ورزش بروز
0

آیا استفاده از افدرین در بدنسازی سودمند است؟

افدرین
بازدید 361

اگر می خواهید توضیحاتی درباره افدرین، نحوه عملکرد آن، اثربخشی و عدم ضرر آن داشته باشید، بهتر است که مطلب زیر را مطالعه کنید.

نحوه مصرف افدرین در بدنسازی

طریقه مصرف افدرین مصرف آفدرین را ابتدا با دوز کوچک ۱۰ میلی گرم شروع کنید که به سه دوز در طول روز تقسیم می‌شود (ترجیحاً با فاصله ۴-۶ ساعت). اگر هیچ اثری احساس نمی‌کنید، پس از چند روز (۴ یا ۵روز) می‌توانید دوز را به ۲۰ میلی گرم و سه بار در روز افزایش دهید.

مهم نیست که چقدر تمرین سختی انجام دهید یا کدام مربی با استعداد برنامه غذایی شما را تنظیم کرده باشد و یا بهترین مکمل های بازار را خریداری کرده باشید، هرگز کاهش وزن آسان نیست!

هر چه وزن شما بیشتر کاهش پیدا کند، چالش‌های بیشتری نیز وجود دارد که باید با آن‌ها مواجه شوید. هرچه سخت‌تر تمرین کنید، اما به نتیجه مطلوب نمی‌رسید.

افراد اینجا به دنبال استفاده از داروهایی مانند افدرین هستند. اگر به مدت کافی در باشگاه ورزشی بوده باشید، احتمالاً از خواص جادویی افدرین در کاهش وزن شنیده اید.

افدرین باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز چربی می‌شود. یعنی این دارو می‌تواند باعث کاهش چربی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود و همچنین شما را به رژیم غذایی خودداری بیشتر تعهد می‌دهد.

افرادی که می‌گویند افدرین می‌تواند به عنوان چربی سوز مورد استفاده قرار بگیرد، همینطور که کافئین مصرف می‌شود، ایمن هستند و واقعاً جذاب‌تر هستند.

اگر به دنبال جستجوی افدرین در اینترنت باشید، می‌توانید با نظرات متفاوتی روبرو شوید که ممکن است باعث شده به شدت گیج شوید! برخی افراد اعتقاد دارند که مصرف افدرین با حملات قلبی و سکته قلبی مرتبط است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که استفاده از افدرین مشابه استفاده از اسمارتیز بی‌ضرر است!

شما نیز در این موقعیت قرار دارید و به دنبال راهکاری هستید! (باید بگوییم که ما نیز با وضعیت شما آشنا هستیم، اما به مدت یک ماه تحقیقاتمان را صورت داده‌ایم و حالا پاسخ‌های قانع کننده‌ای داریم). اجازه دهید این یافته‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم:

افدرین چیست و چگونه عمل می کند؟

افدرین، محرکی است که باعث افزایش نرخ سوخت و ساز و در نتیجه چربی سوزی می‌شود. این ماده باعث افزایش مصرف انرژی بدن می‌شود که این انرژی از چربی‌ها تامین می‌شود. به طور خلاصه، افدرین باعث می‌شود که بدن بیشتر از چربی‌ها استفاده کند.

افدرین از گیاهی به نام Ephedra sinica که در چین رشد می‌کند، استخراج و تصفیه می‌شود. این گیاه گاهی به نام افدرا نیز شناخته می‌شود.

این دارو باعث آرام شدن عضلاتی که در اطراف مجاری هوایی بدن قرار دارند، می شود. به همین دلیل در طب سنتی چین از این دارو برای درمان عوارض مختلفی مانند سرماخوردگی، سرفه و آنفلوانزا استفاده می شود. همچنین می توانید افدرین را در داروهای مرتبط با بیماری آسم نیز پیدا کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل کافئین چیست؟

با توجه به دانش علمی، عملکرد افدرین از طریق اتصال به انتقال‌دهنده‌های موجود در سلول‌هایی است که به ماده‌ای شیمیایی به نام کاتکولامین واکنش نشان می‌دهند. این سلول‌ها شامل آدرنالین، نورآدرنالین و دوپامین هستند.

زمانی که هر یک از این مولکول‌ها به سلول‌ها متصل می‌شوند، باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در بدن می‌شوند. به عنوان مثال، ضربان قلب افزایش می‌یابد، اشتها کاهش می‌یابد و سوخت و ساز چربی و گلیکوژن افزایش می‌یابد.

افدرین باعث کاهش ذخایر چربی‌هایی می‌شود که به آسانی با آب شسته نمی‌شوند. این ماده با افزایش فعالیت گیرنده‌های بتای سلولی، باعث آزاد شدن انرژی ذخیره شده درون سلول‌های چربی می‌شود.

چرا بدن‌سازان از افدرین استفاده می‌کنند؟

بدنسازان به دو دلیل افدرین مصرف می‌کنند:

افزایش هزینه های سوخت و ساز و نیز سوزش چربی، بهبود این موضوع را الزامی می کند.

کاهش اشتیاق به خوردن

مجموعه ای از شواهد وجود دارد که مدعی هستند اندرین سبب افزایش قدرت و مقاومت می شود و باعث جلوگیری از عضله سوزی در هنگام رژیم غذایی می شود.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که تحقیقات نشان می‌دهد اثرات سوزاندن چربی افدرین را تایید می‌کند. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف افدرین همراه با کافئین باعث افزایش بیشتر سوزاندن چربی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب افدرین و کافئین می‌تواند نرخ سوخت و ساز را تا ۵ درصد بالا ببرند که به معنای افزایش یک سوم پوندی (۱۵۱ گرمی) چربی سوزی در هفته برای یک مرد معمولی خواهد بود.منابع(یک)pubmed

البته، این مقدار چربی کمی است، اما برای سوزاندن آن، نیاز به مصرف انرژی معادل با دویدن شدید ۳۰ دقیقه در روز است، که برای یک قرص کوچک خوب است.

افدرین از جهت دیگری نیز متمایز است. در مقایسه با کافئین که تدریجی کمتر اثرگذار می‌شود، اثر چربی سوزی افدرین به مرور زمان افزایش می‌یابد. این به دلیل افزایش حساسیت بدن به کاتکولامین‌ها ناشی می‌شود.

این موضوع بسیار مفید است، به خصوص زمانی که در فاز کالری منفی قرار دارید؛ زیرا در این زمان بدن در حالت استراحت و ورزش کردن کمتر انرژی مصرف می‌کند. به همین دلیل، کاهش وزن در طول زمان کندتر اتفاق می‌افتد.

اثر دیگری که درباره افدرین یاد شد، کاهش اشتهاست. افرادی که افدرین مصرف کرده‌اند، می‌گویند که می‌توانند با مصرف چند صد کالری در روز، ادامه دهند. البته به شدت هشدار داده می‌شود که از این کارها اجتناب کنید. این اثر به مرور زمان کمتر می‌شود، اما بسیاری از افراد هنوز تا زمانی که افدرین را مصرف می‌کنند، کاهش اشتها را گزارش می‌دهند. منابع(دو)ncbi

بیشتر بخوانید  موثرترین راه ترکیب چند ویتامین

آیا استفاده از افدرین خطرناک است؟

همان‌طور که تمامی محرک‌ها، افدرین هم با عوارض جانبی همراه است.

افزایش ضربان قلب و فشار خون به فارسی می‌شود: افزایش ضربان قلب و فشار خون.
حالت تهوع
عدم توانایی در خوابیدن
پریشانی ذهنی
خشم
لرزش دستی

ضمناً، این علائم پس از یک هفته مصرف کاهش می یابند.

این تأثیرات خیلی شبیه به مصرف کافئین و یوهمبین هستند. پس چرا برخی از افراد از مصرف افدرین وحشت دارند؟

“چند علت وجود دارد؟”

“عوارض مصرف افدرین”

همانطور که قبلاً اشاره شده بود، استفاده از استامینوفن هم مخاطرات جدی خود را به همراه دارد.

بعضی افراد به مصرف افدرین واکنش‌های خطرناکی نشان می‌دهند. در سال ۲۰۰۴، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تنها ۱۸،۰۰۰ شکایت درباره افدرین را ثبت کرده بود.

بطور کلی، این گزارشات از افرادی گردآوری شده‌اند که قبلاً مشکلات سلامتی داشته‌اند و یا از دوزهای بالای دارو مصرف کرده‌اند. گاهی اوقات، افراد الفدرین را با الکل، داروهای دیگر و حتی اکستازی مصرف کرده‌اند.

شهرت بدی به افدرین دست داده است

پس از مرگ چند نفر، از جمله استیو بچلر، یکی از ستارگان بیسبال آمریکایی به دلیل مصرف افدرین، FDA در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که استفاده از این ماده ممنوع است. این موضوع باعث ایجاد ترس وحشتناکی در جامعه شد.

این موضوع بسیار جالب است. از آنجایی که مرگ به دلیل مصرف بیش از حد کافئین در گذشته بسیار گزارش شده است، با این حال افراد هنوز هم بدون توجه به این مشکل، به مصرف کافئین ادامه می‌دهند.

آخرین نتیجه در این زمینه این است که بر اساس مطالعات، اگر از افدرین به صورت مسئولانه استفاده کنید، مشکل جدی ایجاد نخواهد شد.

اگر در گذشته با مشکلات سلامتی روبرو شده‌اید یا می‌خواهید افدرین را با داروهای دیگر ترکیب کنید، بایستی به مسئولیت کار خود پایبند باشید. همچنین، به دلیل اینکه مطالعات انجام شده روی افدرین تنها برای چند هفته یا چند ماه بوده‌اند، نمی‌توانیم درباره اثرات بلندمدت آن اظهارنظر کنیم.

بدون شک، بدنسازان نیز بیش از ۲-۳ ماه از افدرین استفاده نمی‌کنند.

میزان مصرف کارآمد افدرین

مصرف روزانه عمومی‌ترین برنامه افدرین، حدود ۲۰-۲۵ میلی‌گرم در هر روز (صبح، ظهر و اوایل بعد از ظهر) است.

بدون شک، آن‌ها هر یک از این تعهدات را با ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین ترکیب می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

برخی افراد، به این ترکیب، آسپرین نیز اضافه می‌کنند که تحقیقات نشان می‌دهد در افراد چاق مفید است اما برای افراد لاغر، تأثیر چندانی نخواهد داشت. اما مصرف طولانی مدت آسپرین توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است آسپرین را از این ترکیب حذف کنید.

بیشتر بخوانید  راه‌های کاهش وزن برای مسابقات کشتی و بدنسازی و ...

انواع اشکال افدرین

انواع مدل های این دارو بصورت : قرص افدرین در بدنسازی ،  آمپول افدرین در بدنسازی ، داروی افدرین در بدنسازی می باشد.

آیا می‌توانیم افدرین را به صورت دوره‌ای مصرف کنیم؟

بیشتر از آن، تحریک کننده ها به مرور زمان از تاثیرشان کاسته می شوند و بدن به آن ها مقاومت نشان می دهد. به همین دلیل، شما باید مصرف خود را به حداکثر برسانید. به عنوان مثال، کلنبوترول تنها برای 4-6 هفته موثر است. به همین دلیل، تحریک کننده ها باید به صورت دوره ای مصرف شوند.

همانطور که اشاره شد، اثر افدرین در طول زمان بیشتر می‌شود، بنابراین نیازی به مصرف دوره‌ای آن نیست.

اشاره شد که تحقیقات طولانی مدت در مورد اثر افدرین صورت نگرفته است. به همین دلیل، توصیه می‌شود از افدرین به صورت دوره‌ای (۴-۶ هفته) استفاده شود.

چرا باید از سینفرین به جای افدرین استفاده کنیم؟

سینفرین یک ترکیب طبیعی است که از میوه پرتقال تلخ استخراج می‌شود و از نظر شیمیایی به افدرین شبیه است و اثرات مشابهی را دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۵۰ میلی‌گرم سینفرین، می‌تواند در ۷۵ دقیقه اول مصرف، میزان نرخ سوخت و ساز را به اندازه ۶۵ کالری افزایش دهد.

این عدد بسیار بزرگ نیست، اما معادل با مصرف انرژی در ۲۰ دقیقه دویدن است. سینفرین با افزایش اثر حرارتی مواد غذایی باعث سوزاندن چربی های مستعصی می شود. همچنین، میزان انرژی مورد استفاده برای گوارش افزایش می یابد و اشتها نیز کاهش می یابد.

یکی از دلایل استفاده از سینفرین به جای افدرین، این است که سینفرین بسیار ایمن به حساب می‌آید. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که سینفرین نه تنها باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب نمی‌شود، بلکه بسیار ایمن هم محسوب می‌شود.

کلام آخر

افدرین یک محرک قدرتمند است که با افزایش فعالیت جسمانی و کاهش اشتها، باعث سرعت بخشیدن به فرایند سوزاندن چربی می شود. همچنین، افدرین موجب افزایش توانایی و حفظ عضلات در هنگام رژیم غذایی می شود.

ویژگی بی نظیر افدرین این است که تأثیر آن همراه با گذر زمان بیشتر می‌شود.

اگر به گونه‌ای با مسئولیت مصرف شود، در کل عوارض جانبی کمی دارد و این عوارض جانبی نیز مانند افزایش ضربان قلب در هفته اول به تدریج کاهش پیدا می‌کنند.

اگر قصد دارید احتیاط بیشتری را مدنظر قرار دهید، می‌توانید از سینفرین استفاده کنید که همان اثرات را از خود نشان می‌دهد.

آیا تجربه‌ای از استفاده از افدرین داشته‌اید؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *