ورزش بروز
0

آموزش فوتبال دستی و قوانین مربوط به بازی و رقابت‌های آن

فوتبال دستی
بازدید 225

آموزش حرفه‌ای فوتبال دستی

آگاهی از تکنیک‌ها و فنون اصلی هر رشته ورزشی می‌تواند به شما در ارائه یک بازی خوب و حرفه‌ای کمک کند. در فوتبال دستی، با آموزش و رعایت نکات صحیح بازی در سطح حرفه‌ای، می‌توان کیفیت بازی را ارتقا داد و آدرنالین بدن را افزایش داد؛ زیرا فوتبال دستی یک بازی پرتحرک، فعال و هیجان‌انگیز است. در این مقاله، برخی از نکات و تکنیک‌های مهم فوتبال دستی و روش‌های گل‌زدن در آن را برای بازیکنان توضیح خواهیم داد. اما باید به خاطر داشت که تا زمانی که بازی از مرحله تمرین و تمرکز به مرحله عمل و رقابت پیش نرود و تجربه حرفه‌ای را در آن نداشته باشید، به طور کامل مسلط بر آن نخواهید شد. در این مقاله از ایران اسپورتر، تکنیک‌های فوتبال دستی را آموزش خواهید یافت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فوتبال دستی هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

آموزش تکنیک‌های فوتبال دستی (فرمول‌های فوتبال دستی)

آشنایی با تکنیک‌های بازی فوتبال دستی و درک بهتر فرمول‌های مربوطه، با تمرینات مداوم، تجربه‌های خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. دقت و توجه به برخی از نکاتی که در آموزش فوتبال دستی ذکر می‌شود، به عنوان اقدامات اولیه در شروع یک بازی خوب، بسیار حائز اهمیت است.

دسته‌های فوتبال دستی را به آرامی در دست خود بگیرید. بسیاری از بازیکنان تمایل دارند دسته‌ها را به طور فشرده در دست خود نگه دارند و حرکت دهند که این تنش بیشتر تمرکز شما را کاهش می‌دهد و در واقع تأثیر موثری در کیفیت بازی ندارد. باید فضای کمی بین میله فوتبال دستی و دست شما وجود داشته باشد، زیرا حفظ این فاصله در حین بازی، سرعت مچ دست را افزایش می‌دهد و مانورهای شما را بهبود می‌بخشد.

در هنگام قرار گرفتن در مقابل میز فوتبال دستی، بهتر است پاهای خود را با فاصله قرار داده و آن‌ها را جفت نکنید تا بازوها بتوانند به آزادی حرکت کنند. بهترین حالت برای ایستادن در رقابت فوتبال دستی، زاویه 45 درجه و فاصله کمی بین پاها و میز است.

یکی از فرمول‌های فوتبال دستی این است که باید توپ را به درستی پین کنید. این به این معنی است که باید کنترل توپ را با برنامه‌ریزی حرکت بعدی خود انجام دهید. هرچه توپ به آدمک شما نزدیک‌تر باشد، زاویه کمتری به آن بدهید. سپس توپ را در زیر پای بازیکن خود قرار داده و آن را در دام بیندازید. بسته به منبع توپ، می‌توانیم از پین جلویی و پین پشتی استفاده کنیم. در ادامه این آموزش فوتبال دستی، خواهید دید که چگونه می‌توانید از یک موقعیت پین برای پاس دادن یا شوت به دروازه استفاده کنید.

در ارتباط با آدمک‌های حریف، باید مواظب باشید. هنگام تلاش برای جابه‌جایی توپ بین بازیکنان حریف، باید توجه خاصی به مکان‌های مربعی که آدمک‌های شما در آن قرار دارند، داشته باشید تا هر پاس یا شوت حریف را مهار کنید. پیدا کردن شکاف‌های کوچک بین بازیکنان حریف در بازی به شما کمک می‌کند تا توپ را به دست آورده و به سمت دروازه شلیک کنید.

میله سه نفره شما بهترین عامل کنترل بازی شما خواهد بود، بنابراین در مراحل آموزش و یادگیری فوتبال دستی، بهتر است آدمک‌های آن را به شکلی زاویه‌دار نگه دارید و همیشه در جهتی متغیر قرار دهید. اینطوری، تملک و کنترل توپ و ارزیابی حرکت بعدی برای خودتان آسان‌تر خواهد بود.

تاکتیک گذرگاه دیواری را امتحان کنید

یکی از روش‌های آسان و موثر در فوتبال دستی، استفاده از دیواره فوتبال دستی برای ارسال توپ به جلو و رسیدن به هدف است. با استفاده از پاس کاری با دیواره میز فوتبال دستی، مسیر پاس توپ را تغییر دهید. مهارت انتقال توپ از طریق دیواره در جریان بازی به شما کمک می‌کند تا بازی موثر و باکیفیتی داشته باشید.

با هماهنگی آدمک‌های دفاع و حمله، راه‌های نفوذ حریف را مسدود کنید. قابلیت کنترل سرعت و اکتیو بودن در قرارگیری میله‌ها و زاویه‌دار بودن بازیکنان در میز، حتی در طول یک بازی، بسیار مهم است. قرار دادن آنها در زاویه ایده‌آل و کنترل آنها درست، امری بسیار حیاتی است.

استفاده از تمام آدمک‌ها در بازی یکی از استراتژی‌های فوتبال دستی است

مهاجمان شما اولین خط دفاعی شما هستند. اگر حریف تلاش می‌کند تا گلزنی کند، با استفاده از میله سه نفره، راه او را مسدود کنید. مسیرهای دیگر را با استفاده از میله‌های دیگر و حتی با کمک دروازه‌بان ببندید و با استفاده از میله ۵ نفره، دیواره دفاعی مناسب را ایجاد کنید.

به یک استاد در ضربه سریع و موثر تبدیل شوید. بازیکنان حرفه‌ای برای شوت به سمت هدف از تکنیک‌های مختلف و متنوع استفاده می‌کنند. سعی کنید یک روش شوت موثر را یاد بگیرید و با پیدا کردن مسیری باز به سمت هدف، عکس‌العمل سریع و دقیقی داشته باشید. آماده شدن برای یک شوت خاص، سرعت بازی را کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت در زدن گل را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  تمرینات ورزشی برای کاهش چربی در ناحیه گردن

در این قسمت از آموزش فوتبال دستی، به بررسی تکنیک‌های حمله در فوتبال دستی می‌پردازیم. مهارت بازیکنان حرفه‌ای در استفاده صحیح از این تکنیک‌ها در موقعیت‌های حساس بسیار مهم است. در زیر، تکنیک‌های مهم با توضیحات کامل آورده شده‌اند:

برای یک حمله خوب، چرخاندن تیز با مچ دست و کنترل دقیق میله‌ها با تمام توان، باعث می‌شود تا توپ با سرعت و فاصله کوتاه‌تر به سمت هدف پرتاب شود. شما حتی می‌توانید فقط با قرار دادن کف دست روی دسته میله، آن را به سمت پایین چرخانید. برای اجرای یک بازی حمله‌ای، بدون شک سرعت بازی بالا می‌رود و چرخش میله‌ها نیز سریع‌تر می‌شود، اما باید با هدف درست انجام شود تا بتوانید بازی سریع و حمله‌ای با به ثمر رساندن گل‌های بیشتر را تجربه کنید.

تمرکز و دقت در فضاسازی‌ها در فوتبال دستی به شما کمک می‌کند تا در مقابل رقیبان خود شناخت بهتری داشته باشید و عدم تعلل در حرکت‌های سریع باعث می‌شود حریفان به سرعت حرکات شما پی ببرند و راه مقابله با حمله‌های شما را ببندند. به عنوان یک فرمول در فوتبال دستی، بهتر است قبل از حمله چند لحظه کوتاهی تعطیلی داشته باشید و سپس به طور ناگهانی ضربه هدف را وارد کنید.

الگوهای حرکتی مختلفی را برای حمله به دروازه حریف و گل‌زدن در نظر بگیرید و از قبل برنامه‌ریزی کنید. زیرا اگر فقط از یک روش استفاده کنید، رقبا آن را به خوبی حدس خواهند زد و توپ را به راحتی از شما سرقت می‌دهند.

در هنگام بازی، سعی کنید حرکات پیش‌بینی‌نشده‌ای را برای حمله به سمت دروازه حریف اجرا کنید تا ذهنیت رقبا متزلزل شود و نتوانند حرکت بعدی شما را پیش‌بینی کنند. برای این کار، نیاز به آموزش حرفه‌ای فوتبال دستی، تجربه و تمرینات بیشتری قبل از شرکت در یک مسابقه واقعی دارید.

استفاده صحیح از ضربه‌های “پوش شات” (Push Shot) و “پول شات” (Pull Shot) را به خوبی انجام دهید. قرار دادن توپ بر روی لبه بیرونی یا داخلی پای آدمک و پرتاب صحیح آن به سمت دروازه و تشخیص راه باز شده، یکی از تکنیک‌های خوب فوتبال دستی برای گلزنی به دروازه حریف است.

چگونه می‌توانیم در فوتبال دستی از گل خودداری کنیم؟

در این بخش، قصد داریم تکنیک‌های دفاع را بیاموزیم. ضربات دفاعی نیز جزء فرمول‌های فوتبال دستی و بخش مهمی از آموزش فوتبال دستی هستند که باید با دقت اجرا شوند. در ادامه، مهم‌ترین نکات در اجرای ضربات دفاعی در فوتبال دستی را بررسی می‌کنیم.

اگر کنترل توپ در دست حریف قرار دارد، بهترین راهکار ایستادگی در برابر او است. برای این کار، بهتر است آدمک فوتبال دستی را حدود ۳۵ تا ۴۰ درجه بچرخانید و در همان حالت خم شده نگه دارید. اگر آدمک در حالت عمودی و مستقیم باشد، سخت‌تر می‌شود توپ را از حریف بدزدید و ممکن است توپ به دورترین نقطه برود و مجدداً به دست حریف برگردد.

دفاع در برابر میله ۳ آدمکی به راحتی‌تر است، زیرا فاصله تا دروازه کمتر است و برای رسیدن به هدف کارایی بیشتری دارد. بنابراین، گذر توپ از ۵ به ۳ یک تکنیک موثر است.

سرعت عمل در واکنش نشان دادن و اجرای ضربات فوتبال دستی در برابر حمله حریف

ذهن او را آشفته می‌کند و شما می‌توانید به سرعت توپ را از او بدزدید. بنابراین، برای دفاع موثر در برابر شوت‌های هدف‌دار حریف، به سرعت عکس العمل نشان دهید.

یک دفاع خوب، آدمک‌های خود را به گونه‌ای چیده می‌کند که فضاهای کمتری برای نفوذ حریف باز بماند. با استفاده از ضربات پاس کاری مناسب، توپ حریف را متوقف کنید و حرکت بعدی او را به سرعت پیش‌بینی کنید.

توانایی نگه داشتن توپ بین دو میله خود در پاس کاری‌ها و ضربات فوتبال دستی به معنای ساختن یک منطقه دفاعی مناسب است. با ایجاد یک واحد دفاعی خوب، می‌توانید بازی خوبی ارائه داده و به‌طور همزمان مدت زمان بازی را طولانی کنید. توصیه می‌کنیم تمامی نکاتی که در این آموزش فوتبال دستی به شما آموزش داده می‌شود را تمرین کنید.

میله‌های موجود در مرکز فوتبال دستی نقش دفاعی بهتری را ایفا می‌کنند. با استفاده از این میله‌ها، خط دفاع خود را کنترل کرده و از سایر میله‌ها برای حمله بهره ببرید.

در بازی، دریبل کردن توپ با دروازه‌بان را انجام دهید. اگر حریف به‌طور مداوم شوت‌های شما را مسدود می‌کند یا از دفاع شما عبور می‌کند، با دریبل توپ به عقب و جلو بین دفاع و دروازه‌بان خود، منتظر یک فرصت مناسب باشید.

بیشتر بخوانید  ۱۰ اشتباه رایج بانوان ورزشکار در باشگاه بدنسازی و تغذیه: راهکارهایی برای جلوگیری از آنها

آموزش قوانین فوتبال دستی

فوتبال دستی می‌تواند در سالن‌های سرپوشیده، فضاهای باز و حتی در خانه انجام شود. این بازی می‌تواند به صورت تک نفره یا چهار نفره (دو تیم دو نفره) بازی شود. در حالت چهار نفره، یک بازیکن عموماً دو ردیف دروازه‌بانی و دفاع را کنترل می‌کند و بازیکن دیگر دو ردیف خط میانی و خط حمله را در دست دارد. همچنین، تا چهار نفر می‌توانند به عنوان بازیکنان ذخیره حضور داشته باشند. در مسابقات غیررسمی، حضور سه یا چهار بازیکن در هر طرف میز نیز رایج است. در فوتبال دستی، همزمان می‌توانید با دو نفر یا چهار نفر به بازی بپردازید.

قوانین مهم فوتبال دستی عبارتند از:

زمان بازی: در مسابقات تیمی و انفرادی، بازیکنان در ۵ ست به مدت ۱۵ دقیقه با یکدیگر رقابت می‌کنند. زمان استراحت بین هر ست ۳۰ ثانیه است. این زمان در آموزش و تمرینات فوتبال دستی می‌تواند بیشتر باشد، اما در مسابقات حرفه‌ای فوتبال دستی، تنها ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا استراحت کنید. برای به دست آوردن پیروزی، بازیکن باید حداقل ۳ ست از ۵ ست بازی را برنده شود.

تعداد گل‌ها: تعداد گل‌های هدف در بازی فوتبال دستی ممکن است ۵ یا ۱۰ باشد، اما در بازیهای سبک بنزینی، تعداد نهایی گل‌ها ۷ می‌باشد.

پس از آموزش قوانین فوتبال دستی،

تمرینات مناسب را انجام داده و با این بازی هیجان‌انگیز لذت ببرید.

شروع بازی در فوتبال دستی اتفاق می‌افتد وقتی توپ به راحتی با دست جلوی پاهای آدمک‌ها در مرکز میز قرار می‌گیرد یا از سوراخ کنار دیواره در مرکز میز وارد صفحه بازی می‌شود. برای تعیین اینکه کدام یک از بازیکنان یا تیم حق شروع بازی را دارد، استفاده از یک سکه معمولی رایج است.

در مسابقات فوتبال دستی، بازیکنان باید با لباس و کفش ورزشی مناسب شرکت کنند.

در ابتدای مسابقه، برای تعیین اینکه کدام بازیکن بازی را شروع کند یا در کدام طرف میز بایستد، از سکه استفاده می‌شود. پس از اتمام اولین ست بازی، تیمی که آخرین گل را زده است، ست بعدی را شروع می‌کند.

زمانی که بازیکن برای اولین بار یا بعد از گل خوردن می‌خواهد بازی را شروع کند، توپ را جلو پای بازیکن وسط قرار می‌دهد و با صدای بلند به حریف اعلام آمادگی می‌کند. تا زمانی که حریف اعلام آمادگی نکرده است، نمی‌توان بازی را شروع کرد. در شروع بازی، توپ بین دو آدمک میانی باید به حرکت درآید و بعد از یک مکث کوتاه ضربه زده شود. این کار را حتی در حین آموزش فوتبال دستی نیز باید انجام داد.

هر تیم پس از زدن گل باید شمارنده کنار زمین خود را یک واحد افزایش دهد. اگر به هر دلیلی این کار را فراموش کنند و بازی را شروع کنند، گل آن‌ها لحاظ نخواهد شد و برای ثبت گل باید دوباره تلاش کنند!

اگر توپ وارد دروازه شود اما به دلیل شدت ضربه زننده به داخل زمین برگردد، گل شمرده می‌شود و بازی به موقت متوقف خواهد شد.

اگر به دلیل شدت ضربه توپ از زمین خارج شود، اوت اتفاق افتاده است و تیم حریف باید با شروع بازی از زیر دو آدمک خود میله بازی را آغاز کند.

قاعده حرکت دادن 5 میله در مسابقات قهرمانی اعمال می‌شود، به این معنی که بازیکن باید تمام دسته‌های خود را همزمان حرکت دهد تا توپ را در کمتر از ده ثانیه به سه میله خود منتقل کند. بنابراین، یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال دستی باید در عرض 15 ثانیه توپ را با مهارت از 5 میله عبور دهد.

وقتی توپ بین دو بازیکن به گونه‌ای قرار می‌گیرد که هیچ یک از آن‌ها نتوانند به آن ضربه بزنند، آن را “توپ مرده” می‌نامند. توپ مرده متعلق به بازیکنی است که توپ به دروازه‌بان او نزدیک‌تر است. بنابراین، این قاعده را به عنوان یکی از فرمول‌های فوتبال دستی به خاطر بسپارید. بازیکن باید توپ را بردارد و بازی را از زیر دو آدمکی شروع کند. اما اگر توپ به صورت دقیق در وسط زمین مانده باشد، توپ متعلق به تیمی است که آخرین گل را زده است. اگر توپ مرده در سمت دفاع و پشت میله دوم قرار داشته باشد، بازیکن دفاع باید آن را حرکت دهد. هدف این است که بازیکنان از یک توپ مرده بیشترین استفاده را ببرند و امتیاز کسب کنند.

هنگامی که توپ زیر پای بازیکن فوتبال دستی قرار دارد، نباید دست از روی همان میله برداشته شود، به این معنی که حداقل بین دو بازیکن باید پاس کاری صورت گیرد و سپس ضربه زده شود.

امیدوارم که نکاتی که در آموزش فوتبال دستی فوق ذکر شده است، باعث راحت‌تر و جذاب‌تر شدن این بازی برای شما شود. در این آموزش سعی شده است تا تمام فرمول‌های فوتبال دستی مورد بحث قرار گیرند. البته بایستی توجه داشت که در فوتبال دستی، انواع حرکات و ضربات مختلف و همچنین تکنیک‌های بیشماری برای ارائه یک بازی حرفه‌ای وجود دارند. علاوه بر این، بایستی با توجه به حریف و روش‌هایی که در دفاع یا حمله به کار می‌برد، تنظیمات بیشتری را بر روی حرکت آدمک‌ها انجام دهید. این بازی، علاوه بر مزیت تفریح و رقابت دوستانه، می‌تواند حتی در منزل و در کنار خانواده و دوستان، باعث روشن شدن استراتژی‌ها و فرمول‌های حرفه‌ای فوتبال دستی با تمرین بیشتر برای شما شود.

بیشتر بخوانید  رازهای بدنسازی در تمرینات هوازی

آموزش خطاهای فوتبال دستی

در هر بازی، انجام حرکاتی که با قوانین وضع شده برای آن متضاد باشند، به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود. حتی برخی از تکنیک‌ها که به درستی اجرا نشوند، ممکن است منجر به خطا شوند. داشتن آگاهی صحیح از خطاهای هر بازی به شدت به بهبود کیفیت بازی کمک می‌کند. در زیر، خطاهای مهم در فوتبال دستی آورده شده است.

چرخاندن میله بیش از ۳۶۰ درجه و نگهداری بیش از حد توپ، به عنوان خطا محسوب می‌شود.

تکان دادن میز یا انجام هر نوع حرکت دیگری به جز بازی با میله‌ها، حتی صحبت کردن که ممکن است حواس حریف را پرت کند، به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود.

برداشتن هر دو دست از روی میله‌ها و ترک کردن میز بدون اخذ وقت استراحت نیز خطاست.

ضربه زدن به میز با میله یا به طور معمول “تقه زدن” نیز به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود. همیشه دو داور در طرفین میز ایستاده و انگشت شست خود را بر روی میز قرار می‌دهند. اگر لرزشی را حس کنند، به تیم خطاکار اخطار خواهند داد.

تعویض مکرر دست‌ها بر روی میله‌هایی که توپ در زیر آدمک‌های آن وجود ندارد نیز به عنوان یک عامل گیج‌کننده برای حریف در نظر گرفته می‌شود و خطاست. در واقع، هر نوع حرکتی که باعث گیج شدن حریف شود، به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود.

شروع بازی بدون اعلام کلمه “حاضر” و بدون شنیدن پاسخ نیز به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود. البته، طرف مقابل ۳ ثانیه فرصت دارد تا پاسخ دهد. این موضوع را حتی در آموزش فوتبال دستی جدی بگیرید تا به عنوان یک عادت خوب در شما جا بیوفتد. توجه کنید که اگر شروع‌کننده پاسخ را نشنود و بازی شروع شود، به شروع‌کننده نیز تذکر داده می‌شود.

استفاده از تایم‌اوت بیش از حد معمول نیز به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند باعث از دست دادن بازی یا محرومیت در بازی شود.

زمانی که توپ زیر میله ۲ یا ۳ آدمکی قرار دارد، بازیکن ۱۵ ثانیه فرصت دارد تا ضربه بزند؛ در غیر این صورت، خطا اتفاق می‌افتد. این زمان برای میله با ۵ آدمک ۱۰ ثانیه است. اگر توپ زیر پای بازیکن شما باشد و حریفتان میله‌اش را بی‌مورب به کناره‌های زمین بکوبد زمانی که به شما فرصت داده شده است، بازی از اول شروع خواهد شد و شما ۱۰ یا ۱۵ ثانیه فرصت خواهید داشت.

نکته مهم در بازی: هر سه خطا که یک تیم مرتکب شود، باعث تعلیق یک ضربه پنالتی به نفع حریف می‌شود. توپ بر روی نقطه پنالتی، که کنار مهاجم وسط قرار دارد، قرار می‌گیرد و توسط مهاجمان ضربه زده می‌شود.

نکات و تکنیک‌های مهم در فوتبال دستی

اگر توانایی یادگیری مهمترین نکات و فرمول‌های فوتبال دستی را به درستی داشته باشید و آموزش‌های فوتبال دستی این مقاله را به درستی اجرا کنید، مطمئن باشید که با تمرین، تکرار و انجام درست حرکات، در مدت زمان کوتاهی به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل خواهید شد.

در ادامه نکاتی را که قبل از بازی و اجرای تکنیک‌های فوتبال دستی باید بدانید، بررسی می‌کنیم:

  1.  در بازی‌های حرفه‌ای، چرخاندن دسته‌های میز فوتبال دستی بسیار لذت‌بخش است، اما چرخاندن دسته‌ها بدون هدف، نه تنها منجر به گل نمی‌شود، بلکه ممکن است به ضرر خودتان باشد. چرخش ۳۶۰ درجه میله‌ها به طور قانونی به عنوان خطا در نظر گرفته می‌شود.
  2.  در فوتبال دستی، دیواره‌های میز یارهای نامرئی هستند و می‌توانید به راحتی از آنها برای رسیدن به هدف استفاده کنید. پس در حین بازی، فراموش نکنید که از دیواره‌های میز فوتبال دستی بهره‌برداری کنید.
  3.  اگر حریف با سرعت بالایی بازی می‌کند، بهتر است مانند یک داور فوتبال، بیشتر وقت خود را در نیمه زمین خود تمرکز کنید. در این صورت، با توپ بیشتر هماهنگ می‌شوید و بهتر می‌توانید عمل کنید.
  4.  به دلیل عدم توانایی بازیکنان فوتبال دستی در هد زدن، هند کردن، تکل زدن و موارد مشابه، باید به طور مستمر آدمک‌های دفاع را حمایت کنید تا دروازه را به طور کامل پوشش دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *