‌ها احترام گذاشت.

در رشته بدنسازی، یادگیری نکات آموزنده مهمترین مسئله است، برای هر کسی که بخواهد یک بدنساز حرفه‌ای باشد، مهم نیست که گمنام باشد یا دکترای علوم تغذیه و تربیت بدنی داشته باشد.

خیلی علمی صحبت می‌کنند”

این موضوع را بسیار دیده‌ام، به ویژه زمانی که فردی با یک سوال خاص به مربی مراجعه می‌کند. مربی این فرصت را به دست می‌آورد و با صحبت کردن به گونه‌ای که حتی یک دکتر را نیز گیج می‌کند، خود را به عنوان یک فرد دانشمند نشان می‌دهد!

آخرین چیزی که فردی که سوال پرسیده است می‌خواهد، این است که به عنوان یک احمق به نظر بیاید! مربی شاید فکر کند با ارائه این اطلاعات، ورزشکار را حیران خود کرده است، اما در حقیقت بدنساز را از خود بیزار می‌کند!

همیشه از توضیحات ساده و کوتاه استفاده کنید. اگر کسی جزئیات بیشتری را می‌خواهد، خود به شما خواهد گفت.

پدر ورزشکار را در باشگاه در می‌آورند!”

هدف یک مربی باید این باشد که ورزشکار را به اهدافش برساند، نه اینکه در باشگاه به او آسیب برساند و کاری کند تا به مدت سه هفته از درد و رنج بیاندازد! (مانند فیلم راکی!)

خیلی از مربی‌ها می‌دانند که نیازی به این همه رنج و زجر نیست، اما به خاطر کسب شهرت، چنین کارهایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل کافئین چیست؟

بله، قطعاً کار سخت و پشتکار ریشه تمامی موفقیت‌هاست. اما بین تمرینات سخت و تمرینات احمقانه فرق بزرگی وجود دارد!

هر کسی می‌تواند در باشگاه، جان بقیه را در بیاورد. این یکی از راه‌های سریع مشهور شدن است. اما رساندن ورزشکار به هدفش از طریق تمرینات مناسب و تمرینات پرفشار، داستان دیگری است.

“ظاهر مربی افتضاح است”

باید بدانید که همه برای رقابت در مستر المپیا، با ژنتیک و شرایط لازم برخوردار نیستند! بسیاری از بارترین مربی‌ها خودشان در انتهای فهرست قرار دارند و در طول عمر مربی‌گری خود، عناوین زیادی ندارند.

آن‌ها به عنوان مربی‌ها فعالیت می‌کنند چون به دیگران کمک کردن در این زمینه، اشتیاق دارند. آن‌ها به عنوان مربی‌های بزرگ تلقی می‌شوند چرا که در تمام زندگی خود تسلیم نشده‌اند و همچنان برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

این را باید بگویم که، من انتظار ندارم مربی‌ها به شکل آرنولد شوارتزنگر باشند، اما هر کسی که به دیگران کمک می‌کند تا به فیزیک مورد نظرشان برسند، باید خودش نیز به فرم مناسبی دست یابد.

از اشتراک دانش خود سر باز می‌زنند”

روزی که نکات جدیدی در مورد تناسب اندام یاد نگیرید، روزی است که اشتیاق خود را از دست داده‌اید. یک مربی خوب همیشه در حال یادگیری نکات جدید در مورد رشد عضلانی، سوزاندن چربی و افزایش توان و قدرت است.

عدم به دنبال دانش روز باشید، خطای بسیار بزرگی است اما از این بدتر، عدم به اشتراک‌گذاری دانش فعلی خودتان است.

وقتی چیزی را به دیگران آموزش می‌دهید، این فرصتی است تا آن مفهوم را به سطح بالاتری یاد بگیرید. خود فرایند آموزش دادن، باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

باور کنید با به اشتراک‌گذاری دانش، فرصت‌های بسیار بزرگی برای شما فراهم می‌شوند که تا حالا موجود نبوده‌اند!

بعضی مربیان فکر می‌کنند که اگر به شخصی چیز جدیدی یاد دهند، ممکن است بازار خود را به خطر بیندازند. اما واقعیت این است که هر چه دانش خود را بیشتر به اشتراک بگذارید، افراد بیشتری به سمت شما جذب می‌شوند.

مشتریان احتمالی به خودشان فکر می‌کنند که این مربی که به صورت رایگان این اطلاعات را در اختیار من قرار می‌دهد، اگر او را استخدام کنم، چه چیزهای جدیدی را به من یاد خواهد داد!

“حرف آخر”

باور کردن اینکه هر چقدر هزینه مربی بیشتر باشد، بهتر است، یک برداشت اشتباه است. هزینه باید معیار انتخاب مربی نباشد، بلکه ارزش و تجربه او باید معیار اصلی باشد.

زمانی که پول برای یک جلسه با مربی پرداخت می‌کنید، در واقع هزینه سال‌ها تجربه او را پرداخت می‌کنید. در واقع، تمام سوالات مربوط به تناسب اندام خود را به کسی که پاسخ این سوالات را می‌داند، برون‌سپاری می‌کنید.

مربی به شما اطمینان می‌دهد که تمریناتتان به درستی انجام می‌شود. امیدوارم مربی خوبی پیدا کنید و ارزش مربیان خوب را بدانید، چرا که آن‌ها خیلی کم پیدا می‌شوند!

شما چه خصوصیاتی را برای یک مربی خوب ضروری می‌دانید؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *