ورزش بروز
0

آیا باید مکمل تیروزین را مصرف کنیم یا نه؟

تیروزین
بازدید 135

مکمل تیروزین یک آمینو اسید است که گاهی به عنوان چربی سوز و گاهی به عنوان افزایش دهنده توان معرفی می‌شود. اما واقعیت در مورد این مکمل چیست؟

با اینکه مکمل تیروزین به عنوان چربی سوز و افزایش دهنده توان شناخته می‌شود، اما این مکمل نمی‌تواند به عنوان محبوب‌ترین چربی سوز شناخته شود (این عنوان به کافئین می‌رسد) و همچنین موثرترین چربی سوز نیز نیست (این عنوان به افدرین می‌رسد). اما چرا می‌توان تیروزین را در قوطی هر چربی سوز محبوبی پیدا کرد؟ 🧐

تیروزین چیست؟

تیروزین یک آمینو اسید است که در بدن به ملکولی به نام L-DOPA تبدیل می‌شود و خودش نیز یک نوع مکمل است. این L-DOPA سپس به کاتکول‌آمین‌هایی مانند دوپامین، اپینفرین و نوراپی‌نفرین تبدیل می‌شود که به آن‌ها آدرنالین و نورآدرنالین نیز می‌گویند.

مهمترین مشکل مکمل تیروزین این است که کارایی آن کمتر از L-DOPA است. با این حال، تیروزین برای رفع استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث افزایش سطح دوپامین در مغز و بهبود سلامتی مغز می‌شود. همچنین، تیروزین عملکرد غده‌های تیروئید، آدرنال و هیپوفیز را نیز تنظیم می‌کند. در عمل، تیروزین آمینو اسیدی است که برای تنظیم تولید ملانین و بهبود سلامتی ذهنی مفید است و با ورزش و تغذیه مناسب می‌توان سطح آن را در بدن افزایش داد.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تیروزین یک آمینو اسید غیرضروری است که به صورت طبیعی توسط بدن تولید می‌شود.منابع (یک)pubchem

در شرایط خاصی، مصرف تیروزین ضروری می‌شود. به عنوان مثال، بیماران فنیل کتونوری به مصرف تیروزین نیاز دارند.

تیروزین را می‌توان در مواد غذایی مختلف پیدا کرد، به عنوان مثال:منابع(دو)academic

تخم مرغ، ماهی سالمون، گوشت گاو، مرغ، حبوبات، دانه‌ها و آجیل، سبزیجات و میوه‌ها، همگی منابعی هستند که می‌توان در آن‌ها تیروزین را پیدا کرد.

بیشتر بخوانید  راهنمای کامل مصرف شکر در تمرینات بدنسازی

اما چرا مردم این مکمل را مصرف می‌کنند؟ دلیل اصلی آن این است که تیروزین به کاتکول‌آمین‌ها تبدیل می‌شود. بنابراین، مصرف کنندگان می‌خواهند سنتز کاتکول‌آمین‌ها را افزایش دهند یا کاهش آن‌ها را جلوگیری کنند.

افزایش سطح کاتکول‌آمین‌ها باعث بهبود عملکرد شناختی و فیزیکی، افزایش نرخ سوخت و ساز و چربی سوزی، و جلوگیری از خستگی می‌شود. برای همین، بدنسازان از تیروزین استفاده می‌کنند؛ چرا که باعث کاهش تاثیرات استرس ناشی از تمرینات بدنسازی می‌شود، ارتباط بین ذهن و عضلات را تقویت می‌کند و تمرکز را در شرایط استرس افزایش می‌دهد.

تیروزین همانند سایر آمینو اسیدها، یکی از اجزا سازنده پروتئین‌ها است، اما نقش مهمی در سلامتی ذهنی دارد که آن را از دیگر آمینو اسیدها متمایز می‌کند.

تیروزین، ماده تشکیل دهنده هورمون‌های دوپامین، اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین است. این هورمون‌ها به ترشح هورمون سروتونین و تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کنند که نقش مهمی در سلامتی ذهنی و عملکرد مغزی دارند. همچنین، تیروزین به سنتز مواد تشکیل دهنده کوآنزیم Q10 کمک می‌کند، که این کوآنزیم مسئول رشد و تولید انرژی در سلول‌هاست.

کوآنزیم و استرس

اگر رژیم‌های کاهش وزن سختی برای خود انتخاب کرده‌اید، بدنتان را در معرض استرس فیزیکی و ذهنی قرار می‌دهید، که می‌تواند بر عملکرد ورزشی شما تاثیر منفی داشته باشد. استرس‌های روزانه می‌توانند انرژی شما را تخلیه کرده و سیستم ایمنی بدن شما را در معرض خطر قرار دهند. در این مورد، تیروزین می‌تواند به کاهش این استرس‌ها کمک کند و به رفع خستگی و کاهش فشار خون بالا نیز کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه 10 گرم (5 وعده 2 گرمی) یا 100 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، می‌تواند تاثیر خوبی بر روی کاهش استرس ناشی از شرایط زندگی و همچنین استرس ناشی از تمرینات داشته باشد. مصرف 150 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، می‌تواند باعث پایداری فشار خون و بهبود توانایی‌های شناختی و عصبی ناشی از کمبود خواب شود. در واقع، مصرف تیروزین باعث می‌شود که بدن در حین تمرین، دیرتر به استرس بیفتد و از اثرات منفی هورمون کورتیزول کاسته شود.

بیشتر بخوانید  چرا نمی‌توانم وزن کم کنم؟

تیروزین به عنوان مکمل، چه اثراتی ندارد؟!

تیروزین و ارتباط آن با سوزاندن چربی

مصرف تیروزین هیچ تاثیری بر روی سوزاندن چربی ندارد. بنابراین، این مکمل را به عنوان یک چربی سوز خریداری نکنید.

افزایش عملکرد ورزشی با استفاده از تیروزین

منفعت مصرف تیروزین، مانند سایر آمینو اسیدها، به همان شکل نیست. به عنوان مثال، بی‌سی‌ای‌ای باعث کاهش تحلیل عضلانی می‌شود، اما مکانیسم عمل تیروزین متفاوت است. تیروزین فقط زمانی در بدن ترشح می‌شود که در شرایط استرس و مبارزه قرار دارید و اثر آن کاهش این استرس است.

تمرینات سخت باعث افزایش استرس می‌شوند که می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شما شود. تیروزین می‌تواند در طول تمرین، شما را متمرکز و با انرژی نگه دارد.

عموماً شرکت‌های تولید کننده تیروزین، آن را به همراه کافئین و تیانین عرضه می‌کنند، زیرا این مواد می‌توانند اثر مفید آن را تقویت کنند.

مصرف چه مقدار تیروزین مناسب است؟

مقدار مصرف تیروزین بستگی به هدف شما دارد:

  • برای کاهش استرس، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، روزانه 100-150 میلی‌گرم مصرف شود.
  • برای افزایش هشیاری و کاهش آثار ناشی از بی‌خوابی، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، روزانه 150 میلی‌گرم مصرف شود.
  • برای بهبود قدرت مغزی و حافظه، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، روزانه 300 میلی‌گرم مصرف شود.
  • برای بهره‌برداری از خاصیت ضد استرس و بهبوددهنده، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، به مقدار 100-150 میلی‌گرم مصرف شود.

اگر مکمل آمینو اسید BCAA مصرف می‌کنید، باید بدانید که این مکمل می‌تواند سطح تیروزین را کاهش دهد. بنابراین، بهتر است کمی بیشتر تیروزین مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  شگفت انگیزترین ورزش های قدیمی کالری سوز

همچنین، بهترین زمان برای مصرف آن، نیم ساعت قبل از وعده غذایی و در سه وعده طی روز است.

اثرات جانبی مصرف تیروزین

همان‌طور که اشاره شد، تیروزین به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود، بنابراین نگرانی زیادی در مورد اثرات جانبی آن وجود ندارد.

با این حال، در بعضی از افراد، ایجاد سردرد و مشکلات گوارشی مشاهده شده است. همچنین، افرادی که دارای غده تیروئید فعال هستند، نباید از این مکمل استفاده کنند.

بنابراین، در صورتی که قرار است روزانه 14 گرم تیروزین مصرف شود، توصیه می‌شود آن را به چند وعده در روز تقسیم کرد.

سخن پایانی

تیروزین، یک چربی سوز قوی نیست، اما باعث کاهش آثار استرس و بهبود عملکردهای عصبی و شناختی می‌شود.

شواهد علمی نشان می‌دهد که تیروزین برای درمان استرس مناسب است. تیروزین به تنهایی نمی‌تواند عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد، اما مصرف آن به همراه کافئین و ویتامین‌های گروه B، مفید است.

برای جلوگیری از بروز اختلالات گوارشی، توصیه می‌شود این مکمل را در طول روز به صورت ۴-۵ وعده مصرف کنید.

آیا تا کنون از تیروزین استفاده کرده‌اید؟

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *