ورزش بروز
0

ابعاد و مساحت زمین والیبال | اندازه‌های طول، عرض و ابعاد زمین والیبال چقدر است؟

مساحت زمین والیبال
بازدید 344

والیبال

یک بازی بسیار سرگرم‌کننده است که می‌توان آن را در سالن‌های ورزشی، حیاط خانه، پارک و یا ساحل انجام داد. اما برای بسیاری از افراد، خطوط و نشانه‌گذاری‌ها در یک زمین والیبال گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اگر شما تازه وارد دنیای والیبال هستید، ممکن است با خطوط، ابعاد و ساختار زمین والیبال آشنا نباشید و به دقت و تقسیم‌بندی آنها توجه نکنید.

در این مقاله، یک راهنمای کامل در مورد انواع زمین‌های والیبال، ابعاد و سطوح مختلف برای والیبال داخل سالن، والیبال ساحلی و حتی والیبال در زمین برفی که به طور فزاینده‌ای محبوب شده است، ارائه می‌شود. باید توجه داشت که ابعاد زمین والیبال برای آقایان و خانم‌ها یکسان است، اما ارتفاع تور والیبال ممکن است متفاوت باشد.

تمام اطلاعات مذکور بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین FIVB ارائه شده است. ابعاد زمین والیبال بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط فدراسیون والیبال و همچنین قوانین مربوط به مسابقات لیگ، ممکن است متفاوت باشد. در برخی کشورها و مناطق خاص، قوانین مختلفی وجود دارد. اما برای مسابقات بین‌المللی و جهانی، زمین باید طبق استانداردهای FIVB باشد تا بتواند مجوز اجرا را دریافت کند.

ابعاد زمین والیبال بر این اساس است:

  • والیبال داخل سالن: طول 18 متر و عرض 9 متر.
  • والیبال ساحلی: طول 16 متر و عرض 8 متر.
  • والیبال برفی: طول 16 متر و عرض 8 متر.
  • والیبال نشسته: طول 6 متر و عرض 3 متر.

والیبال داخل سالن، محبوب‌ترین نوع ورزش والیبال است که با حضور 6 بازیکن در هر طرف زمین انجام می‌شود. به دلیل تعداد بیشتری بازیکنان در این نوع والیبال، زمین آن کمی بزرگتر بوده و بیشترین تعداد خطوط برای تقسیم زمین وجود دارد.

خطوط روی زمین والیبال به شرح زیر است:

زمین والیبال داخل سالن دارای ابعاد 18 متر طول و 9 متر عرض است. بنابراین، هر تیم یک زمین با ابعاد 9 در 9 متر در اختیار دارد.
حاشیه زمین با استفاده از خطوطی که رنگ آنها با سطح کف تفاوت دارد، مشخص می‌شود. عرض این خطوط تقریباً بین 5 تا 8 سانتیمتر است. همچنین، یک خط پیرامونی نیز وجود دارد که در خارج از زمین قرار می‌گیرد و شامل دو خط جانبی و دو خط اصلی است.

خط وسط (Center line) در والیبال، یک خط میانی است که به طور دقیق زیر تور وسط زمین کشیده می‌شود و برای جداسازی دو تیم از یکدیگر استفاده می‌شود. هدف اصلی این خط، کاهش آسیب‌های ناشی از برخورد بازیکنان با یکدیگر است. در والیبال، قانونی وجود دارد که اگر با هر قسمت از بدن خود از این خط عبور کنید، امتیازی به تیم مقابل داده می‌شود.

بیشتر بخوانید  تمامی قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال: مجموعه قوانین فوتبال در یک نگاه

با این حال، می‌توانید به آنچه به آن “زین کردن خط” معروف است، اقدام کنید. هنگام زین کردن خط، می‌توانید تقریباً تمام پای خود را در طرف دیگر خط زمین حریف قرار دهید، اما تا زمانی که یک قسمتی از پای شما هنوز با خط وسط تماس داشته باشد، به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد منطقه حمله یا یک سوم (Attack line) در والیبال به شرح زیر است:

در هر نیمه زمین والیبال، یک خط وجود دارد که هر نیمه را به سمت مرکز تقسیم می‌کند. این خطوط، از سمت خط مرکزی میانه زمین شروع شده و عرض 3 متر دارند که یک سوم هر زمین را در بر می‌گیرند و به آن خط حمله می‌گویند.

خط 3 متری، راهی برای جداسازی بازیکنان یک تیم بین ردیف جلو و عقب است. به عبارت دیگر، بازیکنان ردیف عقب مجاز نیستند از خط 3 متری و بالاتر از آن در ارتفاع تور، به پرش و حمله به توپ بپردازند.

اگر بازیکنان از پشت خط 3 متری پرش کنند، تنها مجاز به حمله به توپ هستند و حتی اگر هنگام فرود در منطقه حمله پایینی باشند، به عنوان خطا محسوب نمی‌شود.

این کار برای جلوگیری از اینکه تیم‌ها بتوانند در یک زمان 6 نفره، 5 گزینه حمله مختلف داشته باشند و راه پرواز توپ تیم مقابل را مسدود نکنند، در این مکان قرار داده شده است.

اندازه تور والیبال به شرح زیر است:

یک تور از خط وسط زمین والیبال عبور می‌کند. شبکه‌های تور والیبال از مربع‌های 10*10 در کنار هم تشکیل شده‌اند. هنگام بازی، توپ باید از روی تور پرتاب شود. ارتفاع تور برای دختران تقریباً 7.5 فوت (حدود 2.24 متر) بالاتر از زمین و برای پسران 8 فوت (حدود 2.43 متر) بالاتر از زمین قرار دارد. عرض تور 1 متر است و طول تور والیبال 976 سانتیمتر است که تقریباً حدود 35 سانتیمتر از هر طرف زمین بلندتر است.

تور والیبال از دو طرف به دو تیرک با ارتفاع حدوداً 2.5 متر وصل می‌شود. فاصله تیرک‌ها از هم حدود 11 متر است و خارج از محدوده زمین والیبال قرار دارد.

ابعاد منطقه سرویس در والیبال به شرح زیر است:

منطقه سرویس فضایی فراتر از هر دو خط انتهایی قرار دارد و یک بازیکن هنگام خدمت در آن ایستاده است. بازیکن سرویس زن در این منطقه عرضی 3 متر را در اختیار دارد و هنگام اقدام به زدن سرویس، سایر بازیکنان باید در مناطق شش گانه زمین جای گرفته باشند. پای بازیکن سرویس زن باید حدود 20 سانتیمتر قبل از خط اصلی زمین در حین پرتاب قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  ارتفاع و اندازه تور والیبال برای آقایان و بانوان

آنتن در والیبال به شرح زیر است:

در مسابقات رسمی والیبال، میله‌هایی به رنگ قرمز و سفید از هر طرف روی تور قرار دارند که دو انتهای عرضی و حاشیه زمین را نشان می‌دهند و به آنتن معروف هستند. ارتفاع این آنتن‌ها از روی تور حدود 80 سانتیمتر است و هرگونه تماس توپی یا برخورد خارج از آنتن‌ها، به عنوان خارج از محدوده تلقی می‌شود. آنتن‌های تور والیبال اصولاً از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شوند تا قابلیت انعطاف داشته باشند.

نوارهای کناری والیبال و منطقه آزاد:

نوارهای کناری به دو نوار سفید اشاره دارد که از تور والیبال به صورت عمودی بسته شده و در راستای خط طولی قرار دارند. این نوارها در هر دو طرف تور والیبال قرار دارند و بعضی اوقات به تیرک عمودی متصل می‌شوند.

منطقه آزاد یک فضای حاشیه‌ای است که اطراف زمین والیبال و در امتداد خطوط طولی و عرضی زمین قرار دارد. این منطقه برای کنترل توپ والیبال در صورت خارج شدن آن از زمین، برای بازیکنان ایجاد شده است. این منطقه به عنوان منطقه آزاد شناخته می‌شود.

انواع مختلف سطوح زمین والیبال سالنی:

در رقابت‌های والیبال داخل سالن، انواع مختلفی از کفپوش‌ها در دسترس هستند. به طور معمول، کفپوش فنری که به عنوان کفپوش شناور نیز شناخته می‌شود، در بیشتر سالن‌های والیبال استفاده می‌شود. همچنین، کفپوش‌های چوبی و پلی‌اورتان انعطاف‌پذیر نیز محبوبیت بیشتری دارند.

کفپوش Sprung برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ اختراع شد، اما تا سال ۱۹۲۰ در آمریکا مورد توجه قرار نگرفت. سپس با بهبود هر چه بیشتر مواد مورد استفاده در تولید آنها و افزایش دوام و پایداری، طرفداران آنها افزایش یافتند.

هدف اصلی یک کفپوش فنری، جذب شوک است در حالی که انرژی را بازگردانی خوبی دارد. این نه تنها از آسیب دیدگی بازیکنان جلوگیری می‌کند، بلکه در حرکات سریع و با سرعت بالا مانند پرش یا تغییر جهت، بسیار کمک‌کننده است.

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای کفپوش زمین‌های والیبال داخلی، لایه‌های ورزشی وینیل است. پوشش دادن زمین والیبال با این نوع کفپوش بسیار سخت تر است، اما زیرپوشش آن بسیار مقاوم‌تر است. وینیل کفپوشی است که در حال حاضر در بیشتر سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود. زیرا بسیار مقاوم است، شوک کمی را جذب می‌کند و به طور کلی گزینه‌ای پایدارتر و در عین حال هزینه کمتری است.

بیشتر بخوانید  آموزش فوتبال برای کودکان و بزرگسالان به همراه تکنیک‌های حرفه‌ای

زمین والیبال ساحلی:

والیبال ساحلی یک بازی است که توسط دو نفر در هر تیم انجام می‌شود. بنابراین، مساحت زمین کمی کوچکتر از زمین والیبال داخل سالن است. با این حال، هر چند کوچکتر باشد، بازی هیجان انگیزی است.

یک زمین والیبال ساحلی دارای ابعاد 8 متر در عرض و 16 متر در طول است. درست است که این فقط 1 متر باریکتر و 2 متر کوتاه‌تر است. اما وقتی فکر می‌کنید که فقط 2 بازیکن در این فضا بازی می‌کنند که در مقابل 6 بازیکن در والیبال باشگاهی وجود دارد، این واقعاً شگفت‌انگیز است.

طراحی زمین والیبال ساحلی بسیار ساده‌تر از زمین والیبال داخل سالن است. به طور ساده، این یک مستطیل است که تنها از خطوط پایه و حاشیه تشکیل شده است و خط میانی و خط یک سوم زمین وجود ندارد.

زمین والیبال برفی:

والیبال برفی به دلیل جذابیت و محبوبیت بیشتر، به مکان‌هایی که این بازی در آنها انجام می‌شود، جذب بیشتری کرده است. این مکان‌ها اغلب بالای کوه‌های زیبا و مناظر دیدنی قرار دارند که بسیار غیرمعمول هستند.

در والیبال برفی، هر تیم از 4 بازیکن تشکیل شده است، اما به دلیل شرایط سرما و لیز خوردن به دلیل روی یخ‌های لجنی، ممکن است شگفت‌زده شوید که زمین این بازی به اندازه زمین والیبال ساحلی است. زمین والیبال برفی دارای ابعاد 8 متر عرض و 16 متر طول است.

همچنین، چیدمان زمین بسیار ساده است، زیرا تنها از خطوط حاشیه اطراف زمین تشکیل شده است که به راحتی مکان ورود و خروج توپ را مشخص می‌کند. این زمین دارای دو خط حاشیه و دو خط اصلی است.

زمین والیبال نشسته:

طبق قوانین بازی‌های جهانی و المپیک، طول استاندارد زمین والیبال نشسته (Paravolley) برابر با 6 متر طول و 3 متر عرض است. به عبارت دیگر، هر نیمه زمین به ابعاد 3 در 3 متر در نظر گرفته شده است. خط منطقه حمله در این زمین از خط میانی با عرض 2 متر فاصله دارد. همچنین، ارتفاع تور برای خانم‌ها 110 سانتیمتر از سطح زمین و برای آقایان 115 سانتیمتر تعریف شده است. منطقه آزاد نیز حدوداً 6 متر از خطوط انتهایی زمین و 4 متر از کناره‌های زمین محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *