ورزش بروز
0

راهنمایی انتخاب مربی مناسب

انتخاب مربی مناسب
بازدید 252

هنگامی که قصد شروع ورزش را دارید، انتخاب یک مربی مناسب اولین اقدام یک ورزشکار پس از ورود به باشگاه است.

اما با توجه به اینکه مربیان هم ممکن است ناکارآمد باشند، باید به نشانه‌هایی که در یک مربی برای جلوگیری از انتخاب اشتباه وجود دارد، توجه ویژه داشته باشیم. بنابراین، انتخاب یک مربی مناسب اصل مهمی در ورزش است.

تشخیص مربی ناکارآمد و پر مدعی

با اطمینان می‌توان گفت انتخاب یک باشگاه و البته یک مربی مناسب می‌تواند یک فرآیند سخت باشد. این به دلیل این است که بسیاری از مدارک و گواهی‌ها غیرمعتبر هستند، در حالی که دریافت آن‌ها کار آسانی است.

ممکن است شما در انتخاب مربی تجربه زیادی نداشته باشید یا تا کنون با یک مربی پرمدعا کار نکرده باشید. به همین دلیل، در این مقاله، ۵ مورد از نشانه‌های مهم که می‌تواند در این امر به شما کمک کند، را بررسی خواهیم کرد.

چند نکته‌ی دیگر برای انتخاب مربی مناسب :

۱- مربی قبل از شروع جلسه تمرینی هیچ سوالی از شما نمی‌پرسد.

حداقل نیمی از فرآیندی که یک مربی باید برای افراد تحت تعلیم خود در نظر بگیرد، دریافت اطلاعات در مورد مصدومیت‌های احتمالی و اهداف ورزشی ورزشکار است. به عنوان مثال، ممکن است هدف شما چربی سوزی باشد، اما مربی شما بر روی تمرینات قدرتی تاکید دارد. بنابراین، اگر مربی قبل از شروع برنامه تمرینی با شما در مورد این مسائل صحبت نمی‌کند، این نشان‌دهنده ناکارآمدی این مربی است.

راهکار:

توصیه می‌شود که به دنبال یک مربی باشید که شنونده خوبی باشد و حاضر باشد حداقل نیمی از وقت تمرین را به دریافت اطلاعات مرتبط با فرایند ورزشی شما اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید  بهترین راه درمان چاقی شکمی چیست و کدام غذاها باعث چاقی شکمی می‌شوند؟

۲- مربی مناسب شما را تشویق به تحمل درد ناشناخته نمی‌کند.

یک مربی خوب و با تجربه تفاوت بین عکس‌العمل ورزشکار در حین مواجهه با تمرینات سخت و طاقت‌فرسا با دردهای ناشی از مصدومیت و یا محدودیت‌های جسمی ورزشکار را می‌داند. اگر او به این موارد توجه کافی ندارد، پس قطعاً نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و تنها یک فرد از خود راضی است.

ورزش کردن با این دسته از مربیان ممکن است شما را از ورزش زده کند و حتی در حالات دیگر ممکن است باعث آسیب‌های جدی به شما شود.

راهکار:

توصیه می‌شود که سعی کنید یک مربی را انتخاب کنید که در هنگام بروز درد، تلاش کند تا ریشه‌یابی آن را انجام دهد. همچنین، او باید با ارائه راهنمایی‌های مفید و جامع، شما را همراهی کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که او یک مربی ورزشی است و نه یک پزشک تخصصی.

۳- مربی مناسب قادر به تنظیم برنامه منعطف است.

شما باید بتوانید از مربی خود بخواهید که گزینه جایگزین برای یک یا چند حرکت تمرینی شما در نظر بگیرد. اگر او از این امر امتناع کند و یا نتواند گزینه یا گزینه‌های مناسب دیگری ارائه کند، احتمالاً مربی مناسبی را انتخاب نکرده اید.

در علم بدنسازی، ایجاد نظم حرکتی بسیار ضروری است و این نظم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. با این حال، تنوع در حرکات بدنسازی نامحدود است. یک مربی باید قادر باشد با توجه به هدف ورزشی شما، یک حرکت جایگزین برای ایجاد حس رضایت در شما پیدا کند. اگر قادر به ارائه گزینه مناسب نیست، پس قطعاً انتخاب او به عنوان مربی شخصی مناسب نبوده است.

بیشتر بخوانید  مزایا و فواید استفاده از اسید لاکتیک برای ورزشکاران چیست؟

راهکار:

در اولین جلسه تمرینی، با پرسش و درخواست تغییر برخی حرکات، مربی خود را مورد آزمایش قرار دهید تا در صورت نیاز، بتوانید به سرعت مربی خود را تغییر دهید.

۴- به عنوان یک تازه‌وارد در باشگاه، احساس ناخوشایندی می‌کنید.

این اتفاق ممکن است به دلیل جوی که در باشگاه حاکم است رخ دهد. با این حال، یک مربی خوب و کارآمد باید کنترل کاملی بر محیط کاری خود داشته باشد و حتماً باید بستری آرامش‌بخش را در طول تمرینات ورزشی شما فراهم کند.

این اقدام باعث ایجاد انگیزه در شما و در نتیجه بهبود پیگیری شما در روند ورزش خواهد شد. مدیریت مناسب از سوی مربی، رابطه مستقیمی با دستاوردهای شما دارد.

راهکار:

در اولین قدم، در انتخاب باشگاه، به فضای آن توجه کنید. با دیدن شیوه رفتاری مربی، می‌توانید به این نتیجه برسید که تمرین در کنار آن شخص تا چه حدی می‌تواند مفید باشد. همچنین، شرایط باشگاه را نیز بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مناسبیتی با نیازهای شما دارد.

۵- مربی شما به خاطر عدم دستیابی به اهدافی که خود تعیین کرده است، شما را تحقیر می‌کند.

در انتخاب یک مربی مناسب، یکی از نشانه‌های یک مربی ناکارآمد، عدم درک متقابل از ورزشکاران مختلف است. بعضی از ورزشکاران ممکن است نتوانند یا نخواهند سبک زندگی یک بدنساز حرفه‌ای را پیروی کنند، در حالی که مربی آنها تنها سبک زندگی خود را صحیح می‌داند. باید رژیم و برنامه تمرینی هر فرد با توجه به شیوه زندگی منحصر به فرد آن شخص تنظیم شود. اگر مربیتان به دلیل اینکه شب قبل نتوانسته‌اید از خوردن کیک تولد گذشته باشید، شما را تحقیر می‌کند. بدون شک، مربی مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

بیشتر بخوانید  چرا نباید صبحانه بخوریم؟

راهکار:

دنبال یک مربی باشید که بتواند شرایط زندگی شما را به درستی درک کند و در طول مسیر، شما را به پیشرفت ترغیب کند. نه اینکه سبک زندگی خود را به شما تحمیل کند.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *