ورزش بروز
0

آیا باید گلوتامین مصرف کنیم؟

مکمل
بازدید 307

خرید مکمل در حال حاضر به نسبت گذشته پیچیده نیست! تبلیغات رنگارنگ و ادعاهایی که در مورد مکمل‌ها می‌شنویم، باعث شده‌اند که در خرید آنها گیج شویم.

امروز درباره گلوتامین صحبت خواهم کرد، چرا که این ماده علاوه بر مصرف در ورزش بدنسازی، در بخش های دیگر سلامتی نیز مصرف می‌گردد.

معروف به ال گلوتامین (L-Glutamine)، گلوتامین، فراوان‌ترین آمینو اسید موجود در بدن است و تقریباً ۶۰ درصد عضلات استخوانی (عضلاتی که به تاندون‌ها متصل و از طریق آنها به استخوان متصل هستند) را شامل می‌شود.

مجموعه آموزشی بدنسازی را دانلود کنید.

بدن به صورت طبیعی، گلوتامین را تولید می کند و به همین دلیل این آمینو اسید به دسته‌ی آمینو اسیدهای غیرضروری تعلق دارد.

گاهی آمینو اسید غیرضروری به ضروری تبدیل می‌شود؛ همانند در حین تمرینات شدید، رقابت‌های فشار زیاد و یا برخی اختلالات گوارشی. در این موارد، حضور آن ضروری است.

گلوتامین برای بدن انجام کارهای بسیاری دارد. برای بهبود سطح سلامتی خود، بهتر است این ماده را به غذاهای خود اضافه کنید.

آره، گلوتامین می‌تونه از طریق غذاها دریافت بشه! مثلا گوشت گاو، پنیر ریکوتا، ماست، مرغ، اسفناج، جعفری و کلم.

با این حال، مهم نیست که چه مقدار از این مواد غذایی را مصرف کنید، بدن شما به مقدار کافی گلوتامین دریافت نمی‌کند! به ویژه اگر شما تمرینات شدیدی را انجام می‌دهید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود تا از مکمل گلوتامین استفاده کنید.

گلوتامین نه تنها برای ورزشکاران و بدنسازان، بلکه برای افراد عادی نیز مفید است. همچنین، قیمت آن نسبت به دیگر مکمل‌ها ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید  شناسایی یک مربی نامناسب

گلوتامین به شما کمک می‌کند برای هوشیارتر شدن.

یکی از مزایای مهم گلوتامین این است که به غیر از بدن‌سازان، برای افراد دیگر نیز اهمیت دارد. یک نکته جالب دیگر درباره آن این است که می‌تواند میل به مصرف الکل را نیز کاهش دهد. در کمپ‌های ترک اعتیاد الکل، استفاده از گلوتامین در افزایش سطح هوشیاری مفید است.

از یک سو، گلوتامین می‌تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. اگر بدن تحت ضربه قرار گیرد یا با عفونت مواجه شود، گلوتامین می‌تواند به شفابخشی بدن کمک کند.

برای شما که پس از تمرین، بدن در وضعیتی قرار دارد که سیستم ایمنی آن در حالت کمترین عملکرد خود است، می‌تواند بسیار مفید واقع شود و همچنین سرعت بازگشت به حالت اولیه را نیز افزایش دهد.

شما متوجه خواهید شد که در این شرایط، تبدیل به یک آمینو اسید ضروری خواهد شد!

اگر به بیماری مبتلا شوید، قادر به تأمین مقدار کافی گلوتامین نخواهید بود و بدترین اتفاق این است که در صورت شدت بیماری، مقدار گلوتامین در بافت‌ها و پلاسمای شما کاهش می‌یابد.

نکته جالب دیگر اینکه باعث بهبود مهارت‌های یادگیری و حافظه می‌شود. (قابل توجه کنکوری‌های عزیز!) شما را آرام می‌کند و سطح استرس را نیز پایین می‌آورد.

کنترل گرسنگی با گلوتامین

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای غلظت کمتری از گلوتامین در بدن هستند. با مصرف گلوتامین، شیوه‌ی تغذیه‌ی این افراد به گونه‌ای تغییر می‌کند که اشتها آن‌ها از شکر کاسته می‌شود.

یکی از نقاط قوت گلوتامین آن است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. به طور خاص، این عنصر باعث بهبود کیفیت مایع مخاطی دستگاه گوارش می شود. علاوه بر این، گلوتامین به تولید سلول های جذب کننده، به عنوان مثال انتروسایت، که در فرایند هضم بسیار مهم هستند، کمک می کند.

بیشتر بخوانید  مقایسه برنج قهوه‌ای و برنج باسمتی

بهترین مزیت گلوتامین:

منفعت اصلی برای بدن‌سازان از گلوتامین، کمک به رشد عضلات آن‌هاست. این ماده با داشتن اثر ضد کاتابولیک، به جلوگیری از شکستن عضلات کمک می‌کند.

بعد از انجام تمرین سخت، سطح سلولی گلوتامین در بدن تا 50 درصد کاهش می‌یابد و در نتیجه بدن به وضعیت عضله سوزی وارد می‌شود. در این شرایط، ارائه گلوتامین به بدن ضروری است.

گلوتامین باعث افزایش هورمون رشد نیز می‌شود. این هورمون در غده هیپوفیز تولید می‌شود و به سلول‌ها دستور می‌دهد تا باز تولید بشوند.

گلوتامین باعث بهبود ریکاوری می‌شود. با افزایش رساندن آب به عضلات، تعادل نیتروژن مثبت شده و در نتیجه، عضلات شما پس از یک تمرین سخت، بهتر و سریع‌تر ریکاوری می‌شود.

گلوتامین در مقابل بیماری‌ها کمک می‌کند

افزایش یا حفظ وزن برای بسیاری از افراد مشکلی نیست، اما برای بیماری HIV/AIDS از دست دادن عضلات یک مشکل رایج است. برای این بیماران، مصرف گلوتامین همراه با ویتامین A، C و E، کلسیم و سلنیوم می‌تواند به آن‌ها در بدست آوردن توده عضلانی کمک کند.

اثرات جانبی گلوتامین

آیا تعریف زیادی کردیم که آثار جانبی نداشته باشد؟

آره، برخی افراد هم ممکنه عوارض جانبی داشته باشند. البته، این موارد خیلی کم رخ می‌دهند. مشکلاتی مانند سرفه و افزایش فشار بر روده، به ویژه در زمان ادرار کردن!!

راهنمای مصرف گلوتامین
مقدار مصرف ۰/۱ تا ۰/۳ گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن
مواعد مصرف فوری بعد از تمرین و پیش از خواب

پودر گلوتامین بدون طعمی خاص است، بنابراین شما می‌توانید آن را با سایر مواد ترکیب کنید.

کلام آخر

بیشتر بخوانید  ارتباط بین قدرت بدنی و حجم عضلات

همان‌طور که مشاهده کردید، دلایل فراوانی برای اضافه کردن گلوتامین به رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد، بدون توجه به اینکه شما بدنساز هستید یا خیر!

مصرف آن باعث افزایش رشد عضلات و جلوگیری از شکستن آنها می‌شود. همچنین با بهبود فرایند ریکاوری بدن از تمرینات، دستگاه گوارش و ایمنی نیز بهبود می‌یابد. همچنین، مصرف آن می‌تواند اشتهای شما به شکر و الکل را کاهش دهد.

آیا شما گلوتامین مصرف می‌کنید؟ چه فوایدی برای شما داشته است؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *