ورزش بروز
0

اندازه و ابعاد دروازه فوتبال چگونه است؟

فوتبال
بازدید 330

اهمیت ابعاد و اندازه دروازه فوتبال

برای داشتن بازی فوتبال بهتر و دستیابی به هدف اصلی که پیشرفت در فوتبال است، رعایت قوانین استاندارد فدراسیون فوتبال جهان (فیفا) بسیار حائز اهمیت است. انتخاب صحیح ابعاد زمین و دروازه فوتبال باید با مقررات فیفا هماهنگ باشد و بسته به گروه سنی هدف، ابعاد و اندازه‌ها متغیر خواهند بود.

ابعاد دروازه فوتبال یک معیار مهم است که قبل از شروع بازی فوتبال باید مورد بررسی قرار گیرد. ثبات ابعاد دروازه فوتبال بخشی از عواملی است که به بازی لیگ در سطوح مختلف اعتبار می‌بخشد.

اندازه مناسب دروازه فوتبال برای بزرگسالان

اندازه دروازه هدف برای بزرگسالان 24 فوت در 8 فوت است که معادل 7.32 در 2.44 متر است. این اندازه در سطوح بازی 11 در 11 نفره در فوتبال استفاده می‌شود. دروازه‌ها می‌توانند از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته شوند. در لیگ‌های برتر، دروازه‌ها به صورت استاندارد از آلومینیوم ساخته می‌شوند و به زمین مسابقه متصل می‌شوند تا باکس تور را تشکیل دهند.

ابعاد دروازه فوتبال برای گروه‌های سنی مختلف

ابعاد دروازه فوتبال چمنی بسیار حائز اهمیت است، زیرا اندازه‌ها بسته به گروه سنی بازیکنان و تعداد افراد حاضر در زمین، متفاوت است. در صورتی که اندازه دروازه فوتبال چمنی با اندازه زمین فوتبال و نسبت بازیکنان همخوانی نداشته باشد، ممکن است بازی ناعادلانه شود.

به طور کلی، تمرکز بر گروه سنی و توانایی شوت کردن توپ به سمت تور دروازه، معیارهای تعیین ابعاد دروازه فوتبال است. برای انتخاب ابعاد دروازه فوتبال چمنی، چندین گزینه وجود دارد که باید با قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) و لیگ مطابقت داشته باشد. فدراسیون فوتبال یک سند تهیه کرده است که جزئیات این اطلاعات را برای اطمینان از برگزاری بازی‌های عادلانه ارائه می‌دهد.

  • فوتبال زیر 8 سال

در فوتبال زیر 7 و زیر 8 سال، تمرکز باید به طور ایده‌آل بر روی توسعه توانایی‌های فنی قرار گیرد. بنابراین، رعایت قوانین فدراسیون فوتبال در مورد ابعاد دروازه فوتبال چمنی به طور کامل اساسی است. در این رده سنی، کودکان باید به صورت 5 نفره بازی کنند و از توپی با سایز 3 و زمینی با ابعاد 40 یارد در 30 یارد (36.5 متر در 27.5 متر) استفاده کنند. برای اطمینان از پایبندی به قوانین FA، دروازه‌هایی با عرض 12 فوت (3.65 متر) و ارتفاع 6 فوت (1.82 متر) باید تهیه شود.

  • فوتبال زیر 10 سال
بیشتر بخوانید  ارتفاع و اندازه تور والیبال برای آقایان و بانوان

در فوتبال زیر 9 و زیر 10 سال، بازی‌ها باید به صورت 7 نفره با دروازه‌های مینی فوتبال با ابعاد 12 فوت در 6 فوت انجام شود. با این حال، در رده سنی زیر 9 سال از توپی با سایز 3 و در رده سنی زیر 10 سال از توپی با سایز 4 استفاده می‌شود.

  • فوتبال زیر 12 سال

زمانی که کودکان وارد تیم فوتبال زیر 11 سال می‌شوند، برای مسابقاتشان یک استاندارد مشخص در ابعاد دروازه وجود دارد. آنها در گروه‌های دو تیمی با 9 نفر در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. ابعاد زمین فوتبال آنها باید 80 یارد در 50 یارد (73 متر در 46 متر) باشد و تیرک دروازه‌ها باید به ابعاد 16 فوت در 7 فوت (4.88 متر در 2.13 متر) باشد. همین ابعاد برای فوتبال زیر 12 سال نیز صدق می‌کند.

  • فوتبال زیر 14 سال

کودکان در این مرحله از رشد خود عموماً بازی 11 نفره را شروع می‌کنند. با این حال، آنها همچنان در زمین‌های کوچکتر با ابعاد دروازه‌های کوچکتری بازی خواهند کرد. زمینی که برای فوتبال زیر 13 و 14 سال استفاده می‌شود، باید به ابعاد 90 یارد در 55 یارد (82 متر در 50 متر) باشد و تیرک دروازه باید به ابعاد 21 فوت در 7 فوت (6.4 متر در 2.13 متر) باشد.

  • فوتبال زیر 16 سال

در فوتبال زیر 15 و 16 سال، بازی با همان توپی که در بازی‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود و با تیرک دروازه به ابعاد 24 فوت در 8 فوت (7.32 متر در 2.44 متر) انجام می‌شود که دارای استاندارد حرفه‌ای است. با این حال، زمین فوتبال به ابعاد 100 یارد در 60 یارد (91.44 متر در 54.86 متر) کمی کوچکتر است.

  • فوتبال زیر 17 سال

این گروه سنی است که در آن بازیکنان به ابعاد حرفه‌ای منتقل می‌شوند. فدراسیون فوتبال مشخص می‌کند که بازی‌ها باید در زمینی با مساحت 110 یارد در 70 یارد (100.58 متر در 64.01 متر) انجام شود، اما قوانین محدودیت‌هایی وجود دارد که اندازه زمین را تا 90 یارد در 50 یارد (82.29 متر در 45.72 متر) کاهش می‌دهند. با این حال، ابعاد دروازه‌های فوتبال چمنی، بدون توجه به اندازه زمین، باید 24 فوت در 8 فوت (7.32 متر در 2.44 متر) باشد.

طبق قوانین فیفا، استانداردهای تعیین ابعاد دروازه فوتبال به شرح زیر است:

  • دروازه فوتبال باید در مرکز خط طولی دروازه قرار بگیرد و به یک اندازه دقیق باشد.
  • دو تیرک عمودی دروازه با پرچم‌های گوشه زمین باید از هر طرف در فاصله‌ای برابر قرار گیرند.
  • همه دروازه‌ها باید سفید باشند و تیرک‌های دروازه باید عرض و عمق یکسانی داشته باشند.
بیشتر بخوانید  توضیحات کامل درباره جام جهانی

تیرک‌های دروازه‌های فوتبال باید به صورت عمودی و ایستاده بر خط دروازه قرار گیرند و باید در موقعیت خود و به صورت محکم در جای خود باشند تا از جایگاه خود در طول مسابقه خارج نشوند.

میله افقی که اتصال دو تیرک عمودی است باید کاملاً موازی با خط دروازه باشد.

فاصله بین دو تیرک عمودی یا طول دروازه ۷.۳۲ متر و فاصله تیر افقی تا زمین یا ارتفاع دروازه ۲.۴۴ متر است.

انواع تیرک و تور دروازه فوتبال چیست؟

در حال حاضر، دو طرح اصلی برای تیر دروازه در بازار موجود است. تنها طرحی که به طور رسمی توسط اتحادیه فوتبال انگلیس برای استفاده رقابتی تایید شده است، دروازه‌های فوتبال سوکت شده هستند. این دروازه‌ها به طور دائم در زمین نصب می‌شوند، اما معمولاً در پایان فصل برای تمیزی و نگهداری جدا می‌شوند. دروازه‌های سوکتی که در بازی‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند، معمولاً دارای تورهای پشتیبان با تور مستقل هستند. اما در زمین‌های واقع در نزدیکی مناطق تماشاگران، تورها با استفاده از براکت‌های آرنجی به تیرها متصل شده و نگه داشته می‌شوند. همچنین، برخی از دروازه‌ها برای نگه داشتن تور از یک میله پشتی لولایی استفاده می‌کنند.

دروازه‌های مستقل تنها برای اهداف آموزشی توسط فدراسیون فوتبال تایید می‌شوند. آنها روی زمین ثابت نیستند و می‌توان آنها را قبل و بعد از هر جلسه تمرین جابه‌جا کرد.

دروازه‌های فوتبال چمنی در مسابقات حرفه‌ای معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. طرح‌هایی که از فولاد ساخته می‌شوند و دارای سوکت هستند، در بیشتر باشگاه‌ها و انجمن‌های آماتور محبوب‌تر هستند، زیرا با قوانین فیفا درباره ارتفاع و عرض دروازه تطابق دارند و همچنین گزینه‌ای مقرون به صرفه هستند. دروازه‌های آلومینیومی اغلب گران‌تر هستند، اما سبک‌تر و قابلیت جابه‌جایی دارند. آنها همچنین مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند، در حالی که دروازه‌های فولادی تنها با یک لایه نازک روی ضد زنگ محافظت می‌شوند.

ابعاد دروازه فوتبال سالنی (فوتسال)

همانطور که می‌دانید، فوتبال سالنی یا فوتسال، بازی‌ای است که توسط دو تیم 5 نفره در سالن‌های سرپوشیده انجام می‌شود و دارای قوانین خاص خود می‌باشد. بدیهی است که دروازه‌های استفاده شده در این نوع زمین که کوچکتر از زمین چمن است، ابعاد متفاوتی نسبت به فوتبال چمنی دارند. طبق قوانین نوشته شده توسط فیفا، ابعاد استاندارد دروازه فوتسال 3 متر در طول و 2 متر در ارتفاع می‌باشد. همچنین، رنگ دروازه فوتبال سالنی باید متضاد با رنگ زمین سالن باشد تا به طور کامل قابل تشخیص برای بازیکنان باشد و خطای دید را ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید  بهترین انتخاب کفش فوتسال و نکاتی در مورد انتخاب کفش سالنی

ابعاد دروازه فوتبال ساحلی:

دروازه فوتبال ساحلی، همانند دروازه‌های فوتبال چمنی و سالنی، دارای دو تیرک عمودی بر زمین و یک تیرک افقی است. دروازه فوتبال ساحلی برای بازی رسمی بزرگسالان ابعاد 5.5 متر در طول و 2.20 متر در ارتفاع دارد. تیرهای عمودی باید به طور کاملاً ایمن و محکم در زمین ماسه‌ای ثابت شوند، به طوری که هیچ خطری برای بازیکنان در اثر ضربه یا برخورد به وجود نیاید. جنس تور دروازه می‌تواند از کتان یا نایلون مخصوص باشد، مانند دروازه‌های فوتبال چمنی.

ابعاد دروازه فوتبال آمریکایی:

به دلیل تفاوت‌های چشمگیر در بازی فوتبال آمریکایی نسبت به فوتبال چمنی، شکل و ابعاد دروازه‌ها کاملاً متفاوت است. دروازه فوتبال آمریکایی شکلی به شکل حرف U دارد و میله پایه آن حدوداً 3 متر (10 فوت) ارتفاع دارد. ارتفاع هر دسته U شکل دروازه اصلی حدود 6 متر (20 فوت) است. این بدان معناست که یک دروازه فوتبال آمریکایی حدوداً 9 متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو دسته U شکل حدود 5.6 متر (18.5 فوت) است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که ابعاد دروازه‌های این دو رشته ورزشی به طور کاملاً متفاوت است.

جمع‌بندی ابعاد دروازه فوتبال:

دروازه استاندارد در فوتبال، در زمین‌هایی که به اندازه‌ی مناسبی برای بازیکنان قابلیت تنظیم دارند و دارای دروازه‌های استاندارد هستند، تأکید بیشتری بر کنترل بازی قرار دارد. بازی فوتبال در زمین‌های بسیار بزرگ، باعث تشویق به شوت‌های بلندتر و دویدن‌های طولانی‌تر در زمین فوتبال می‌شود. بازیکنان فوتبال از کودکی تا جوانی، تغییر در ابعاد زمین، اندازه دروازه، اندازه توپ، اندازه تیم و زمان بازی را تجربه می‌کنند. هدف بزرگترین این تغییرات این است که بازیکنان در پایان هر فصل فوتبال، عاشق بازی خود و به اندازه قبل از آن بازیکن باقی بمانند.

از فوتبال لذت ببرید و به سمت هدف درست حرکت کنید! هیچ چیزی مانند دیدن لبخند درخشان یک بازیکن هنگامی که ضربه او به دروازه می‌رود، وجود ندارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *