ورزش بروز
0

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی چیست؟

فیتنس و بدنسازی
بازدید 141

تناسب اندام، به یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردان و زنان تبدیل شده است. برای رسیدن به این هدف، افراد از روش‌های مختلفی مانند رژیم غذایی و ورزش‌های مختلف استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بدنسازی و فیتنس یکسان هستند، اما باید گفت که تفاوت این دو رشته ورزشی، فراتر از تصور شماست. تفاوت فیتنس و بدنسازی، به هدف، نوع تمرینات و حتی تغذیه مربوط می‌شود. در این مقاله، تمام تفاوت‌های فیتنس و بدنسازی بیان شده است. اگر به دنبال یافتن رشته ورزشی مناسب برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

برای درک تفاوت فیتنس و بدنسازی، ابتدا باید با معنای هر دو آشنا شویم. هر دو این رشته‌های ورزشی برای به دست آوردن تناسب اندام مورد استفاده قرار می‌گیرند. با آشنایی با معنای فیتنس و بدنسازی، می‌توانیم تا حدودی با تفاوت این دو رشته ورزشی آشنا شویم. در ادامه، هر دو رشته ورزشی را از نظر معنایی بررسی خواهیم کرد.

فیتنس به معنای تناسب اندام است و در ورزش فیتنس، افراد برای به دست آوردن تناسب اندام و آمادگی جسمانی، تمریناتی انجام می‌دهند. فیتنس یک سبک زندگی است که شما را به انجام فعالیت و حفظ سلامتی سوق می‌دهد. افرادی که به دنبال سلامتی بدن عمومی مانند قوی شدن قلب و عروق، افزایش انعطاف‌پذیری و استقامت هستند، باید فیتنس را برای خود انتخاب کنند. فیتنس اغلب در بین خانم‌ها طرفداران بیشتری دارد زیرا با این ورزش، علاوه بر سلامت بدن، تناسب اندام نیز با چربی سوزی تضمین می‌شود. همچنین، هدف اصلی این ورزش، به دست آوردن عضلات حجیم نیست؛ بنابراین نیازی به دانستن قیمت مکمل‌های بدنسازی نیست.

بیشتر بخوانید  "بهترین سال‌های عمر یک بدنساز"

بدنسازی به ورزشی گفته می‌شود که با استفاده از دستگاه و وزنه، به عضله‌سازی سرعت می‌بخشد. در بدنسازی، هدف افزایش حجم عضلات و به دست آوردن اندامی ورزشکاری است. این ورزش برای افرادی که به دنبال زیبایی اندام هستند، مانند افراد لاغر یا با اضافه وزن، پیشنهاد می‌شود. البته، افزایش حجم عضلات فقط با ورزش امکان‌پذیر نیست؛ در واقع، در کنار رژیم غذایی ورزشی، نیاز به استفاده از مکمل‌های بدنسازی مانند مکمل گلوتامین نیز است.

تفاوت فیتنس و بدنسازی در زمینه تمرینات نیز وجود دارد. از آن‌جایی که هدف از فیتنس، لاغری و تناسب اندام است، تمرینات آن با وزنه‌های بسیار سبک و در روز‌های بیشتری انجام می‌شود. مدت زمان انجام تمرینات فیتنس بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است و شامل ورزش‌های آکروباتیک، ریتمیک و هوازی است.

در مقابل، تمرینات سخت با وزنه‌های سنگین در بدنسازی برای رشد سریع و حجیم کردن عضلات انجام می‌شود. پرورش اندام با تمرینات سنگین و رژیم غذایی مناسب با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. برای رسیدن به هدف خود، بدنسازان باید پروتئین به مقدار بالا مصرف کنند و همچنین مکمل‌های پمپ برای افزایش قدرت و عملکرد استفاده کنند.

تمرینات فیتنس به منظور ازبین‌بردن چربی و افزایش کشش، انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات، آمادگی جسمانی و آمادگی قلبی عروقی انجام می‌شود و افزایش توده عضلانی، هدف اصلی آن نیست. این تمرینات برای آقایان و خانم‌هایی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب هستند. پس از تمرین‌های فیتنس، مانند بدنسازی، استفاده از شیک پروتئین پیشنهاد می‌شود؛ زیرا پروتئین برای همه ورزشکاران ضروری است و در غیر این صورت، آسیب‌های وارده به عضلات بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  راهبردهای پیشرفته تمرینی برای افزایش سریع عضلات بازو

اگر به دنبال افزایش حجم عضلات و زیبایی اندام هستید، رشته بدنسازی بهترین گزینه برای شماست. در بدنسازی، تمرینات سخت‌تر و سنگین‌تر از فیتنس انجام می‌شود و برای اینکه به‌طور کامل از این تمرینات استفاده شود، حتما باید تحت نظر مربی با تجربه باشد. به‌طور کلی، وزنه‌های سنگین باعث می‌شوند که در مدت زمان کوتاهی به رشد عضلات خود برسید. به‌همین دلیل، برای افرادی که در مدت زمان کوتاهی به هدف موردنظرشان می‌رسند، بدنسازی گزینه‌ی مناسبی است که نباید از آن غافل شوند.

تفاوت اصلی بین فیتنس و بدنسازی در تنوع زیررشته‌های آن‌ها است. رشته‌های بدنسازی نسبت به فیتنس تنوع بالاتری دارند و شامل پاورلیفتینگ و پرورش اندام برای مسابقات می‌شوند. سن مناسب برای انجام تمرینات سنگین بدنسازی، پس از ۲۰ سالگی است؛ زیرا در این سن عضلات کامل رشد کرده و آسیب برای بلند کردن وزنه‌های سنگین کمتر خواهد بود. بدین ترتیب، بهترین سن برای بدنسازی بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

اگر در میانسالی به دنبال داشتن عضلات قوی و بدنی با استقامت بالا هستید، بهتر است به فیتنس روی آورید. ورزش فیتنس در سنین ۳۰ تا ۴۹ سالگی بهترین کمک را برای حفظ سلامتی شما خواهد کرد. در سنین بالای ۵۰ سال نیز می‌توان با انجام بدنسازی از مزایای آن بهره‌مند شد. بدنسازی در این سنین می‌تواند در کاهش روند کاهش عضلات و بافت همبند کمک کند.

در این مقاله به بررسی تفاوت فیتنس و بدنسازی پرداخته شده است و یکی از مهمترین عوامل کمک‌کننده به فیتنس و بدنسازی، رژیم غذایی مناسب است. در بدنسازی، رعایت رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است و باید حتماً از آمینواسیدهای ضروری بدن و پروتئین کافی بهره گرفت. برای دستیابی به این هدف، استفاده از مکمل‌های مخصوص بدنسازی پیشنهاد می‌شود و باید طبق برنامه مصرف شوند. در خرید مکمل‌ها باید به تاییدیه بهداشت توجه شود تا از خرید محصولات نامعتبر جلوگیری شود که ممکن است سبب وارد آمدن آسیب‌های غیرقابل جبران به بدن شود. در فیتنس، رژیم غذایی نیز بسیار مهم است، اما اولویت کمتری دارد.

بیشتر بخوانید  10 برنامه تمرینی فیتنس حرفه ای مردان هایپرتروفی عضلانی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *