ورزش بروز
0

آیا مصرف کری آلکالین مناسب است یا خیر؟

مکمل
بازدید 221

به عنوان یک بدنساز، احتمالاً با نام کری آلکالین آشنایی دارید. اما آیا مصرف آن فایده‌ای دارد؟ و اگر دارد، چگونه باید از آن استفاده کرد؟

علاقه‌مندان به بدنسازی و تناسب اندام در سراسر جهان، سال‌هاست که با کری آلکالین آشنایی دارند. در دهه ۹۰ میلادی، کراتین که به عنوان یک ماده معرفی شده بود، وارد دنیای بدنسازی شد و باید بگویم که در این حوزه محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

اما سال‌ها گذشت و محبوبیت کراتین کاهش یافت و علاقه‌مندان به آن نیز کمتر شدند. البته جالب اینجاست که مطالعات علمی درباره کراتین به شدت افزایش یافته است.

بعضی از افراد به تدریج درباره اثرات جانبی کراتین صحبت کردند، از جمله نفخ شدن، درد معده و برخی سفرهای متعدد به دستشویی.

از طرفی، برخی بدنسازان متوجه شدند که نتایجی که پس از استفاده چندماهه از کراتین بدست می‌آورند، به دلیل فاصله زمانی طولانی بین شروع مصرف و دیدن نتایج، قابل اعتماد نیستند.

در نتیجه، کری آلکالین به عنوان یک جایگزین برای کراتین معرفی شد و بسیاری از بدنسازان از آن استفاده می‌کنند. جالب این است که نتایج مربوط به کری آلکالین در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده بوده و مشکلات نفخ معده نیز وجود ندارد. همچنین، برای استفاده از کری آلکالین مانند پودر کراتین مونو هیدرات نیازی به فاز بارگیری نیست.

قبل از بحث در مورد نحوه استفاده از کری آلکالین، بهتر است کمی در مورد کراتین مونو هیدرات توضیح داده شود.

کراتین چیست؟

کراتین یک ترکیب است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود تا انرژی لازم برای عضلات فراهم کند. این ترکیب در کبد ساخته می‌شود و ممکن است در پانکراس و کلیه‌ها نیز تولید شود. پس از تولید، کراتین وارد جریان خون می‌شود و به سلول‌های عضلانی منتقل می‌شود. در اینجا، به فسفات کراتین تبدیل می‌شود تا به عنوان منبع انرژی برای عضلات عمل کند. این فرآیند با کمک آنزیمی به نام کیناز کراتین صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  تمرینات تقویت عضلات ساق پا با ۸ تمرین

یک فرد متوسط روزانه حدود ۲ گرم کراتین تولید می‌کند. بدن در واقع حداکثر همین مقدار کراتین را تولید می‌کند و به همین دلیل میزان کراتین در بدن متعادل باقی می‌ماند.

هنگامی که کراتین به فسفات تبدیل می‌شود، به عنوان فسفوکراتین در سلول‌های بدن ذخیره می‌شود تا زمانی که به عنوان یک منبع انرژی شیمیایی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) تولید شود.

بعد از تولید ATP، فسفوکراتین به سرعت از کراتینین (یک فرآورده از سوخت و ساز در عضلات) آزاد می‌شود، سپس توسط کلیه از خون جمع‌آوری و توسط ادرار دفع می‌شود.

مکمل‌های کراتین می‌توانند سطح کراتینین خون را افزایش دهند، اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که بتوانند به کلیه‌ها آسیب برسانند. این اتهام بی‌اساسی است و به طور نادرستی به کراتین وارد شده است.

کراتین در غذاهایی مانند گوشت و ماهی وجود دارد، اما برای تولید کراتین، بدن نمی‌تواند فقط به منابع غذایی وابسته باشد

چرا؟

این امکان وجود دارد ذخایر کراتین بدن را با مصرف گوشت پر کرد، اما برای این کار باید روزانه ۴.۵ کیلوگرم گوشت مصرف کنید و این کار را برای ۵ روز ادامه دهید. با وجود گرانی گوشت، این کار به هیچ وجه جالب نیست.

استفاده از کراتین با فراهم کردن انرژی لازم برای انجام تمرینات سخت و کاهش زمان بازیابی، به افزایش حجم و قدرت عضلات کمک می‌کند.

مقدار مناسب استفاده از کراتین چقدر است؟

روش استاندارد مصرف کراتین، مصرف ۲۰-۳۰ گرم در روز در ابتدا و سپس کاهش مقدار آن به ۵-۱۵ گرم در روز است. البته، باید کراتین را همراه با کربوهیدرات‌هایی با شاخص قندی بالا مصرف کرد.

بهتر است برای اولین بار استفاده از این مکمل، در باشگاه صبر کنید تا اثرات آن را حس کنید. شما احساس قدرت و حجم بیشتری در عضلات خود خواهید کرد. تا به امروز، یکی از بهترین مکمل‌ها که تاثیری مشابه استروئید‌های غیرقانونی دارد ولی قانونی است، مکمل کراتین است.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره رژیم قلیایی

چرا کری آلکالینی؟

این متن را به فارسی بازنویسی کن:کری آلکالین، نوع دیگری از کراتین است! مثل کراتین، هدف از مصرف کری آلکالین نیز ساختن عضلات و افزایش عملکرد است. کری آلکالین را هم مثل کراتین به صورت پودر می‌شود مصرف کرد اما شکل عمومی مصرف آن به صورت کپسول یا قرص است. این فرم مصرف شایع‌تر است، چرا که اثرات جانبی مثل: نفخ کردن را کمتر دارد.

نکته جالب در مورد کری آلکالین، وجود ویتامین‌های A، B، C، D، E و K است. البته کراتین، پروتئین و منگنز نیز حضور دارند.

البته، بعضی از تولیدکنندگان، از ترکیبات مفید دیگری نیز استفاده می‌کنند. ترکیباتی مثل: روغن ماهی، کافئین، برگ زیتون، ریشه زنجبیل و…

کری آلکالین یک نوع دیگر از کراتین است که همانند کراتین، هدف از مصرف آن ساختن عضلات و افزایش عملکرد است. کری آلکالین به صورت پودر مانند کراتین است ولی شکل عمومی مصرف آن به صورت قرص یا کپسول است، چرا که این شکل مصرف اثرات جانبی مثل نفخ را کمتر دارد.

یکی از نکات جالب درباره کری آلکالین، حضور ویتامین‌های A، B، C، D، E و K است. همچنین کراتین، پروتئین و منگنز نیز در آن حضور دارند.

بعضی از تولیدکنندگان از ترکیبات مفید دیگری مانند روغن ماهی، کافئین، برگ زیتون، ریشه زنجبیل و … نیز در ترکیبات کری آلکالین استفاده می‌کنند.

بهترین روش مصرف کری آلکالین چیست؟

روش بهترین مصرف کری آلکالین به این صورت است:

  • شروع به مصرف با ۱-۲ کپسول در روز به صورت کپسول.
  • در صورت استفاده از پودر کری آلکالین، مصرف روزانه ۳ گرم توصیه می‌شود.

در کل، برای شروع بهتر است با دوز پایین شروع کنید و کم‌کم مصرف را افزایش دهید تا بدن به آن عادت کند.

اگر از پودر کری آلکالین استفاده می‌کنید، چندین مرحله وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

در اینجا مرحله بارگیری وجود ندارد و به همین دلیل باید روزانه حداقل ۱.۵ گرم کراتین مصرف کنید، برای هر دو حالتی که به باشگاه می‌روید و یا نمی‌روید.

بیشتر بخوانید  حقایقی در مورد رژیم کمبریج قبل از شروع این برنامه چه چیزی را باید بدانید

برای استفاده بهینه از کراتین، باید از یک چرخه ۱۴-۱۶ هفته‌ای پیروی کرده و در انتهای آن، به مدت حداقل ۴ هفته استراحت کرده و سپس چرخه را آغاز کنید. همچنین برای روزهایی که تمرین می‌کنید، باید یک وعده کراتین را قبل از تمرین و یک وعده دیگر پس از تمرین مصرف کنید.

از کری آلکالین به طور مستمر استفاده نکنید! مانند بسیاری از مکمل‌ها، باید زمان‌هایی برای قطع مصرف (مانند ۴ هفته) را در نظر بگیرید.

برای داشتن نتایج بهتر، می‌توانید این مکمل را همراه با مکمل آمینو اسید مصرف کنید.

علم درباره کری آلکالین چه می‌گوید؟

همانطور که همیشه پرسیده می‌شود، سوال اساسی این است که آیا مصرف این مکمل جواب می‌دهد و آیا اثرات جانبی دارد؟ مکمل‌های کراتین در خیلی از مسابقات ورزشی در سراسر جهان، به صورت قانونی مجاز هستند.

تحقیقات زیادی درباره کراتین انجام شده است و هیچ اثر جانبی منفی بزرگی گزارش نشده است. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کراتین بر روی عملکرد توانایی هوازی انسان تاثیری ندارد.

به طور معمول، از بدنسازان می‌شنویم که پس از مصرف کراتین نفخ شکم دارند، اما در کل، این اثر در مورد مصرف کری آلکالین کمتر است.

باید توجه داشت که اگر دچار پر کاری پاراتیروئید هستید و یا به دستور پزشک، هر روز کلسیم مصرف می‌کنید، بهتر است از کری آلکالین استفاده نکنید.

سخن آخر

کراتین و کری آلکالین به عنوان مکمل‌های بدنسازی بسیار موثر هستند، به ویژه اگر قصد دارید حجم عضلات خود را افزایش دهید. گفتن این که تنها آب زیر پوست شما جمع می‌شود، تنها یک قسمت از داستان است.

کراتین به شما کمک می‌کند تا حداکثر فشار تمرینات را اعمال کنید و به عبارت دیگر، عضلات بزرگتری بسازید.

آیا از کری آلکالین استفاده کرده‌اید؟

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *