ورزش بروز
0

آموزش درست پوشیدن کلاه شنا برای زنان و مردان

کلاه شنا
بازدید 328

اطلاعات کامل درباره کلاه شنا و نکات مهم

استفاده از کلاه شنا یکی از جوانمردانه های حائز اهمیت برای بهداشت سر در استخرها است. این کلاه نه تنها به بهبود بهداشت شما کمک می‌کند، بلکه سرعت شنا را در مسابقات افزایش می‌دهد که به همین دلیل، شناگران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. برندهای معروفی مانند آرنا، اسپیدو، فاکس، زاگز، زد ایکس و غیره، کلاه‌های شنا را در بازار جهانی ارائه می‌دهند.

نکات مهم درباره کلاه شنا:

  1. کلاه شنا را به گونه‌ای روی سر قرار دهید که خط کلاه در راستای فرق سر قرار بگیرد.
  2. اگر موهای شما بلند است و در کلاه به راحتی جا نمی‌شوند، ابتدا آنها را با استفاده از کلاه نخی یا توری جمع کنید و سپس کلاه شنا را روی سر قرار دهید.
  3. در هنگام پوشیدن کلاه شنا، دقت کنید که با ناخن‌های خود بر روی کلاه فشار نیاورید، زیرا ممکن است آن سوراخ یا پاره شود.
  4. استفاده از کلاه شنا موها را در برابر کلر موجود در آب حفاظت کرده و همچنین از ریختن موها در آب استخرها و بهداشت نامطلوب آب جلوگیری می‌کند.
  5. پس از شنا، کلاه را با آب و کف بشویید و در محیطی خشک و دور از تابش نور خورشید قرار دهید تا هر دو سطح داخلی و خارجی آن خشک شود.
  6. اگر در آب‌های آزاد خارج از استخر شنا می‌کنید، از کلاه‌های با رنگ روشن و براق استفاده کنید. این باعث می‌شود قایق‌ها و افراد نجات متوجه حضور شناگران در آب شوند.
  7. برخی از شناگران حرفه‌ای در مسابقات از دو کلاه استفاده می‌کنند. یکی برای پوشش موها و دیگری برای نگه‌داشتن محکم کلاه زیری و قرار دادن درست عینک شنا.

تنوع کلاه‌های شنا در اندازه‌ها و طرح‌ها

در دنیای ورزش، کلاه‌های شنا با اندازه‌ها و اشکال متنوعی وجود دارند. به خصوص برای کودکان، بهتر است کلاه مخصوص آنان را خریداری کنید. اندازه و شکل کلاه‌های کودکانه با کلاه‌های بزرگسالان متفاوت است و بدیهی است که سایز آنها کوچکتر است. امروزه، در طراحی کلاه‌های شنا، تنوع زیادی وجود دارد و بر روی آنها طرح‌های گلها، حیوانات، شخصیت‌های کارتونی و مورد علاقه کودکان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  راهنمای انتخاب استخر بادی و نکات حائز اهمیت برای خرید آن

تنوع کلاه‌های شنای بزرگسالان

کلاه‌های شنای بزرگسالان به دو نوع مخصوص موهای بلند و کوتاه طراحی شده‌اند. در انتخاب کلاه مناسب، اندازه موها بسیار اهمیت دارد. کلاه‌های شنای حبابی نیز برای موهای بلند مناسب‌تر هستند، زیرا در سطح آنها حباب‌هایی وجود دارد که موها راحت‌تر درون آن قرار می‌گیرند.

تنوع جنس کلاه‌های شنا: کلاه لاتکس (لاستیکی)

کلاه لاتکس یکی از رایج‌ترین و بهترین جنس‌های موجود در بازار است. این نوع کلاه بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر و سبک است و به راحتی با اندازه سر هماهنگ می‌شود. آن به گونه‌ای محکم بر روی سر قرار می‌گیرد که تقریباً تمامی موها را پوشش می‌دهد و خطر خیس شدن موها به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در کلاه‌های لاتکس، تنوع رنگی کمتر است. پوشیدن و برداشتن این کلاه‌ها کمی دشوار است و بعضی افراد ممکن است حساسیتی نسبت به لاستیک آنها داشته باشند.

تنوع جنس کلاه‌های شنا: کلاه سیلیکونی

برای افرادی که حساسیتی نسبت به کلاه‌های لاتکس دارند، کلاه‌های سیلیکونی مناسب‌تر هستند. این نوع کلاه‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کلاه‌های لاتکس دارند و در بازار تنوع زیادی در رنگ‌ها و طرح‌ها وجود دارد. آنها به راحتی روی سر قرار می‌گیرند و لیز نمی‌خورند.

تنوع جنس کلاه‌های شنا: کلاه لایکرا

کلاه‌های لایکرا از جنس نخ (spandex) ساخته می‌شوند که تقریباً شبیه به جنس لباس‌های ورزشی است. کلاه لایکرا نسبت به دو نوع قبلی (لاتکس و سیلیکونی) سبک‌تر و بادوام‌تر است و برای شناگران حرفه‌ای مناسب‌تر است. راحتی و مزایای این کلاه‌ها باعث شده است که بین شناگران محبوبیت زیادی داشته باشند، اما باید توجه داشت که کلاه لایکرا ضدآب نیست و نمی‌تواند موها را در برابر کلر حفظ کند. همچنین، قیمت این کلاه‌ها نسبت به سایر انواع کلاه‌های شنا در بازار بیشتر است.

بیشتر بخوانید  راه‌های مناسب برای نگهداری و شستشوی درست مایو شنا

تنوع جنس کلاه‌های شنا: کلاه نئوپرین

کلاه‌های نئوپرین از نوعی لاستیک مصنوعی ساخته می‌شوند که دارای مقاومت خوب در برابر گرما، روغن و نور است. این کلاه‌های شنا نئوپرینی سر را گرم نگه می‌دارند. با توجه به اینکه شنا در آب سرد، حرارت بدن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، استفاده از این کلاه‌ها بسیار مناسب است. کلاه‌های شنا نئوپرینی در مقایسه با سایر جنس‌ها ضخیم‌تر هستند و در بیشتر موارد فقط به رنگ مشکی تولید می‌شوند. آنها دارای حباب‌هایی هستند که در داخل کلاه ایجاد شده‌اند و بوی خاصی دارند. البته قیمت این نوع کلاه‌های شنا بیشتر از سایر جنس‌ها است.

راهنمایی مرحله به مرحله برای پوشیدن کلاه شنا:

اگر موهای بلندی دارید، ابتدا بهتر است آنها را با یک کش مو به طور کامل بالا جمع کنید و به صورت محکم ببندید. با بالا بردن موها به حداکثر، نگرانی از کشیده شدن موها پس از پوشیدن کلاه کاهش خواهد یافت.

در مرحله دوم، بهتر است زیر دوش استخر مدتی بمانید تا موها به طور کامل خیس شوند. رطوبت باعث جلوگیری از ایجاد سایش، چسبندگی و مهم‌تر از همه، کشیدگی موها در زیر کلاه می‌شود. اگر امکان دارد، می‌توانید کمی کاندیشنر یا نرم‌کننده را بر روی موهایتان استفاده کنید؛ این کار باعث آسان‌تر شدن فرآیند پوشیدن کلاه خواهد شد.

در مرحله سوم، کلاه شنا را باز کنید و داخل آن را با دستتان کمی مرطوب کنید. دو دست را به صورت نیم دایره درون کلاه قرار داده و به سمتی کشیده تا به طور کامل باز شود. توجه داشته باشید که خط کلاه در امتداد جدایی سر شما قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع برای تعمیر محصولات بادی برند اینتکس

در مرحله چهارم، سر خود را کمی پایین بیاورید و با دو دست کلاه را روی سر خود بکشید. بهتر است جلوی کلاه را در وسط پیشانی قرار داده و سپس آن را تا پشت سر بکشید، در حین این عمل دستانتان را به آرامی از طرفین کلاه بیرون بیاورید. در این مرحله، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید از یک دوست بخواهید که در پایین کشیدن کلاه و تنظیم آن روی سرتان به شما کمک کند. قرارگیری گوش‌هایتان زیر کلاه یا بیرون از کلاه کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد.

در مرحله آخر، کلاه را روی سر خود تنظیم کنید و موهایتان را کاملاً زیر کلاه قرار دهید. در هنگام انجام این عمل، مراقب باشید که ناخن‌هایتان درون کلاه نفروشند و به پاره شدن آن منجر نشوند.

روش دیگری برای راحت پوشیدن کلاه شنا وجود دارد.

ابتدا مراحل اول و دوم که ذکر شد را انجام دهید. سپس کلاه را برعکس کنید و داخل آن را به طور کامل با آب پر کنید. در این حالت، بهتر است از کمک یک دوست استفاده کنید. شما روی زمین بنشینید و دوستتان در حالت ایستاده کنار شما باشد و دو طرف کلاه پر از آب را در دستان خود نگه دارد. سپس دوستتان کلاه را از ارتفاعی ول کند، به گونه‌ای که مستقیماً روی سر شما بیفتد. با توجه به وزن آب و سرعت ارتفاع، کلاه بر روی سر شما برگشته و به طور کامل سرتان را پوشانده است. توجه کنید که این روش نیازمند تنظیم و تمرین است، اما در اکثر موارد بسیار عالی عمل می‌کند.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *